Avliva häst.. Hur??

Sv: Avliva häst.. Hur??

På LRF:s sida finns en jättebra broschyr där det står det mesta om avlivning om man har svårt att bestämma sig eller vill veta mer.
(Hästen dör vanligtvis omedelbart vid bultning även om syftet är att de ska förlora medvetandet, där efter avblodas de för att vara säkra på att de verkligen är döda.)

tack! :bow:

Fast det kallar jag faktiskt för död.
dvs hästen kommer ej att vakna till, eller ställa sig upp, eller komma till medvetande, när den är bultad.
är väl medveten om att avblodning är nödvändig i slutänden. Har själv varit med flera ggr. Men som sagt, det jag reagerade på var att ngn i tråden fick det att låta som hästen typ skulle vakna upp vilken sekund som helst, att den bara var "tillfälligt" bedövad.

Ah, då är vi helt överens. De är ju hjärndöda, så de lär ju knappast ens försöka ta sig på benen igen.

Jag brukar säga som så att hästen är 'borta' innan den ens slår i marken. (Och för mig är de ju 'döda' där, jag tar farväl, tar av grimman etc, men går innan avblodningen. Och även om de har puls etc kvar så är de ju borta. Däremot när jag tog bort med somnulose, där kändes det annorlunda. Hon stöd på ju som på bult, och jag satt ju kvar hos henne tills hjärtat slutat slå. Men där var hon inte 'död' för mig förrän hon slutade andas. När jag såg att andningen upphörde, då var hon borta för mig (tog ytterligare några minuter innan hjärtat slutade slå. Knasigt eg, för de är ju lika borta när de faller i backen på somnulose.. Men just andningen gjorde skillnaden)

Men då är vi helt överens, var bara uttrycksformen som skilde.

dvs hästen kommer ej att vakna till, eller ställa sig upp, eller komma till medvetande, när den är bultad.
är väl medveten om att avblodning är nödvändig i slutänden. Har själv varit med flera ggr. Men som sagt, det jag reagerade på var att ngn i tråden fick det att låta som hästen typ skulle vakna upp vilken sekund som helst, att den bara var "tillfälligt" bedövad.

Då borde du också veta att man ändå måste avbloda vid en avlivning- Lege artis och enligt lag. Vad du kallar död räknas inte... kolla dina fakta!Och om jag påminner mig, har jag aldrig skrivit att hästen skulle "vakna" efter bultning...

Ring efter nödslakt, de kommer och tar bort hästen på ett mycket snabbt och stressfritt sätt. De tar med sig kroppen i lastbilen. Kostar ett par tusenlappar.

Då borde du också veta att man ändå måste avbloda vid en avlivning- Lege artis och enligt lag. Vad du kallar död räknas inte... kolla dina fakta!Och om jag påminner mig, har jag aldrig skrivit att hästen skulle "vakna" efter bultning...

vart läser du? du citerar ju mig där jag skriver att jag är VÄL medveten om att hästen måste avblodas.
så det är nog du som ska kolla innan du skriver. du får även gärna vakta din ton, den är väldigt aggressiv helt obefogat.jag har inte skrivit att det är DU som låtit som att hästen ska vakna. jag skrev att det låter på vissa håll här i tråden, som att det var så fallet.

Senast ändrad:

Ang. kostnad så vet jag inte hur det är idag, men när jag tog bort min häst (2003) så ersatte försäkringen även avlivningskostnaden (och det som vi fick ut på försäkringen var försäkringsbeloppet minus självrisk). Var samma sak -99 när min andra utdömda häst avlivades... Har det ändrats??? (Under förutsättning såklart att hästen är utdömd och försäkringsbolaget godtagit det)

Har läst flera inlägg i tråden där kostnaden för olika alternativ tas upp, så jag blev lite undrande...

På LRF:s sida finns en jättebra broschyr där det står det mesta om avlivning om man har svårt att bestämma sig eller vill veta mer.
(Hästen dör vanligtvis omedelbart vid bultning även om syftet är att de ska förlora medvetandet, där efter avblodas de för att vara säkra på att de verkligen är döda.)

Jag vet mkt väl hur avlivning går till, jobbar som slaktare och vart med vid ett flertal avlivningar med både bult, gevär, el och gas.

Bultning är en bedövningsmetod för djuren inte skall känna smärta när man avblodar, jag tror många sett klipp på internet med t.ex. halal-slakt där djuren inte är bedövade först :crazy:

Man tror ju att djuren inte känner smärta eller är medvetna så de hör/känner. Tyvärr går det ju inte att på något sätt fråga en medvetslös vad han/hon känner.

Men varför kna man inte bara på något sätt skjuta hästen såd en falle rihop och dör direkt?
Om tex jag blir skjuten i huvudet, då dör ju jag...

Jag vet mkt väl hur avlivning går till, jobbar som slaktare och vart med vid ett flertal avlivningar med både bult, gevär, el och gas.

Bultning är en bedövningsmetod för djuren inte skall känna smärta när man avblodar, jag tror många sett klipp på internet med t.ex. halal-slakt där djuren inte är bedövade först :crazy:

Man tror ju att djuren inte känner smärta eller är medvetna så de hör/känner. Tyvärr går det ju inte att på något sätt fråga en medvetslös vad han/hon känner.

Fel av mig, inte riktat till dig, jag ifrågasätter ingens kunskap om detta ämne. Det var riktat till TS då h*n inte visste hur h*n skulle göra...broschyren är jättebra, tycker jag.

Men varför kna man inte bara på något sätt skjuta hästen såd en falle rihop och dör direkt?
Om tex jag blir skjuten i huvudet, då dör ju jag...

Inte nödvändigtvis.. Det beror helt på hur skottet tar. Skott i hjärtat däremot är det tämligen osannolikt du överlever. Men det är inte riktigt rimligts kjuta hjärtskott på hästar vid normalavlivning liksom.

Men, att bli skjuten i huvudet går alldeles utmärkt att överleva, helt beroende på hur skottet tar. Om du stoppar pipan genom munnen så ökar risken att du dör, samtidigt så det är ganska blodiga procedurer.

Och jag tror de flesta hästägare föredrar bult + avlivning istället för skjuta i huvudet med sådan kaliber att det blir garanterad död, det skulle bli ganska.. hemskt att se.. så att säga..

Avlivade nyligen min gamling..:cry:
Det blev ganksa akut så jag fick avliva med spruta, hade tänkt bulta..eller med det nya medlet sumbolose men jourhavande vet gav inte det medlet när jag frågade om det..
Utan han sövdes först och sedan avlivningsvätska..han sov innan han nådde marken o kände igenting gick fram o strök honom på mulen som fortfarande var varm när hon gav avlivningsvätskan och han frustade bara lätt, inga ryckningar ingenting, lugnt o fint!

Sedan begravde vi honom hemma..tillstånd är lätt att få vi ringde bara länsstyrelsen och miljö kontoret och de sa att det var ok med detsamma. på ngn dag hade vi papper på tillståndet. Det känns jättebra att ha en grav att gå till och det kändes så fint och värdigt..han ahr ett jättestort kors med...med där det står min älskade häst Macke ...
Så jag kan varmt rek dej spruta , och inget blod heller då.
Men bult går som sagt lika fort och många föredrar det, hade ju tänkt det från början men nu blev det såhär och det gick lugnt o fint.

Ok då! Fattade det som att det var din beskrivning av dödsbegreppet, samt eftersom du citerade mig först och undrade vad jag fått det ifrån, samt om jag varit med och avlivat häst någon gång.

Ursäkta om jag missuppfattade ovan då

Och beträffande "tonen", så var din ej heller speciellt trevlig. Slutdiskuterat för mig.

Om jag nu skulle vara tvungen att ta bort min älskade häst, så skulle ja släppa ut den i en stor hage, låta den gå där i ca 1 dygn och sedan be nån skjuta den. Då är hästen lycklig och hinner inte känna nånting om jägaren skjuter rätt..

Visst, det är ju "drömmen" att kunna göra så men ändå en väldigt osäker metod. Skottet kan ta fel, hästen kan rycka till eller skutta iväg så det blir skadeskjutning istället...

Patsy togs bort med bult av proffsigt företag hemma på gården. Avblodades på gräset nedanför min stuga och sedan åkte hon till destruktion (slakt var inte så mkt att tänka på då hon var ganska fulltankad med mediciner).

Så har vi tagit bort hästar på ridskolan också, samma företag. De är MKT proffsiga.

Om jag nu skulle vara tvungen att ta bort min älskade häst, så skulle ja släppa ut den i en stor hage, låta den gå där i ca 1 dygn och sedan be nån skjuta den. Då är hästen lycklig och hinner inte känna nånting om jägaren skjuter rätt..

Du bryter mot lagen då, och om det går snett och upptäcks så den som höll i vapnet kommer ha en hel del att förklara, och kan nog se sin vapenlicens försvinna..

Dessutom är det att ta en väldigt stor risk med hästen, går det snett blir det ungefär det mest mardrömslika scenario man kan tänka sig.

Ingen seriös, vettig person med erforderlig kunskap etc skulle för övrigt ställa upp på att avliva din häst så, men..

Just det.... OM jägaren skjuter rätt....
En "normal" häst är väl inte olycklig om den är med någon som älskar den och pysslar om den, även om hästen inte är ute i hagen??

Du bryter mot lagen då, och om det går snett och upptäcks så den som höll i vapnet kommer ha en hel del att förklara, och kan nog se sin vapenlicens försvinna..

Dessutom är det att ta en väldigt stor risk med hästen, går det snett blir det ungefär det mest mardrömslika scenario man kan tänka sig.

Ingen seriös, vettig person med erforderlig kunskap etc skulle för övrigt ställa upp på att avliva din häst så, men..

Om jägaren har licens, och är så pass duktig så den kan träffa rätt, men risken att den gör de är minimal.

Just det.... OM jägaren skjuter rätt....
En "normal" häst är väl inte olycklig om den är med någon som älskar den och pysslar om den, även om hästen inte är ute i hagen??

Näe, men de är iaf så jag vill ja de. Sen kan de finns de jue andra metoder som fungerar minst lika bra, men är mkt säkrare..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 892
Senast: Lavinia
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat