Avliva häst.. Hur??

Sv: Avliva häst.. Hur??

Det stämmer att dom måste tappa hästen på blod när den skjuts. När jag skulle ta bort min häst så valde jag att åka in till slakteriet med den för att slippa se allt blod hemma o när dom forslar bort kroppen. Han som skulle ta bort min häst kom ut så vi var utanför slakteriområdet. Där fick hästen äta gräs o när det var dax så fick han gräs ur handen på han som sköt. Jag fick sen sitta lite vid min häst innan dom skar han....då gick jag. Kan bara säga att jag har positiva minnen av detta.....om man nu kan säga det när man måste ta bort en älskad vän. Men jag fick vara med hela vägen.....o sen slapp jag se när dom tog hand om honom efteråt. Då han också sköts utanför slakteriet så gick han inte till slakt.....

Måste man skära upp i alla fall?
Varför gör man det då?

Jag har avlivat mina två ston med bult. Mitt ena sto hade reumatism, och eftersom det är en så ovanlig sjukdom på häst, så ville djursjukhuset forska på henne och då avliva henne med spruta. Först tänkte jag gå med på det, eftersom det säkerligen kunde hjälpa någon annan häst, men då veterinären visade mig den madrasserade boxen som hon skulle avlivas i och berättade att risken är stor att hästen får hallucinationer och slår sig blodiga av medlet i sprutan, så sa jag nej. Ville inte att min älskling skulle få sluta sina dagar så!! Så hon fick följa med hem till gården och bultas. Hon gosade med slaktaren och åt gräs ur hans hand, så hon hann inte märka någonting.

När man bultar, "bedövar" man bara hästen, den är medvetslös. För att hjärtat ska stanna, måste man avbloda.

Som sagt,annars är alternativet spruta. Använder Somulose, ett licenspreparat. Ger 50 ml till en 500-kg häst. De dör inom 30 sekunder, är döda innan de faller i backen. Har hittills gått väldigt bra. Hästarna dör lugnt och stilla, och man slipper avblodningen.

För hästens skull gör det nog det samma om man avlivar med bult eller spruta med somulose- dör lika snabbt ändå. Men det kan vara "trevligare" för ägaren med spruta, för att slippa avblodningen.

Kostnadsmässigt är det naturligtvis billigare med bult, om lantbrukstjänst kommer ut. Annars måste man få hem veterinär, samt att avlivningsvätskan är dyr, + lantbrukstjänst för att ta bort kroppen.

Angående problem med Somulose...

Det har förekommit att hästarna ej dör. Man måste alltid ha annan avlivningsvätska med sig också, förutom Somulosen. MEn jag har ändå avlivat ganska många hästar, och det har alltid fungerat jättebra. Hästarna dör lugnt och stilla.

Mamma berättade det att för ganska många år sedan så avlivade de en häst med nån sorts avlivningsvätska och då användes 1.5 liter!!
Hästen dog långt innan det, men de använde mycket mer eftersom hästen säkert skulle vara död...
Men det låter ju verkligen som om det vore hur mycket som helst! Tycker jag. :crazy:

Senast ändrad:

Jag har själv ingen erfarenhet (tack å lov) av avlivning eller vad man gör med kroppen efteråt, så jag kan tyvärr inte ge dig några råd.

När det väl är dags (hoppas det dröjer länge till) att skicka mina älskade vänner på den eviga resan vill jag att det ska vara så lugnt och fridfullt som det bara går. Har nog alltid velat att dom ska få en spruta och att de ska bli begravda hemma på gården.
Det låter så hemskt med bulten tycker jag och att dom måste tappas på blod, på tok för brutalt för min del. Skulle ALDRIG vilja att dom gick till livsmedel....

Slänger in en liten fråga, såg att nån annan oxå ställt den men jag frågar igen;
Hur lång tid tar det innan man får beslutet och godkännandet att begrava dem hemma? Kan man söka nu även om man inte gör det förrän, säg 10 år?
Dom som ansökt här verkar det som om det tar månader, det vill man ju inte utifall det blir akut.

Jag har en bekant som troligen måste ha råkat ut för världens sämsta nödslaktare (iaf den minst medmänskliga).
Hästen bultades hemma på hennes gård, och direkt när hästen ramlat ihop tog killen en pinne och körde in i hålet och grävde runt, "för att vara säker på att hästen är död". :eek: Han kunde ju iaf ha förvarnat henne!!!!! Hon hade bett om att slippa vara med på avblodningen, så han borde ju ha tänkt på att hon kanske inte ville se honom gräva med pinne heller...

Jag har avlivat två hästar (en 25-åring och jättefin hopphäst som föll offer för ehrlishas :cry:) på slakteri med bult och därefter har de blivit livsmedel. Det känns renast och mest naturligt för mig (jag har iofs aldrig varit med då jag skulle falla ihop och dö av sorg), jag bor nämligen inte så långt från en destruktionsanläggning och där är det är fruktansvärt!

Jag valde att bulta min ena märr för lite över ett år sedan. Det skedde på "mitt" lokala slakteri och jag körde dit henne själv.
För mig var det enklaste sättet att bli av med kroppen utan att betala en massa pengar för kadaverhämtning.
Personalen var (är) superproffsiga och lugna. Hästen lastades av och följde glatt med den snälla farbrorn. Jag väntade i bilen tills han kom tillbaka med grimman. Kommer inte dra mig för att köra till slakteri igen om det blir nödvändigt, och om hästen är i skick att åka transport.

När man bultar, "bedövar" man bara hästen, den är medvetslös. För att hjärtat ska stanna, måste man avbloda.

vad får du detta ifrån?
bulten (rätt skött) går rakt in i hjärnan på hästen och den dör ögonblickligen.

har du någonsin själv varit med? jag kan intyga att de DÖR. Om de som sköter saken gör rätt.

*KL*
Så hemskt det är att läsa allas berättelser om hur de tog bort sina hästar och ponnyer.. Tror jag ändå är "glad" att det blev som det blev för min del.. Min syster var ledig från skolan, och på morgonen såg jag alla hästar i hagen utan min.. Så jag bad henne ta en titt, för jag var försenad, och hon hade en tendens till att inte vara med dom andra. Gillade att vara för sig själv.. Och när jag kommer hem från skolan och sätter mig hos dom andra ser jag att min mamma och syster gråter. Och det första jag sa var min hästs namn, och min mamma och syster sa inget utan bara nickade.. (det var ju lite knepigt också, att jag sa hästens namn utan att tänka på det.. men jag kände ju att något var fel.) Det var den värsta dagen i mitt liv. :( Men tror inte jag hade velat se min häst död i hagen, är glad att ha de fina bilderna i mitt minne av henne som jag har.. //Ellinor

vad får du detta ifrån?

har du någonsin själv varit med? jag kan intyga att de DÖR. Om de som sköter saken gör rätt.

De blir medvetslösa vid bultning. Lika så vid alla andra typer av avlining som sker på slakteri (el + gas)
(Intresserad kan läsa mer här)

Inom 60 sek skall avblodning ske.

Hjärtat måste pumpa för att man ska få ur allt blod ur djurkroppen. Lika så måste djuret vara lugn, ett stressat djur släpper inte blodet (samma sätt som att man t.ex inte börjar störtblöda direkt om man skadar sig och hamnar i chock)

Först sticker man i halspulsådern med en speciell kniv med en uppsamlingsslang, det blodet hålls separat och bakterietestas och skulle ett djur underkännas vid slakt så kasseras även blodet. Sen läggs ett snitt i kroppspulsådern.

En person i koma t.ex är inte dödförklarad först allt är avstannat, samma sak gäller djur, även fast djuret är borta efter det är bultat så är den inte dödförklarat, allt utom hjärnan fungerar fortfarande och hjärtat slår, visst stannar det till slut, men hur humant är detta och hur ska man kunna bevisa att djuret inte känner något under tiden?

Var med när min kompis häst avlivades i våras. Stoet fick sprutor. Allt gick väldigt lugnt tillväga. När stoet la sig ner, så satt min kompis och pratade och klappade henne tills dess att hon var borta. Får tårar i ögonen när jag skriver detta. Mitt i allt det sorgliga så var det ändå ett värdigt avslut för en häst som levt ett långt liv, 24 år. Ska tillägga att veterinären var väldigt lugn och tog hänsyn. Stoet blev nergrävt, stallägaren har tillstånd till det. Kan och orkar du, så försök att vara med din häst när den får somna in. Det är nog en trygghet för hästen att ha med sig någon den känner. Kram på dig

Usch då! :( Det lät ju inte alls trevligt.. Men de bör väl inte kännas något, eftersom hjärnan är helt "avstängd" om man nu säger så. Nervsystemet som skickar impulser & signaler som gör att kroppen reagerar på olika saker och känner smärta är ju avstängt så jag tror inte att djuret man avlivar känner något. Men jag har ingen aning iofs.. //Ellinor

Jag har en bekant som troligen måste ha råkat ut för världens sämsta nödslaktare (iaf den minst medmänskliga).
Hästen bultades hemma på hennes gård, och direkt när hästen ramlat ihop tog killen en pinne och körde in i hålet och grävde runt, "för att vara säker på att hästen är död". :eek: Han kunde ju iaf ha förvarnat henne!!!!! Hon hade bett om att slippa vara med på avblodningen, så han borde ju ha tänkt på att hon kanske inte ville se honom gräva med pinne heller...

jag skulle fan tagit bulten å bultat människan...
fy fan å sabba sista minnet med råge... :mad:

vad får du detta ifrån?

Där har du faktiskt fel. Bultning är en BEDÖVNINGSmetod. Det är INTE tillåtet att 'bara' bulta. Utan bultningen är BEDÖVNING, och AVLIVNINGEN är genom avblodningen eller genom injicering av överdos sömnmedel. Dvs om vi ska vara riktigt krass så djuret dör rent tekniskt av att det på mkt kort tid förblöder. Det är dock medvetslöst och hjärndött när det förblöder. Eller så dör det på samma sätt som vid sprutavlivning.

Och jag har varit med, och kan intyga att de INTE dör ögonblickligen. Utan de kan ha intakt puls både länge och väl efter att de fallit. De flesta är inte sådär överdrivet hårda på 60 sekundersregeln, utan djurägaren får ta den tid h*n behöver, och jag har sett pulsen slå på falla djur flera minuter efter att de fallit. (Samma sak händer btw vid spruta med somnulose, de har puls och andning kvar även efter de fallit, det tar några minuter innan pulsen och andningen upphör)

De blir medvetslösa vid bultning. Lika så vid alla andra typer av avlining som sker på slakteri (el + gas)
(Intresserad kan läsa mer här)

Inom 60 sek skall avblodning ske.

Hjärtat måste pumpa för att man ska få ur allt blod ur djurkroppen. Lika så måste djuret vara lugn, ett stressat djur släpper inte blodet (samma sätt som att man t.ex inte börjar störtblöda direkt om man skadar sig och hamnar i chock)

Först sticker man i halspulsådern med en speciell kniv med en uppsamlingsslang, det blodet hålls separat och bakterietestas och skulle ett djur underkännas vid slakt så kasseras även blodet. Sen läggs ett snitt i kroppspulsådern.

En person i koma t.ex är inte dödförklarad först allt är avstannat, samma sak gäller djur, även fast djuret är borta efter det är bultat så är den inte dödförklarat, allt utom hjärnan fungerar fortfarande och hjärtat slår, visst stannar det till slut, men hur humant är detta och hur ska man kunna bevisa att djuret inte känner något under tiden?

På LRF:s sida finns en jättebra broschyr där det står det mesta om avlivning om man har svårt att bestämma sig eller vill veta mer.
(Hästen dör vanligtvis omedelbart vid bultning även om syftet är att de ska förlora medvetandet, där efter avblodas de för att vara säkra på att de verkligen är döda.)

Ja, det troligaste är att de dör, men man skjuter inte alltid rätt. Ja, jag vet detta. Har varit med vid flera bultningar och är veterinär. Jag vet vad jag pratar om.

Där har du faktiskt fel. Bultning är en BEDÖVNINGSmetod. Det är INTE tillåtet att 'bara' bulta. Utan bultningen är BEDÖVNING, och AVLIVNINGEN är genom avblodningen eller genom injicering av överdos sömnmedel. Dvs om vi ska vara riktigt krass så djuret dör rent tekniskt av att det på mkt kort tid förblöder. Det är dock medvetslöst och hjärndött när det förblöder. Eller så dör det på samma sätt som vid sprutavlivning.

Fast det kallar jag faktiskt för död.
dvs hästen kommer ej att vakna till, eller ställa sig upp, eller komma till medvetande, när den är bultad.
är väl medveten om att avblodning är nödvändig i slutänden. Har själv varit med flera ggr. Men som sagt, det jag reagerade på var att ngn i tråden fick det att låta som hästen typ skulle vakna upp vilken sekund som helst, att den bara var "tillfälligt" bedövad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Blöt utebox!
  • Lymfangit