Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

Antingen skrev jag krokigt eller så läste du i diket:D

Det var det jag menade. Varför hålla på och gnälla på travsporten alls? De fullkomligt pumpar in pengar i ridsport. Klaga då så biter man den hand som föder en.

Och ska man vara riktigt gnällig så finns det precis lika stort överskott av små shettisar och liknande på marknaden. Dvs det överproduceras.
Men sedan oavsett vilken avel man sysslar med så får man ju en ytterst liten del som verkligen är toppavkommor och en hel drös med medelmåttor och rent av dåliga hästar/ponnyer.

Tror inte det finns någon riktigt lätt lösning på "problemet" faktiskt.Även om jag önskar att jag hade en.;)

Ja, eller, nä, eller... Va? :o
Jag trodde jag visste vad jag skrev - och du menade - men nu är jag inte lika säker längre!

My point is: Finns det en anledning att "klaga" på travsporten ska man givetvis göra det, hur mycket pengar dom än kör in i ridsporten.

Sedan huruvida det finns en anledning att klaga eller inte är en diskussion jag verkligen inte har kompetens nog att ge mig in i. ;)

Nu blev ju jag förvirrad. Ha.ha.

Visst kan man "klaga" men inte på en hel sport. Måste vara lite mer nyanser än så isf tycker jag.

Det är väl inte riktigt sportens fel att det finns hästar som far illa liksom?

Känner att jag är otyligt med det jag vill få fram här så jag går och handlar istället.
Tror vi egentligen menar lika trots allt, så jag ska inte vimsa till det ytterligare.:D

Jag förstår din frustration och att du är ledsen över den här hästen.
Av någon anledning har det blivit accepterat att just travare avlivas när de inte duger i sin diciplin.
Att utgå ifrån att just travare inte skulle kunna få ett bra hem med ansvarsfulla ägare, visar dock på att det finns fördomar om dessa hästar.
Att deras liv inte är lika mycket värda som andra hästrasers.
Jag tycker inte det visar på ägarens ansvar gentemot hästen att låta avliva den.
En hästägare tar ansvar genom att hitta hästen ett nytt och bra hem även om det tar tid, den dag han/hon inte ska behålla den oavsett anledning.
Dvs om hästen är frisk!

Verkligen skrämmande vilken syn det finns på vissa raser.

Har lite blandade känslor ang detta.

Visst är det synd att överhuvudtaget slakta friska unga djur, men samtidigt så lider inte ett dött djur heller.

Jag brukar sitta och kolla hästannonser för skojs skull, och ärligt så bemödar jag mej inte att kolla på de som kostar under 5000 ens, för jag tror inte att de är mkt att ha, tyvärr.

Nu har jag 2 st fd travare, ett varm och ett kallblod.
Varmblodet har gått på travet till 07 och kallblodet bara som familjehäst då hon inte funkade för travet.
Jag gav 9 - resp 15 000 för dem. Jag köpte dem mkt för att de bara haft en och två ägare, och för att de verkade ha det jag var ute efter , dvs välhanterade och lugna skogsmullar.

Min första häst skulle varit en tinker, men av en slump blev det en travare.
Jag och sambon älskar våra hästar, vi har dem ute i stora hagar ca 16 timmar per dygn, vi är väldigt måna om dem, och rider i skogen, på fältet osv och jag tror att de har det väldigt bra. De är båda snälla och lugna hästar som är enkla att hantera i det stora hela.
Men, den dan jag inte ska ha kvar dem , vilken anledning det nu kan vara, så kommer jag inte sälja dem utan då får de tas bort.
Oavsett om de är friska nog för skogspromenader eller som sällskap, för jag vågar inte riskera att de hamnar hos nån som inte kan ta hand om dem, eller att de byter hem varje halvår.

Sen hade kanske detta gällt även om de inte var just fd travare.
Men aldrig att jag satt ut dem för 5000 och hoppats på att rätt person hör av sig.

Visst handlar travet om pengar, men en del kanske ser det som en tjänst för hästen att inte behöva säljas eller skänkas billigt, för att sen hamna hos fel personer.

Senast ändrad:

Fast nu måste jag gå emot mig själv lite grann. Att inte ens försöka hitta bra hem till välhanterade, trygga, mycket ridna hästar som gått som skogsmullar låter fel, det är ju de hästarna som har en chans att hitta bra hem förutsatt att du inte rear ut dem för 5000. De som kan tänka sig en f.d. travare som hobbyhäst och är beredd att betala för det letar efter den typen av häst.
Det här är ju hästar som redan bevisat att de fungerar som ridhästar (till viss mån), det lilla antal som har en chans att passera nyckelhålet så att säga. Det är också de hästarna som är ambassadörer för "rasen" och om något kan hjälpa till att höja deras anseende.

Det jag främst syftat på i den här tråden är hästar som tas direkt från travet/stuteriet och ska säljas billigt för att "räddas till livet" trots att de ofta inte ens är ridna. Det är främst de hästarna som riskerar bli vandringspokaler just för att de då blir "svårhanterade". (Jag tolkade TS som att den häst tråden ursprungligen gällde stod i travstall, men jag inser nu att jag kanske hade fel..?)

Att många av dem gör det, betyder inte att ALLA gör det.

Om du bara visste hur många Halvblod som kommit till vårt stall för tillridning och inridning, och det visat sig att de varit i så dåligt skick att de istället blivit utdömda.
Sneda ryggar, sneda bäcken, spatt. Helt snedmusklade, hältor som inte blivit utredda, rakitis, aggressivitet, ohanterbara osv.
Under de sista 2 åren är de uppe i 19 styck.

Men jag utgår ändå inte ifrån att ALLA Halvblod kommer till dåliga ägare.

Jag försöker vara fördomsfri!

Tror många inte har fördommar mot hästar som säljs billigt utan fördommarna ligger mer i dom dom köper hästar billigt.

En billig häst inbjuder mer till ogenomtänkta köp.

Kram

Varför?
Man blir inte automatiskt en sämre hästägare för att hästen var billig:confused:
Kanske har köparen till en sådan häst inte råd att köpa en dyrare häst.
Men kunskapen kan finnas där ändå! Och kärleken till hästen är ju inte broende av hur mycket den kostade.

Vore det inte bättre att stötta och hjälpa de som "räddar" dessa billiga hästar så de har större chans att omskola och utbilda dem till trevliga ridhästar?
Eller är det inte mödan värt eftersom det "bara är en travare"?

Dåliga och okunniga hästägare finns inom alla raser.

Sorry, jag var otydlig när jag skrev.
Mina hästar är 13 och 18 i år, och om jag i framtiden skulle sälja dem, skulle de med andra ord kanske inte vara så attraktiva att sälja.
Och hellre än att slumpa bort dem så skulle jag nog avliva dem för att veta att de inte hamnar fel.

Jag tycker att det verkar finnas få som vill betala för en fd travare oavsett om den funkar bra. Kollar man köpesannonser fanns det iaf förr många som skrev att de inte vill betala alls eller bara nån tusenlapp för att ta över en travare.

Jo , tråden kanske handlade om hästar direkt från travstall i ursprunget, men jag ville bara förklara min åsikt då jag har 2 fd travare.
Visa att det inte bara är 12-åriga tjejer som har dem, som vissa verkar tro ;)

Jag förstår ditt resonemang.
Har själv känt och känner många som har travare, både som gått löp och som aldrig kom till start.
Några hästar är svårare än andra, precis som inom alla raser.
Men ingen av dem har dåliga ägare.
Det är hästkunniga människor som gillar utmaningen att omskola och utbilda lite svårare hästar.
Människor som visste innan köpet att dessa hästar kan ta mycket lång tid på sig innan de fungerar i ridningen.
Den äldsta av dessa hästar, Tintan, var 17 år gammal då en vän tog över henne. Hon var startad som unghäst, sen bara gått som avelssto. Hon reds alltså in som 17 åring, var enormt svår, men fungerar idag utmärkt som skogsmulle:)
En annan som aldrig kom till start har köptes av en elitryttare som ville bevisa att även travare kan utbildas i dressyr. Denna häst har startat MSV B med goda resultat.

En häst blir vad man gör den till.
Och ja det är många vuxenryttare som "nöjer" sig med att köpa travare, och som ger dem mycket goda hem.

VEM hästen hamnar hos är ju säljarens ansvar. Det är kanske DEM man ska göra påhopp på istället för köparen?

Ett problem , som nån annan tog upp, kan ju vara att många väljer att slussa dem vidare till nya hem när de är gamla eller svåra att rida eller hantera, för att slippa avliva dem själva.
Om det sen beror på att det kostar att ta bort, kanske mer än de gav för hästen, eller om det är för att det är känslosamt svårt att vara den som beslutar kan kanske variera.

Hur mkt kan man begära för en låt säga 18-årig fd varmblodstravare oavsett hur bra den än funkar? Tror inte många vill betala mer än några tusenlappar av det jag sett. Då väljer jag hellre att ta bort min vän och veta att hon/han inte hamnar fel.

Våra hästar är lätta att rida om man är nybörjare och bara hänger med, då går de väldigt försiktigt. Min mamma som var 63 när hon testade att "åka häst" första gången kunde utan problem hänga med sambon på en tur på min häst. Likaså kan 19-åriga sonen som aldrig ridit innan hänga med på skogsturer på sambons häst, men börjar man ställa krav på dem då kan de bli jobbiga :)
Jag kämpar själv med min envisa madam för att kunna rida ut ensam.

Jag skulle inte köpa en fd travare till ett barn, för då är risken stor att det inte funkar. Men hamnar de hos en vuxen som vet att det kan bli mkt jobb så tror jag att de kan få ett perfekt liv som skogsmulle eller för lättare tävlingar.

Nu pratar jag om fd travare som inte kommer direkt från banan, men de har ju av nån fått chansen att inte bli avlivade.
Sen att sälja direkt från banan för 3000 till första bästa, då väljer jag att det kan vara bäst att ta bort.

Här är kort då mamma satt på häst för första gången, 63 år gammal

Ursäkta OT, men vill visa att en del travare faktiskt funkar för oss, som bara vill ha häst för att njuta av dem och naturen hemma.

29224688.jpg

29224691.jpg

Senast ändrad:

Varför?
Man blir inte automatiskt en sämre hästägare för att hästen var billig:confused:
Kanske har köparen till en sådan häst inte råd att köpa en dyrare häst.
Men kunskapen kan finnas där ändå! Och kärleken till hästen är ju inte broende av hur mycket den kostade.

Vore det inte bättre att stötta och hjälpa de som "räddar" dessa billiga hästar så de har större chans att omskola och utbilda dem till trevliga ridhästar?
Eller är det inte mödan värt eftersom det "bara är en travare"?

Dåliga och okunniga hästägare finns inom alla raser.

Självfallet blir man inte en sämre hästägare för att inköpspriset är lågt. Men har man inte råd att köpa en häst för mer än tex 5000 kr, då ställer jag mig mycket tveksam till att man har råd att hålla den. Det kostar att ha häst, och vid en skada är du raskt uppe i betydligt mer än inköpssumman om du räknar med självrisk, resor och medicin.

Det kostar att ha häst, och vid en skada är du raskt uppe i betydligt mer än inköpssumman om du räknar med självrisk, resor och medicin.

Det är en utmärkt anledning till att köpa en billig häst, man tar hellre alla sparpengar och lägger på hästen ifall det händer något än att ta alla pengar man har för att man måste ha en dyr häst.

Jag förstår verkligen inte varför man måste ha en skogsmulle för 20000 plus liksom, har man inga större krav på hästen och om man inte vill ut och tävla mer än lätta nivåer, varför måste man ha en dyr häst då?

Vill man ha en läromästare så är det en annan sak, men vill man främst ha en kompis och va i skogen med, varför köpa en dyr häst till det? Det är upp till säljaren att kolla upp att köparen inte gör en impulshandling, kolla upp att det är ett genomtänkt köp osv. Svårt och det är en chansning men så är det oavsett häst man säljer.

Självfallet blir man inte en sämre hästägare för att inköpspriset är lågt. Men har man inte råd att köpa en häst för mer än tex 5000 kr, då ställer jag mig mycket tveksam till att man har råd att hålla den. Det kostar att ha häst, och vid en skada är du raskt uppe i betydligt mer än inköpssumman om du räknar med självrisk, resor och medicin.

Visst ligger det en del i det du säger.
Men så är det ju inte alla gånger.
En sådan ägare kanske inte har mer råd just vid inköpstillfället, men har räknat på hur mycket hästen kommer att kosta varje månad.
Har man dessutom haft häst förut så vet man på ett ungefär vilken summa det kan sluta på.
Med en bra försäkring och framförhållning kan en sådan ägare också ge sin häst den ev vård den behöver.

Ofta handlar det om prioriteringar, vad man väljer att lägga sina pengar på.

Fast där vet jag att det också kan vara tvärtom.
Har i min närhet ett exempel på en som köpt en häst som kostar 4 ggr så mkt som min. Hon hade pengar tillfälligt.
Utifrån lät allt så bra, hästen skulle utbildas och tränas och tävlas.
Ett år senare har man inte råd att köpa hö förräns i oktober, samma hö håller på att ta slut nu och personen lånar allt från socker till toapapper av mej varje månad.
Hästen står mest i hagen för dottern tycker inte att det är roligt längre då de inte har råd att betala 300 för att åka och träningstävla.
En bal spån fylls på 2 ggr i månaden osv.

Jag som köpte "billigare" hästar har alltid hö hemma och halmbäddar och låter hästarnas väl gå före allt annat.
Så prislappen på hästen behöver inte spela in alltid. Det kan också bero på hur man väljer häst, att ha den för att må bra själv och strunta i vad andra tycker om ens ras, eller om man vill flasha med en "bättre" ras för att andra ska bli imponerade.

I deras ögon var mina hästar bara "avdankade" travare när de köpte sina, men idag kan man undra vem som är mest "avdankad" om man kollar i hagarna.

Sen håller jag fortfarande fast vid att 5000 är för lågt att sätta ut en häst på oavsett ras.

Det är en utmärkt anledning till att köpa en billig häst, man tar hellre alla sparpengar och lägger på hästen ifall det händer något än att ta alla pengar man har för att man måste ha en dyr häst.

Och när det händer hästen något, och alla sparpengarna är slut, hur ska du då finansiera veterinärvård? Eller en avlivning, för den delen?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har skummat igenom forumet och tror mig hitta NH fantaster och "vanliga hästmänniskor" härinne. För egen del så sållar jag mig till de...
Svar
3
· Visningar
975
Relationer Skriver under anonymt nick :idea: Vet du vem jag är, håll det för dig själv. Ska till hösten flytta ihop med min pojkvän, han har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 347
Senast: Grana
·
Övr. Djur Hur ska jag göra. Jag är starkt emot att avliva friska djur. Ändast såna som lider och ej kan räddas tycker jag bör avlivas så dom...
2
Svar
38
· Visningar
7 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka