Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

Ja allt va inte bättre förr! Och allt är inte bra nu heller! Jag förespråkar inte det ni tar upp dvs vanvård av djur varken nu eler förr utan snarare" lönneberga modellen"

Vi lever med den filosofin att ha nöt , sprätthöns, lamm ,gris för eget husbehov och för släkt och beka som vill äta mat som kommer från hemmiljö där djuren fått gå ute och haft det bra inte stått trångt eller levt ett stressfyllt liv eller upplevt stress och långa transportsträckor till slakterier som det tyvärr är ofta nuförtiden och som inte blivit i stoppade massa onaturliga ämnen för att dom ska växa snabbt!.

Djur ska ha det bra även om dom lever kort tid eller "bara ska bli mat". Hästen ska självklart INTE utnyttjas utan nyttjas till det dom är ämnade till i jord eller skogsbruk. Vi har både arbets och ridhästar en av våra hästar är en travar nordis som skulle gått till slakt om vi inte tagit hem han, men där gjorde vi väll också fel enligt många i denna tråden.

Jag står för min åsikt att djur i småskaligt format oavsett vad det gäller( även dom som tjänar pengar på det) inte alltid men många gånger har det bättre och djuren tas omhand på ett annat sätt än när det blir för mycket djur. Ang travhästar så vet jag att det finns fantasiska människor som håller på och som både tränar/tävlar för trav och även kör tex släde och rider in dom så dom har en mångsidig häst som kan säljas till andra användningsområden om det inte blir trav karriär eller när dom sprungit klart.

Jag förstår att man inte kan sälja alla sina fd travare eller avelsston till nya familjer om man bedriver ett företag med flera hästar och det är inte alla hästar som skulle funka heller men det finns dom hästarna som skulle passa utmärkt till familjehästar också och jag förstår ej varför det är fel att sälja dom istället för att slakta.

Ang att inte ta sitt ansvar och ta bort sina djur som lider som någon skrev så har jag inget problem med att låta avliva en häst som behöver det, det jag sagt är att ingen av MINA hästar ska slaktas på slakteri och gå till mat, det beror på kännslorna till djuret att dom blir familjemedlemmar och ska få sommna in på gården och inte ätas upp.

Avslutligen så har jag inte menat att trampa någon på tårna inte heller klagat på hela travsporten som någon menat, har heller inte sagt att dom som tjänar penngar på sina djur vanvårdar dom,klart man ska tjäna pengar om man kan, och i Ts fall så förstår jag henne och det verkar som att den hästen skulle kunnat få ett annat liv och fyllt en funktion för någon. Och jag har inte tänkt mejla om att köpa någons avelssto jag har redan hästar så det räcker var av en sk "slakthäst".

Från en som tycker annorlunda och det får man ju inte på detta forum utan att folk ska gå i försvars ställning och bli aggresiva i tonen.

men det finns dom hästarna som skulle passa utmärkt till familjehästar också och jag förstår ej varför det är fel att sälja dom istället för att slakta.

För att det inte finns tillräckligt många BRA hem till dessa hästar och man vill inte riskera att de hamnar i DÅLIGA hem.

Det jag (och andra) motsäger är att din bild av "förr" är så oerhört verklighetsfrånvänd!
Har du någon som helst källa utöver Astrid Lindgren?
Och någon källa på hur djuren nu har det utöver dessa filmer du pratar om?

Det är givetvis inte perfekt nu. Men det var sämre förr.
Däremot visar ju det på att det blir bättre med tiden och om vi fortsätter jobba kommer det bli ännu bättre i framtiden!

Nej, jag har inte jobbat på ett slakteri. Jag jobbar däremot med både mjölk- och köttkor, och får.
Våra slakteri-chaufförer är helt fantastiska med djuren, allt går väldigt lugnt och fin till. Transporten hålls så kort som möjligt och är superfin! Inga stressade djur där inte.
Även på slakteriet är det ovanligt med stress. Det kan finnas undantag mot vårt slakteri, men nu finns erfarenheter och metoder för att djuren ska kunna få ett så smärtfritt avslut som möjligt.

För att återgå till ämnet:
Jag skulle inte slakta en frisk arbetsför häst utan att först försöka sälja den. Däremot slaktar jag hellre än säljer en häst under 5000. Att sälja den för en summa över det är för mig ett sätt att försäkra mig om att ägarna kommer ha råd med försäkring, vaccinering och oförutsedda veterinärkostnader. Kan man inte stå för det ska man heller inte ha häst.
Och jag tror att det bästa sättet att ge travarna ett högre värde och bättre framtid är att avliva de som är sämre, och inte sälja några för skitsummor.

Faktum är att jag står i precis den här situationen nu.
Jag har en varmblodsvalack ute till salu. Men vill ingen ha honom för en skälig summa så kommer han gå till slakt.
Jag anser att det hade varit att göra honom en otjänst att skänka/slumpa bort honom.

För att det inte finns tillräckligt många BRA hem till dessa hästar och man vill inte riskera att de hamnar i DÅLIGA hem.

Ja men hittar man inget bra hem eller har många hästar och inte kan placera ut dom till BRA hem så är det väll bara att slakta då! Jag skulle heller inte sälja någon häst till ett dåligt hem eller något anna djur heller.

utan nyttjas till det dom är ämnade till i jord eller skogsbruk

Hästen var nog inte från början ämnad till arbete öht, det är vi människor som har AVLAT FRAM hästar till att passa till olika uppgifter, bl.a. jord- och skogsbruk. Och den aveln har skett genom selektering, alltså att man behållit de som hade de egenskaper man ville ha, och de som man inte hade användning för slaktades. Vad tror du hände med de arbetshästar förr som inte höll för arbete, hade "fel" lynne el.dyl.? Jo, de togs bort. För ingen hade råd att hålla en "onödig" häst och någon marknad för hobbyhästar fanns inte då.

Dessutom är det väl så att ska man ta fram hästar som presterar på topp, som ju travhästar ska, så är det ju inte så stor procent som blir riktigt bra, hur noga man än väljer avelsmaterial?
Har inga siffror nu. Men hur som helst så blir det ju en stor del som bara blir "medelmåttiga" och en liten del som inte håller alls, har lynnesfel eller så. Så hur man än vänder sig så kommer det alltid att avlas fram "onödiga" hästar, tyvärr.

Det jag (och andra) motsäger är att din bild av "förr" är så oerhört verklighetsfrånvänd!
Har du någon som helst källa utöver Astrid Lindgren?
Och någon källa på hur djuren nu har det utöver dessa filmer du pratar om?

Det är givetvis inte perfekt nu. Men det var sämre förr.
Däremot visar ju det på att det blir bättre med tiden och om vi fortsätter jobba kommer det bli ännu bättre i framtiden!

Nej, jag har inte jobbat på ett slakteri. Jag jobbar däremot med både mjölk- och köttkor, och får.
Våra slakteri-chaufförer är helt fantastiska med djuren, allt går väldigt lugnt och fin till. Transporten hålls så kort som möjligt och är superfin! Inga stressade djur där inte.
Även på slakteriet är det ovanligt med stress. Det kan finnas undantag mot vårt slakteri, men nu finns erfarenheter och metoder för att djuren ska kunna få ett så smärtfritt avslut som möjligt.

För att återgå till ämnet:
Jag skulle inte slakta en frisk arbetsför häst utan att först försöka sälja den. Däremot slaktar jag hellre än säljer en häst under 5000. Att sälja den för en summa över det är för mig ett sätt att försäkra mig om att ägarna kommer ha råd med försäkring, vaccinering och oförutsedda veterinärkostnader. Kan man inte stå för det ska man heller inte ha häst.
Och jag tror att det bästa sättet att ge travarna ett högre värde och bättre framtid är att avliva de som är sämre, och inte sälja några för skitsummor.

Faktum är att jag står i precis den här situationen nu.
Jag har en varmblodsvalack ute till salu. Men vill ingen ha honom för en skälig summa så kommer han gå till slakt.
Jag anser att det hade varit att göra honom en otjänst att skänka/slumpa bort honom.

Ja då har ni misstolkat det eller så har jag uttryckt mig fel.Som jag skrev så förespråkar jag INTE vanvård och trånga utrymmen. Om vi blandar dagens kunskap och vård med antalet djur och SYFTET från förr dvs att man har djur för sitt husbehov och ger dom det dom förtjänar och om möjligt slaktar hemma eller till närmast möjliga slakteri. Så får du kanske en bild av hur jag ser det, jag har inga källor att hänvisa till men känner många äldre som haft djur på det viset som jag pratat om, inte de ni hänvisar till.

Ja många bondgårdar ger djur en bra miljö , men många inte. Hur många grisar tex får gå ute och böka och inte sitta i bås med hundratal andra grisar, jo några men inte dom flesta, lika så höns hur många sitter i bur hela sitt liv och proppas i foder för att dom ska prestera till max och hur många får gå ute och ströva fritt eller i en hage? Lika så tjurar hur många går ute där? Och hur många går flera stycken i boxar med spalt golv tills dom är fullstora och ska till slakteri?

På själva slakteriet tas dom omhand väl, med ströade boxar vatten , mat i stora boxar, men det är tyvärr( inte alla) men dock för många djur som kommer in skitiga och magra överväxta klövar mm mm.

Ang skänka bort/slumpa hästar har jag inte förespråkat det. och 5000:- är väl minimun vad ska ta.

Hästen var nog inte från början ämnad till arbete öht, det är vi människor som har AVLAT FRAM hästar till att passa till olika uppgifter, bl.a. jord- och skogsbruk. Och den aveln har skett genom selektering, alltså att man behållit de som hade de egenskaper man ville ha, och de som man inte hade användning för slaktades. Vad tror du hände med de arbetshästar förr som inte höll för arbete, hade "fel" lynne el.dyl.? Jo, de togs bort. För ingen hade råd att hålla en "onödig" häst och någon marknad för hobbyhästar fanns inte då.

Dessutom är det väl så att ska man ta fram hästar som presterar på topp, som ju travhästar ska, så är det ju inte så stor procent som blir riktigt bra, hur noga man än väljer avelsmaterial?
Har inga siffror nu. Men hur som helst så blir det ju en stor del som bara blir "medelmåttiga" och en liten del som inte håller alls, har lynnesfel eller så. Så hur man än vänder sig så kommer det alltid att avlas fram "onödiga" hästar, tyvärr.

Ja men om vi inte ser till hur raserena kom fram utan hur dom ser ut idag dvs ardennern till exempel den är gjord för att dra, och arbeta annars mår den inte bra. För övrigt så håller dom på att dö ut pga att dom inte "behövs" längre idet moderna samhället, något som jag tycker är skit synd! Eftersom kallblodshästarna är något jag håller varm om hjärtat!

Förstår att du känner dig frustrerad...jag tror tyvärr att det ligger till så att hästar betraktas som ren egendom som en ägare är i sin fulla rätt att göra vad hon/han vill med - så länge hästen inte är vanskött på ngt sätt. Skulle den vara det, kan du vända dig till polisen, alt. kommunens miljökontor.

Om inte, har du tyvärr inte mycket att sätta emot. Har hört talas liknande situationer tidigare och det är alltid travare som får sätta livet till. Är de inte lönsamma - för travares liv handlar om att dra in pengar - finns det ingen anledning att lägga tid och pengar på dem, verkar det som.

Du som känner ägaren - kan du inte be snällt om DU får köpa hästen? Sedan kan du ju sälja den vidare till ett bra hem - då får den i alla fall leva.

Jag håller med dig, det är otroligt onödigt att ta bort en frisk häst!

Förstår att du känner dig frustrerad...jag tror tyvärr att det ligger till så att hästar betraktas som ren egendom som en ägare är i sin fulla rätt att göra vad hon/han vill med - så länge hästen inte är vanskött på ngt sätt. Skulle den vara det, kan du vända dig till polisen, alt. kommunens miljökontor.

Om inte, har du tyvärr inte mycket att sätta emot. Har hört talas liknande situationer tidigare och det är alltid travare som får sätta livet till. Är de inte lönsamma - för travares liv handlar om att dra in pengar - finns det ingen anledning att lägga tid och pengar på dem, verkar det som.

Du som känner ägaren - kan du inte be snällt om DU får köpa hästen? Sedan kan du ju sälja den vidare till ett bra hem - då får den i alla fall leva.

Jag håller med dig, det är otroligt onödigt att ta bort en frisk häst!

Kan bara instämma men akta dig för att tycka så här! Det är tydligen bara feta ,lata hemafruar som inte drar in ett öre till staten som köper ridhästar och det finns ingen som kan ge ett bra hem heller, bara personer som kommer vanvårda hästen, privatpersoner som har ridhästar låter knappt sin hästar gå ut! Ja så låter det!

Kan bara instämma men akta dig för att tycka så här! Det är tydligen bara feta ,lata hemafruar som inte drar in ett öre till staten som köper ridhästar och det finns ingen som kan ge ett bra hem heller, bara personer som kommer vanvårda hästen, privatpersoner som har ridhästar låter knappt sin hästar gå ut! Ja så låter det!

Men väx upp....

Ang skänka bort/slumpa hästar har jag inte förespråkat det. och 5000:- är väl minimun vad ska ta.

Fel.

För att undgå risken att travaren hamnar på en Italienresa så bör försäljningspriset ligga på minst 15.000 kronor

Och den summan kan man se sig i stjärnorna efter. Kanske att kallblodstravaren kan komma upp i det priset men aldrig i "bloding"

Det lönar sig alltså annars att lasta kraken ihop med ett tjugotal andra och frakta ner.

Så pass mycket mer är köttet värt där nere.

AM

Fel.

För att undgå risken att travaren hamnar på en Italienresa så bör försäljningspriset ligga på minst 15.000 kronor

Och den summan kan man se sig i stjärnorna efter. Kanske att kallblodstravaren kan komma upp i det priset men aldrig i "bloding"

Det lönar sig alltså annars att lasta kraken ihop med ett tjugotal andra och frakta ner.

Så pass mycket mer är köttet värt där nere.

AM

Vem lastar i hop dom och fraktar dom till italien på försäljning menar du? Ägaren/uppfödaren eller den som köper hästen?

Tycker du det är konstigt att folk blir upprörda på dig?
Du går i försvarsställning och har missförstått en hel massa av vad folk har skrivit till dig!

Ingen här har sagt det du säger att de har.

Faktum är att jag tycker det verkar som att vi tycker ganska lika, allihop.
De flesta av oss ser hellre att en häst slaktas/avlivas än kommer till ett dåligt hem.
Det som verkar skilja oss är hur mycket energi och tid vi är redo att lägga för att hitta bra hem åt svårsålda hästar.

Kliv upp ur sandlådan.

Vem lastar i hop dom och fraktar dom till italien på försäljning menar du? Ägaren/uppfödaren eller den som köper hästen?

Men alltså, under vilken sten bor du? :confused:

Det har väl inte undgått någon om dom välkända bulvanerna som ska ha en ridhäst, sällskapshäst eller fölmärr billigt/gratis.

Senaste mest välkända händelse är en stuteriägaren på Gotland som "sålde" över tio fölmärrar som skulle vidare till gröna vackra Irland för avel där.

För att sedan lastas på stora transporter för destination Italien.

Ska man sälja travhäst idag så måste man sälja med god marginal, över priset som italienarna betalar.

Och hästarna säljs inte där nere utan går in på slakterierna, med eller utan pass (pass som "återvinns" på den svarta marknaden) för att komma ut i paketerad form och exporteras upp hit igen.
Chorizo m.m.

AM

Tycker du det är konstigt att folk blir upprörda på dig?
Du går i försvarsställning och har missförstått en hel massa av vad folk har skrivit till dig!

Ingen här har sagt det du säger att de har.

Faktum är att jag tycker det verkar som att vi tycker ganska lika, allihop.
De flesta av oss ser hellre att en häst slaktas/avlivas än kommer till ett dåligt hem.
Det som verkar skilja oss är hur mycket energi och tid vi är redo att lägga för att hitta bra hem åt svårsålda hästar.

Kliv upp ur sandlådan.

Läs tråden igen! Om du menar att det inte skrivits så. Och vad har jag missförstått? Så du menar att dom som skrivit här menar att dom hellre säljer än slaktar. Ang vandringspokaler så undrar jag varför det just skulle vara fd travare som blir. Alla som köper sina barn ponnyer att börja rida/ tävla med säljer dom efter några år när det blir byte till större och så får dom ny familj och så fortsätter det så för många tills dom blivit gammla. Det viktigaste är väll ändå att dom har det bra dit dom kommer!

Bland annat ett ökänt skånskt slakteri....vars delägare åker runt och köper billiga hästar och tutar i säljarna att de ska få ett fantastiskt liv som sällskapshästar på gröna ängar.

Men alltså, under vilken sten bor du? :confused:

Det har väl inte undgått någon om dom välkända bulvanerna som ska ha en ridhäst, sällskapshäst eller fölmärr billigt/gratis.

Senaste mest välkända händelse är en stuteriägaren på Gotland som "sålde" över tio fölmärrar som skulle vidare till gröna vackra Irland för avel där.

För att sedan lastas på stora transporter för destination Italien.

Ska man sälja travhäst idag så måste man sälja med god marginal, över priset som italienarna betalar.

Och hästarna säljs inte där nere utan går in på slakterierna, med eller utan pass (pass som "återvinns" på den svarta marknaden) för att komma ut i paketerad form och exporteras upp hit igen.
Chorizo m.m.

AM

Ja men dom köper väll upp alla slags hästar billiga ponyer mm. Då ligger ju alla t- märkta ponnyer/ hästar eller gammel hästar pyrt till inte bara fd travare om man som säljare inte upptäcker att köparen är av det slaget, Bluffmakare finns det överallt i hästvärlden även dom som säljer hästar som utgår med att vara seriösa.

Och nej jag bor inte under en sten jag bor heller inte i trav världen. Och precis denna attityden som( tydligen inte finns) har gjort att många valt att skita i bukefalos och jag förstår prescis vad dom menar! Det är synd när man skulle kunna få ut nått bra av forumet och inte glåpord slända efter än.

Kan bara instämma men akta dig för att tycka så här! Det är tydligen1: bara feta ,lata hemafruar som inte drar in ett öre till staten som köper ridhästar och det finns ingen som kan ge ett bra hem heller, 2: bara personer som kommer vanvårda hästen, privatpersoner som har ridhästar låter knappt sin hästar gå ut! Ja så låter det!

1.
Detta ser jag som ett missförstånd, för det var ridhästarna själva som jämfördes med hemmafruar som inte drog in pengar till staten. I skillnad till travhästarna som drar in pengar genom spel.

2.
Vem har vart sagt detta?

Jag ser det fortfarande som att du övertolkar och försöker tolka in pikar och elakheter överallt.

Men är du seriös?! Du måste väl ändå veta att de flesta ridhästar INTE lever på det sättet?! De lever i hästindustrier nära storstäderna (jag bor i ett extremt hästtätt område i vårt hästtätaste landskap).

Ska diskussionen bli vettig och givande får det nog bli mindre rosafärgade glasögon och mer krass verkligetssyn. Ridhästar har det i dessa stora hästfabriker (som slukar mycket häst) otroligt dåligt, vida sämre än många köttdjur t ex. Men det är helt OK för det är gudbevars HÄSTAR och RIDHÄSTAR dessutom. De kan väl aldrig ha det dåligt, får de en puss på mulen och ett rosa täcke så är ju allt bra?

Till pannkakssmet här tex

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har skummat igenom forumet och tror mig hitta NH fantaster och "vanliga hästmänniskor" härinne. För egen del så sållar jag mig till de...
Svar
3
· Visningar
975
Relationer Skriver under anonymt nick :idea: Vet du vem jag är, håll det för dig själv. Ska till hösten flytta ihop med min pojkvän, han har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 347
Senast: Grana
·
Övr. Djur Hur ska jag göra. Jag är starkt emot att avliva friska djur. Ändast såna som lider och ej kan räddas tycker jag bör avlivas så dom...
2
Svar
38
· Visningar
7 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka