Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

Läs tråden igen! Om du menar att det inte skrivits så. Och vad har jag missförstått? Så du menar att dom som skrivit här menar att dom hellre säljer än slaktar. Ang vandringspokaler så undrar jag varför det just skulle vara fd travare som blir. Alla som köper sina barn ponnyer att börja rida/ tävla med säljer dom efter några år när det blir byte till större och så får dom ny familj och så fortsätter det så för många tills dom blivit gammla. Det viktigaste är väll ändå att dom har det bra dit dom kommer!

Jag tror att vi alla har gemensamt att vi hellre ser att våra hästar får långa givande liv, än avlivas som unga.
Skulle någon som skrivit här tycka annorlunda får gärna denna personen, utan "mellanhänder" eller genom anklagelser, gärna säga det.

Däremot försöker inte alla sälja sin fd travhäst, utan slaktar den direkt. Detta ofta för att de känner till marknaden, har varit i branchen länge och vet vilka odds hästen har att faktiskt få det så bra.

Jag klandrar dem inte.

Men nu gick det väl överstyr i alla fall?

Dålig hästhantering är väl inget som kan skyllas på travet? Jag tror det är vida många fler ridhästar som far illa, än travhästar. Travhästar är potentiella inkomster, ridhästar är feta, lata hemmafruar som inte drar in en svensk ettöring i absolut marjoriteten av fall.

Överlag tycker jag travsporten är otroligt mycket bättre på att ta hand om sina unghästar än ridhästvärlden. JUST FÖR ATT det är massproduktion. Lösdrift, stora hagar. Även dyra hästar är ute i hagar - inom ridsporten på motsvarande nivå får inte hästarna gå i större hagar än boxen, om de ens får komma ut i frihet utanför ridhus och paddock.

Travhästar som är aktiva är i de flesta fall oerhört väl omhändertagna med massör, ET, hovslagare, foder, vård, etc. För att de förväntas bidra till inkomsten.

Att några sedan inte sköter sig är väl inte SPORTENS fel? Det är väl INDIVIDENS fel? Jag tycker i så fall att det är vida värre det ridhästmänniskor sysslar med på ridskolor och stora anläggninga nära stan. Där hästarna förvaras som burhöns och sedan ska tillfredställa ägaren behov när denne beviljar hästen en timme om dagen för lite egen rekreation.

Jag tycker det absolut bästa hade varit om hästkött hade fått status som bra livsmedel. Då hade vi ju minskat miljötrycket, istället för kossor som bara är till för kött kommer de hästar som ändå är här till användning på matbordet istället. Vad som händer med kroppen efter döden är väl skitsamma - en ko, en gris, en häst eller ett får? Huvudsaken måste väl ändå vara att djuret haft det bra under sin levnad? Och där är det ju högst försvarbart att äta häst, de har ju haft det bättre än nöt och svin under sin levnad och faktiskt fyllt ett annat huvudsyfte än att hamna på matbordet. Jämför med att det ju är bättre att äta ett lyckligt rådjur som faller för jägarens kula, än en olycklig gris som aldrig sett solen.

till pannkakssmet och här tex

Till pannkakssmet här tex

Jag vet inte hur Lovisaleonora resonerar där. Hur hon definierar hästindustrier ex. Märk väl att hon skriver de flesta.

Men helt fel har hon väl inte?

Om man ser hur hästarna är utspridda i landet så bor de allra flesta nära stora städer.
Dessa stall har inte alltid stora beteshagar, och ganska ofta mycket inomhusvistelse pga blandannat dålig med betesmark.

Om man definierar dagens nöt-uppfödning som industriell så är väl det en ganska fair jämförelse att också kalla denna typ av hästhållning industriell?

I det stycket får du gärna markera vad du menar skulle styrka det du påstår.

Visst, jag ser en del generaliseringar jag inte håller med om i hennes inlägg. Men om du också gör det är det inte då bättre att du diskuterar detta med henne?
Inte skandera "i den här tråden tycker man minsann si och så".

Hon har alltid i mina ögon framstått som både trevlig och talför och jag är säker på att hon svarar på dina frågor om du ställer dom på ett juste sätt.

Jag vet inte hur Lovisaleonora resonerar där. Hur hon definierar hästindustrier ex. Märk väl att hon skriver de flesta.

Men helt fel har hon väl inte?

Om man ser hur hästarna är utspridda i landet så bor de allra flesta nära stora städer.
Dessa stall har inte alltid stora beteshagar, och ganska ofta mycket inomhusvistelse pga blandannat dålig med betesmark.

Om man definierar dagens nöt-uppfödning som industriell så är väl det en ganska fair jämförelse att också kalla denna typ av hästhållning industriell?

Nej inte alla men den absoluta majoriteten har det dåligt. Står det måste väll bero på vart man bor för härikring har alla hästar ofta stora hagar och långa dagars utevistele och det finns en hel del privata hästar här.

Ja nej fy det var ingen rolig tråd detta...:(

I det stycket får du gärna markera vad du menar skulle styrka det du påstår.

Visst, jag ser en del generaliseringar jag inte håller med om i hennes inlägg. Men om du också gör det är det inte då bättre att du diskuterar detta med henne?
Inte skandera "i den här tråden tycker man minsann si och så".

Hon har alltid i mina ögon framstått som både trevlig och talför och jag är säker på att hon svarar på dina frågor om du ställer dom på ett juste sätt.

Ja det har jag gjort redan , men du undra vem som skrivit vad.

Ett tips för att få fler trådar att vara roliga, här på buke.

Läs upp alla inlägg för dig själv, med en glad trevlig röst. Och försök tro att alla vill väl.

Bara för att någon tycker annorlunda behöver de inte hysa agg mot dig. Och även om de skulle göra det, så är det internet. Man kan applicera på inläggen vilken stämning man vill.

Ett tips för att få fler trådar att vara roliga, här på buke.

Läs upp alla inlägg för dig själv, med en glad trevlig röst. Och försök tro att alla vill väl.

Bara för att någon tycker annorlunda behöver de inte hysa agg mot dig. Och även om de skulle göra det, så är det internet. Man kan applicera på inläggen vilken stämning man vill.

Jo tack för tipset , men man ska bara hålla på så länge något känns roligt och när det defenitivt inte gör det så är det bättre att sluta.

*kl*

Jag ser ett enkelt slut på detta om ATG slutar ge ridsporten pengar och lägger de pengarna på att få upp statusen på F.D. travhästar istället. Då skulle vissa i den här tråden inte ha så mycket att klaga på...

Eller jo vänta lite, det skulle ju inte finnas någon ridsport kvar att tala om lite lokala tävlingar med eldsjälar och eliten.

Det här outhärdliga tjafset om travhästar efter avslutat tävlande börjar bli ut tjatat. Inte många kan/vill släppa sina hästar på evigt bete ala ponnyakuten. Inte många vill se sina hästar på SHV's hemsida (har jag gjort när jag sålde en f.d. travhäst) eller på en transport till italien.

Jag tycket att slakt många gånger är ett bättre altenativ än att sälja vidare.
Till den dagen ridsporten/hobbyridsporten höjer statusen på travare och inte ser ner på dem som "omöjliga outbildade" hästar som tar flera år att få ordning på. Så kommer travarnas status vara slaktoffer och vandringpokaler.

När jag skrev mitt inlägg tidigare så fokuserades min avslutande mening på just travhästar. Detta enbart för att det var det TS skrev om. Men det jag skrev gäller ALLA hästar. Jag undrar vems bästa ägaren till en unghäst har när den anonseras ut som avelssto för att den är skadad och aldrig kommer att kunna ridas? Eller den T-märkta f.d. tävlingsponnyn som nu får ont om den rids för hårt men säljs som promenadhäst med förhoppningen att den inte kommer att ha allt för ont ändå.......

Usch och fy för allt det där!! En häst som har en skada eller förändring som gör att den får ont om den belastas ska man som ägare ta sitt ansvar och slakta! INTE skicka vidare som sällskap/ promenad/ avel och HOPPAS att den inte kommer att ha för ont. Det är själviskt och handlar bara om att man inte klarar av att ta sitt ansvar som djurägare!

Ja men dom köper väll upp alla slags hästar billiga ponyer mm. Då ligger ju alla t- märkta ponnyer/ hästar eller gammel hästar pyrt till inte bara fd travare om man som säljare inte upptäcker att köparen är av det slaget, Bluffmakare finns det överallt i hästvärlden även dom som säljer hästar som utgår med att vara seriösa.

Och nej jag bor inte under en sten jag bor heller inte i trav världen. Och precis denna attityden som( tydligen inte finns) har gjort att många valt att skita i bukefalos och jag förstår prescis vad dom menar! Det är synd när man skulle kunna få ut nått bra av forumet och inte glåpord slända efter än.

Om vi börjar bakifrån så vill jag enbart öppna ögonen på dig.

Och angående ponnysar så är, i alla fall dom under D mått inte ens värda att åka ner då det finns för lite kött på dom.
Och så länge det inte finns dubbeldeckare i lastbilsform för häst så klarar sig ponnysarna undan bättre.

Eftersom begagnade marknaden för travare är så stor så är det ju givetvis dom som ligger i högsta riskzon.
(vilket givetvis kommer att ändras en del då det nu är stor utslagning på travarfölmärrarna)

En ridhäst har ett högre värde då den kan fungera som läromästare.
En T-märkt ridhäst ser bättre ut på pappret, bland fina ridmiljöer och har bättre chans till att rehabiliteras.

En travhäst måste man börja om från början med, med massor med problem i bagaget vilket gör att den dumpas på marknaden.
Och problemet börjar redan med att hästen är frysmärkt och fördommarna följer tätt efter.

Jag tror inte att någon köper en varmblodig travare för över 15000 för att börja utbilda och rida in.

Det finns en grupp eldskälar som jobbar med före detta travare seriöst.
Ser på FB hur dom kämpar för att komma framåt i utbildningen.
Jag blir också lika rörd varje gång jag ser bilder eller läser om vad dom gör.

Men dessa är för få.
Därför håller jag med Civil Action i sin mening att man ska ta ATG pengarna och slussa in mer i "Före detta Travare verksamheten" i stället för att plöja ner inom "er" ridsport.
Flickorna med travarna behöver hjälp och stöd.
Dom behöver utbildning. Faktum i båda sporterna. Därför att om flickorna får bättre insyn om hur travhästen fungerar som sulkyhäst så har dom mer förståelse för den pållen dom senare har tagit över.

Dom behöver lärare som är insatta i travarens gångarter, hur dom tidigare tränats för banan och psyke.

För vad jag vet så finns det inga kurser vare sig på Strömsholm eller Flyinge för enbart utbildning av travare som ridhäst :grin:

På något vis känns det mer rättvist att pengar som använts till spel på Travare X återkommer till Travare X då han skall gå i pension.
Och den överstående pengen kan ridhästverksamheten få då.
Men inte alla miljoner som det är idag..nej.

AM

Om vi börjar bakifrån så vill jag enbart öppna ögonen på dig.

Och angående ponnysar så är, i alla fall dom under D mått inte ens värda att åka ner då det finns för lite kött på dom.
Och så länge det inte finns dubbeldeckare i lastbilsform för häst så klarar sig ponnysarna undan bättre.

Eftersom begagnade marknaden för travare är så stor så är det ju givetvis dom som ligger i högsta riskzon.
(vilket givetvis kommer att ändras en del då det nu är stor utslagning på travarfölmärrarna)

En ridhäst har ett högre värde då den kan fungera som läromästare.
En T-märkt ridhäst ser bättre ut på pappret, bland fina ridmiljöer och har bättre chans till att rehabiliteras.

En travhäst måste man börja om från början med, med massor med problem i bagaget vilket gör att den dumpas på marknaden.
Och problemet börjar redan med att hästen är frysmärkt och fördommarna följer tätt efter.

Jag tror inte att någon köper en varmblodig travare för över 15000 för att börja utbilda och rida in.

Det finns en grupp eldskälar som jobbar med före detta travare seriöst.
Ser på FB hur dom kämpar för att komma framåt i utbildningen.
Jag blir också lika rörd varje gång jag ser bilder eller läser om vad dom gör.

Men dessa är för få.
Därför håller jag med Civil Action i sin mening att man ska ta ATG pengarna och slussa in mer i "Före detta Travare verksamheten" i stället för att plöja ner inom "er" ridsport.
Flickorna med travarna behöver hjälp och stöd.
Dom behöver utbildning. Faktum i båda sporterna. Därför att om flickorna får bättre insyn om hur travhästen fungerar som sulkyhäst så har dom mer förståelse för den pållen dom senare har tagit över.

Dom behöver lärare som är insatta i travarens gångarter, hur dom tidigare tränats för banan och psyke.

För vad jag vet så finns det inga kurser vare sig på Strömsholm eller Flyinge för enbart utbildning av travare som ridhäst :grin:

På något vis känns det mer rättvist att pengar som använts till spel på Travare X återkommer till Travare X då han skall gå i pension.
Och den överstående pengen kan ridhästverksamheten få då.
Men inte alla miljoner som det är idag..nej.

AM

Ja det kan jag hålla med på, jag har också skrivt det att det borde läggas ner pengar på ett program för just fd travare. Ok men det där med "er" ridsport vet jag inte vad du menar då vi endast rider hemma i skogen och håller på med körning inom jord skogabruket ingen ridskoleverksamhet för nån i familjen inga tävlingar heller.

Senast ändrad:

Kruxet är att man får inte mycket bättre betalt för en utbildad travare heller.

Säg att de håller sig på ca LB, LA nivå= där faktiskt de flesta hobbyryttare befinner sig.

Så även om jag kan köpa in billiga travare, utbilda dem så får jag inte så mycket mer för dem än runt 10-15000 ändå. Motsvarande häst med ridhäststam får jag mellan 70- 100 000 för.

Däremot kan jag slå ett rej'lt slag för fd travare inom dicipliner som distans tex. Hittar man en med hyffsade gångarter kan jag tänka mig att de är trevliga i körning också.

Vad jag har förstått så sponsrar ATG ridsporten med ett antal miljoner varje år( det har talats om siffror på 20 miljoner). Jag drömmer om att delar av de pengarna öronmärks för en tävlingsserie åt fd. travare. DET skulle verkligen öka värdet på fd. travare.

Hela allsvenskan är väl de som sponsrar.? (inte säker)
Men mycket pengar har de pumpat in i ridsporten ja.

Man ska inte bita den hand som föder en....dvs sluta klaga på travsporten:D
(menade inte att just du gör det)

Vad jag har förstått så sponsrar ATG ridsporten med ett antal miljoner varje år( det har talats om siffror på 20 miljoner). Jag drömmer om att delar av de pengarna öronmärks för en tävlingsserie åt fd. travare. DET skulle verkligen öka värdet på fd. travare.

Jag har hört högre summor men kan inte svära huvet på det.

Jag har hört högre summor men kan inte svära huvet på det.

Från ATG:s hemsida:

"Hela ATGs överskott, ca 1,5 miljarder kronor årligen, går tillbaka till hästsporten. "

"ATGs framgång på spelmarknaden och det överskott detta skapat har starkt bidragit till att Sverige idag har en högklassig hästsport i allmänhet och travsport i synnerhet. Överskottet från spelet kommer även andra delar av den hästrelaterade näringen till del."

"Utöver engagemanget i HNS sponsrar ATG ridsporten, dels genom tävlingen ATG Ridsportallsvenskan, tillika SM i laghoppning, dels genom att vara sponsorer till en del stora ridsportevenemang exempelvis Göteborg Horseshow. Vi avsätter också årligen medel till den speciella ungdomssatsningen som görs gemensamt av Ridsportförbundet, Svensk Travsport och SG."

Så nog gör de skillnad alltid.

Man ska inte bita den hand som föder en....dvs sluta klaga på travsporten:D
(menade inte att just du gör det)

Man ska GIVETVIS bita den hand som föder en, om handen förtjänar det!

Fast jag tycker nog ändå att travsporten får skit den inte förtjänar med. Även om man inom travet säkert skulle kunna göra något för att höja statusen på de hästar som inte blir travhästar.

*kl

Har inte läst tråden, men tänkte berätta för TS om mitt varmblod Scarlet.
Våren 2006 var jag medryttare på henne. Hon hade precis kommit tillbaks från en fodervärd (ägaren hade precis fått barn) och var jättesmal och raggig i pälsen. Den här våren blev hon mitt allt, och vi hade jättekul ihop! Gjorde dumheter och bus, galopperade länge och väl. Scarlet strålade!

Men ägarn brydde sig inte. När jag blev tvungen att flytta pga studier på annan ort, hittade jag henne på annons rätt snart, i oktober. Jag fick veta vem nya ägaren var och vart hon skulle stå. Men när jag kom till nya stallet och letade efter häst och ägare i december, hade ingen hört talas om nån av dom.
Hittade en ny annons, och när jag ringde ägarn fick jag veta att hon redan sålts.

Fick tag på nya ägaren i Karlskoga (som jag har kontakt med än idag) och fick veta att hon skulle gå som westernhäst. När jag hörde av mig till henne ett halvår senare fick jag veta att hon gett bort henne, då hon var för svårriden. Även den personen hade sen gett bort henne, och där slutade mina ledtrådar...

Tills april 2010! Då fick jag sms av en bekant som jag inte pratat med på år och dar, som berättade att hon hittat Union Scarlet på annons i Kristianstad! Då kände jag att det var dags att ta hem henne.. Och hon var inte alls samma häst längre, och är fortfarande inte! Jag har räknat till minst sju ägare under dom här knappa 4 åren! Det är inte rättvist!
Därför har jag själv sagt att om jag av nån anledning inte kan ha kvar henne, så får hon gå till slakt. (Om jag inte har nån kompis som vill ha henne, så hon stannar inom räckhåll!) Hon har tagit så fruktansvärt mycket skada under åren och är inte sig själv. Därför har jag sagt det till mig själv, trots att jag älskar henne oerhört högt.

Lite långt och off topic.... :angel:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har skummat igenom forumet och tror mig hitta NH fantaster och "vanliga hästmänniskor" härinne. För egen del så sållar jag mig till de...
Svar
3
· Visningar
975
Relationer Skriver under anonymt nick :idea: Vet du vem jag är, håll det för dig själv. Ska till hösten flytta ihop med min pojkvän, han har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 347
Senast: Grana
·
Övr. Djur Hur ska jag göra. Jag är starkt emot att avliva friska djur. Ändast såna som lider och ej kan räddas tycker jag bör avlivas så dom...
2
Svar
38
· Visningar
7 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka