Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

Jag kan inte hålla med någonstans. Tyvärr.
Djur idag får sjukvård, mat året runt (något du verkligen inte skulle förvänta dig om du var ko/får "förr", hästen hade första tjing på höet, eftersom den skulle jobba vintertid, men det var mer regel än undantag att höet var mögligt), de flesta får röra sig, bo i miljö som kontrolleras och regleras av myndigheter, de slipper bli slaktade på oerhört osäkra och plågsamma sätt.

Bortsett från vissa höns och grisar, är jag övertygad om att djuren har det bättre idag i alla avseenden.

Vi vet mer om dem och har bättre möjlighet att ta fram foder, och kan därför få dom att växa optimalt.
Människor idag är mer stressade också, men jag lever hellre nu än 1890.

(För att inte tala om vilken stress det är för kroppen att få ca 1 kg ts/vecka.)

Att höja privata djurägare till skyn och mena att de som samtidigt tjänar pengar på sina djur stressar och missköter dom är så oerhört naivt och okunnigt.

Men det är ju precis det vi säger, det finns inte tillräckligt med folk som vill ha de här hästarna...? Finns det inga hem så återstår ju bara slakt??

Ja men alltså nu handlade det ju om sånna fall som tex trådskaparen där det inte görs ett försök till ett annat hem utan det är en princip sak så att säga dom ska slaktas. Den inställningen att du duger inte du ska slaktas. Det är den jag inte håller med på sen har det varit många andra disskussioner under trådens gång men det är ju detta den egentligen handlar om.

Jag kan inte hålla med någonstans. Tyvärr.
Djur idag får sjukvård, mat året runt (något du verkligen inte skulle förvänta dig om du var ko/får "förr", hästen hade första tjing på höet, eftersom den skulle jobba vintertid, men det var mer regel än undantag att höet var mögligt), de flesta får röra sig, bo i miljö som kontrolleras och regleras av myndigheter, de slipper bli slaktade på oerhört osäkra och plågsamma sätt.

Bortsett från vissa höns och grisar, är jag övertygad om att djuren har det bättre idag i alla avseenden.

Vi vet mer om dem och har bättre möjlighet att ta fram foder, och kan därför få dom att växa optimalt.
Människor idag är mer stressade också, men jag lever hellre nu än 1890.

(För att inte tala om vilken stress det är för kroppen att få ca 1 kg ts/vecka.)

Att höja privata djurägare till skyn och mena att de som samtidigt tjänar pengar på sina djur stressar och missköter dom är så oerhört naivt och okunnigt.

Ok jag förstår ditt tänk men har du jobbat på ett slakteri? Sett hur vanligt det är med magra och skitiga och stressade djur, väldigt många skiter fullständigt i djurens bästa det har blivit för mycket penngar och folk bryr sig mer om bidragen dom får in än djuret självt. Har du inte sett dokumentärer där djuren transporteras trångt och långt och är stressade som f-n till och med döda djur i last bilen. Sett filmer från hönserier där djuren sitter skit trångt och plågas. det gäller inte alla men många. Vi tycker olika och det var ändå inte detta tråden handlade om så jag lägger inte ner nå mer i denna disskusion.

Höjer vi slaktpriset på häst så slipper vi dessa transporter till Italien. För jag antar att det är dessa du tänker på.
Slaktbilen som hämtade nötdjuren hos oss var nämligen välströad, lagom med utrymme, kamera, våg osv.
"Nötterna" åkte bra mycket lyxigare på sin sista resa än vad många hobby hästar gör.

Om fler tog sitt ansvar och sjäva såg till att slakta elelr avliva "överblivna" hästar skulle Italien transporterna inte behöva existera.

Ju färre travare som avlas fram desto bättre skulle dom få det. Om inte denna massproduktion av travhästar fanns skulle inte så många bara slängas bort.

Så där ja.

Spiken i kistan.

Travarna är ju inte önskade som "andra hands vara"

Det är vi väl alla överens om?

Att travarna skall inte massproduceras..

Är vi väl också överens om.

Selektering av dåliga individer och övriga kvar där dom gör nytta.

Antar att vi är överens om detta också.

Att inte travaren skall fara illa efter karriären är vi väl också överens om va?

Att den inte skall bli en vandringspokal eller resande söderut.

Visst är det ok?

Vi har all material som hindrar dom ovanstående punkterna.

Och vi slaktar fullt friska fölmärrar på löpande band just nu.

För att förhindra dålig ekonomi, ovälkomna avkommor och ännu mer travare på marknaden.

SÅ VAD ÄR fel med att slakta avelsdjuren i SVERIGE?

Ni övriga kan ju skicka ett mail till oss med travare så ska vi se om ni duger till att ta emot någon av märrarna som redan nu har en fot på slaktbilen.

AM

Håller med.
Ursprungsfrågan var om det är rätt att skicka ett yngre sto på slakt?

Mitt svar är ja, om hon inte uppfyller kraven på att tillhöra sverigetoppen som blivande avelssto.

Att sälja en dåligt travmärr till nån som vill avla fram ÄNNU fler dåliga travare är väl inte så himla smart i längden.

Precis.
Mitt svar är också ja.

Och än värre är det då dom dåliga märrarna, med hiskelig stam, skänks bort för att betäckas med diverse annat.

Som sagt, travhästägarna får ta ansvar och ta bort oönskade djur så att inte fler likadana tillverkas.

När vi sedan är nere i en normal nivå så är problemet löst på alla fronter.

Vissa här kan tycka att jag är en brutal j-el som tveklöst slaktar häst hejvilt.

FEL.
Många som är uppstallade hos oss har varit här i över tio år. Ston som jag känner utan och innan, som jag kan känna igen på steget på stallgången. Som jag dragit fram och senare dragit fram dess ungar.

Mår SKIT då dessa får slakt order..
Men inser av erfarenhet att det är det bästa i stället för att ett år senare komma åter som benrangel efter att ha bott hos nån totalt inkompetent ägare vars åsikt är att havre gör travare heta.

Hatar höst och vinter efter avskiljning men avskyr ännu mer att läsa folks åsikter och påstående om att vi några grymma typer som enbart tänker på pengar :mad::mad::mad:

AM

Oj, jag ser nu att jag postat som svar till fel person! Detta är riktat till de som är så radikalt emot avlivning/ slakt, och inte alls till Nafayette som tar sitt ansvar, sorry!!

Jag är en stor djurvän. Har jobbat med alla slags djur snart tror jag, från ormar och apor till får och hästar. Min erfarenhet och min vilja att hjälpa djur som hamnar i kläm har gjort att jag har fått ta över flera djur som ingen vill ha. Ingen vill ha dem men INGEN vågar ta bort dem! Jag blir galen på människor som tror att det bästa alltid är att hålla liv i varenda djur så länge det bara går, oavsett hur deras liv kommer att se ut.

VI har satt dem på jorden och VI har ansvar för att se till att de får det bra. Och det är inte helt sällan avlivning/ slakt. Jag har avlivat flera friska djur och har en till som snart ska tas bort. För jag vill inte att de ska lida för människans feghet att inte klara av att möta de jobbiga känslorna som avlivningen innebär för OSS! Fega människor som gömmer sig bakom att det är för djurens bästa som de skickas vidare från hem till hem, mer och mer vanvårdade både psykiskt och fysiskt. Det är inte alls för djurens bästa, det är för att de människorna inte klarar av att ta det smärtsamma ansvaret att skicka de där djupa bruna ögonen till slakt. Jag gör det inte med glädje men jag kommer att fortsätta att ta mitt ansvar, att sätta ner foten och säga - det här djuret mår bäst av att få sluta sitt liv nu!

Ursäkta om jag låter arg men jag BLIR arg över den här fegheten som jag ser leder till djurs lidande alldeles, alldeles för ofta! Fram för de travhästägare som tar sitt ansvar och låter hästarna somna in och inte skickas vidare till en osäker och ofta oönskad framtid!!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ett sakligt och verklighetsförankrat inlägg.

Precis det jag vill belysa. I många fall är faktiskt avlivning det bästa alternativet, hellre än att döva sitt eget samvete genom att blint lita på de vackra lögner spekulanter slår i godtrogna säljare.

Våga fatta ett beslut och stå för det. Och inse det som är varje djurägares ansvar. Djurens väl.

Ursäkta om jag låter arg men jag BLIR arg över den här fegheten som jag ser leder till djurs lidande alldeles, alldeles för ofta! Fram för de travhästägare som tar sitt ansvar och låter hästarna somna in och inte skickas vidare till en osäker och ofta oönskad framtid!!

:bow:
Håller fullkomligt med!

Ja men alltså nu handlade det ju om sånna fall som tex trådskaparen där det inte görs ett försök till ett annat hem utan det är en princip sak så att säga dom ska slaktas. Den inställningen att du duger inte du ska slaktas. Det är den jag inte håller med på sen har det varit många andra disskussioner under trådens gång men det är ju detta den egentligen handlar om.

Naturligtvis är det en principsak att se till att färre varmblod blir vandringspokaler! Det borde vara en principsak för alla som håller på med f.d. travare!

Det ær tragiskt. ett djur som ær så lojalt som hæsten och kænner tillit till oss:cry:
Jag avlivade en hæst engång och det har jag aldrig lyckats komma øver.
Hon litade på mig och jag tog livet av henne.
Den hæsten ælskade mig værkligen och jag svek henne bara før att jag ville ha en hæst jag kunde rida.
Jag ångrar mig så hemskt!

Vad var alternativet till att avliva hästen? Slänga ut hästen på ett fält och självdö? Var den sjuk eller hade du bara tröttnat på den?

Det kan ju vara väldigt ansvarsfullt av ägaren också, att avliva. Då kan personen åtminstone vara säker på att hästen inte far illa!
Finns många som ger goda hem åt vbl-travare, men det finns också ett antal sådana som far ganska illa.

Ok jag förstår ditt tänk men har du jobbat på ett slakteri? Sett hur vanligt det är med magra och skitiga och stressade djur, väldigt många skiter fullständigt i djurens bästa det har blivit för mycket penngar och folk bryr sig mer om bidragen dom får in än djuret självt.

Nu är du allt ute och cyklar, magra och skitiga djur får man prisavdrag för, och det är det ingen köttbonde som har råd med. De där bidragen du pratar om kompenserar inte det på långa vägar!

Vad var alternativet till att avliva hästen? Slänga ut hästen på ett fält och självdö? Var den sjuk eller hade du bara tröttnat på den?

Altternativet var att behålla henne som keldjur och vara utan ridhæst.
Hon var dålig i rygg och ben (ældre hæst) men inte så hon led men någon mer ridning var inte aktuell på den hæsten.

Citat:
Ursprungligen postat av pannkakssmet
En vän till mig berättade om en man som höll djur på samma sätt som man gjorde på 1800- och tidigt 1900tal.

De två korna såg ut som skelett på våren, innan växterna kom igång, och fick DRAS UT ur lagården på presenningar, av den här äldre herren. De kom under dagen igång och började äta lite gräs, och blev feta och fina över sommaren, för att nästa vinter igen genomgå samma chockbantning.

Det förekommer sådana oerhörda fördomar i den här tråden. Den här AstridLindgren-bilden av hur det var i det härliga "förr" stör mig något oerhört.

Våra djur (vare sig dom är travhästar, mjölkkor eller ardennrar) har det så oerhört mycket bättre idag!

Ja våra enskilda djur, har det bättre men inte när det kommer till massproduktionen eller slakten heller. Ang gammla gubbar som inte klarar av att ta hand om sina djur på ett ordäntligt sätt så är det beklaglit att dom inte inser sina begränsningar. Klart att allt inte var bättre förr men djuren levde i allmänhet under bättre förhållanden och slapp denna stress dagens högproducerande djur har

Måste bara säga att detta med att djuren var magra på våren var inget ovanligt, det ser man om man läser lite om hur det var förr. Höet tog slut i mars och så fick man hålla djuren vid liv med bark, vass, torkat löv och vad man råkade ha. Många kor och får fick stödas/halvt bäras ut på våren. Sen åt de ju oftast upp sig under sommaren så klart.

I vår gamla ladugård stod det 3(!) uppbundna kor på 3*3 m, det som jag nu har som sjukbox för mina lösdriftshästar. Och jag tycker det är lite litet för 1 häst, även om det är sällan mina står där.
Griskätten var inte stor den heller, och de fick aldrig komma ut under sitt liv. Och i kalvkätten fanns det stora djupa gnagmärken på brädorna eftersom de inte fick mat tillräckligt ofta.
Och hönsen hade inte heller några stora ytor att röra sig på, och gödsla ut gjorde man 1 gg/år.
Denna ladugården var i andvändning på 50-60-talet, och djurhållningen var efter tidens mått fullt normal, man visste inte bättre än så, och djuren skulle DRA IN PENGAR och BIDRA TILL FÖRSÖRJNINGEN.

På de gårdar där man hade häst jobbade hästarna långa dagar då det fanns jobb, övriga dagar och helger stod de inne i spilta vintertid, ofta med "måndagssjuka" (korsförlamning) som följd.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har skummat igenom forumet och tror mig hitta NH fantaster och "vanliga hästmänniskor" härinne. För egen del så sållar jag mig till de...
Svar
3
· Visningar
975
Relationer Skriver under anonymt nick :idea: Vet du vem jag är, håll det för dig själv. Ska till hösten flytta ihop med min pojkvän, han har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 347
Senast: Grana
·
Övr. Djur Hur ska jag göra. Jag är starkt emot att avliva friska djur. Ändast såna som lider och ej kan räddas tycker jag bör avlivas så dom...
2
Svar
38
· Visningar
7 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka