Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

Om man har en inkomst varje månad och har råd att lägga undan pengar, som worthless skriver, då har man också råd att köpa en häst, men väljer att köpa en billig.

Finns faktist problem här.

Att åka in till Strömsholm med en ridhäst som haltar kostar X pengar.

Att göra samma sak med en travare kostar XXXXXX pengar.

Därför att travaren har inte "förmån" att fösäkras upp i typ A1 försäkring och kostar mycket mer då.

Är ganska övertygad att statusen på travarna ligger i samma nivå som sommarkatter.

Funkar den inte hos ridtjej 1 så går den vidare till nr 2 och vidare till nr 3 som har en granne som kan ta den men dom ångrade sig så då gick den till en kompis kompis kusin.

Därför att ingen i denna kedja vill ta ansvaret att avliva utan snackar bara en massa skit om att den ska få en chans.
Och slipper där det där jobbiga med avlivningen utan lastar bara på nästa man, som lastar på nästa man...

Och hela denna kedja av sk hästfolk ska vara hästälskare??

Nänä. Dom vill testa hästägandet för att sedan ångra sig då föräldrar inte ställer upp med alla pengar som behövs i diverse behandlingar, skoningar, veterinärbesök och equiterapeuter.
Ingen i denna familj vill slå ihjäl kraken utan skänker bort för att slippa eländet.

Ett klart bevis då man läser denna tråd :grin:

AM

Fast nu är det ingen i denna tråden som tycker man ska ge bort en häst till vem som helst oavsett ras. Inte det de handlar om.

Ändå så kan man inte blunda för att det är vad som händer så otroligt många f d travare. Hur mycket vi än vill blunda och bortförklara, är det så sanningen ser ut.

Knapp

Det är tydligen en jäkla sits man hamnar i när man skaffar häst, och kanske framförallt travare.

Man ska inte slakta hästar som kan ha en chans att få ett bra hem, och man ska inte sälja till "vem som helst".
Man ska inte sälja en travare under 15000 och man ska inte "ge upp" i sökandet efter rätt hem.

Ska man inte skaffa häst om man inte kan garantera att man kan behålla den resten av livet?
I så fall lär antalet hästar i Sverige sjunka drastiskt, och priset på medium höjas drastiskt. :grin:

Jag tycker visst att man kan leta efter en ny lämplig ägare till en frisk häst med goda utsikter att hitta en vettig ägare. Men annonsera en halt 28 årig häst med särskilda behov? Usch.

Har jag en häst med jobbiga förutsättningar tycker jag inte det är rätt att lämpa över det på någon annan, då tar jag hellre bort den. Och samma sak med en frisk häst som marknaden inte direkt störtar sig över. Vill man sälja har man ju en anledning, att hålla hästen ett år eller mer bara för att det är tabu att tänka på alternativen - nä, inte för min del.

Vill ingen ha hästen till rimligt marknadsvärde får den gå till vår skapare, det far den i alla fall inte illa av.

Och när det händer hästen något, och alla sparpengarna är slut, hur ska du då finansiera veterinärvård? Eller en avlivning, för den delen?

Sparpengar tar bara slut ifall man anvænder dom..
Kan man hålla i pengar fungerar det utmærkt att ha hæst æven om man inte ær stenrik.

Ändå så kan man inte blunda för att det är vad som händer så otroligt många f d travare. Hur mycket vi än vill blunda och bortförklara, är det så sanningen ser ut.

Jag tror inte det finns någon som inte vet hur läget är vid det här laget. Men får man inte tycka det är fel eller?

Förstår inte det där, bara för att det är som det är så får man inte tycka det är fel? Ingen i tråden har påstått att det är rätt att skänka bort eller sälja en häst oavsett pris till vem som helst, ingen har påstått att det är fel att ta bort sjuka gamla hästar. Det är fel att människan har gjort som det är idag, att folk avlar utan en tanke på vad som ska hända med det dom avlar fram. Och att folk anser att man tar ansvar när man avlivar en frisk ung häst. Det är fel, det är inte att ta ansvar utan att ta en väldigt enkel väg ut. Ansvar är att hitta ett bra hem så hästen kan leva 20 år till och må bra.

Man måste vara medveten om att det tar tid att bli av med hästar när man skaffar dom, man kan inte räkna med att bli av med hästen inom ens ett halvår eller år. Det ingår liksom när man köper hästen. Vill man inte ta ansvar för det så ska man heller inte köpa häst heller.

Jag tycker visst att man kan leta efter en ny lämplig ägare till en frisk häst med goda utsikter att hitta en vettig ägare. Men annonsera en halt 28 årig häst med särskilda behov? Usch.

Finns det någon ens här som skrivit att man ska sälja en 28 årig komplicerad häst? Ärligt talat tror jag inte man hittar någon sådan förhoppningsvis.

Det var ett exempel. Har man en frisk okomplicerad häst är det ju förmodligen större chans att få svar på annonsen än om man har en svårplacerad kuse om än i rätt ålder.

Jag tycker det är realistiskt att se sanningen i vitögat. Det är svårt att sälja häst, har man en häst som inte är värd mycket på marknaden är det snudd på omöjligt. Då är det ju ett realistiskt alternativ att ta bort hästen. Absolut.

Finns det någon ens här som skrivit att man ska sälja en 28 årig komplicerad häst? Ärligt talat tror jag inte man hittar någon sådan förhoppningsvis.

:bow::bow::bow:
Halt stod det dessutom. Det har väll hela tiden handlat om friska hästar som är trevliga i lynnet och har potential att fylla en funktion för någon och fylla någons liv med glädje, rik eller "vanlig svensson" spelar väll heller ingen roll.

Det handlar inte om hur rik man är eller inte :grin:

Det handlar om kompetent folk.

Vilket det sällan är då travarna oftast är förstagångshästar åt ridfolk :cool:

Och då KAN travaren fara illa vilket är bevisat här, hos oss med "returhästarna", på Blocket och lite varstans..

Men det verkar väldigt svårt att fatta för sådana här som har både murphy och helstängt på huvudet..

AM

Håller med i en del som du skrivit, men det finns också bra hem som det inte skrivs lika mkt om, kanske.

:bow::bow::bow:
Halt stod det dessutom. Det har väll hela tiden handlat om friska hästar som är trevliga i lynnet och har potential att fylla en funktion för någon och fylla någons liv med glädje, rik eller "vanlig svensson" spelar väll heller ingen roll.

Faktum kvarstår.
Det finns inte ens (lämpliga) köpare till alla friska okomplicerade fd travare som är till salu.
Några kommer avlivas därför.

edit
Det finns väl egentligen bara två vägar att gå.
Öka efterfrågan, eller minska tillgången.
Alternativ 1 är svårast att uppnå, men jag tycker det finns många trevliga ambassadörer för travarna (blandannat min egen! :love:) och deras status tycks sakta men säkert öka. Dock måste tillgången minskas till den dag det finns bra köpare till alla fd travare. Om man ens når den dagen.

Senast ändrad av en moderator:

Faktum kvarstår.
Det finns inte ens (lämpliga) köpare till alla friska okomplicerade fd travare som är till salu.
Några kommer avlivas därför.

edit
Det finns väl egentligen bara två vägar att gå.
Öka efterfrågan, eller minska tillgången.
Alternativ 1 är svårast att uppnå, men jag tycker det finns många trevliga ambassadörer för travarna (blandannat min egen! :love:) och deras status tycks sakta men säkert öka. Dock måste tillgången minskas till den dag det finns bra köpare till alla fd travare. Om man ens når den dagen.

Jag förstår din poäng, men jag ville bara förtydliga att jag inte förespråkar att sälja halt/skadad häst ung eller gammal. Det är varje djurägares ansvar att ta bort en häst som lider och har hästen levt ett 27 år långt lyckligt liv så är det väl inget snack om saken att hästen har rätt att sommna in och inte gå och fördriva sina sista dagar med smärta. Det har det väll inte äns varit disskusion om.

Jag har upplevt det som att både du och worthless "satt er på tvären" så snart man pratat om att ta bort livsdugliga hästar.
Därav mitt svar.

Om köpare inte finns - vad ska man då göra?
Behålla hästen för all framtid är för de allra flesta inte ett alternativ.

Jag har upplevt det som att både du och worthless "satt er på tvären" så snart man pratat om att ta bort livsdugliga hästar.
Därav mitt svar.

Om köpare inte finns - vad ska man då göra?
Behålla hästen för all framtid är för de allra flesta inte ett alternativ.

Jag har skrivit om man inte hittar någon bra köpare och inte kan ha hästen kvar så är det väll bara alternativet att slakta den kvar. Men jag har defenetivt inte förespråkat att man ska ha djuren vid liv eller sälja dom som är sjuka/skadade eller gammla. själva avlivningen är jag inte emot om det är moitverat!

Jag har skrivit om man inte hittar någon bra köpare och inte kan ha hästen kvar så är det väll bara alternativet att slakta den kvar. Men jag har defenetivt inte förespråkat att man ska ha djuren vid liv eller sälja dom som är sjuka/skadade eller gammla. själva avlivningen är jag inte emot om det är moitverat!

Då kan jag ha missförstått dig. Eller så... Fattar jag inte helt enkelt.
För det är ju ändå vad de du svarar "mot" också tycker?

Den här tråden går mig över huvudet.
Folk tycker ungefär precis samma saker, men käbblar ändå.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har skummat igenom forumet och tror mig hitta NH fantaster och "vanliga hästmänniskor" härinne. För egen del så sållar jag mig till de...
Svar
3
· Visningar
975
Relationer Skriver under anonymt nick :idea: Vet du vem jag är, håll det för dig själv. Ska till hösten flytta ihop med min pojkvän, han har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 347
Senast: Grana
·
Övr. Djur Hur ska jag göra. Jag är starkt emot att avliva friska djur. Ändast såna som lider och ej kan räddas tycker jag bör avlivas så dom...
2
Svar
38
· Visningar
7 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka