Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man har en inkomst varje månad och har råd att lägga undan pengar, som worthless skriver, då har man också råd att köpa en häst, men väljer att köpa en billig.
Hmmm,tänk en hopptävling för fd. travare med 230 000 att tävla om.
Och när det händer hästen något, och alla sparpengarna är slut, hur ska du då finansiera veterinärvård? Eller en avlivning, för den delen?
Ändå så kan man inte blunda för att det är vad som händer så otroligt många f d travare. Hur mycket vi än vill blunda och bortförklara, är det så sanningen ser ut.
Jag tycker visst att man kan leta efter en ny lämplig ägare till en frisk häst med goda utsikter att hitta en vettig ägare. Men annonsera en halt 28 årig häst med särskilda behov? Usch.
Finns det någon ens här som skrivit att man ska sälja en 28 årig komplicerad häst? Ärligt talat tror jag inte man hittar någon sådan förhoppningsvis.
Finns det någon ens här som skrivit att man ska sälja en 28 årig komplicerad häst? Ärligt talat tror jag inte man hittar någon sådan förhoppningsvis.
Halt stod det dessutom. Det har väll hela tiden handlat om friska hästar som är trevliga i lynnet och har potential att fylla en funktion för någon och fylla någons liv med glädje, rik eller "vanlig svensson" spelar väll heller ingen roll.
Faktum kvarstår.
Det finns inte ens (lämpliga) köpare till alla friska okomplicerade fd travare som är till salu.
Några kommer avlivas därför.
edit
Det finns väl egentligen bara två vägar att gå.
Öka efterfrågan, eller minska tillgången.
Alternativ 1 är svårast att uppnå, men jag tycker det finns många trevliga ambassadörer för travarna (blandannat min egen! ) och deras status tycks sakta men säkert öka. Dock måste tillgången minskas till den dag det finns bra köpare till alla fd travare. Om man ens når den dagen.
Jag har upplevt det som att både du och worthless "satt er på tvären" så snart man pratat om att ta bort livsdugliga hästar.
Därav mitt svar.
Om köpare inte finns - vad ska man då göra?
Behålla hästen för all framtid är för de allra flesta inte ett alternativ.
Jag har skrivit om man inte hittar någon bra köpare och inte kan ha hästen kvar så är det väll bara alternativet att slakta den kvar. Men jag har defenetivt inte förespråkat att man ska ha djuren vid liv eller sälja dom som är sjuka/skadade eller gammla. själva avlivningen är jag inte emot om det är moitverat!