Sv: Avliva frisk häst
*kl*
Jag har haft ett intressant samtal med en mycket duktig distans ryttare i helgen och vi kom fram till att det finns en alternativ tävlingsform där många travare skulle kunna göra sig riktigt bra. Varför inte föreslå för ATG att öron märka stora delar av de milijoner vi delar ut till dem på tävlingar enbart för travare?
Då skulle ju dels värdet gå upp eftersom det finns tävlingar med prispengar mer än startavgiften för dom och dels så skulle dom förmodligen bli bättre omskötta och mindre vandringspokaler!
En bra idee enligt mig iaf, då skulle bara de som inte kan av en eller annan anledning få gå till de evigt gröna ängarna!
Om du hade samma erfarenhet under en trettioårsperiod, i travbranchen då det gäller fölmärrar och tävlingshästar så skulle du nog ändra inställning.
Det är väldigt enkelt att ha en massa åsikter och vad som är rätt och fel så länge man inte drabbas varken ekonomiskt (uppstallning fölmärr kostar 30000 år i grundavgifter minst. Tävlingshäst många gånger dyrare) eller känslomässigt då travaren kommer i retur i bedrövligt skick (alternativt hör man att den far illa)
Det kan tyckas fel att ta bort friska travhästar men hellre det än att chansa och senare få ta bort en misskött krake.
När du varit med om detta ett antal gånger och mår dåligt varje gång det går åt skogen så kommer du att ändra åsikt.
Men så länge man inte ens kan föreställa sig hur illa det kan bli så kan man tycka att "vi" som slaktar fullt friska travhästar är inte riktigt kloka.
AM
*kl*
Jag har haft ett intressant samtal med en mycket duktig distans ryttare i helgen och vi kom fram till att det finns en alternativ tävlingsform där många travare skulle kunna göra sig riktigt bra. Varför inte föreslå för ATG att öron märka stora delar av de milijoner vi delar ut till dem på tävlingar enbart för travare?
Då skulle ju dels värdet gå upp eftersom det finns tävlingar med prispengar mer än startavgiften för dom och dels så skulle dom förmodligen bli bättre omskötta och mindre vandringspokaler!
En bra idee enligt mig iaf, då skulle bara de som inte kan av en eller annan anledning få gå till de evigt gröna ängarna!