Avliva annans djur?

T

Tippan

Säg att jag kör på en hund som blir svårt skadad och ligger vid vägkanten. Nu pratar vi mycket skadad men ändå lever många timmar liggandes vid vägen.

Nu säger en person att det endast är polisen får avliva djuret, man får alltså stå och se på och vänta till de ev. tar upp ärendet. Medans jag säger att man har skyldighet att avliva ett djur som ligger och lider. Får man bara stå på och titta och hoppas på att polisen kommer alt. ringer ut någon som kommer och avliva djuret?

Sv: Avliva annans djur?

Jag hade tagit hunden (eller katten) och åkt i ilfart till närmsta veterinär. Lagat om det gick, och hostat fram pengarna om djuret inte var försäkrat, och om vet säger att avlivning är enda utvägen, då får man ju innerligt hoppas att inte djurägaren motsätter sig det.

Men rent juridiskt? Vad får/ska man göra? Har man rätt att avliva djuret på plats? Är det så svårt skadat att man inte kan flytta på det så är det omöjligt att ta djuret till veterinären.

Tippan skrev:
Men rent juridiskt? Vad får/ska man göra? Har man rätt att avliva djuret på plats? Är det så svårt skadat att man inte kan flytta på det så är det omöjligt att ta djuret till veterinären.
Min sambo som har jägarexamen har sagt att man kan få polisens tillåtelse via telefon att avliva djuret om det är så att djuret lider och man anser sig klara av det på ett hyfsat vettigt sätt.
Däremot är det inte lätt att göra en sån bedömning och klara av det tror jag. Råkade själv ut för att komma bakom en bil som körde på en katt (tror ni bilen stannade... nej, de bromsade in och MÅSTE ha sett och hört katten under bilen, men inte stannade de). Jag stannade och katten låg och krampade på sidan av vägen, men andades fortfarande. Jag förstod att den troligen var halvdöd redan, men min första tanke var att försöka få tag i den lokala veterinären. På något sätt trodde jag ändå att den kanske "bara" fått en rejäl hjärnskakning. Efter 3-4 panikartade samtal med sambon och försök att få tag på veterinär och efter att jag burit in katten i baksätet så dog kissen. Då hade jag även hunnit tala med polisen och fick åka till dem och lämna av kroppen.

Nej att klara av det måste vara det svåraste. Hur mycket jag än skulle vilja klara det så vet jag inte om jag gör det... Jag frågar utifrån ett verkligt fall där djuret fått bakdelen påkörd/krossad, så att åka till vet. var ingen chans... Men vi var inte mer inblandade i det än vetskapet om att det hänt.

Sunda förnuftet bör väl få råda tycker jag.
Här uppe har vi så långt både till poliser och veterinärer att det efter kontorstid inte är lönt att ens ringa. Då letar man reda på någon som kan avliva om man inte kan själv och sen försöker man ta reda på var djuret hörde hemma.
Här säger då polisen att man får resonera på detta vis.

Det här var Sthlm. De väntade på polisen nästan ett dygn. Jag tror inte att man får låta ett djur ligga så. Eller? Är inte det att bryta mot ett brott? Eller är det helt korrekt att bara vänta? Rent juridiskt.

Ingen aning om hur det fungerar juridiskt, men om jag skulle råka ut för något liknande, så skulle jag då inte vänta utan på det mest möjliga humana sätt, ha ihjäl djuret som ligger och lider.

Men det är lätt att säga. Står man där och ska slå en stor sten i huvudet på ett djur, så kanske man omedvetet bromsar upp kraften i slaget. :( Usch, hoppas jag aldrig råkar ut för det.

Jag har visserligen alltid en kniv i bilen, men usch.

Djurskyddslagen säger i 30 §:

Påträffas ett djur så svårt sjukt eller skadat att det bör avlivas omedelbart, får en veterinär eller en polisman och i brådskande fall någon annan genast avliva djuret.
Den som har avlivat djuret skall underrätta ägaren eller innehavaren av djuret om detta. Om detta inte kan ske, skall polismyndigheten underrättas

Det hade alltså varit tillåtet att avliva djuret i ditt exempel.

I Djurskyddslagen 9 § står det
Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart.

Enligt 16 kap. 13 § brottsbalken skall den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande dömas för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år.

Tveksamt om detta kan appliceras på situationen.

I 36 § djurskyddslagen föreskrivs att den som bryter mot vissa bestämmelser i lagen (eller föreskrifter som meddelats med stöd av denna) skall dömas till böter eller fängelse i högst två år. Men där är inte § 30 med bland det paragrafer som räknas upp, däremot § 9.

Jag tolkar detta som att det är tveksamt om det går att döma någon för djurplågeri för att man låter bli att avliva, däremot verkar det vara tillåtet att göra det (avliva alltså) när situationen så kräver. Om situationen är extrem kanske det går att döma med stöd av brottsbalken (grov oaktsamhet).

Tack tack tack för att du tolkat och förklarat lagen så att jag förstår :) Då hade vi lite rätt båda två. (Fast det var eg. inte viktigt i detta fallet :cry: ) Jag vet inte hur det gick med djuret tillslut :(

Precis så känner jag också. Jag önksar att jag skulle klara det... Men jag har avlivat 6 cm akvariefiskar :angel: Då vänder sig hela magen på mig och jag skulle mycket hellre spolat ned dem levande. Men jag tar illamåendet och skär huvudet av dem *blä*

Kör man på ett djur är man tvingad att vidtaga lämpliga åtgärder men bilföraren kan aldrig tvingas att avliva ett djur själv.
Som icke inblandad har man inget lagligt tvång på sig att göra någonting.
Man måste dock tänka på att många hundar o katter har avlivats i onödan av okunnigt folk.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 717
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 710
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar