Avla ridskole/familjehästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 127
  • Visningar Visningar 7 550
H

Helan

Finns det någon som medvetet avlar fram dessa, eller är det "skräpet som blev över" som säljs till ridskolorna? Dvs de som inte har så stor gång (=bekväma att rida), inte hoppar med scoop (=lättare att sitta kvar över hindret) och de som inte har superexteriör som ska gå vidare till avel.

Läste i senaste ridsport ang utbildning av ridskolehästar, och funderade vidare på detta.

Funderade också på varför ALL avel ska fokuseras på att få fram så bra tävlingsindivider som möjligt, när den stora massan inte tävlar. Tänk om man inte vill avla fram en tävlingsindivid för att man tycker att hästarna man fött upp inte ska behöva flacka runt land och rike (kommentar från en klubbkompis).....

Sv: Avla ridskole/familjehästar

Jag är lite kluven, på ett sätt så behöver man ju inte avla fram mediokra hästar- de får man ändå när man avlar mot toppen.

Men i år har jag en dräktig där avkomman är tänkt som hobby häst - lätt (möjligtvis msv) nivå.
Har tänkt betäcka om stoet med en hingst som kompletterar henne och som lämnat avkommor som gått bra i de dicipliner som jag inriktar min avel på, avkomman kommer troligtvis inte bli nån stjärna men en utmärkt hobby-LA-klass häst som har ett trevligt psyke, bra gång och hoppteknik. Bra allround häst alltså.
Det andra stoet bär på en framtida OS-stjärna hoppas jag... :angel:

Jag tycker väl inte att man behöver avla fram ridskolehästar medvetet, ofta får man de ändå med på köpet när man avlar. Jag tror iof att även om jag försökt avla fram tävlingshästar, så tror jag att alla utom en skulle platsa på en ridskola, då jag värdesätter ett bra, lugnt temperament även på tävlingshästen.

Jag skulle vara stolt över att ha sålt en uppfödning till ridskola, då har jag ju lyckats få fram en trevlig allroundhäst med bra temperament, en häst som helt enkelt passar de flesta ryttare. Men det betyder ju inte att man inte försöker få fram en stjärna för de stora klasserna, för det är såklart ännu roligare.

säger som jan brink sa en gång (tror de var han) att även om man avlar för toppen blir inte alla bra.. Så de kommer alltid finnas familje och ridskolehästar.. Så länge man avlar på ridbarhet och temperament...

Så länge man avlar på ridbarhet och temperament...
Men i tävlingsvärlden vill vi ju ha lite mer temperament och action i hästarna! Hypotesen att det alltid blir mindre bra hästar över som kan användas av ridskolor håller inte enligt mig. Först och främst blir de för dyra! För det andra så har de inte det rätta temperamentet!

Och någonting som är viktigt att veta är att det som jag tycker är en lugn och beskedlig häst som gör allting för ryttaren, faktiskt kan vara en het häst för en inte ridkunnig person. Vi som kan rida och har känsla för ridningen blockerar automatiskt hästen innan någonting händer. När jag sålde som mest hästar och ponnier till ridskolor betalade jag grannens dotter att rida de aktuella saluhästarna för att testa hur det funkade. Hon var helt värdelös på att rida och hade aboslut noll känsla. Många av de ponnierna jag absolut tyckte platsade på ridskola gjorde inte det! De som jag tyckte var hemskt tråkiga och sega var de som ridskolorna sedan ringde och tackade mig för.

Vi som kan rida på en ok nivå har en helt annan syn på vad en häst med trevligt temperament är för någonting.

"" När jag sålde som mest hästar och ponnier till ridskolor betalade jag grannens dotter att rida de aktuella saluhästarna för att testa hur det funkade. Hon var helt värdelös på att rida och hade aboslut noll känsla. Många av de ponnierna jag absolut tyckte platsade på ridskola gjorde inte det! De som jag tyckte var hemskt tråkiga och sega var de som ridskolorna sedan ringde och tackade mig för""

Underbart rolig och bra ide Ramona :bump: Den ska jag ta med mig när jag säljer mina unghästar. Undrar om du berättade för henne vad du ansåg om hennes ridstil :eek:

håller med dig.

var ju en artikel i ridsport om hur svårt det var att få tag på bra ridskolehästar, för alla svenska hästar hade alldeles för hett temperament och var för känsliga. och att dom fick importera hästar från tyskland och polen för att få den gammla sortens lugna och stadiga halvblod.

Men i tävlingsvärlden vill vi ju ha lite mer temperament och action i hästarna! Hypotesen att det alltid blir mindre bra hästar över som kan användas av ridskolor håller inte enligt mig. Först och främst blir de för dyra! För det andra så har de inte det rätta temperamentet!

Och någonting som är viktigt att veta är att det som jag tycker är en lugn och beskedlig häst som gör allting för ryttaren, faktiskt kan vara en het häst för en inte ridkunnig person. Vi som kan rida och har känsla för ridningen blockerar automatiskt hästen innan någonting händer. När jag sålde som mest hästar och ponnier till ridskolor betalade jag grannens dotter att rida de aktuella saluhästarna för att testa hur det funkade. Hon var helt värdelös på att rida och hade aboslut noll känsla. Många av de ponnierna jag absolut tyckte platsade på ridskola gjorde inte det! De som jag tyckte var hemskt tråkiga och sega var de som ridskolorna sedan ringde och tackade mig för.

Vi som kan rida på en ok nivå har en helt annan syn på vad en häst med trevligt temperament är för någonting.
:bow::bow::bow:
Det är alltid roligt att läsa dina inlägg, då du har en lite annan syn på mkt, då du faktiskt levt på att köpa/sälja hästar och vet vad folk efterfrågar, istället för alla besserwissar här på BUKE som talar så fint om att föra aveln framåt och trots det avlar på sitt gamla sto år ut och år in. Dina sunda åsikter är en frisk fläkt och tack! /Madde

Åh vad jag håller med dig Ramona! :bow:

Om man satsar mot OS med sina uppfödningar har man nog haft andra huvudsakliga selektionskriterier än om man målmedvetet avlar för att få fram stabila ridskolehästar. Den perfekta hästen finns ju inte, så man måste ju betona något i sin avel.

Din idé med grannflickan som testpilot var det bästa och mest kreativa jag hört på länge inom hästvärlden!

Sen till TS fundering om "varför ALL avel ska fokuseras på att få fram så bra tävlingsindivider som möjligt, när den stora massan inte tävlar" så gäller väl detta inte ALL avel i och för sig. Kanske majoriteten av halvblodsuppfödarna, men det finns ju andra hästar än halvblod här i världen! :D

Undrar hur det skulle gå för alla ridskoleelever som sen vill köpa en egen häst om alla ridskolehästar var "lobotomerade trögisar".

Ser hur förskräckta dom måste vara när dom kommer ut i "verkliga" livet och provrider normaltempererade hästar:angel:

Vill inte alla ha en arbetsvillig häst med lagom temerament?
(sen var det just det där lagom som ju är helt individuellt för var och en)

Jag vill helst få fram en häst med supergång och supertemperament, som åtminstone efter utbildning/inridning ska kunna ridas av medelsvensson. och där sållar jag faktiskt bort rena nybörjare, för oftast är det kanske inte temperamentet utan att dom är för känsliga/lyhörda för att stå ut med en skumpande obalanserad nybörjare. Vi utbildar dom ju till att lyssna på små hjälper och då fattar dom ingenting när en ren nybörjare hoppar upp och lutar sej hit och dit och håller balansen i tygeln.
Nu går jag kanske lite till ytterligheter, men det behöver ju inte betyda att en häst har dåligt temperament för att den inte passar ridskolan??

Jag tycker det är en intressant disskution det här och skjuter här till med mina spontana funderingar:)

Fast det är inte riktigt sant. På min ridskola har vi ett antal sådana "stolpskott", dvs den minst framgångsrika i syskonskaran. Inga elithästar, för all del, men syskonen går msv med placering. Syskonet vi har räcker till för lätt klass. Och de är i de flesta fall utmärkta ridskolehästar, som är roliga även för den lite mer rutinerade ridskoleryttaren, och kan lotsa sina ryttare runt lätta klasser på ett bra sätt. De har hamnat hos oss efter det att det visat sig att de inte räcker högre upp i klasserna, och kostat runt 50 000 i inköp. Så de är varken för dyra eller har fel temperament.

Sen har vi haft ett par med bra stam som inte haft riktigt lämpligt temperament, men de har inte testats på tävlingsbanan innnan de blev ridskolehästar.

Sen håller jag inte med om att ridskolehästar skulle vara så fruktansvärt olika privathästar - om vi inte pratar om ridskolor som inriktar sig på nybörjarkurser, de måste ju av nödvändighet ha lugnare hästar. Men annars skulle jag säga att ridskolehästar är som genomsnittshästen ungefär att rida - om jag ska jämföra de hästar jag suttit på som ridskoleryttare med de hästar jag suttit på som medryttare.

Den största skillnaden är väl att du inte hittar hästarna med riktig kapacitet på ridskolorna, men det är ju väldigt få som har sådana hästar över huvud taget. 99% av de som köper en häst har inte 200 000 eller mer att handla för.

Senast ändrad:

De har hamnat hos oss efter det att det visat sig att de inte räcker högre upp i klasserna, och kostat runt 50 000 i inköp. Så de är varken för dyra eller har fel temperament.
Givetvis finns det undantag. Men personen som fick 50.000:- för sin avkomma efter en hingst som kostade minst 15.000:- i betäckning var nog inte en speciellt glad person. Någon gick ju back på affären!!

Din idé med grannflickan som testpilot var det bästa och mest kreativa jag hört på länge inom hästvärlden!
Tack!
Men jag hade liksom inget annat val. Jag hade skickat ponnier till Sverige som fd sambons lillasyster på 10 år red utan problem som jag tyckte funkade superbra. Men på ridskolan funkade de inte alls. Och 10-åringen kunde ju rida och hade känsla. Och det är just känslan som är så viktig, för är hästen känslig så känner den när du fattar. Och eftersom alla jag kände fattade så upptäckte vi inte de känsliga hästarna, eftersom vi tyckte att de funkade superbra! De som jag tyckte var känsliga var det ju aldrig tal på att sälja till en ridskola.

Det var först när ridskolorna ringde och tyckte att de hade fått en ponny med lite för mycket liv i som jag fick tänka om.

Det är en svår balansgång detta. Jag är ju inte världens bästa ryttare, det är vi verkligen få som är. Jag märker när en häst är känslig och en häst som är okänslig. Men de som är liiiiiiite känsliga tycker man är arbetsvilliga och bra att ha med att göra. Det är först när man sätter upp någon som totalt saknar känsla som det blir fel.

Jag undrar hur bra ryttare de som säger att det är så enkelt som att "överskottet" blir nybörjarhästar är egentligen. Uppenbarligen har de aldrig ridit någonting som är lite svårridet i sitt liv och aldrig har det försökt lära ut en nybörjare att rida heller. Jag kan då inte förstå det.

Nja, fast de hade ju haft hästen tills den var 10 år, tävlat den och haft roligt med den. Man kan inte räkna med att allt hästägande ska gå med vinst - i så fall borde de ju sålt hästen mycket tidigare, inte behållit den i 10-12 år.

Men du snackar ju undantagsfall. De flesta som avlar har inte kvar sina avkommor tills de är 10 år gamla och sedan säljer de för 50.000:-.

De flesta vettiga 10-åringar som är friska som klarar av att gå 1.10 hoppning säljs för betydligt mer pengar än 50.000:- just för att de funkar med så många olika ryttare.

Tack!
Men jag hade liksom inget annat val. Jag hade skickat ponnier till Sverige som fd sambons lillasyster på 10 år red utan problem som jag tyckte funkade superbra. Men på ridskolan funkade de inte alls. Och 10-åringen kunde ju rida och hade känsla. Och det är just känslan som är så viktig, för är hästen känslig så känner den när du fattar. Och eftersom alla jag kände fattade så upptäckte vi inte de känsliga hästarna, eftersom vi tyckte att de funkade superbra! De som jag tyckte var känsliga var det ju aldrig tal på att sälja till en ridskola.

Det var först när ridskolorna ringde och tyckte att de hade fått en ponny med lite för mycket liv i som jag fick tänka om.

Det är en svår balansgång detta. Jag är ju inte världens bästa ryttare, det är vi verkligen få som är. Jag märker när en häst är känslig och en häst som är okänslig. Men de som är liiiiiiite känsliga tycker man är arbetsvilliga och bra att ha med att göra. Det är först när man sätter upp någon som totalt saknar känsla som det blir fel.

Jag undrar hur bra ryttare de som säger att det är så enkelt som att "överskottet" blir nybörjarhästar är egentligen. Uppenbarligen har de aldrig ridit någonting som är lite svårridet i sitt liv och aldrig har det försökt lära ut en nybörjare att rida heller. Jag kan då inte förstå det.

Enligt min åsikt så gör man ett felslut, när man som du tror att det som gäller för ridskoleponnyer, det gäller med nödvändighet också för ridskolehästar.

Nästan alla ridskoleponnyer går en hel del med nybörjare, men många ridskolehästar har aldrig en nybörjare på ryggen. Åtminstone härikring så tar de allra flesta ridskolor inte emot vuxna nybörjare - det skulle helt enkelt inte fungera med de hästar man har, de är för känsliga och har för mycket "go", så det skulle kunna bli direkt farligt att sätta upp en nybörjare på ryggen på dem. Så varför tror du att ridskolehästar=nybörjarhästar?:confused:

Men du snackar ju undantagsfall. De flesta som avlar har inte kvar sina avkommor tills de är 10 år gamla och sedan säljer de för 50.000:-.

De flesta vettiga 10-åringar som är friska som klarar av att gå 1.10 hoppning säljs för betydligt mer pengar än 50.000:- just för att de funkar med så många olika ryttare.

Jo, men det är väl undantagsfallen som hamnar på ridskolan? "Normalfallen", dvs syskonen, de går ju Msv och kostar helt säkert inga 50 000. Och, som sagt, det behöver ju inte vara uppfödaren som tar den ekonomiska smällen, utan den förste ägaren, som köpte en unghäst som inte levde upp till förväntningarna, alternativt inte la ner nåt krut på att meritera sin häst så att den steg i värde.

Lätta klasser betyder för övrigt inte 1,10 med placering med vem som helst på ryggen, utan kanske 0.90 med vem som helst, placering i 1 m, och 1,10 med en hyfsat rutinerad ryttare.

Självklart är det här attraktiva hästar på marknaden, men som gammal ridskolechef så har man ofta ett bra kontaktnät och kan ibland knipa såna här guldkorn.

Åtminstone härikring så tar de allra flesta ridskolor inte emot vuxna nybörjare - det skulle helt enkelt inte fungera med de hästar man har, de är för känsliga och har för mycket "go", så det skulle kunna bli direkt farligt att sätta upp en nybörjare på ryggen på dem.
Men vad f*n har ridskolorna för uppgift om det inte är att lära människor att rida????

Hur menar du? Självklart så har ridskolorna till uppgift att lära människor att rida, men lära sig rida gör man väl hela sitt ryttarliv? Eller menar du att man slutar att utvecklas efter det att man passerat nybörjarstadiet? För egen del är jag en genomsnittlig lättklassryttare i dressyr och hoppning, har ridit i tjugo år, och betraktar mig faktiskt inte som nybörjare längre. Men utbildning och utveckling behöver jag fortfarande!

Jag har ett jobb där jag reser en del, och tidvis jobbar väldigt mycket, så det funkar av olika skäl inte för mig att ha en egen häst just nu. Då är ridskolan ett rätt bra alternativ, för att ändå upprätthålla tävlandet, och betydligt enklare än att hitta en medryttarhäst som man kan tävla i den omfattningen. På ridskolan kan jag dessutom vara borta någon gång utan att hästen blir lidande, vilket aldrig skulle gå med en medryttarhäst. Och såna som jag är inte alls ovanliga på ridskolorna.

Senast ändrad:

En ridskola ska enligt mig ta emot nybörjare i alla åldrar. Ridskolorna har ett jobb att förbereda människor inför sitt eget hästägande, så ridskolornas jobb är till viss del tidsbegränsat enligt mig.

Normalt ser det väl ut så att man börjar som nybörjare på en ridskola, rider i några år och kanske skaffar sig en medryttarhäst eller en foderhäst för att några år efter det samt ridskolan köpa sig en egen.

Givetvis ska ridskolorna ta emot nybörjare i alla åldrar. Det är ju deras uppgift att lära folk att rida. När man är såpass duktig att man vill ha en egen häst tränar man mer "privat". Jag red från 4 års ålder till 16 års ålder på ridskola och de sista åren gjorde vi samma saker hela tiden, vi utvecklades inte alls eftersom vi hade nått max till vad hästarna hade kapacitet för.

Liknande trådar

Övr. Katt Satt nästan i halsen när jag läste ett blogginlägg från ett katthem, blev riktigt förvånad över deras tankesätt faktiskt men tycker det...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 481
Senast: Sol
·
C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka