avla på spatthäst?

Smurfoff

Trådstartare
en ren nyfikenhet bara, är spatt ärfligt?

är de okej att avla på ett sto med utläkt spatt? och sen avla vidare på stoets avkommor?

om stoet får ett hingstföl som blir godkänd avelshingst, är chansen större att han lämnar spatt till sina avkommor då?

Sv: avla på spatthäst?

På jordbruksverket finns en defekt lista, även avelsföreningen har en sådan och i bägge fallen benämns spatt som en avelsdefekt och man bör således inte avla på dessa. Sen vet jag däremot att det ändå förekommer, och anser att det är fel eftersom man har påvisat att spatt även har ärftlighet.

men finns de inte två olika typer av spatt? exteriörsfel är den som kan va ärfligt och spatt pågrund av överanträngning är inte de? eller är jag helt ute och cyklar?

Spatt är spatt, nämligen en kronisk torr inflammation i hasledens glidyta. De finns de som menar att vissa hästar har fått vad som populärt kallas för trauma spatt, hur vet man att åkomman dök upp enkom därför att hästen drabbades av en annan skada. Åkomman kunde lika gärna ha blossat upp utan att den skadan kommit till.

Hoppas du förstår vad jag menar.

okej jag förstår. jag är också emot att man avlar på spatt men jag vet folk som gör de.. även en hingst som ska visas och dens mamma har spatt. men kan man kolla upp om man köper en unghäst, om dens föräldrar har spatt?

Förr vet jag att hingstar som kastrerades pga spatt fick en notering om detta, stona har inget sådant så här vet man inte det om man inte känner stoet ingående. Om det förekommer idag känner jag inte till, såvitt jag vet är det nog ingen som skriver i WF om deras häst har spatt. Fast kanske borde det vara så?

Det tycker jag vore ett bra underlag för diskussion.

Jag tycker att resultaten av alla spattröntgningar skulle skrivas in i WF.

Om det bara uppträder på ett ben och har kommit som följd av t.ex.en spark, så vet man det.

Om det bara uppträder på ett ben och har kommit som följd av t.ex.en spark, så vet man det.

Nej det vet man inte, för spatt kan utvecklas senare och behöver inte alls bli liksidig från början. Sanningen är ju den att de flesta hästar som drabbas av spatt utvecklar först på ett ben, för att senare även drabbas i det andra benet.

Som jag skrev tidigare, vad säger att hästen inte hade utvecklat spatt ändå?
Och för de hästar som får sparkskador och inte utvecklar spatt?

Hur menar du?
Om där är en skada och den ger hästen spatt så är det ju så.
Det kräver ju en direktträff på glidlederna..
Och att spatten utvecklas av skadan utan att hästen rids under tiden för att man skall veta att den kommer därifrån.

Jag har svårt att tro att en präktig direktträff på glidlederna inte ställer till med en inflammation av något slag.

Jo men det är fortfarande ingen garanti att sparken är den direkta orsaken till att spatt har uppstått.

En präktig träff, ja det fick en häst in på min för några år sedan. Det var helt öppet så att benen syntes med glidleder blottade, nej det uppstod ingen spatt.

Jag hade en som visade possitiva resultat för spatt efter en direktträff.
Men där förändringarna sedan försvann och inte kunde ses.
Tillfällig spatt.

Det var då själva den aktiva inflammationen man tittade efter då hästen var halt och utreddes för det.
Det blev ju inte heller där någon kvarstående spattförändring.

Nej det är inte okej att avla på hästar med spatt... Bättre avla på friska individer oavsett om det gäller eksem, spatt eller andra ärftliga defekter.

En frisk häst mår bättre än en sjuk eller skadad häst. Det är vi som har ansvaret för aveln och man bör tänka på hästarnas bästa och inte tänka kortsiktigt.

Mitt sto fick spatt under dräktigheten. Röntgade sedan avkomman som sex-sjuåring och han hade mkt fina leder. Stoet avlivades när fölet skiljts av, lederna var helt deformerade på henne, svårt att röra sig, lägga sig ner o ta sig upp.

Men det är väsentligt skillnad, det du pratar är hasledsinflammation och ska inte sammankopplas med spatt som är en kronisk åkomma.

Det kan synas röntgenförändringar vid en spark ja, utan att det för den sakens skull är spatt. Det finns i varje fall en hingst som jag vet blev snöpt i onödan just därför att man hade lite väl bråttom när man upptäckte en förändring. Det visade sig senare vara en tillfällig slagskada, men då hade det redan skett.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Lovisa.E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 173
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka