Alltså bara för att jag har och har haft hundar från linjer som gått på export tillbaka till exvis Belgien, Ryssland, Norden m fl länder som polis-, skydd- eller bevakning betyder det ju inte att varje individ är lämplig även om sannolikheten är högre än random hund från vekare linjer. Min ene absolut nej trots idel ädel avel i generationer till ovanstående. Min andre går i döden utan att tveka.Jag har testat det jag skrev om ovan.
Ok. Men föder du upp hundar utan att sälja dem.
Vilka anlag i mina hundar (och dess släkt) har inte avlats på i generationer menar du? (om det är så du menar)?
Jag skulle verkligen vilja förstå för jag ser ju ATT och HUR hans egenskaper kommer just från hans släktingar , så blir lite ställd. Och framförallt undrar jag hur du kan veta så mycket om hans släktingar...jag får inte till hur det gick till faktiskt.
För att de ser ut som de gör?
Det är mer likheter än skillnader kan jag säga.
Jag föder upp tre olika slags hundar för att det är tre olika riktningar. Det handlar inte bara om exteriör utan om mentalitet.
Det finns hundar som skulle klara båda yrkerna och de som skulle klara ena. I vissa fall skulle det vara en fördel att koncentrera sig på det ena. därför tar jag fram 3 raser och inte en.
När jag ser en lutning åt ena hållet så väljer jag en eller två hundar från den kullen och avlar mot hundar med de egenskaperna. Det är så man gör.
Det står inte på generna att den ena bara är skarp, modig och har tillräckligt med driv och kraft för att den ska samla ihop 300 hästar eller möta en människa som skriker och viftar utan att springa och gömma sig.
Det står inte att man tycker om barn för att man brukade värma dem i en kåta eller för att man brukar jobba med dem på en skola.
osv
Det finns inriktningar och framförallt finns det olika styrka i dessa egenskaper, men egenskaperna i sig fungerar ju i ett sammanhang.
Jag blir däremot väldigt nyfiken på vilka hundar som använts för att valla en hästflock på >300 individer, i synnerhet med tanke på att det är onaturligt stora hjordar och hur hästen fungerar som individ. Min ena t ex skulle döda den som ens kom på tanken att försöka och jag har hittat ihjältrampad räv i hagen samt sett henne attackera med frambenen när någon hund kommit in på fel sida stängslet.