Avla på polishund, Är det tillåtet`?

Jag har testat det jag skrev om ovan.

Ok. Men föder du upp hundar utan att sälja dem.

Vilka anlag i mina hundar (och dess släkt) har inte avlats på i generationer menar du? (om det är så du menar)?
Jag skulle verkligen vilja förstå för jag ser ju ATT och HUR hans egenskaper kommer just från hans släktingar , så blir lite ställd. Och framförallt undrar jag hur du kan veta så mycket om hans släktingar...jag får inte till hur det gick till faktiskt.
För att de ser ut som de gör?

Det är mer likheter än skillnader kan jag säga.
Jag föder upp tre olika slags hundar för att det är tre olika riktningar. Det handlar inte bara om exteriör utan om mentalitet.
Det finns hundar som skulle klara båda yrkerna och de som skulle klara ena. I vissa fall skulle det vara en fördel att koncentrera sig på det ena. därför tar jag fram 3 raser och inte en.
När jag ser en lutning åt ena hållet så väljer jag en eller två hundar från den kullen och avlar mot hundar med de egenskaperna. Det är så man gör.


Det står inte på generna att den ena bara är skarp, modig och har tillräckligt med driv och kraft för att den ska samla ihop 300 hästar eller möta en människa som skriker och viftar utan att springa och gömma sig.

Det står inte att man tycker om barn för att man brukade värma dem i en kåta eller för att man brukar jobba med dem på en skola.

osv

Det finns inriktningar och framförallt finns det olika styrka i dessa egenskaper, men egenskaperna i sig fungerar ju i ett sammanhang.
Alltså bara för att jag har och har haft hundar från linjer som gått på export tillbaka till exvis Belgien, Ryssland, Norden m fl länder som polis-, skydd- eller bevakning betyder det ju inte att varje individ är lämplig även om sannolikheten är högre än random hund från vekare linjer. Min ene absolut nej trots idel ädel avel i generationer till ovanstående. Min andre går i döden utan att tveka.

Jag blir däremot väldigt nyfiken på vilka hundar som använts för att valla en hästflock på >300 individer, i synnerhet med tanke på att det är onaturligt stora hjordar och hur hästen fungerar som individ. Min ena t ex skulle döda den som ens kom på tanken att försöka och jag har hittat ihjältrampad räv i hagen samt sett henne attackera med frambenen när någon hund kommit in på fel sida stängslet.
 
Alltså bara för att jag har och har haft hundar från linjer som gått på export tillbaka till exvis Belgien, Ryssland, Norden m fl länder som polis-, skydd- eller bevakning betyder det ju inte att varje individ är lämplig även om sannolikheten är högre än random hund från vekare linjer. Min ene absolut nej trots idel ädel avel i generationer till ovanstående. Min andre går i döden utan att tveka.

Jag blir däremot väldigt nyfiken på vilka hundar som använts för att valla en hästflock på >300 individer, i synnerhet med tanke på att det är onaturligt stora hjordar och hur hästen fungerar som individ. Min ena t ex skulle döda den som ens kom på tanken att försöka och jag har hittat ihjältrampad räv i hagen samt sett henne attackera med frambenen när någon hund kommit in på fel sida stängslet.

EXAKT. Det är det jag menade!

De används än idag! Det är en working-population.
Jag har letat och funnit en del av mitt material på Island.
Precis, det krävs ganska mycket för att ej bli söndertrampade. Ibland hoppar de upp på hästarna för att stanna upp dem. Det ser väldigt märkligt ut.
Enorm fysisk kapacitet som verkligen fått hårt fäste i min population.

Det finns också workingpopulationer uppe i Sverige (inte hästar) och i Wales (inte hästar) som jag hittat.

Jag har använt en KNPV-hund

Samt andra hundar, individer, som jag hittat på andra platser framförallt här i Sverige. När jag hittar en Individ som passar mig är det inte jätteviktigt vad hen tillhör för ras/raser. Så länge hen har tillräckligt mycket av de exteriöra, mentala och funktionsmedicinska egenskaper jag är ute efter så utvärderar jag dem.
Jag utvärderar väldigt många hundar. Alltså väldigt många.
Och det stora är att sätta ihop dem sen, jag tror att det är mer jobb med det än att hitta individerna faktiskt.

Jag avlar mot en standard (eller tre standarder), så på så vis är det inte annorlunda mot när man avlar inom en sluten population
 
Nu blir jag nyfiken 👀 vad är det för egenskaper du avlar på, som är utmärkande för både säg Mallar, Shibor och Bichoner?
Tänker du att det är mallar , Shibor och Bichoner i mina hundar :D
Va fint :heart
Guuuuud va sugen jag blir att svara på den frågan, har det bästa svaret (jag är inte ironisk, jag hittade verkligen DET svaret, precis med samma intensitet och träffsäkerhet som när man hittar DEN hunden) . Tack!
 
Om jag vore i ts kläder skulle jag ta ett snack med den tilltänkte hundföraren. Hur går det till när polisen köper en hund? Kan ts behålla avelsrätten? Vad innebär det att hunden blir tjänstehund (tjänstehundsvärlden är mer krass. De är nyttodjur)? Den tilltänkta hundföraren borde kunna svara eller kunna fråga sin hundsamordnare.

Jag har svårt att tänka mig att Polisen med självklarhet skulle tillåta privatpersoner att bedriva avel på sina tjänstehundar. Åtminstone inte under åren då hundarna är i aktiv tjänst. Om aveln visar sig oseriös riskerar det att skada förtroendet för verksamheten.

Jag har ännu svårare att se att de skulle kunna acceptera att utomstående hade någon juridisk rätt i deras tjänstehundar (Hur ska de kunna garantera att hunden finns tillgänglig för avel när innehavaren av avelsrätten så önskar? Vad händer om tiken löper samtidigt som upploppet bryter ut eller barnen går vilse? Vad händer med avelsrätten om/när hunden tas ur tjänst och byter ägare? Vad händer om de vill kastrera för att hunden ska funka?).
 
Om jag vore i ts kläder skulle jag ta ett snack med den tilltänkte hundföraren. Hur går det till när polisen köper en hund? Kan ts behålla avelsrätten? Vad innebär det att hunden blir tjänstehund (tjänstehundsvärlden är mer krass. De är nyttodjur)? Den tilltänkta hundföraren borde kunna svara eller kunna fråga sin hundsamordnare.

Jag har svårt att tänka mig att Polisen med självklarhet skulle tillåta privatpersoner att bedriva avel på sina tjänstehundar. Åtminstone inte under åren då hundarna är i aktiv tjänst. Om aveln visar sig oseriös riskerar det att skada förtroendet för verksamheten.

Jag har ännu svårare att se att de skulle kunna acceptera att utomstående hade någon juridisk rätt i deras tjänstehundar (Hur ska de kunna garantera att hunden finns tillgänglig för avel när innehavaren av avelsrätten så önskar? Vad händer om tiken löper samtidigt som upploppet bryter ut eller barnen går vilse? Vad händer med avelsrätten om/när hunden tas ur tjänst och byter ägare? Vad händer om de vill kastrera för att hunden ska funka?).
Exakt! Det är det jag tänker och det är vad tråden handlar om. Oavsett vilken slags hund det hade gällt.
Jag har ett avtal med äg. om att få använda hunden 3 ggr.
Ser ut som att jag kommer få avla lite tidigare än tänkt för första gången och sen frysa sperma. Kan inte se någon annan väg som är tillräckligt säker. För en stor del av det jag håller på med måste handla om att jag måste använda en betydande del hanar som är äldre och att ålderstrecket flyttas uppåt och att det i viss mån måste vara mina egna hanar.
Jag har aldrig avlat på en hund under 3 men om jag bestämmer mig för att göra det (jag är ganska nära) så får jag göra det en gång mellan att han är 2-3 år och sen spara sperma många år.
Så får det nog bli. Det kan gå ändå, men risken att det kommer hinder (om han nu blir PH, det är inte 100% bestämt, för äg är inte 100% säker på att han vill bli hundförare, men 100% säker på att Jupiter är hans hund) är för stor!
Det är dags att börja bygga spermabank.
 
Tänker du att det är mallar , Shibor och Bichoner i mina hundar :D
Va fint :heart
Guuuuud va sugen jag blir att svara på den frågan, har det bästa svaret (jag är inte ironisk, jag hittade verkligen DET svaret, precis med samma intensitet och träffsäkerhet som när man hittar DEN hunden) . Tack!
Du servju individen sa du, och pratar om egenskaper som utmärker tamhu. Så då borde ju du kunna hitta önskade egenskaper hos hundarna jag nämnde.
 
Har hunden inte ens gjort MH är det kanske ett bra första steg? Så det inte dyker upp någon otrevlig överraskning tänker jag. Även om man har belastat hunden hemma så är ju MH uppbyggt så att det händer saker under en lite längre tid, och då vill man ju att hunden ska växa och inte bli trött eller belastad. Att engagera en massa människor för att L-testa en hund som ett gäng glada amatörer tycker är fin känns lite dumt om man inte kollat så den fixar den allra första gallringen. Jag förutsätter alltså att polisen i fråga INTE är någon erfaren polishundförare.
 
Du servju individen sa du, och pratar om egenskaper som utmärker tamhu. Så då borde ju du kunna hitta önskade egenskaper hos hundarna jag nämnde.
Ok. Men menar du att du tror att jag har dessa tre hundraser i mina hundar? Jag är väldigt nyfiken, kan du inte svara på frågan?
 
Ok. Men menar du att du tror att jag har dessa tre hundraser i mina hundar? Jag är väldigt nyfiken, kan du inte svara på frågan?
Det tror jag inte att hen menar, men alla har ju för arten hund typiska egenskaper vilket var kravet. Bara det att de är väldigt olika och då är frågan vilken av egenskaperna som är mest hundtypiska? Men det blir svårt att diskutera avel öht när den ene tänker genotyp och den andre fenotyp.
 
Har hunden inte ens gjort MH är det kanske ett bra första steg? Så det inte dyker upp någon otrevlig överraskning tänker jag. Även om man har belastat hunden hemma så är ju MH uppbyggt så att det händer saker under en lite längre tid, och då vill man ju att hunden ska växa och inte bli trött eller belastad. Att engagera en massa människor för att L-testa en hund som ett gäng glada amatörer tycker är fin känns lite dumt om man inte kollat så den fixar den allra första gallringen. Jag förutsätter alltså att polisen i fråga INTE är någon erfaren polishundförare.
Läs mitt förstas inlägg. Polisen i fråga är INTE polishundförare!
Jag belastar på det sättet och med den intervallen jag finner ger mig mer.
Han (den nya ägaren) kommer, OM han väljer att bli hundförare, testa på mer traditionellt sätt.
Människan i fråga vill ha just denna hund av flera anledningar än att han eventuellt vill bli hundförare.
Den här tråden handlade inte om den vinklingen du gör här.
Om jag vill fråga i ett forum om hur stor eller liten chans Jupiter har att bli polishund så gör jag det.
Jag valde en annan väg för att kunna svara på frågan om vad JAG tror (det andra är upp till en annan person) och för att kunna göra det så gjorde jag dels som jag brukar göra, tog guidning av sakkunnig (och fick förvånandsvärt bra hjälp. Polisen låter inte alls som för bara 5 år sedan mot oss "otrogna" ) och dels av två personer som tränar PH med första förfrågan på just patrull/skydds.
Jag har också deltagit i sådana här processer och träningen kring det sedan den tiden jag födde upp Belgare.
Så ni får ursäkta mig om jag för första gången på 19 år ställer en fråga om något helt annat (ursäktas, men mitt intresse utöver att hunden ska bo hos en ägare som har lite ambitioner handlar om S P E R M A) men får frågan och svarar även er att "JA, just denna hund är jag övertygad om skulle ha väldigt bra chanser om han nu vill använda hunden så!
För mig spelar det ju ingen roll, det är ju både för och nackdelar med det uppenbarligen för såväl Jupiter som mig.
Han är bland det bästa jag träffat och det tog 19 år att få fram honom....såklart vill jag vara noga med att se vart han har chanser att utvecklas. Hade det räckt med kantarellsök, långprommisar och något spår ibland så hade jag ju sagt det.

Gång på gång så leder ni det bort från vad detta handlar om.
Glada amatörer?? Alltså.... vi har ett nätverk! för 5 år sedan sålde jag 2 som sedelhundar. För 21 år sedan sålde jag också för polisiärt arbete (SKK-reggad ras). Så jag vet vad som krävs och kan med handen på hjärtat säga att om Linus kommer fram till att han VILL gå vidare till hundförare så har han en väldigt bra chans.
Jag har ju testat Jupiter i syfte att ta reda på vad man skulle göra med hans kompetens. Jag fick hem en jättebra hund, trodde han skulle vara hos mig 3 dagar och 5;e dagen fick jag istället köpa tillbaka honom.

Sluta med eran , för länge sedan utdaterade attityden mot människor som faktiskt vill ta ansvar för att våra raser ska finnas någorlunda intakta även i framtiden.

Den här tråden handlade om hur ev avels-möjligheter kan påverkas av tjänst. Bara det!
Jag pratar gärna om annat, men begränsa er lite då själva sakfrågan redan är utredd och det är bra om den som googlar sig hit framöver får svar på den förhållandevis lätt.
 
Du servju individen sa du, och pratar om egenskaper som utmärker tamhu. Så då borde ju du kunna hitta önskade egenskaper hos hundarna jag nämnde.
Finns ingen vettig människa som skulle blanda dom med varandra.
Ts håller sig lite mer åt vissa hundtyper som jag förstått inte blandar hej vilt.
 
Det tror jag inte att hen menar, men alla har ju för arten hund typiska egenskaper vilket var kravet. Bara det att de är väldigt olika och då är frågan vilken av egenskaperna som är mest hundtypiska? Men det blir svårt att diskutera avel öht när den ene tänker genotyp och den andre fenotyp.
Inte hundtypiska, TAMhundstyposka, ex driv att jobba med människor, ty sig till sin människa osv...det kan hundar ha olika mycket av.
Det är kärnan och det mest talande för det som är gemensamt mellan de tre raserna. Det finns likheter och skillnader men tar det gärna i annan tråd vid tillfälle.

Nä, det är inte så att jag tänker på det ena mer än det andra. Det skulle inte fungera.
 
Läs mitt förstas inlägg. Polisen i fråga är INTE polishundförare!
Jag belastar på det sättet och med den intervallen jag finner ger mig mer.
Han (den nya ägaren) kommer, OM han väljer att bli hundförare, testa på mer traditionellt sätt.
Människan i fråga vill ha just denna hund av flera anledningar än att han eventuellt vill bli hundförare.
Den här tråden handlade inte om den vinklingen du gör här.
Om jag vill fråga i ett forum om hur stor eller liten chans Jupiter har att bli polishund så gör jag det.
Jag valde en annan väg för att kunna svara på frågan om vad JAG tror (det andra är upp till en annan person) och för att kunna göra det så gjorde jag dels som jag brukar göra, tog guidning av sakkunnig (och fick förvånandsvärt bra hjälp. Polisen låter inte alls som för bara 5 år sedan mot oss "otrogna" ) och dels av två personer som tränar PH med första förfrågan på just patrull/skydds.
Jag har också deltagit i sådana här processer och träningen kring det sedan den tiden jag födde upp Belgare.
Så ni får ursäkta mig om jag för första gången på 19 år ställer en fråga om något helt annat (ursäktas, men mitt intresse utöver att hunden ska bo hos en ägare som har lite ambitioner handlar om S P E R M A) men får frågan och svarar även er att "JA, just denna hund är jag övertygad om skulle ha väldigt bra chanser om han nu vill använda hunden så!
För mig spelar det ju ingen roll, det är ju både för och nackdelar med det uppenbarligen för såväl Jupiter som mig.
Han är bland det bästa jag träffat och det tog 19 år att få fram honom....såklart vill jag vara noga med att se vart han har chanser att utvecklas. Hade det räckt med kantarellsök, långprommisar och något spår ibland så hade jag ju sagt det.

Gång på gång så leder ni det bort från vad detta handlar om.
Glada amatörer?? Alltså.... vi har ett nätverk! för 5 år sedan sålde jag 2 som sedelhundar. För 21 år sedan sålde jag också för polisiärt arbete (SKK-reggad ras). Så jag vet vad som krävs och kan med handen på hjärtat säga att om Linus kommer fram till att han VILL gå vidare till hundförare så har han en väldigt bra chans.
Jag har ju testat Jupiter i syfte att ta reda på vad man skulle göra med hans kompetens. Jag fick hem en jättebra hund, trodde han skulle vara hos mig 3 dagar och 5;e dagen fick jag istället köpa tillbaka honom.

Sluta med eran , för länge sedan utdaterade attityden mot människor som faktiskt vill ta ansvar för att våra raser ska finnas någorlunda intakta även i framtiden.

Den här tråden handlade om hur ev avels-möjligheter kan påverkas av tjänst. Bara det!
Jag pratar gärna om annat, men begränsa er lite då själva sakfrågan redan är utredd och det är bra om den som googlar sig hit framöver får svar på den förhållandevis lätt.
Fast det hänger ju ihop, vilket du hade sett om du inte hade taggarna utåt. Om hunden bara gör ett hyfsat MH så minskar chanserna för ett bra L-test och då är det ju inte det minsta bråttom att avla på en för ung hund. Då kan du ju sälja den med bibehållen avelsrätt om du vill och vänta tills den hunnit mogna ordentligt.

Jag har inget emot att man försöker avla fram nya hundtyper och -raser där man anser att det behövs, under förutsättning att resultatet utvärderas objektivt. Och blandraser kan vara jättefina, min första hund var utan stamtavla men hade nerver av stål och en sällan skådad kamplust. En riktigt fin hund som jag fortfarande saknar.

Jag tror säkert att Linus (som jag antar har gett sitt samtycke till att bli omnämnd med namn?) är jätteduktig och så, men har man inte lång vana av vad en polishund ska ha för egenskaper och vad de utsätts för i arbetet så är det nog svårt att bara titta lite på en hund och säga att den passar.
 
Inte hundtypiska, TAMhundstyposka, ex driv att jobba med människor, ty sig till sin människa osv...det kan hundar ha olika mycket av.
Det är kärnan och det mest talande för det som är gemensamt mellan de tre raserna. Det finns likheter och skillnader men tar det gärna i annan tråd vid tillfälle.

Nä, det är inte så att jag tänker på det ena mer än det andra. Det skulle inte fungera.
Ja alltså alla hundraser är ju tamhundar. Jag tänkte inte på dingos eller afrikanska vildhundar.
 
Ja alltså alla hundraser är ju tamhundar. Jag tänkte inte på dingos eller afrikanska vildhundar.
Mitt sista försök: Det som är typiskt för tamhunden är framförallt att vända sig mot människan på olika sätt. Det är olika starkt i olika hundar, I mina hundar överlag (alltså gemensamt för de tre raserna) är den delen stark.
 
Jag blir däremot väldigt nyfiken på vilka hundar som använts för att valla en hästflock på >300 individer, i synnerhet med tanke på att det är onaturligt stora hjordar och hur hästen fungerar som individ. Min ena t ex skulle döda den som ens kom på tanken att försöka och jag har hittat ihjältrampad räv i hagen samt sett henne attackera med frambenen när någon hund kommit in på fel sida stängslet.
Vet inte om det är vanligt med riktigt så stora flockar, men hund används för att valla hästar på Island. Jag har även sett isländsk fårhund (min hunds mamma) valla hästar här i Sverige, men då betydligt färre hästar, kanske 15-20 stycken i en flock. Det fungerar utmärkt med en hund som vet vad den gör, är snabb och lyssnar på sin förare. De enda gånger jag sett hästar försöka attackera hundar är när hunden helt random - utan att kunna eller försöka valla - kommer in i hagen och far runt. Då finns det ju hästar som gärna "hjälper" hunden ut igen!
 
Fast det hänger ju ihop, vilket du hade sett om du inte hade taggarna utåt. Om hunden bara gör ett hyfsat MH så minskar chanserna för ett bra L-test och då är det ju inte det minsta bråttom att avla på en för ung hund. Då kan du ju sälja den med bibehållen avelsrätt om du vill och vänta tills den hunnit mogna ordentligt.

J.
Nej, det hör inte ihop för oss!! Vi kan ej göra MH nu. Det skulle krävas att jag söker in på bevaknings eller räddningshundsutbildning.
Jag har redan bestämt hur jag ska göra och deklarerade det här i tråden.
@Gunnar , @Snurrfian får gärna stänga tråden för min del. anledning: För OT
 
Mitt sista försök: Det som är typiskt för tamhunden är framförallt att vända sig mot människan på olika sätt. Det är olika starkt i olika hundar, I mina hundar överlag (alltså gemensamt för de tre raserna) är den delen stark.
Det är ju ganska många egenskaper som avgör om hunden vill vara nära sin människa. Tänker du på social självsäkerhet, hur glad hunden är i människor generellt, förighet, förarbundenhet? Olika egenskaper som kommer ur olika känslolägen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 109
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 196
Senast: mandalaki
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 896
Senast: Armani__
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 379
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp