ildiko
Trådstartare
Jag valde inte den här personen för att han är polis. Läs gärna mitt huvudinlägg. ;itt mål här var inte att få honom till polishund, utan att jag undrade hur mina möjligheter att avla på honom ser ut OM han blir det.Men är han hundförare i dagsläget? Om hunden inte har blivit belastad så är det ju svårt att säga om den är något tjänstehundsmaterial..
Med vilken typ av hund du korsat har jag svårt att se vad mod/dådkraft och skärpan skulle komma ifrån. Jag har ju inte sett hunden, bara det du lagt ut i videon och där finns det ju inget som tyder på att den är tjänstehundsmaterial liksom.
Att de gillar varandra och passar ihop är ju viktigt om han ska ha den - men det känns ju inte så relevant för frågan om huruvida den duger till tjänst.
Du sa att många hundförare inte är bra. Jag håller med , men vad de har för hundsyn eller hur bra de är med hundar har ju inte att göra med om de är poliser eller inte. För mig var uppgiften att matcha två individer (en människa och en hund), så oavsett om han går vidare med det eller inte så är utgångsläget bra där.
Typ av hund? Vad menar du? Vilka Ailanulhundar har du träffat då?
Han har definitivt modet och nyanserna av det! Många av hans släktingar har det också, döm inte hunden efter håret!
Hundar blir belastade inte bara på ett arrangerat prov av en viss typ.
Du vet ju absolut ingenting om vad jag hunnit testa under över en månad här och skriver att han inte är belastad. Det har du Det har du lika lite aning om som "vad han är för typ".
MH i all ära (för att se mönster i kullar framförallt) men jag tycker det är trångsynt att säga att alla hundar som inte gjort MH inte blivit belastade. Du resonerar som om man inte kan se vad en hund är om man inte gjort exakt det testet. Det är väldigt verklighetsfrånvridet. Jag har låtit MH-beskriva (och Kora) många hundar/kullar back in the days och nej, jag skulle inte få ut lika mycket alls av bara en sådan som jag fått ut av denna månad. Inte i närheten. Varken vad gäller att utvärdera avel, bestämma vilka hundar man ska avla vidare på eller svara på frågan om jag tycker han är värd att testas för patrull/skydds.
Tänker du att jag väljer hundar efter färg eller vad sjutton tänker du om det jag gör? Skapa en tråd för det. Jag hade en helt annan fråga här än vad NI tror om ifall J kan klara L-test eller inte. Jag är väldigt kluven till om jag vill att han ska gå igenom det, men jag och de sakkunniga som träffat honom är helt övertygade om det.
Om du vill komma hit och träffa honom innan måndag så får du gärna göra det. Men att döma honom efter håret, ex utefter hur hans släktingar SER UT är väldigt, väldigt slarvigt!