Avla på hund med AD/HD fel?

Eh, B-höfter är varken detsamma som en liten förändring eller slappa ledskålar! B = ej dysplasi! Liten förändring = C!

Och tillägget slappa leder får bara den hund som har normalt utvecklade leder/skålar (B) men som av olika anledningar, tex omognad i muskulaturen, inte ligger helt korrekt inne i skålen. De rekommenderas att röntgas om några månader senare och man får tips om hur man ska muskla hunden bättre.

B är alltså INTE detsamma som vare sig slappa leder eller mindre förändringar! A och B räknas som normala höfter! Det är jätteviktigt!

Eftersom man numera mäter något som heter Norbergs vinkel så handlar skillnaden mellan A och B om just en liten, liten skillnad i vinkeln, men absolut inga förändringar!

B-höfter är ALDRIG en underutvecklad ledskål! Då hade hunden fått C istället (eller ännu värre beroende på graden fel).

Så det är bara Norbergs vinkel som avgör om det blir A eller B? Man kan ju med blotta ögat se på en plåt skillnaden mellan en A och B höft utan att vara desto mer rutinerad. Vart skulle gränsen i så fall gå mellan A o B? Hur många grader alltså?

Undrar samma sak....

Men Francess kan det vara så att de har ändrat "förklaringarna" på A resp B de senaste åren? Min hund är röntgad januari 2001 och i hans röntgen utlåtande står det om en lite förändring- jag minns inte exakt vad som stod utan bara att jag tolkade det som att det var en liten förändring

Där håller jag verkligen med dig. Mentaliteten, eller snarer brister i denna, börjar bli ett så stort problem att en B-höft inte kan få diskvalificera en bra hund från aveln.

Det har varit lite väl stort fokus på HD och AD de senaste åren och mycket annat har glömts bort. Jag förespråkar inte att man ska avla på sjuka djur, men hellre en mentalt bra B-hund än en halvbra A-hund.

Det har jag ingen aning om! Men är själv intresserad av att få svar! Och det är inte alltid det är så stor skilnad på A och B som jag har förstått det.

En annan sak: vilken sorts lugnande man ger hunden kan tydligen också påverka hur utfallet blir på röntgenplåtarna. Väldigt komplicerat.

Är du säker på att du inte blandar ihop HD med AD? AD är ju antingen UA eller lindriga pålagringar (eller värre såklart). Kan du inte försöka hitta papperna så att du kan se vad det står exakt? Ibland minns man ju inte helt korrekt eller så tolkar man fel.

Om B hade inneburit förändringar så hade man ju knappast likställt det med normala höfter utan dysplasi!

Trevligt att få lite medhåll. Men B-höfter är ju knappast diskvalificerande ur avelssynpunkt. Vad jag vet tillåter väl nästan alla raser avel med BÅDE A och B-höfter?

Och B-höfter är ju inte heller att likställa med sjuka djur. Jag utgår från att du inte menade det så med det du skrev, men det kan ju missförstås!

Som det är nu tror jag faktiskt att mentaliteten hos schäfrar (inkl arbetsförmågan) är ett större problem än HD/AD. Men det är ju min uppfattning, har inget statistiskt underlag att visa fram.

Nej, jag blandar inte ihop det, han har armbågar- lindriga benpålagringar och höfter B
och på förklaringen på Höfterna står det inte "utan anmärkning" utan något annat som jag vill minnas att jag tolka som om det var något mindre lindrigare fel. Jag kan så klart minnas fel eftersom det var länge sen jag läste i papprena men ska kolla det när jag kommer hem.

Det låter mycket mer rätt så som du beskriver det så så klart kan jag minnas fel men ska kolla vad som står på papperna, återkommer om det imon

Nej det är inte så stor skillnad, eftersom att det tidigare klassades som en frisk höft. Men självklart är det skillnad, annars skulle man inte skilja de åt! :smirk: Men jag har fortfarande svårt att tro att skillnaden mellan A och B bara skulle vara Norbergs vinkel. Eftersom att Norbergs vinkel påverkas av höftkulans läge i höftskålen, å det i sin tur påverkas av formen på både kula och ledskål.

Javisst kan det skilja åt om man röntgar en vaken hund eller en hund som är drogad med Domitor . Men... Avläsningssystemet är utformat efter hundar som är sederade med Domitor. Kanske inte per defenition, men det är mellan 80-85% som är sederade med Domitor (minns inte exakt) Så visst är det klart att det sätter en viss norm...

Om du måste ha en hund pleggad eller vaken så kan man ju faktiskt fundera på om den är så bra?? Själv skulle jag ALDRIG använda ett annat preparat bara för att få hunden fri och sen sätta hunden i avel. Däremot så kan ju hunden läggas fel av personalen (eller i vissa fall avsaknad av personal...) Då är det klart att man röntgar om.

En av anledningarna att man numera vill ha med knäna på plåtarna är för att man ska kunna kolla att hunden ligger rätt. Tidigare kunde man i princip vrida ut benen och trycka in höfterna!! :crazy: Ska sådana människor egentligen avla på hundar som inte har mer koll än så? Dvs att avla på sjuka djur...

Har men en extremt bra hund med lindrigare dysplasi och övriga syskon friska så kan man ju ta hela sitt ansvar och ta en kull på tiken, inte värre än att ta valpar efter en A-hund med alla syskon med kassa höfter. (Men då minnsan är det ingen som gapar...)

ps

Tidigare så kunde man få höfter "UA" eller "UA utm" och inte var det någon då som så att UA-höfter var sämre FAST det uppenbart är nån skillnad där också. Är det ingen skillnad kan man inte särskilja de åt.

Jag skrev meriter och inte mentalitet. En frisk hund för mig har även bra mentalitet.

Nej, B är accepterat för mig. Fast jag skulle hellre använda A. Men när det gäller schäfer skulle jag nog sträva efter A.
Men förr hette det ju UA, och det fanns även något som hette Utmärkt. Så jag tolkar det lite som att A = utmärkt och B= UA. Jag vet inte om det är så, men det verkar logiskt tycker jag. Och då var det ingen som klagade om någon hade UA (vilket var det vanligaste), när det även fanns utmärkt.

Nej så är det inte... Gamla UTM går in under A och märks inte ut på nått sätt. Däremot så kan det finnas hundar i C som kan gå in i gamla UA (eftersom att man lyfte in detta med Norbergs vinkel så ändrades det lite)

Så det är inte exakt samma gränser nått mer. Det blir som en zon där mitt emellan och lite är det väl så att kraven har skärpts :confused: Vilket jag tycker är ypperligt (för hundarnas skull)

Så här definieras det:

A = Normala höftleder
B = Ej dysplasi
C = Lindrig dysplasi

Precis så står det i min hunds papper

B= ej dysplasi

Det tolkade jag som att det är något som gör att det ej blir A som är UA tex en minimal förändring men inte tillräkligt stor/utvecklad för att räknas som dysplasi, mycket möjligt att jag tolkat det hela fel :)

Då har du nog tolkat fel! Som någon annan sa tidigare...dagens A = UTM förr och B = UA. Små förändringar = C! B är alltså INTE dysplasi.

B = bra höfter (dvs Utan Anmärkning). A = utmärkta höfter. Men det är inte detsamma som att B har förändringar. Förstår du?

Läste du inte undersökningen i Hundsport i höstas? Det handlade inte bara om vaken/odrogad hund vs Domitor. De tog även upp andra medel + en blandning av medel! Plus att det spelade in vilken klinik man valde. Väldigt intressant läsning, kan rekommenderas!

Och man kan oftast inte välja preparat själv. Och vem fanken röntgar en odrogad hund? De är ju inte precis lyckliga över tilltaget...

Jag vet att man tar med knäna för att kunna se hur hunden ligger. Den ska ligga rak i ryggraden för att plåtarna ska räknas. Eftersom det är två veterinärer som sköter placerandet av hunden och röntgen så undrar jag hur någon skulle kunna vrida ut benen och trycka in höfterna? Menar du att somliga har mutat sina veterinärer???

NEJ! UTM är INTE lika med A! Det är ovanligt att man fick UTM på hundarna. Vi har haft kanske 1 hund på 20 eller nått sånt. Då är det ju konstigt att 95% helt plötsligt har det...

60% av hundarna sederas med en blandning av Domitor och Torbugesic. 25% bara med Domitor. Endast 10% använder Plegicil. Oftast de som är missnöjda med resultatet förespårkar Plegicil för att få ett bättre resultat...

Trots att 85% använder Domitor i någon form så är det 70% som får hundarna fria (A+B) 20% får C och endast 10% får något sämre.

Så om jag måste använda något annat än Domitor så ligger man ju verkligen i gränszonen. Anser iaf jag.

Visst funkar det att röntga odrogad hund. Jag har själv gjort det i en hältundersökning. Det är ju bara att lägga de på rygg.

Det är sällan två veterinärer som håller i hunden. Det är två "sjuksystrar" eller vad det nu kan heta. Så mycket resurser finns det sällan på stora kliniker så att man kan avsätta två veterinärer för det. Men på mindre funkar det nog så.

Ja vad de har gjort med sina veterinärer/djurskötare vet inte jag. Men säg nått som inte förekommer när det gäller att få fram den snyggaste hunden... Det finns oärliga hundmänniskor också.

Nog har jag bekanta som varit och röntgad på vet.stationer efter stägningsdags för att få det billigare etc etc.

Jaha? Några inlägg var det någon som skrev att A = UTM och då reagerade du inte! Minns inte vem det var, men det är bara att bläddra bakåt och läsa. Den som skrev lät väldigt insatt i alla fall.

95% har vad och när? Det är ju knappast 95% av schäfrarna idag som har A på höfterna. Förstår inte riktigt hur du menar? Eller menar du 95% av dina egna nuvarande hundar?

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 101
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 456
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar