Avla på häst med kissing spines

corzica

Trådstartare
Jag har nyligen fått reda på att min häst har kissing spines.:( Hon har fungerat som tävlingshäst med meriter upp till msv hoppning och jag har aldrig märkt av det. Enligt veterinär är det inte lindrigt men inte heller allvarligt och med speciell träning som förstärker ryggmusklerna kan hon bli mycket bättre. Hon fungerar absolut som ridhäst men jag känner självklart att hennes tävlingskarriär är över, hon är nu 14 år gammal och tanken är att hon ska få föl istället. Hon har haft föl tidigare innan vi köpte henne. Enligt veterinär är det väldigt vanligt att hästar har kissing spines och att det kan vara ärftligt därför är det viktigt att man väljer en hingst som inte har kissing spines eller nedärver detta.
Så jag undrar nu om det finns någon som har erfarenhet av detta eller har avlat på häst med kissing spines?:confused:
Samt vilken hingst skulle ni rekommendera till ett piggt, litet, smidigt och kvickt sto utav fullblodsmodell med stort hopp? Jag vill behålla dessa egenskaper och har bland annat funderat på Lux Z och Jaguar Mail... har även ägnat en tanke åt Quito de Baussy.
Mycket tacksam för svar!

Sv: Avla på häst med kissing spines

Min 5åring har KS, men hon har inga pålagringar och fungerar hur bra som helst som ridhäst.
"Problemet" med en KS-häst är att man aldrig kan ställa av dom utan risk att det börjar komma pålagringar, så länge hästen är välmusklad över ryggen minskar risken för dessa mycket.
Jag skall ta 1 föl på min nu sen ska hon ut på tävlingsbanan i några år så då hinner jag kolla avkomman.
Min har extremt kort rygg = mindre mellanrum mellan kotorna så jag har valt en hingst med lång rygg till henne.

KS är väldigt vanlgit, framför allt på fullblod, troligtvis för att de vill ha en så kompakt häst så möjligt med långa ben.
Så vitt jag förstått så finns det inget vetenskapligt bevisat att det ÄR ärftlgit men det finns heller inget som säger att de inte är det.

Jag anser att man kan avla på stoet om hon själv inte lider av KSen och att hon är så pass bra i lvrigt att man vågar chansa.
Mitt sto är mycket trevligt, hon rör sig :love: och är fruktansvärt ridbar och bangar inte för nåt i terrängen, ett riktigt FT-ämne med plusspoäng i dressyren så jag vågar chansa på ett föl..

Bara håll igång henne under dräktighetern, ut o klättra lite, tömkör etc.

okej vad skönt och höra. Min pärla är också kanon har gått med vinst i LA dressyr och har gått hög hoppning. Jag sålde henne i höstas som tävlingshäst och nu har de nya ägarna upptäckt KS och vi köper tillbaka henne. Förmodligen så började hon visa symptomen nu eftersom att den nya ägaren ridit och tränat henne annorlunda emot vad jag gjort. Det var jättebra ägare och hon red hästen bra men sen kanske det var andra bitar som inte stämde.
Jättebra att du sa att man ska vara försiktigt med att ställa av hästen, det ska jag absolut tänka på. tack

Inga problem! :)

Men måste ju inte rida hästen heltid sas men hålla igång 2-3 ggr/vecka så att man underhåller musklerna.

Ang hingstval, ska du betäcka i år?
Vad har hon för stam?

Jaguar Mail går ju från klarhet till klarhet så det kanske vore nåt att satsa på eftersom han ev försvinner nästa år!

Va synd att ni inte har stammen på henne, vet du om hon är import eller svensk född?

Är hon svenskfödd kan det ju vara bra att ta en utlänsk hingst så du inte riskerar för nära linjeavel.

Jag tycker Jaggan låter som ett bra alternativ till din dam, annars kanske Aerline? Han har ju dock lite svenskt blod i sig.

hon är import så det finns nog inget svenskt i henne tidigiare.

Du har så rätt - det var inte riktat till dig.

En liten passus - hoppas att det är okej.
Det är en importponny det rör sig om. Så stammässigt kan man nog ta vilken hingst som helst. Längre rygg är nog ett klokt val. Och så storleken då...

Nemas problemas :) Lätt hänt!

Till TS:

Om önskemålet är en stor häst så ska man nog absolut satsa på en hingst som man vet lämnar stort!
Jaggan är ju själv rejäl men jag har ingen koll på hur stora hans avkommor nere i Europa är??

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag är lite i jakt på efter ett nytt sto att avla på, det är ju så roligt att man inte kan sluta! Jag hittade en väldigt fin D-ponny som...
Svar
4
· Visningar
2 151
Senast: Maja_Kandi
·
B
Hästvård Behöver massor med hjälp och råd:bow:! Har blivit erbjuden att köpa ett halvblod, en femåring, för en symbolisk summa då det inte...
Svar
5
· Visningar
5 154
Senast: Elisha
·
Avel Har tänkt på det här med kissing spine.. Min lilla tjej har ju det. Hon är ju illa däran, i princip utdömd. Veterinären sa att det...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama