Jag har nyligen fått reda på att min häst har kissing spines. Hon har fungerat som tävlingshäst med meriter upp till msv hoppning och jag har aldrig märkt av det. Enligt veterinär är det inte lindrigt men inte heller allvarligt och med speciell träning som förstärker ryggmusklerna kan hon bli mycket bättre. Hon fungerar absolut som ridhäst men jag känner självklart att hennes tävlingskarriär är över, hon är nu 14 år gammal och tanken är att hon ska få föl istället. Hon har haft föl tidigare innan vi köpte henne. Enligt veterinär är det väldigt vanligt att hästar har kissing spines och att det kan vara ärftligt därför är det viktigt att man väljer en hingst som inte har kissing spines eller nedärver detta.
Så jag undrar nu om det finns någon som har erfarenhet av detta eller har avlat på häst med kissing spines?
Samt vilken hingst skulle ni rekommendera till ett piggt, litet, smidigt och kvickt sto utav fullblodsmodell med stort hopp? Jag vill behålla dessa egenskaper och har bland annat funderat på Lux Z och Jaguar Mail... har även ägnat en tanke åt Quito de Baussy.
Mycket tacksam för svar!
Så jag undrar nu om det finns någon som har erfarenhet av detta eller har avlat på häst med kissing spines?
Samt vilken hingst skulle ni rekommendera till ett piggt, litet, smidigt och kvickt sto utav fullblodsmodell med stort hopp? Jag vill behålla dessa egenskaper och har bland annat funderat på Lux Z och Jaguar Mail... har även ägnat en tanke åt Quito de Baussy.
Mycket tacksam för svar!