Avla på äldre ston

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wild Rein
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 815

Wild Rein

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet att avla på ett äldre sto? Upp till vilken ålder har ni betäckt ston?
Hurdan är er erfarenhet av dräktiga äldre ston?

Sv: Avla på äldre ston

Vår 22-åring har föl i år, och ska betäckas om. Hon har haft flera föl förut men är jättefin för sin ålder.
På stuteriet där vi betäcker har de en d-ponny som snart ska ha sitt andra föl, 24 år gammal om jag inte minns fel :smirk: Första fölet hade hon i fjol, inga problem alls, men mycket hänger ju på individen - hur fräsch & frisk hon är osv.

Det gäller ett sto över tjugo som är i riktigt fin form, rena ben, stabilt byggd, inga skador osv. Hon har rätt dåliga tänder dock..men att ge lämplig föda gör vi ju redan. Hon har bara haft fyra föl under sin livstid så hon är fräsch...
Man är ju lite rädd för att hon ska "säcka ihop" och förfalla fortare efter fölning eller under dräktigheten..
Och min fundering är om man ens betäcker så gamla ston?? Hon är extremt välstammad...sååå det skulle verkligen vara roligt att få en avkomma efter henne...

Min mamma hade ett sto som hon betäcket som 21 åring. Hon hade haft fler föl innan det.

Har det inneburit problem pga äldre sto? Eller är dräktighet och fölning som med ett yngre sto?
Nån som vet om det finns en åldersgräns när man inte betäcker längre?

man kan betäcka så länge de blir dräktiga, om de bara håller hullet bra

En som jag känner hennes sto är -88 och hon födde sitt 13:e föl iår och skall betäckas om i år.

mitt gamla sto f 84 fick ett stoföl förra året, då 22 år gammal. jag betäckte inte om henne förra året men har lite planer på att glöra det igen. Hon är pigg, och fin i hullet, gillar att ha föl- För hennes del har det inte varit några problem med fölningarna, varken som ung eller gammal, hon mår bra hela dräktigheten, har haft snabba fölningar, och är snabbt uppe på fötterna igen. Däremot har jag märkt att fölen har blivit mindre både som föl och senare när hon blivit äldre. vet inte om det har med henens ålder att göra , det kan ju bero på hingsten med.

Så det är inga problem att betäcka ett tolvårigt sto för första gången?

jag har ett 22årigt sto som fick föl förra året. jag har för avsikt att betäcka henne i år också. hon är också i väldigt fin form. frisk, bra hull, kondition, ben osv. är nog förutsättningen. dock bör man tänka på att man förmodligen behöver utfodra henne mer och med bättre kvalitet på fodret. stämmer allt detta då tycker inte jag det finns något hinder för att betäcka ett äldre sto.

Jag leasade ett sto för avel i ett par år och hon var 25 år när hon fick föl hos mig (det var inte första fölet hon fick men hade inte haft föl på flera år). Hela dräktigheten förlöpte väl och stoet höll sig frisk och pigg hela tiden. Hullet var jättebra både under dräktighet och under hela diperioden som följde. Fölningen gick bra men stoet gick över tiden i MER än en månad och fick ändå ett ovanligt litet men helt friskt föl. /AFF

Fölningen gick bra men stoet gick över tiden i MER än en månad och fick ändå ett ovanligt litet men helt friskt föl. /AFF
Föl växer inte efter en viss tid i magen. Det är faktiskt så att de på "övertiden" går ner i vikt.

Tvärtom kor och människor alltså, där bebisarna i magen växer tills de kommer ut på ett eller annat sätt.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 040
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
656
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka