Avla med halvblods hingst

Sv: Avla med halvblods hingst

Här försöker man vara trevlig och ställer en fråga och vad får man tillbaka , SKIT !! alla ska vara så jävla duktiga hela tiden !!

Konstruktiv kritik är helt ok så nu får du allt förklara för mig var någonstans jag kastat skit på dig och var nånstans jag skrävlar..

Enda jag skrivit om att det finns billiga travhingstar.
Och att travmärrens stam är viktig med tanke på vad man betäcker med.
Fast detta vet du ju om redan ser jag...

SÅ..fram med förklaring tack.

AM

*kl*

Men helt ärligt! Det var någon som sa att de var så trötta på trådar om travarston som skulle betäckas - LÅT BLI att gå in i tråden då! :confused:

De som söker hingst till sina ston har väl lika stor rätt till att få hjälp att hitta hingst som alla andra. Kom med konstuktiv kritik istället för att rada upp massa travhingstar om TS vill betäcka med något annat.

En vän till mig startade (via mig) en tråd om hingstval till travsto, är det hon som skulle vara trollet ni pratade om? Jag har visat henne lite trådar om travkorsningar och tonen har varit nedlåtande i princip alla. Några av er här är dock mycket pedagogiska och har faktiskt fått min vän att inse att hon kanske ska köpa ett föl istället. Vilket jag också sagt (förlåt gumman :) ).

Jag vill fortfarande hävda att det behövs mer kunskap och större engagemang i travaraveln än i halvblodsaveln. Inte för att få fram bra hästar (det är nog lika svårt oavsett vad man skiktar mot), utan för att få fram hästar med någon form av hästvärdig framtid.
Skojar du?
Avlar man travare så avlar man travare. Inte hästar som passar att rida på för nybörjare.

Och här vill väl i alla fall jag kalla TS avlare av ridhäst, även om hon använder ett travsto, eftersom fölet ska blir ett djur att rida på.

Det är det jag tycker blir så fel, när alla prompt hävdar att det är alltid är bättre att betäcka en travare med en travare, TROTS att man ska ha fölet till ridhäst.

Av flera anledningar är det heltokigt:

1. Kostnaderna för betäckningen är i stort sett alltid högre hos travhingstarna.
2. Värdet blir mycket lägre för en renrasig travare än en korsning travare-halvblod.
3. Förutsättningarna för en trevlig ridavkomma sjunker drastiskt. (Och nej, jag vet att man aldrig kan veta vad som nedärvs och yada yada..)

MEN, det handlar ju om att maximera förutsättningarna. Klart man har större chans till en trevlig ridavkomma med en halvblodshingst än med en travarhingst?

Det är ju som om jag hade ett halvblodssto som var en fena på att trava fort framför sulkyn. Jag har kanske inga tävlingsambitioner, men vi tycker båda det är kul, och nu skulle jag vilja ha en avkomma efter henne som är ännu lite bättre på att trava fort framför sulky. Inte fasen tar jag ett halvblod då, bara för att avla renrasigt.
Nä, för att maximera förutsättningarna tar jag en travhingst.

Så sluta propagera för Opal Viking och andra billiga travare när man vill ha en ridhäst, jag tror inte ni vet vad ni menar ändå. Det har bara blivit nån grej här på Buke som alla kör med i brist på annat.

Där snackar vi vandringspokaler till hästar, dålig travare + dålig travare.

Har man ett sto, fundera först på varför man vill betäcka. Har hon något som man vill föra vidare? Är skälet att hon är söt och snäll, låt bli!

Vill man sen betäcka, fundera objektivt på hennes för- och nackdelar. Exteriör, temperament, härstamning, allt. Fråga om hjälp om du är oerfaren.

Kolla hingstar, och framförallt, välj godkänt och en bra hingst. Välj inte grannens unghingst eller något annat skräp bara för det blir billigt, utan lägg lite pengar när det ändå ska göras.

Vill man sen betäcka, fundera objektivt på hennes för- och nackdelar. Exteriör, temperament, härstamning, allt. Fråga om hjälp om du är oerfaren.

Kolla hingstar, och framförallt, välj godkänt och en bra hingst. Välj inte grannens unghingst eller något annat skräp bara för det blir billigt, utan lägg lite pengar när det ändå ska göras.

Fast det är ju här problemet är..ju.

Jag VET att vi har folk här som betäcker travarmärrar på ett seriöst sätt.
Men det finns alltför många som, ursäkta uttrycket, skiter fullständigt i hur märra ser ut exteriört eller hur stammen är.

Temperament? Jodå, hon är väldigt snäll att pyssla med...
Men kan det bero på att hon har blivit uppfostrad tidigare?

För mig spelar det ingen roll vad man betäcker märra med så länge man vet vad man håller på med.

Och hur i hela fridens skall man kunna ge vettiga råd angående val av hingst.

INGEN av oss kan göra det.

Skulle däremot frågeställningen se ut så här så vore det annorlunda:

Har en 10 årig travmärr, efter Tap In och Hot Moon i några led bakåt.
Stoet är snäll men lite tjurskallig, heter Jagärbäst.

Hon är 158 i manken paralellförskjuten och något tåvid bak.
En aningen krokhasig men går rent i övrigt.

Så här ser hon ut..BILD PÅ MÄRRA.
(här kan man då berätta för TS att skicka gärna bild rakt framifrån och från sidan)

NU kan vi alla här hjälpa henne med några alternativ.

Görel kan kanske säga typ..undvik dom hingstarna då dom har nedärvt hetsiga ungar.

Du Thera kanske kan säga och berätta att den eller den pre-hingsten är korrekt och storgångare med snälla avkommor.

Ameo skulle avråda shettishingst då dom lämnar smått ;)

CK kanske har en bra arabhingst av större storlek med bra bakbensställ.

Kanske Martha eller nån skulle informera mer om moderstam och vad man bör tänka på.

Welsh kanske har bra tips angående pappersexercis, kostnad och hur man går till väga med mindre ponnyraser

osv..osv...

När vi väl kommit så här långt så kan vi hjälpa TS med hingstval på mer seriöst sätt. Och förhoppningsvis så får hon en avkomma så som hon tänkt..

Är jag då både dryg och dum i huvudet eller besserwisser för att jag tycker så???

Skriver inte i dessa trådar för att idiotförklara någon.. inte var det tänkt så i alla fall :crazy:

AM

Jag har väl inte sagt att man ska betäcka dåliga travston med travhingst? :confused:
Däremot ska man fundera på om man ska betäcka alls.
Och vill man verka seriös i sitt hingstval så gör man som Nafayette skrev, förklarar stoets egenskaper, exteriör och härstamning, för att få råd från kunnigt folk.

Och allvarligt, ALLA godkända halvblodshingstar kommer att förbättra ridegenskaperna, (om vi räknar dom egenskaper som tävlingsryttare på hög nivå söker).
Så att fundera på om man ska ta ditt eller datt är väl bara en smaksak?

Det är det jag tycker blir så fel, när alla prompt hävdar att det är alltid är bättre att betäcka en travare med en travare, TROTS att man ska ha fölet till ridhäst.
Klippte ut lite ur ditt långa inlägg.

Det största bekymret är väl egentligen att så många envisas med att de måste betäcka sin häst bara för att det råkar vara ett sto.

Klippte ut lite ur ditt långa inlägg.

Det största bekymret är väl egentligen att så många envisas med att de måste betäcka sin häst bara för att det råkar vara ett sto.

Och det håller jag med om. Det är väl egentligen det största problemet.

Men när folk väl har bestämt sig för att betäcka, så blir det så fel när folk blint tycker att det är bättre att betäcka med travhingst, trots att avkomman ska användas till ridning.

Då är det ännu större anledning att låta bli.

Ja, lite konstigt är det faktiskt. Jag har tänkt på detta ett tag nu men hur kan det komma sig att när någon med en vettig (eller ovettig ;) ) halvblodsmärr vill ha hingstförslag så bifogar de i 95% av fallen både bild och härstamning på sin häst - många även en länk till BLUP. De beskriver ofta även sin häst med dess för- och nackdelar och vad de vill ha ut av avkomman.

När en med en travare vill ha hingsthjälp så är det enda väsentliga man säger om stoet att det är just en travare och vad gäller hingsten så verkar det viktigaste vara att;
1. Hingsten är av ridhästras/ridhästkorsning.
2. Den ska finnas nära där stoägaren bor.
3. Den ska vara billig.

Man berättar inte om stoets stam, bifogar inge bild och det väsentliga är att avkomman går att rida på typ :crazy:

Om det sen handlar om att man är okunnig eller bara smått korkad - ja, det kan inte jag bedöma :cool:

För övrigt följer jag saluhästar en hel del och det finns en hel del sådana där "jag vill avla för att kunna ha något till mig själv, spelar ingen roll hur den blir"-hästar till salu och det begärs typ 10-20.000 för dem (och det verkar inte gå åt som smör direkt).
Vad är liksom poängen då - det kostar ju lika mycket att föda upp en bra som en dålig häst (eller attraktiv vs oattraktiv häst) säljer man för 10´kan man ju inte ens fått täckning för fölkostnaderna.

Ja, lite konstigt är det faktiskt. Jag har tänkt på detta ett tag nu men hur kan det komma sig att när någon med en vettig (eller ovettig ;) ) halvblodsmärr vill ha hingstförslag så bifogar de i 95% av fallen både bild och härstamning på sin häst - många även en länk till BLUP. De beskriver ofta även sin häst med dess för- och nackdelar och vad de vill ha ut av avkomman.

När en med en travare vill ha hingsthjälp så är det enda väsentliga man säger om stoet att det är just en travare och vad gäller hingsten så verkar det viktigaste vara att;
1. Hingsten är av ridhästras/ridhästkorsning.
2. Den ska finnas nära där stoägaren bor.
3. Den ska vara billig.

Man berättar inte om stoets stam, bifogar inge bild och det väsentliga är att avkomman går att rida på typ :crazy:

Om det sen handlar om att man är okunnig eller bara smått korkad - ja, det kan inte jag bedöma :cool:

För övrigt följer jag saluhästar en hel del och det finns en hel del sådana där "jag vill avla för att kunna ha något till mig själv, spelar ingen roll hur den blir"-hästar till salu och det begärs typ 10-20.000 för dem (och det verkar inte gå åt som smör direkt).
Vad är liksom poängen då - det kostar ju lika mycket att föda upp en bra som en dålig häst (eller attraktiv vs oattraktiv häst) säljer man för 10´kan man ju inte ens fått täckning för fölkostnaderna.

Håller med dig i ditt inlägg och poängen är nog bara att man vill ha fram ett föl på sin travare som man tycker om .

Detta är iof inte att förakta men som sagt var då ska man kolla igenom vad som finns i stoets stam och extriör och förhoppningsbart även hållbarheten (vilket tydligen nte alltid heller behövs i halvblodsaveln :angel:) utan man avla på sitt spattsto ...)

Och absolut välja en av de hingstar med mycket bra nedävningsbarhet till sitt travarsto och inte ta vad som helst .

Då som sagt var skulle saken komma i annat läge om man som stoägare var lite mer seriös .

Mia

Kl

Kommer in lite sent i tråden men men.

Vad har din häst för stam
Hur ser den ut extriör
Vad har den för –
Vad har den för +
Och vad skall du använda avkomman till

om man inte vet detta så är det omöjligt att ge råd.

Kram

Nu missförstod du mig CK:mad: Det jag ville få fram är att det är dumt och fel på alla sätt och vis att rekommendera en travhingst för att avla "renrasigt" som ett alternativ till en korsning. Opal Kronos är enligt mig ett om möjligt sämre råd till TS som "ta en fullblodshingst".

Det är inte lättare att avla fram en bra travhäst än en korsning. En renrasig buskuppfödd travare, har inte några lysande framtidsutsikter. Med ett sto som TS är det bästa alternativet sannolikt att låta bli att ta föl.

Senast ändrad:

När man läser trådar om avel så verkar de som NI inte bryr er om själva djuret i säg utan bara vad som är bäst .

När man avlar för att få fram det bästa är det samma sak som att bry sig om djuret! Man avlar inte på dålig ridbarhet, dålig exteriör, dålig gång eller dålig hoppförmåga om man vill ha en hopphäst. Man bryr sig om djuret genom att se till att den har ett värde på marknaden! En billig travarkorsning som ingen vill köpa står inte högt i kurs på marknaden.

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att se alla annonser med ridtravare och korsningar med travare där folk dumpar iväg dem. Det finns ingen stor marknad för en korsningshäst med en travare som mamma. Om själva kombinationen vore såpass lyckad som många tycker som betäcker sitt travarsto, varför gör inte flera det? Varför betäcker man då inte halvblodet med en travare?

Vill ts vara med från början så finns det säkert uppfödare som är villiga att låta ts medverka i hingstvalet. Sedan låta ts vara med från början tills fölet är redo att lämna sin mamma. Ett mediokert halvblodsföl går det att få tag på från 25000kr och uppåt, dessa pengar kommer man snabbt upp i om man själv ska betäcka sitt sto! Ett föl som redan är fött ser man hur resultatet blev, det gör man inte när man chansar hej vilt genom att betäcka sitt sto med generationer av avel som icke ridhäst i generna.

Avel för mig är när man har ett mål om att förbättra en egenskap hos hästen till något ännu bättre. Då tar man inte något dåligt från start i hopp om att få fram en stjärna, då rör det sig om förökning av individer, inte avel! Även om man bara tänkt luffsa runt i skogen bör hästen ha ett vettigt andrahandsvärde i mitt tycke!

När man avlar för att få fram det bästa är det samma sak som att bry sig om djuret! Man avlar inte på dålig ridbarhet, dålig exteriör, dålig gång eller dålig hoppförmåga om man vill ha en hopphäst. Man bryr sig om djuret genom att se till att den har ett värde på marknaden! En billig travarkorsning som ingen vill köpa står inte högt i kurs på marknaden.

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att se alla annonser med ridtravare och korsningar med travare där folk dumpar iväg dem. Det finns ingen stor marknad för en korsningshäst med en travare som mamma. Om själva kombinationen vore såpass lyckad som många tycker som betäcker sitt travarsto, varför gör inte flera det? Varför betäcker man då inte halvblodet med en travare?

Vill ts vara med från början så finns det säkert uppfödare som är villiga att låta ts medverka i hingstvalet. Sedan låta ts vara med från början tills fölet är redo att lämna sin mamma. Ett mediokert halvblodsföl går det att få tag på från 25000kr och uppåt, dessa pengar kommer man snabbt upp i om man själv ska betäcka sitt sto! Ett föl som redan är fött ser man hur resultatet blev, det gör man inte när man chansar hej vilt genom att betäcka sitt sto med generationer av avel som icke ridhäst i generna.

Avel för mig är när man har ett mål om att förbättra en egenskap hos hästen till något ännu bättre. Då tar man inte något dåligt från start i hopp om att få fram en stjärna, då rör det sig om förökning av individer, inte avel! Även om man bara tänkt luffsa runt i skogen bör hästen ha ett vettigt andrahandsvärde i mitt tycke!

Vilket kanoninlägg- mycket tänkvärt!! :bow:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka