Sv: Avla med halvblods hingst
Vill man sen betäcka, fundera objektivt på hennes för- och nackdelar. Exteriör, temperament, härstamning, allt. Fråga om hjälp om du är oerfaren.
Kolla hingstar, och framförallt, välj godkänt och en bra hingst. Välj inte grannens unghingst eller något annat skräp bara för det blir billigt, utan lägg lite pengar när det ändå ska göras.
Fast det är ju här problemet är..ju.
Jag VET att vi har folk här som betäcker travarmärrar på ett seriöst sätt.
Men det finns alltför många som, ursäkta uttrycket, skiter fullständigt i hur märra ser ut exteriört eller hur stammen är.
Temperament? Jodå, hon är väldigt snäll att pyssla med...
Men kan det bero på att hon har blivit uppfostrad tidigare?
För mig spelar det ingen roll vad man betäcker märra med så länge man vet vad man håller på med.
Och hur i hela fridens skall man kunna ge vettiga råd angående val av hingst.
INGEN av oss kan göra det.
Skulle däremot frågeställningen se ut så här så vore det annorlunda:
Har en 10 årig travmärr, efter Tap In och Hot Moon i några led bakåt.
Stoet är snäll men lite tjurskallig, heter Jagärbäst.
Hon är 158 i manken paralellförskjuten och något tåvid bak.
En aningen krokhasig men går rent i övrigt.
Så här ser hon ut..BILD PÅ MÄRRA.
(här kan man då berätta för TS att skicka gärna bild rakt framifrån och från sidan)
NU kan vi alla här hjälpa henne med några alternativ.
Görel kan kanske säga typ..undvik dom hingstarna då dom har nedärvt hetsiga ungar.
Du Thera kanske kan säga och berätta att den eller den pre-hingsten är korrekt och storgångare med snälla avkommor.
Ameo skulle avråda shettishingst då dom lämnar smått
CK kanske har en bra arabhingst av större storlek med bra bakbensställ.
Kanske Martha eller nån skulle informera mer om moderstam och vad man bör tänka på.
Welsh kanske har bra tips angående pappersexercis, kostnad och hur man går till väga med mindre ponnyraser
osv..osv...
När vi väl kommit så här långt så kan vi hjälpa TS med hingstval på mer seriöst sätt. Och förhoppningsvis så får hon en avkomma så som hon tänkt..
Är jag då både dryg och dum i huvudet eller besserwisser för att jag tycker så???
Skriver inte i dessa trådar för att idiotförklara någon.. inte var det tänkt så i alla fall
AM