Sv: Avla med halvblods hingst
Men, travnovis som jag är är det ändå nååågot som säger mig att det finns en anledning till att vissa andra kostar sexsiffrigt i levande föl avgift......
En sanning med modifikation skulle jag säga.
För märren Hulderina kanske ska betäckas med Tap In i stället för Varenne eller Going Kronos.
Det är inte pappan som styr resultatet av avkomman utan i större del mamman och dess moderstam.
Prislappen avgör inte kvalitet inom travet utan, i mitt tycke, mer om hingstägarens hysteriska priser.
Sedan icke att förglömma är träningsprodukterna.
En hingst kan ha en medioker moderstam men har helt värdelösa syskon.
En sådan hingst kan bli svindyr ändå. Kommit en nu i år som skall kosta 70 tusen, frågan är om han är värd den summan? Tveksamt.
När det gäller Opalen så var han en budgethingst då han stod i Sverige. Fick några märrar men slog inte igenom.
Han är i stort sett mest tävlad utomlands där han nu passerat 20 mille i insprunget. Detta framför italienarnas näsor på deras egna banor.
Nu står Opalen kvar där nere och betäcker noga utvalda ston. Fick över 100 stycken 2009. Så många lär han aldrig få här hemma tror jag.
Opalen har inte världsbäst stam och det ska bli intressant vad han kan få fram där nere.
Så det viktigaste är att hitta en hingst som passar ens egna märr. Här är det viktigt att sätta sig in i stammarna så man får ihop det någotsånär.
IC, exteriör, moderstam, tidighet, nedärvning är det man strävar efter och då kanske det passar som sagt va, bättre med Tap In t.ex.
Skall man däremot sälja på Elitauktion så får man satsa pengar på hingstvalet. (sällan man går runt ändå vid försäljning utan man får hoppas på uppfödarpremier i så fall)
Men för att återgå till priset så nog finns det minst 15 travhingstar under tiotusen skulle jag tro.
AM