Avla med halvblods hingst

Sv: Avla med halvblods hingst

Fast den som travaren som tipsat om är han 'billig'?
Jag är inte för travarkorsningsavel men det känns lite sådär att tipsa om nån 30 000kr hingst som springer toppen på travet när personen inte planerar att travtävla sin häst. Det känns lite som att ha ett mediokert halvblod som den vill ha en avkomma att tävla lite småtävlingar med och blir rekomenderad att betäcka med Totilas för att märren råkar ha dressyrstam.

Fast den som travaren som tipsat om är han 'billig'?
Jag är inte för travarkorsningsavel men det känns lite sådär att tipsa om nån 30 000kr hingst som springer toppen på travet när personen inte planerar att travtävla sin häst. Det känns lite som att ha ett mediokert halvblod som den vill ha en avkomma att tävla lite småtävlingar med och blir rekomenderad att betäcka med Totilas för att märren råkar ha dressyrstam.

Jagh ar inte hittat någon prisuppgift på 30 000 kr på Opal Viking...? Dessutom betäcker han väl inte här längre öht?
http://www.travhastar.se/hingstkatalogen.htm Där hittade jag lite diverse hingstar. Allt från några tusenlappar till MÅNGA. Finns alla prisklasser alltså, precis som för halvbloden. Gälelr väl helt enkelt att hitta en med genuint trevlig stam med goa hästar bakom sig, som inte är så dyr. Borde inte vara så hemskt svårt.

Och självklart, att rekommendera Totilas är väl att ta i. Däremot skulle jag aldrig säga "Äh, ta den här gamla skräphingsten, du ska ju ändå bara rida i skogen!". Det finns en hel del väldigt trevliga hingstar som skulle passa ex. ett dressyrstammat promenadsto alldeles utmärkt, så man BÅDE får en häst med lite kvalitet OCH mysig ridbarhet. Utan att det kostar skjortan!

Man måste ju inte tumma på kvaliteten bara för att man vill att det ska vara billigt, eller hur?

Jag hittar inte heller nån info om vad han kostar men då han verkar vara rätt framgångsrik på travet gissar jag på att han inte är gratis.
Nu kanske det bara står för mig men jag fattar inte grejen med att tipsa om en potentiellt svindyr hingst i ett travarsammanhang. Som kommer vara värd noll och ingenting om den nu inte mot all förmodan säljs till travtränare och beräknas bli extremt framgångsrik vilket känns rätt långsökt när ägaren planerar att ha den som ridhäst.
Dock är det ju självklart lika dyrt att föda upp ett rent halvblod som är värd betydligt mer.

6-månaders med kvalitet är inte till salu för småpengar - utom för de som KAN travare och kan skilja agnarna från vetet. Det som säljs för småpengar före banan är i regel det, som man misstänker aldrig kommer att duga högre än lunchtravet. Något vetekorn åker säkert med, men inte särskilt många.

(Det är som att säga att en GP-häst i hoppning, det borde man kunna få för 20 000, vilket enl ryktet var vad som betalades för Mynta)

Om ett varmblodstravarsto öht ska betäckas ska hennes moatje väljas med samma omsorg som Butterfly Flips.

Där håller jag med dig!

Är i princip mot travarkorsningar som ridhästar eftersom jag inte har bra erfarenhet av det. Men ska man försöka avla ridhästar med travarmamma ska man göra ett ordentligt hingstval och inte bara ta en hingst för att den är billig, står nära, har rolig färg eller någon annan oväsentlig egenskap.

Jag hittar inte heller nån info om vad han kostar men då han verkar vara rätt framgångsrik på travet gissar jag på att han inte är gratis.
Nu kanske det bara står för mig men jag fattar inte grejen med att tipsa om en potentiellt svindyr hingst i ett travarsammanhang. Som kommer vara värd noll och ingenting om den nu inte mot all förmodan säljs till travtränare och beräknas bli extremt framgångsrik vilket känns rätt långsökt när ägaren planerar att ha den som ridhäst.
Dock är det ju självklart lika dyrt att föda upp ett rent halvblod som är värd betydligt mer.

Jag hittade en gammal prislista där han stod som 8000 kr, här är en mer uppdaterad där han står som 15500 kr. länk borttagen av moderator

Sen finns det ju som sagt andra som är billigare, men trevliga. Det får travfolket tipsa om :)

Alla har olika åsikter i den här frågan, det märks ju här på buke. Jag hade ju antingen valt en trevlig travare med bra ridhästmodeller i släkten och fått lite bättre odds i avelslotteriet, eller så hade jag köpt ett föl. Vissa tycker att jag är tråkig och konservativ, andra tycker att det är helt rätt. det beror nog mycket på vad man har för bakrund, jag har varit i avelssvängen i tio år och sett alla möjliga föl, ston som ska betäckas, folk med ston som ska betäckas, anledninga till att ston ska betäckas och även alla bättre och sämre matchningar.... Dessutom har jag oftast fått ta hand om de dåliga matchningarna två år senare när de skulle gå på bete hos oss. Huga.

Senast ändrad av en moderator:

6-månaders med kvalitet är inte till salu för småpengar - utom för de som KAN travare och kan skilja agnarna från vetet. Det som säljs för småpengar före banan är i regel det, som man misstänker aldrig kommer att duga högre än lunchtravet. Något vetekorn åker säkert med, men inte särskilt många.

(Det är som att säga att en GP-häst i hoppning, det borde man kunna få för 20 000, vilket enl ryktet var vad som betalades för Mynta)

Nu pratade jag ju verkligen inte om en travarunge. En travarunge med kvalitet för banan vet jag kostar massor.

Jag menade att det finns sexmånaders av korsningsras eller okänd ridhästras som man kan få för småpengar. Då är den redan tillverkad och du kan se åtminstone få se hästens plus och minus.
Vill man alltså ha en trevlig och söt lite korsning är det både billigare och lättare att köpa en som redan är tillverkad.

Vad gäller oss som tipsar om travhingstar- vi tipsar ju inte om hästar som ska ge kanoner på banorna, för det vill ju inte stoägaren ha. Jag menar på att om man har ett travarsto och vill ha ett gulligt och trevlig föl, välj då en snäll och go travhingst med genuint trevliga individer i släkten (så man inte råkar få en ny NP....) så vet du åtminstone ungefär vad du får för avkomma!
Tanken är ju inte att man ska sätta sig in i hela travsvängen, eftersom tanken inte är att hästen ska ut på banan.
Och jag håller med, även ett travarsto ska få en med omsorg vald hingst. DÄRAV tipsar jag inte om någon billig ridhäst som kanske kan få ett gulligt föl.

Vill någon ta valpar på sin snälla labrador säger jag inte "Ta en tax, de är mysiga", för vem sjutton vet vad som kommer ut då? Snälla hundar med labbe-kropp och taxben kanske? Eller tvärtom?
Nej, ta en labrador som är riktigt, riktigt trevlig....

Jag må låta som en gnällig tant, men om man inte bedriver korsningavel med ett visst mål (avla fram ny ras ex?) så förstår jag inte varför man inte lika gärna kan avla renrasigt. Om jag har en islandshäst så betäcker jag med islandshäst, inget annat. Varför skaffade jag mig annars raggsockor från början om det inte är det jag gillar?....

Då måste även jag vara lite knäpp:o har ett halvblodssto som har kommit upp i ålder 20 år vill ta ett föl efter henne och använda själv hon har haft ett föl innan, hon har gått 120 med placeringar bra stam enligt mig-RobinZ-Lambert.
Vet inte ännu villken hingst det skall bli, halvblod eller ev en Friser:grin:

Åh nä. Du är inte knäpp. Jag tror jag lät värre än vad jag menade.

Det finns vissa korsningar som kan avlas fram med ett tydligt mål. Halvblod-pre t.ex. Eller halvblod-frieser, om man tänker på att väga upp frieserns ridhäst-nackdelar. Visaserligen älskar jag frieser men jag föredrar halvblod-pre med tanke på exteriören.
Eller welsh-halvblod. Eller liknande.

Sedan finns det ju annat som jag klassar som ren och skär korsningsavel. En billig halvblodshingst till mitt snälla ardennersto för att hon är söt.
Eller en fjording till min shettis, de är ju grannar!
Eller ett halvblod till min travare,för att jag vill ha en ridhäst.

Fast jag ska nog sluta skriva i den här tråden nu, då det jag skriver nu INTE är riktat till TS utan skrivs mer allmänt, och jag vill inte att det ska missförstås.

Så att hästen kanske blir så felaktigt avlad att den inte kommer kunna ridas eller ens gå i hagen sen bryr du dig inte om?

Det ÄR viktigt med både sto och hingst - även om man "bara" ska rida själv på den och "jobba med den".
Man ska inte avla för att det är gulligt, det finns mängder med föl till salu för en billig peng som du kan köpa med bättre förutsättningar.

Ska man korsa "konstiga" raser så är det jätteviktigt att man har väldigt STOR kunskap om avel och arvsanlag, och inte bara så mkt kunskap att man vet vad en hingst är.
Och inte ens då kan man vara säker på att få fram en bra häst.

Det är faktiskt viktigt att du tar åt dig av vad avelskunniga människor ger dig för råd, så att ditt eventuella framtida föl får BRA förutsättningar att bli en hållbar rid/kör häst!

Har tänkt igenom konsikvenserna och avlar inte för att de är gulligt eller nått sånt. Och ja jag har KUNSKAP i avel. Du känner inte mig och du kan inte utala dig om vad jag kan och inte kan ! Punkt slut . :devil:

Men hur tänker man då när man väljer hingst till en gatukorsning ? För hur det än är slår det över åt ena eller andra hållet ,man får inte till s

När jag själv väljer en hingst så vill jag förstärka det som är positivt hos mitt sto och sen förstärka mitt sto framparti i mitt fall (hon är inte dålig 8 men vill ha det bättre ) samt större storlek .

Då väljer jag naturligtsvis en hingst som är lik henne i rörelser ,kollar föräldrar ,samt tittar på avkommor efter hingsten .Om de har det jag söker ... Och lyssna på de mer erfarna i avlen . Resten blir lotteri ... Och sen gå efter magkänslan :D

Kollade in ett sto som fått flertalet avkommor med 49-51 poäng och 1 avkomma som blev bedömd med klass 3 :crazy:
Samma sto men olika stam på den med klass 3 och de andra , så snacka om att avel är svårt ...

Sen att då välja en hingst och vilja ha en trevligare korsning att rida på må vara ännu större lotteri .

Mia

Här försöker man vara trevlig och ställer en fråga och vad får man tillbaka , SKIT !! alla ska vara så jävla duktiga hela tiden !! Jag vill ta ett föl på min märr för att ha en efterträdare efter henne och de blir världens liv om att inte korsa bla bla för de redan finns tusan av dem.. JA KANSKE vill ha en som jag kan följa dens uppväxt, vill inte bara gå och köpa nått som man inte vet hur den har haft de .. lägger en suck på alla som ska vara så negativt inställda än att lämna goda förslag. ja kanske inte vill ha en ren varmblods föl och va har ni med det att göra jag ställde frågan om de blev någon bra av just den korsningen!! .. hur tänker ni med hästar ?? att ni är störst bäst och vackrast eller ?? När man läser trådar om avel så verkar de som NI inte bryr er om själva djuret i säg utan bara vad som är bäst .

Jag vill fortfarande hävda att det behövs mer kunskap och större engagemang i travaraveln än i halvblodsaveln. Inte för att få fram bra hästar (det är nog lika svårt oavsett vad man skiktar mot), utan för att få fram hästar med någon form av hästvärdig framtid.

Det finns goda hem att hitta för halvblod som kämpar sig runt 1.20 eller som inte riktigt kan gå i LA-form. Eller som har en mamma utan tävlingsmeriter. Den snälla halvblodsmedelmåttan är efterfrågad, om än sällan lönsam att ta fram. Däremot finns det ingen plats för halvtaskiga travhästar annat än på mackan (eller som rena skogsmullar). Få satsar 8-10 000 i månaden på att ha en häst efter kackigt/okänt möderne i träning - även med Opal Viking som pappa vore ett föl efter TS sto med största sannolikhet helt värdelöst i travvärlden. Det är som en halvblodsvärld där Bayard & co vore de enda hästköparna (hur många skulle i ett sådant scenario drömma om att ta föl på sitt sto för att hon är gullig?). I princip ingen skaffar travhäst för att pyssla och köra omkring lite hemmavid. För travare finns i princip bara travtävling och även på provinsbanorna är konkurrensen hård.

Därför ska människor med ston som ratats för banan och travavel IMHO absolut inte betäcka renrasigt. Den professionella travaveln producerar varje år tillräckligt många individer som inte platsar på banan, för att förse alla Sveriges ridtravarentusiaster med hästar.

PS ett exempel den klass 3-unge som Miaa skriver om är sannolikt inte slaktad eller såld för 7 000 till någon skogsmulle - vore det en travunge som inte blev lyckad :-(

Senast ändrad:

Vill du inte ha ett rent varmblodsföl ska du inte korsa med halvblod för det är ju också ett varmblod.

Jag vill avla på förhoppningsvis bra kvalite och att mina hästar INTE hamnar hos någon okunnig eller slarvig människa och tror eller rättare sagt vet att just dessa hästar travare (har själv haft travare en gång i tiden ) inte räknas tyvärr på samma sätt och blir mer släng och häng hästar .

Därav har jag inställningen att man ska inte fortsätta och avla på häst med travstam och vill man ha en bättre ridhäst så är det bättre att köpa en fölis och fostra och se när den växer upp och ha kvar sin vän travaren under tiden och ge hästen ett bra liv och sen fortsätta på fölisen och utveckla sin ridning .

Mia

Men, travnovis som jag är är det ändå nååågot som säger mig att det finns en anledning till att vissa andra kostar sexsiffrigt i levande föl avgift...... :angel:

En sanning med modifikation skulle jag säga.

För märren Hulderina kanske ska betäckas med Tap In i stället för Varenne eller Going Kronos.

Det är inte pappan som styr resultatet av avkomman utan i större del mamman och dess moderstam.

Prislappen avgör inte kvalitet inom travet utan, i mitt tycke, mer om hingstägarens hysteriska priser.

Sedan icke att förglömma är träningsprodukterna.
En hingst kan ha en medioker moderstam men har helt värdelösa syskon.
En sådan hingst kan bli svindyr ändå. Kommit en nu i år som skall kosta 70 tusen, frågan är om han är värd den summan? Tveksamt.

När det gäller Opalen så var han en budgethingst då han stod i Sverige. Fick några märrar men slog inte igenom.
Han är i stort sett mest tävlad utomlands där han nu passerat 20 mille i insprunget. Detta framför italienarnas näsor på deras egna banor.
Nu står Opalen kvar där nere och betäcker noga utvalda ston. Fick över 100 stycken 2009. Så många lär han aldrig få här hemma tror jag.

Opalen har inte världsbäst stam och det ska bli intressant vad han kan få fram där nere.

Så det viktigaste är att hitta en hingst som passar ens egna märr. Här är det viktigt att sätta sig in i stammarna så man får ihop det någotsånär.
IC, exteriör, moderstam, tidighet, nedärvning är det man strävar efter och då kanske det passar som sagt va, bättre med Tap In t.ex.

Skall man däremot sälja på Elitauktion så får man satsa pengar på hingstvalet. (sällan man går runt ändå vid försäljning utan man får hoppas på uppfödarpremier i så fall)

Men för att återgå till priset så nog finns det minst 15 travhingstar under tiotusen skulle jag tro.

AM

Appråpå värdelöst vetande...:D

Fick rota runt lite på dom italienska sidorna innan jag hittade
Opal "Palle" Viking

3500 Euro plus moms.

Prislista

AM

Nu är det ju så att hingst spelar egentligen ingen roll fick bara funderingen seröst måste det bli en så stor sak av det ??:confused: Jag är ute efter att föda upp en egen häst som jag själv kan rida in och varit med sen födseln det blir liksom mer specielt då.. . Jag tar inte föl på henne för skojs skull eller bara för avels skull utan bara för att få ha en aldeles egen uppfödning som ja sen kan jobba med och leva mitt liv med ! :love: . . .

Det är mitt mål me att ta ett föl på min märr.

/S
En seriöst ställd fråga - vilket är viktigast, att du får vara med från början eller att fölet kommer från just det sto du har nu?
Om det är att få vara med från början så kanske du kan få en betydligt bättre avkomma om du lånar ett sto av ridhästras (valfri) och betäcker med en hingst av samma ras eller i alla fall samma användningsområde. Då är det lättare att förutsäga vad det ska bli av avkomman och den får ett större värde på marknaden, OM den dag kommer då du behöver sälja den av någon anledning - kanske för att du inte trivs med den, kanske av någon annan oförutsedd orsak.

Om du vill ha råd om hingstval till ditt sto så behöver du nog precisera mer vad hingsten ska ha för egenskaper. ALLA hästar har för- och nackdelar och för att få en vettig avkomma är det en fördel om sto och hingst inte har samma nackdelar. Helst ska båda ha samma fördelar och föstärka det hos varandra, kombinerat med att de kompletterar varandra på de negativa sidorna.
Hur ser stoet ut exteriört? Benen? Storlek? Temperament?
Vad är målet med avkomman? (mer än att den ska födas, hanteras och ridas in...) Är planen att det ska bli en skogsmullehäst av den eller en häst att träna och tävla med? Vilken inriktning?
Vilka egenskaper bör hingsten ha för att komplettera stoet?

För att generalisera om de två hingstar du har nämnt - De la Gardie och Ronadinho - så vet jag att De la Gardie är känd för lite skarpare temperament och jag skulle nog tro att Ronaldinho är rätt stabil (det var vad hans hästskötare sa på hingstvisningen i våras och han var tämligen lugn när vi hälsade på honom i boxen). De la Gardie är kanske mer dressyrinriktad och Ronaldinho mer (bara) hoppinriktad.

För att generalisera om de två hingstar du har nämnt - De la Gardie och Ronadinho - så vet jag att De la Gardie är känd för lite skarpare temperament och jag skulle nog tro att Ronaldinho är rätt stabil (det var vad hans hästskötare sa på hingstvisningen i våras och han var tämligen lugn när vi hälsade på honom i boxen). De la Gardie är kanske mer dressyrinriktad och Ronaldinho mer (bara) hoppinriktad.

kl
...och i dom sammanhangen är det ju ytterst viktigt att veta vad
travar-mamman har för stam... ;)

AM

nu låser jag den här tråden en stund för grovstädning av inlägg som är både otrevliga och off topic!
öppnar när jag är klar.

Så, nu har jag städat bort det värsta.
SKÄRPNING ni som bara hoppar på folk!
OM ni nu har åsikter om betäckning av travare med andra raser, jag garanterar att det är mycket lättare att få stoägare att lyssna om man är trevlig än om man är sarkastisk och otrevlig!!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka