Sv: Avla med halvblods hingst
Det är för stor skillnad på travhästar och ridhästar. De är avlade för olika saker i många, många generationer. Varför korsa två så olika raser? Det finns så många bra hingstar att välja till sitt sto inom samma ras.
Det är bättre att alla ägare till travston går och köper ett "färdigt" föl för en billig peng istället för att riskera att få fram en avkomma som inte alls stämmer överens med vad man hoppats på.
Det finns redan så många korsningsföl på vår marknad, varför sätta fler till världen?
Jag tror du missförstod mig
Jag är helt på din linje nämligen.
Vad jag menade med att det inte finns någon anledning till att fråga varför någon vill göra en travarkorsning, är för att du aldrig kommer få ett vettigt svar.
man vill ha ett föl på sin travarmärr för att man tycker att den är söt, trevlig, snygg, ridbar och ens allra bästa vän.
Och så glömmer man att det är flera generationers trav-avel bakom den snälla ridtravaren, som också spelar med i avelslotteriet.....
Om man dessutom trivs så bra med sin travarmärr, varför inte betäcka med en travhingst?..... Eller, vill man inte ha travare egentligen?
Vill man ha en korsning? Köp det! Finns massvis!
Vill man ha en ridhäst-avlad ridhäst? Köp det, finns massvis där också....
Vill man ha en travare? Ja, då kan man ju börja sätta sig in i trav-aveln och kanske få fram en trevlig trav-avkomma........