Avla med halvblods hingst

lilltofta

Trådstartare
Hej , Jag har ett varmblods sto som jag funderar på att betäcka med en halvblods hingst, men vet inte om det blir något bra av de? Finns de någon annan bra hingst som man kanske kan betäcka henne med förrutom varmblod ? förslag tack (: . !

Halvblods hingsten är De la gardie 950 eller segorps nya hingst kommer inte på nu vad han heter...

Glad för svar :bow:

Sv: Avla med halvblods hingst

Mitt varmblodssto (travstam) väntar föl till sommaren. Dräktig med PRE-hingst. Kan ju inte säga hur resultatet blir, men ganska säker på att det blir bra. ;)
Mitt sto fick även -07 ett föl efter Painthingst. En vacker liten tjej. Kan se om jag kan rota fram kort på henne. Såldes efter avvänjning så jag har henne inte själv. Men nya ägaren är väldigt nöjd med henne. Hon har varit rätt tuff och trotsig, men det hör nog till åldern. Eller beror på arvet. Skulle tro det kommer från pappan (painten) isåfall. :)

Vad är det för sto du har?

Ta den som du inte vet vad den heter. Det blir säkert jättebra....

Så mindes jag också det. Kollade på blup och det står att det är Leif Segorp som är ägaren.. Undrar vad en sådan hingst kostar att köpa egentligen?
/U

Har även fött upp en avkomma e: Ronaldinho, u: arabsto. Jättecool, lugn & fin hingstunge, trots världens tossigaste mamma! :) Sålde honom som föl till en duktig hoppryttare. Hoppas han visar framfötterna på hoppbanan om några år! :laugh:

Borde vara EN tråd av alla Varmblodstravare som ska betäckas , finns ju ändå inget avelsmål eller erfarenhet med att kunna rekomendera olika hingstar .

Det är väl att dra alla över en kam? Rätt stor skillnad på avelsmål och erfarenhet bara om man kollar de senaste trådarna på Avel.

Precis som det är överallt, det finns folk med alla raser som varken har avelsmål eller erfarenhet också.

Sen tror jag inte man kommer nån vart med sarkasmer, varför inte då istället dela med sig av sina erfarenheter och då förhoppningsvis ge TS lite mer kött på benen?

Varför man vill betäcka är väl en bra start?

Det är väl att dra alla över en kam? Rätt stor skillnad på avelsmål och erfarenhet bara om man kollar de senaste trådarna på Avel.

Precis som det är överallt, det finns folk med alla raser som varken har avelsmål eller erfarenhet också.

Sen tror jag inte man kommer nån vart med sarkasmer, varför inte då istället dela med sig av sina erfarenheter och då förhoppningsvis ge TS lite mer kött på benen?

Varför man vill betäcka är väl en bra start?

Nu ska jag vara elak, och bli avskydd, men det får jag väl ta.
Det finns ingen anledning att fråga om varför man vill betäcka sin travare med något annat än en travare. Svaret finns indirekt i alla ursprungsinlägg där det frågas om samma sak.

Jag håller med om Opal Viking.
Och vill man inte ha en travare kan man ju köpa sig en söt 6-månaders med lite kvalitet för ganska lite pengar. Bara att titta på annonssidorna.

Nu ska jag vara elak, och bli avskydd, men det får jag väl ta.
Det finns ingen anledning att fråga om varför man vill betäcka sin travare med något annat än en travare. Svaret finns indirekt i alla ursprungsinlägg där det frågas om samma sak.

Det är för stor skillnad på travhästar och ridhästar. De är avlade för olika saker i många, många generationer. Varför korsa två så olika raser? Det finns så många bra hingstar att välja till sitt sto inom samma ras.

Det är bättre att alla ägare till travston går och köper ett "färdigt" föl för en billig peng istället för att riskera att få fram en avkomma som inte alls stämmer överens med vad man hoppats på.

Det finns redan så många korsningsföl på vår marknad, varför sätta fler till världen?

Jag kan faktiskt förstå att man inte betäcker med travare det är ju oftast ganska mycket dyrare än en halvblodshingst. Sen kostar det ju lika mycket att föda upp en travarkorsning som ett halvblod.

Det resonemanget håller inte då det finns ganska många under tiotusenstrecket. :angel:
I år kanske ännu fler då travaraveln släpps "fri"

Hingsten behöver enbart gått igenom VDNmärkningen.

Så då är det bättre att ta en travhingst på travarmärra.

AM

Jag kan faktiskt förstå att man inte betäcker med travare det är ju oftast ganska mycket dyrare än en halvblodshingst. Sen kostar det ju lika mycket att föda upp en travarkorsning som ett halvblod.

Ja, men där är ju problemet. Ska man göra en korsning bara för att den är billig? Är det så viktigt att sätta föl till världen?

Och som Naffa säger så finns det rättså många travare som inte är dyrare än halvblodshingstar...
Även halvbloden kan bli dyra, om man ska ha något riktigt bra.

Det är för stor skillnad på travhästar och ridhästar. De är avlade för olika saker i många, många generationer. Varför korsa två så olika raser? Det finns så många bra hingstar att välja till sitt sto inom samma ras.

Det är bättre att alla ägare till travston går och köper ett "färdigt" föl för en billig peng istället för att riskera att få fram en avkomma som inte alls stämmer överens med vad man hoppats på.

Det finns redan så många korsningsföl på vår marknad, varför sätta fler till världen?

Jag tror du missförstod mig :p
Jag är helt på din linje nämligen.

Vad jag menade med att det inte finns någon anledning till att fråga varför någon vill göra en travarkorsning, är för att du aldrig kommer få ett vettigt svar.
man vill ha ett föl på sin travarmärr för att man tycker att den är söt, trevlig, snygg, ridbar och ens allra bästa vän.

Och så glömmer man att det är flera generationers trav-avel bakom den snälla ridtravaren, som också spelar med i avelslotteriet.....

Om man dessutom trivs så bra med sin travarmärr, varför inte betäcka med en travhingst?..... Eller, vill man inte ha travare egentligen?
Vill man ha en korsning? Köp det! Finns massvis!
Vill man ha en ridhäst-avlad ridhäst? Köp det, finns massvis där också....
Vill man ha en travare? Ja, då kan man ju börja sätta sig in i trav-aveln och kanske få fram en trevlig trav-avkomma........ :)

Fast Opalen kan vi nog stryka från listan :D
Han står ju i Italien och betäcker selekterat.

AM

Attans, han är ju ett gull annars.

Men visst finns det väl andra som inte kostar skjortan som skulle kunna passa? Borde det inte finnas vissa hingstar som i allmänhet gett bättre ridegenskaper på sina avkommor, även om nte detta varit något avelsmål?
Kanske finns det vissa stammar som man kan kolla lite extra på?

Tänker på min mor som letade xx-hingst till sitt xx-sto, hon tog en som gått på banan men som var av god ridhästtyp och bevisligen gett trevliga ridhäst-avkommor, alltså ingen som normalt användes i ridhästaveln. Vad jag vet, jag var ju inte ens född då :o
(Sen att det gick åt skogen i alla fall är ju en annan historia... :angel: Avelslotteriet HAR dåliga odds!...)

Nu är det ju så att hingst spelar egentligen ingen roll fick bara funderingen seröst måste det bli en så stor sak av det ??:confused: Jag är ute efter att föda upp en egen häst som jag själv kan rida in och varit med sen födseln det blir liksom mer specielt då.. . Jag tar inte föl på henne för skojs skull eller bara för avels skull utan bara för att få ha en aldeles egen uppfödning som ja sen kan jobba med och leva mitt liv med ! :love: . . .

Det är mitt mål me att ta ett föl på min märr.

/S

Då tycker jag du ska ta en travhingst till ditt sto, Så du iallafall får en renrasig häst! :)

Hej på dig.

Igentligen hade det inte spelat någon roll vilken sorts häst man vill korsa. Man blir korsfäst här på buke så fort man inte har en häst som tillför aveln något. Då spelar det ingen roll om man har ett varmblod eller ett halvblod av dåligare stam eller ett sto som inte har presterat något. Sedan ska man inte skaffa föl om man inte har tidigare erfarenheter osv osv....

Har flera vänner som har korsningar travare halvblod, travare pre och travare fjording. Alla är fina hästar.

Lycka till med ditt sökande efter en hingst till ditt sto.:)

Välj du en hingst som du tror på som verkligen är bra inte grannens oskurna unghingst . Lågpresterade travston med en budget hingst ger oftast travföl utan framtid som travare.En mycket stor andel ridhästar är korsningar "halvblod"har olika utlänska "halvblodsraser" i sig samt fullblod .ridponnys är till stor del korsningar .Ett travarsto är väl inte optimalt ,ett annat sto av" ridras " torde vara bättre ,men det är ju du som skall ha hästen .

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka