Avla lektionshästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akleja
  • Startdatum Startdatum
A

Akleja

Finns det någon som medvetet riktat in sig på att avla fram lektionshästar (appropå artikel i Ridsport)?
Skulle vara intressant att höra om detta eftersom det uppenbart saknas på marknaden.
Verkar dock inte vara en luckrativ bransch eftersom ridskolorna helst vill ha inridna hästar för 50-60000, och det känns inte riktigt som om det går ihop om man avlar på normaldyr halvblodshingst och om man inte har "gratis" stallplats och eget foder.

Sv: Avla lektionshästar

Är inte insatt och har inte läst artikeln men det verkar dumt tycker jag. Vill man "producera" lektionshästar är det ju bättre att fynda unghästar/outbildade och utbilda dom (om man har kunskapen). Lektionshästar har ju sällan krav på stam osv så då verkar det ju smartare att köpa in lämpliga individer dom kreti och pleti fött upp. Problemet då är ju bara att man stödjer just kreti och pletis avel...

Det låter inte som att du tycker att ridskoleelever är värda bra hästar?

Själv valde jag ridskola för många år sen utifrån att de hade välstammade hästar med ok exteriör.

Jag tror väl att du sätter fingret på problemet själv. Ska jag använda en godkänd hingst och betala allt vad det kostar och grundutbilda den och sälja den som 5-åring för 50.000, så tror jag att det är en bättre affär att välja en hingst som kan leverera en bra sporthäst. För samma utlägg och tidsåtgång kan man försöka få fram en riktigt fin kanonsporthäst som är värd mycket mer.

/U

Alla billiga hästar är ju inte märkliga korsningar. En del är friska hästar med hyfsad stam som inte är igång eller ordentligt utbildade.

Sedan finns det ju absolut trevliga korsningar, men en sådan som tävlas med bra resultat behöver ju inte vara billigare än en renrasig.

Tror att ridskolorna gör klokt att välja hästar som någerlunda lätt går på ett sådant sätt att de inte blir utslitna i förtid. Dessutom är de ju lättare och roligare att rida.

(Jag tror faktiskt att mitt Hubertussto skulle kunna lämna finfina ridskolehästar)
/U

Jag har faktiskt allvarligt funderat på ett sätt att få det att gå ihop eftersom dagens tävlingsryttare hellre hämtar sina föl och unghästar utomlands. Min tanke var då att köpa in en större ponnyhingst att betäcka mina hbl-ston med, men allt faller på att man måste ha dem så pass länge innan ridskolorna vill ha dem.

Är inte insatt och har inte läst artikeln men det verkar dumt tycker jag. Vill man "producera" lektionshästar är det ju bättre att fynda unghästar/outbildade och utbilda dom (om man har kunskapen). Lektionshästar har ju sällan krav på stam osv så då verkar det ju smartare att köpa in lämpliga individer dom kreti och pleti fött upp. Problemet då är ju bara att man stödjer just kreti och pletis avel...

Nej, det är sant att ridskolor inte har krav på stam.

Däremot vill man ha hästar med tre gångarter i bra egen balans, som är ridbara och har lätt för sig att arbeta rätt, som hoppar okomplicerat och gärna felfritt även med orutinerade ryttare upp till .90 cm. Plus en inre trygghet och stabilitet som gör att den inte tappar självförtroendet eller blir osäker av en mindre lyckad lektion.

Sådana hästar har i regel stam. Så det är absolut inte så att vilken häst som helst kan bli ridskolehäst, det är rätt höga krav på en bra ridskolehäst.

Att köpa en outbildad unghäst och utbilda den i två-tre år av utbildad personal på arbetstid, och stalla upp den och sköta den, kostar i regel mer än att köpa en färdig, vuxen häst. Så om ridskolor inte köper helt gröna unghästar så beror det i regel på att det blir såpass dyrt att göra så, jämfört med att köpa en färdig, vuxen häst.

Sen är jag inte alls säker på om alla ridskolor verkligen inte bjuder mer än 50 000 för en häst. De hästar som min ridskola köper in brukar, med något undantag, kosta runt 70 000. Just för att det är svårt att hitta en bra häst för 50 000.

Senast ändrad:

Det låter inte som att du tycker att ridskoleelever är värda bra hästar?

Själv valde jag ridskola för många år sen utifrån att de hade välstammade hästar med ok exteriör.

Visst är ridskoleelever värda bra hästar men en van och ovan ryttare kanske har olika åsiker om vad som är en bra häst.
Och det är väldigt dyrt med ridskola så jag ser hellre att de har hästar som är värda lite mindre "på pappret" för att få så mycket ekonomi i det som möjligt. Jag slutade på ridskola när jag var 14 år och har fått uppfattningen att det är en ganska vanlig ålder att sluta. Det jag menar med det är att även om man hade topphästar på ridskolan så kanske det är väldigt få elever som blir tillräckligt duktiga för att uppskatta det. På isis-ridskolan så tyckte jag hästarna var såååå tråkiga (de hade satsat på lugna hästar) medan de lite ovanare tyckte dom var jättebra så det variera ju.

Jag slutade på ridskola som 18-åring och började igen som 32-åring.
Åkte runt till många ridskolor i Stockholmstrakten och såg vilka hästar de hade och den jag valde hade hästar som de Mabuse beskriver som bra lektionshästar.

Däremot vill man ha hästar med tre gångarter i bra egen balans, som är ridbara och har lätt för sig att arbeta rätt, som hoppar okomplicerat och gärna felfritt även med orutinerade ryttare upp till .90 cm. Plus en inre trygghet och stabilitet som gör att den inte tappar självförtroendet eller blir osäker av en mindre lyckad lektion.

Sådana hästar har i regel stam. Så det är absolut inte så att vilken häst som helst kan bli ridskolehäst, det är rätt höga krav på en bra ridskolehäst.

Där jag jobbade fanns just den typen av hästar. Storhästarna var mest svenska halvblod av "gammal" stam, och enstaka letter. Ponnyerna mest NF och welsh med hyfsad stam, och ett gäng korsningar som köpts av föräldrar till barn som tröttnat/vuxit ur. De senare hade tex stått uppstallade i närheten och var "kända" av personalen när de köptes. Riktigt bra hästmaterial, som kunde gå lugnt och snällt med barn ena dagen och tävla LA med placeringar nästa dag.

Precis, det är ju så en riktigt bra ridskolehäst är. Kan gå snällt med mindre rutinerade ryttare, och nästa timme tända till och vara en rolig häst för mer rutinerade ryttare. Men de är svåra att hitta, tyvärr - men guld värda när man väl gör det, för en sån häst kan gå alla lektioner med många olika typer av ryttare.

Vi har ett fåtal såna hästar hos oss, det kanske är en tredjedel sådana hästar, en tredjedel känsligare hästar som inte funkar med nybörjare eftersom de blir stressade och spända, och en tredjedel trygga hästar som är bra för nybörjare men inte så roliga för den mer rutinerade ryttaren. Bland storhästarna alltså, bland ponnyerna, som ska gå mer med nybörjare är det bara en eller två av den känsliga sorten.

Stammässigt så har nio av tolv storhästar stam med gröna halvblodspapper, sju svenska, en holländare och en tysk. Av de tre utan stam är en svenskuppfödd och de andra två irländska importer. Så känner inte riktigt igen detta att det skulle stå en massa "buskuppfödda" hästar på ridskolor. Ska man titta på våra hästar, så är den svenska hästen utan stam dessutom just en sån häst som är bra med mindre rutinerade ryttare, men inte är så kul för mer vana ryttare. Den har symaskinsgång och hoppar helt utan rygg, så det är inte kopior av den vi letar efter i första hand när vi letar nya hästar, utan hästar med lite mer kapacitet. Och de nästan alltid full stam, ofta äldre svenska halvblodsstammar, precis som du beskriver (inte mycket moderna sporthästar á la Cardento och Landlord i stammarna, men desto mer Utrillo).

Följande är inte en personlig åsikt men det jag hört som argument på halvblodssidan i diskussionen är att "avel ska bedrivas mot prestationsindivider, medelmåttor kommer alltid avlas fram ändå".
Alltså, vi ska sikta mot att avla fram de bästa tävlingsindividerna genom det bästa urvalet, alla blir inte elitindivider utan kanske istället lämpar sig för ridskolan.... Sen om det skulle vara en absolut sanning kan ju diskuteras.....

Jag har hört detsamma, med fortsättningen att antagandet hittills visat sig vara fel för temperamentet på dagens hästar passar generellt inte på ridskola.

Dagens elitavlade prestationstopphästar (halvblod, svenskt eller inte) har lite för högt temperament, är lite för känsliga och tål inte att flera olika ryttare med olika kunskap rider dem. De har för bra gångarter som blir för stora att sitta på och hantera. Exteriören funkar inte för den ridningen som de flesta ridskolor har utan det behövs den grövre häst som inte går sönder i lederna så fort den felbelastas.
Men, det finns ju individer som inte passar till tävling heller, men ska man anpassa sig till ASVHs avelsplan för SWB som är det precis vad ridskolan inte söker.
Undrar om det finns uppfödare som funderar på att korsa in andra raser exv nordsvensk eller welshcob för att få fram en annan typ av häst?
Billigare att betäcka med, ganska lättfödda (billigare att föda upp), billigare att försäkra och skulle troligen vara hälsosamma och hållbara.

Undrar om det finns uppfödare som funderar på att korsa in andra raser exv nordsvensk eller welshcob för att få fram en annan typ av häst?
Har för mig att en ryttare/ridskoleägare resonerade liknande detta för att få en lämplig ridskolehäst.
Det var för åtminstone 10 år sedan men jag vet inte vad som blev av det hela, om det blev något alls. Har aldrig kommit mig för att försöka ta reda på det.

Dagens elitavlade prestationstopphästar (halvblod, svenskt eller inte) har lite för högt temperament, är lite för känsliga och tål inte att flera olika ryttare med olika kunskap rider dem. De har för bra gångarter som blir för stora att sitta på och hantera. Exteriören funkar inte för den ridningen som de flesta ridskolor har utan det behövs den grövre häst som inte går sönder i lederna så fort den felbelastas.
Men, det finns ju individer som inte passar till tävling heller, men ska man anpassa sig till ASVHs avelsplan för SWB som är det precis vad ridskolan inte söker.
Billigare att betäcka med, ganska lättfödda (billigare att föda upp), billigare att försäkra och skulle troligen vara hälsosamma och hållbara.

Som jag skrev ovan så har jag allvarligt funderat på att börja betäcka mina fina avelsston (SWE och fbl) med en större ponnyhingst för att få fram en lugnare och antagligen lite mindre allroundhäst. Om man håller sig med egen hingst så slipper man alla resor till seminstation och avgifter till hingst mm, men måste vara beredd på att hålla dem till åtminstone 4-årsåldern.
Undrar om det finns ridskolor som är så intresserade av att köpa svenskfödda hästar att de vill skriva avtal med en uppfödare som kan tänka sig att producera deras framtida lektionshäster?

lite ot.
Minns jag fel eller har du ett avelssto som från början kommer från ridskola i stockholmstrakten?

kl.

Jag förstår inte det här med att ridskolorna skulle vilja ha små hästar. Är det något som de kan få tag på är det ju övervuxna ponnyer mfl. Problemet verkar snarare ligga i att hitta tillräckligt stora hästar (gärna viktbärande) med vettigt psyke som inte kostar 150.000.

Senast ändrad:

Du minns helt rätt! Ridskolan jag valde som ligger granne med ett stort möbelvaruhus:)

Jag förstår inte det här med att ridskolorna skulle vilja ha små hästar. Är det något som de kan få tag på är det ju övervuxna ponnyer mfl. Problemet verkar snarare ligga i att hitta tillräckligt stora hästar (gärna viktbärande) med vettigt psyke som inte kostar 150.000.
Det där beror nog på hur stor ridskolan är - en mindre ridskola behöver ha hästar som kan vara lagom stora åt både barn och vuxna, sen kan de ha några mindre och några större också. En större ridskola kan ju behöva ha så de kan ha fulla grupper av både stora och små hästar.

/ameo, som äger en bastant häst (halvblod av den äldre stammen) på ca 165 cm som är utlånad till kommunens ridskola sedan ett par år tillbaka.

Ridskolan jag red på hade bland halvbloden hästar från ca 155 till knappt 175, just den minsta och största var efter Kaliber och rejäla hästar.

Liknande trådar

S
Avel Hej alla! Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har...
2
Svar
27
· Visningar
2 732
Senast: Slobodan
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 219
Senast: Lucta
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 148
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka