Avla för en viss storlek??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Yvvi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 795
Y

Yvvi

Hejsan!
är lite nyfiken att få veta hur ni tänker angående era föls blivande mankhöjder...
E ute mkt på unghästtävlingar där ja ser övervägande små hästar, runt 160 cm. Är detta ngt som eftersträvas nu?
Själv vill ja ha de lit större minst 165cm+ gärna upp mot 170cm, blir lit mer HÄSt då....

hur tänker ni? o vad tänler avelsförbundet?
Avla för stort lr smått?

Sv: Avla för en viss storlek??

Det känns som att det ibland är lite mode om man ska ha stor eller liten häst. När jag var mindre hade de flesta hästar över 175 cm i mankhöjd men nu är det som du säger, mest små hästar runt 160-165 cm i mankhöjden som gäller.

Sv: Avla för en viss storlek??

Jag tror det är bra om det avlas på lite olika storlekar, alltså inte bara jättestort alt. litet, vi är ju alla olika som ryttare och trivs med olika typer av hästar. själv har jag medvetet avlat fram en häst som kommer att bli max 155 cm, då jag själv är liten och trivs bäst på små hästar. Man behöver ju inte välja bort kvaliteten för det. Min häst har en bra stam med tävlingshästar i olika discipliner bakom sig. Power Boy/Milagro ox. Hon är oxå vad jag kan se än så länge exteriört korrekt och har ett underbart temerament, så jag är nöjd. Det här är ju min personliga åsikt förstås.
Inka

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Hundavel & Ras Nybliven bukefalist här! Ber om ursäkt ifall trådar av detta slag inte uppskattas men jag hittade ingen liknande. Jag tänkte be er...
2
Svar
37
· Visningar
4 231
Senast: Eira
·
Övr. Katt Hej! Nu är jag nyfiken! Jag har läst det så många gånger på olika uppfödares hemsidor så nu vill jag veta varför och hur ni tänker...
Svar
12
· Visningar
4 560
Senast: Sol
·
T
Avel hejsan,.jag funderar på att betäcka mitt 11 åriga New forest sto. hon har trevligt temprament,mysig och pålitlig i de mesta och...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka