Avkastad o trampad!

L

lukas12

Jag blev avkastad för första gången av min häst. Har haft honom i fyra år o ridit in honom själv. Han blev helt galen o jag åkte av till slut. Han gjorde en piruett över mig o trampade mig på ena benet, vilket fortfarande är skadat. Detta hände för ett halvår sedan. Jag har nu blivit rädd. Hur går jag vidare? Har inte ridit honom sedan detta pga av skadan. Måste börja nu. HJÄLP:confused:

Sv: Avkastad o trampad!

lukas12 skrev:
Jag blev avkastad för första gången av min häst. Har haft honom i fyra år o ridit in honom själv. Han blev helt galen o jag åkte av till slut. Han gjorde en piruett över mig o trampade mig på ena benet, vilket fortfarande är skadat. Detta hände för ett halvår sedan. Jag har nu blivit rädd. Hur går jag vidare? Har inte ridit honom sedan detta pga av skadan. Måste börja nu. HJÄLP:confused:

Kanske börja börsiktigt genom att sitta på och bli ledd och sedan lugnare skritt turer osv.?!

För din skull börja om från början med medhjälpare från marken, tänk likadant som när du red in hästen (nu ska göra ryttare av dig själv igen istället bara), så att du kan ta det steg för steg.

Eftersom hästen är inriden hade jag börjat vid det stadiet där du sitter och rider i lina, för då har du stödet från personen från marken och vet att det finns någon som är redo att rädda dig OM (inte när) det skulle bli problem.

Det är också väldigt viktigt att det är en människa på marken som du litar helt och full på att dom kan hjälpa dig, inte någon som håller i linan bara för att vara där, det stadiet kommer senare.

Tänk på att skynda långsamt, det ger ett mer långvarigt resultat.
Det viktigaste är att du kan känna dig trygg hela tiden.

Mvh
Camilla

Senast ändrad:

Håller med Ch791022. Ta ett steg i taget och börja få tillit till din häst igen, Har hästen vilat under denna period?? Om den har det så skulle jag först longera osånt först så att den får bort den värsta energin:) Tror inte hästen slängde av/trampade dig på flit. Utan sånt kan ju hända, synd bara att du blev skadad:(
Lyck till!

Vet du vad som hände och varför det hände? Det rent psykologiska tror jag är viktigt. Hade den varit på väg att få av dej förrut eller var allt som en blixt från klar himmel? Det är nog viktigt att veta så att du kan ligga före och dels undvika att det händer igen, dels vara beredd om ni hamnar i en liknande situation. Beroende på vad som var orsaken kanske du skulle lämna hästen som kan jobba med just det, eftersom du själv inte klarar det just nu.
Det viktiga är alltid att känna att man har kontroll och hanterar situationerna som uppstår, är man osäker så händer det saker mycket lättae och hästen tar lättare över. Så att jobba med dej själv mentalt och försöka förstå vad som hände och varför är viktigast tror jag. OCh få hjälp med orsakerna så att det inte händer igen. Har du verkligen blivit allvarligt rädd kanske du ska fundera på att sälja hästen och börja om med en annan.

Ta det väldigt lungt och be någon du litar på att hjälpa dig komma igång! Jag gick omkull med ett fullblod för 18 år sedan och det tog 12 år innan jag satte mig på en häst igen! Jag hade otur och fick hästen över mig och mitt bäcken krossades så det tog ju av förklarliga själ mycket lång tid innan jag var "lagad" nog för att rida igen och då var jag skräckslagen för att sätta mig på en häst! Jag hade bara en häst kvar själv då och det var "Rasken" en shettishingst och honom kunde jag ju inte rida! Tillslut blev jag "lurad" upp i sadeln av en kompis som sa att hon hittat ett islandssto hon ville köpa, hon bad mig följa med och titta på henne, vilket jag gjorde (föder själv upp isisar och shettisar) när hon ridit en stund bad hon mig rida lite för hon ville se hur stoet rörde sig med annan ryttare än ägaren och hon såg så läcker ut att jag inte tänkte mig för innan jag hade hamnat på hennes rygg! Det slutade med att det var jag som köpte stoet och med hennes oändliga tålamod har jag kommit över min rädsla och älskar att rida igen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 029
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 279
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama