S

skjootan

Jag bara undrar hur gör jag när jag gett min inhyrning många chanser att bättra sin skötsel dels av lösdriften och sin egna häst som dom är ut max en gång i veckan till.
Jag sade upp dem men kontraktet har 2månaders uppsägning. Men då min ena häst int efår äta pg av deras häst jagar bort denna så sade jag (skriftlig ochså) att de ska bygga en höhäck till inom visst antal dagar, annars blir det omedelbar avhysning. Dels för min häst magrar ur och deras häst inte sköts som den ska. I morgon är sista dagen, dom har inte varit ut på hela veckan, ingen höhäck i sikte.
Hur gör jag när de ska flytta med omedelbarverkan efter detta och dom inte gör det?
Kan jag ta hjälp av polis? Djurskydd?

Jagblir så förvånad att det finns sådanahär folk hästen är bara 5år gamal och sköts inte alls om det gör ont i hjärtat och enlig mig så är det vanvård, inte av de grova slaget men endock vanvård.

Jag ger dem mat och vatten även på deras dagar då jag inte vill att djuren ska lida. Min ahästar sköts dagligen med moton och aktivitet och så ser man deras stå och elak har hon blivit mot de andra hästarna ochså.
Hur gör jag?

Sv: Avhysning

Jag bara undrar hur gör jag när jag gett min inhyrning många chanser att bättra sin skötsel dels av lösdriften och sin egna häst som dom är ut max en gång i veckan till.
Jag sade upp dem men kontraktet har 2månaders uppsägning. Men då min ena häst int efår äta pg av deras häst jagar bort denna så sade jag (skriftlig ochså) att de ska bygga en höhäck till inom visst antal dagar, annars blir det omedelbar avhysning. Dels för min häst magrar ur och deras häst inte sköts som den ska. I morgon är sista dagen, dom har inte varit ut på hela veckan, ingen höhäck i sikte.
Hur gör jag när de ska flytta med omedelbarverkan efter detta och dom inte gör det?

Jagblir så förvånad att det finns sådanahär folk hästen är bara 5år gamal och sköts inte alls om det gör ont i hjärtat och enlig mig så är det vanvård, inte av de grova slaget men endock vanvård.

Jag ger dem mat och vatten även på deras dagar då jag inte vill att djuren ska lida. Min ahästar sköts dagligen med moton och aktivitet och så ser man deras stå och elak har hon blivit mot de andra hästarna ochså.
Hur gör jag?

Visst är det tråkigt när man ser att djur far illa, men hur illa är det egentligen ?
Vad har ni för typ av avtal ? Driften verkar vara din, kan inte fodring ingå i avtalet ? Trodde det var vanligast.
Kan ägaren ha missförstått hur en lösdrift fungerar ?
Tror att många har uppfattningen av att allt sköter sej själv i en lösdrift, fast det är mer jobb än man tror.
Har din kund skött sej vad gäller betalning ?
Kan det vara möjligt att lägga på en avgift för de som inte sköter el vill sköta fodring och dyl ?

Vanvård är ett tungt ord som det måste ligga sanning bakom innan det används, menar inte att du ljuger el så för det vet jag inget om. Men anser att det bör användas med förstånd iaf.
Ni ser ut att ha fler hästar, är det dina el är det fler inhyrningar ? Hur uppfattar de andra hästägarna detta folk isåfall ?

Du nämner byggandet av en höhäck, trodde i min enfald att ägaren till driften stod för sådana saker. Med tanke på att den kanske ska ha ett visst utseende och vissa krav ska uppfyllas, skaderisk och dyl.

Att hästen nu börjar bli elak mot de andra säger väl inte direkt att den mår dåligt, är den helt enkelt ranghög ? den är ju ung och kanske vill testa gränserna

Om du känner tveksamhet över hur du ska gå vidare så tycker jag att du vänder dej till djurskyddet med dina frågor. Lycka till

Min första spontana tanke är att man inte kan ändra ett kontrakt hur som helst.
och att det två månaderna gäller trots allt.
Kan ha fel?

Varför inte lägga höt i olika högar om den ena hästen inte får komma intill höhäcken? eller byta hage så att min häst får äta och inte magra av tills de flyttat sin häst.

Fattar inte att människor skaffar hästar om de inte är berädda att ta hand om dem? Tänker på din inhyrning.

Du nämner byggandet av en höhäck, trodde i min enfald att ägaren till driften stod för sådana saker. Med tanke på att den kanske ska ha ett visst utseende och vissa krav ska uppfyllas, skaderisk och dyl.

Det var också min tanke.

Att en av hästarna i hagen är "elak" mot de andra är väl något man får räkna med (det är ju ett naturligt förekommande beteende hos häst) och knappast anledning till att kunna avhysa någon med omedelbar verkan?

Hur gör jag?

Du som stallägare bär ansvaret för alla hästar.
Och om du slänger ut din hyresgäst före uppsägningens utgång, kan dom om dom är nitiska anmäla dig. Har du skrivit kontrakt med 2 månaders uppsägning, så är det det som gäller.
Allt beror på vad som är reglerat i kontraktet.

Det är därför som jag aldrig mera kommer att ha inhyrda och jag avråder alla som ens funderar på det att skippa tanken.

Det är otroligt tröttsamt, utmattande, vad du än gör gnälls det, skitsnack bakom din rygg, låser du inte till fodret (både strå och kraft) så försvinner det, massa tjafs om ingenting, ändlösa tråkiga möten, och dessutom har du sämre timpenning än folk från öststaterna.

Du som stallägare bär ansvaret för alla hästar

NEJ så är det INTE !
Det är ägaren som har ansvaret för SIN häst om det kommer till någon form av tvist med myndigheterna.

Jag är HELT säker på detta.

Tråkigt att det inte fungerar! För din del och säkert för den andra partens del också.

Står det två månader i kontraktet så är det två månader som gäller, då skulle du sagt upp dom tidigare.

Att först säga upp någon och sen kräva att dom ska bygga en foderhäck åt dig. (som dom inte kan utnyttja mer än ett par veckor innan dom är ute från gården.) Så kan man väll inte göra? Jag förstår att dom inte byggt någonting, det hade jag inte heller gjort i det läget :o.

Du kan inte flytta din häst alternativt deras till en egen hage? Då äter dom inte av varnadras mat, vilket var det stora "problemet" om jag förstod det rätt?

Är det verkligen klart för både dig och dom om vad det står i kontraktet? Jag får kännslan av att ni missuppfattat varandra.

Alltså det är ditt stall men du tycker att dom ska bygga en till höhäck till DIN häst? Om det är ditt stall och din häst som inte får mat tycker jag du ska bygga en höhäck själv!

Sedan kan du inte slänga ut dom innan uppsägningstiden gått ut men efter det kan du ta hjälp av polis om dom inte flyttar..

Jag ser nu att jag skirvet lite luddigt.
I avtalet står det i paragrafen att jag som Upplåtare kan säga upphyresgästen om omständigheterna för mig är så pass att jag besväras av dem och anser att situationen är ohållbar.

När de ställde hsäten hos mig så avtalade vi att de skulle komma och ta hand om sin häst minst tre gånger i veckan och då ta ahnd om lösdriften ochså då det bara betalar 400kr i månaden för själv platsen.
Dom kommer knappt en gång i veckan och då måste jag vara där för domkan inte rida ut sin häst utan sällskap osv.

Avtalet är att jag ska ge hästen daglig utfodring ja av mat men i överenns komelsen är det ju ochså att dom har minst tre dagar i veckan då hyran är så pass låg. Den är satt så låg för ansvaret av skötseln av lösdriften skulle delas.

Men det sker inte.

Vi skulle gemensamt bygga hö häck och göra odrning ligghallen, men de uteblev och jag och en kompis lset i 16 timmar att få ihop allt och göra stället säkert. Så har det varit när något ska göras som vi kommit överenns om så kommer det tusen olika anldeningar varför inte det kan komma och vara med. Därfö detta krav på ytterligare en hö häck.

JAG lägger ut mat i högar så gott det går nrärundbalen är ny och öppnar jag den så har jag halva utanför. MEN deras häst kör bort min häst från högarna ochså.
Visst får man räkna med osämja men vem vill ha kvar sin häst i en flock som inte fungerar? Jo folk som inte är där.

Andra som har med hästarna att göra är urless på den andra inhyrningen då det inte fungerar helt enkelt.

Jag kan stå ut i två månader men jag vill inte se MIN häst magra ur vara stressigoch nervös pg av inhryningen.

Skötte de sin häst så vore ju situiationen bättre MEN när man bara skiter i att komma höra av sig och låter hästen bara stå dag ut dag in utan skötsel för huvudtaget, näringen kommintikation förse kommer och när den gör det så lossas de som att de regnar.

Jag har bara en viss mark att ha lösdriften och genom kälen i backen kan jag inte sätta nya stolp, svårt ochså att avdela en ligghall.

Allt vi kom överenn som när de flyttade hit hästen har dom inte hållet sedan säger några av er att det är MITT ansvar över deras häst! Nejnej absolut inte jag åtog mig inte attta han dom en till häst jag hyr ut en plat såt dreas häst sedan är det dom som ska se till att deras häst sköts inte jag.

Redanfrån början har allt varit klart om hur det ska skötas och vara men... så har det inte blivit så jag har rätten att avhysa dem OMEDELBART enligt lag. Frågan är hur.

Silverbom jag bara måste le när jag ser vad du skrivet. Nej de ska INTE byggaåt MIN häst utan för dom int evarit med somvi kom överenns från början. Men folk är tydligen vana att man ska göra allt åt dem utan att de betalar.
Genom vissa överenns kommelser så tycker jag att jag har all rätt att kräva att dom bygger en höhäck då dom inte tagit något av de andra ansvaret dom tagit på sig.

Men ska rätt vara rätt så ska jag då strunta i hästarna tre dagar i veckan då för jag har avtal på att dom ska sköta om lösdriften då.

Jag tycker du skall ta kontakt med din inhyrning och bestämma dag och tid för ett stallmöte.
Då får du tala om för dem hur du känner och så får de en chans att "försvara" sig.

Tills vidare kan du inte lägga en separat höhög till din häst i hagen?

Humm jag lägger redan flera högar hö i hagen.

Jag har försökt att ha möte men de infinne rsig inte de svarar inte närjag ringer el skickar sms.

Där av avhysningen.
Jag är ingen OND männsika osm villjävlas. Jag önksar detta hade fungerat men... det gör dte inte.,

Humm jag lägger redan flera högar hö i hagen.

Jag har försökt att ha möte men de infinne rsig inte de svarar inte närjag ringer el skickar sms.

Där av avhysningen.
Jag är ingen OND männsika osm villjävlas. Jag önksar detta hade fungerat men... det gör dte inte.,

Det blir nog svårt att genomdriva att de ska bygga en höhäck, speciellt som de är uppsagda.
Jag förstår heller inte hur du menar. Om din häst blir bortkörd från höhögarna, hur skulle den då får stå i fred och äta vid en annan höhäck? Då borde den andra hästen enligt all logik köra bort den därifrån också.
Det kan ju vara så att de inte vill komma ut eftersom de inte orkar bråka?
Lyssna till vad de har att säga åtminstonde. Det kan inte skada.

När de ställde hsäten hos mig så avtalade vi att de skulle komma och ta hand om sin häst minst tre gånger i veckan och då ta ahnd om lösdriften ochså då det bara betalar 400kr i månaden för själv platsen.
Dom kommer knappt en gång i veckan och då måste jag vara där för domkan inte rida ut sin häst utan sällskap osv.

Avtalet är att jag ska ge hästen daglig utfodring ja av mat men i överenns komelsen är det ju ochså att dom har minst tre dagar i veckan då hyran är så pass låg. Den är satt så låg för ansvaret av skötseln av lösdriften skulle delas.
.

Men jag förstår inte riktigt...det är sent på arbetsdagen nu tror jag.... Du säger att det står i avtalet att du ska ge mat och vatten dagligen åt hästarna.

Sen säger du att dom ska ta tre dagar i veckan vilket dom inte gjort.

Vad är det dom ska göra tre gånger i veckan? ge mat? Då står det ju fel i avtalet och står det i avtalet att du ska ge dom mat så kan du ju inte säga upp dom och vara sur på dom för att dom inte följer avtalet??? (säga upp dom kan du så klart göra ändå, men med två månaders uppsägningstid då)

Så sant som du säger Aramis jag är för trött för detta, de blir så fel när man skriver här.

Enlig avtal ska jag ge deras häst kraftfoder de dagar dom inte är i stallet. Tre dagar i veckan ska dom avlasta mig, minst.

Ja ang en till hö häck så trr vi som ä rinblandade att de kan ge min ena häst lite frist då två stora rundbalar kanske kan få hästen att sluta jaga min? Men åt andra sidan varför,, ja de får man ju se ifall det byggs en till, det är ju inte så att matrial kostar.

Jag är inte sur, jag ä rutschasad att helt plötsligt stå med mer jobb än tänkt från början då man gå rå hämtar vatten i sex st dunkar per dag, sedan daglig mockning av ligghallen och så irretationen på att dom bara kanskita i att komma och så mycket folk tycker det är helt okie.

Jag förstår eran frågan men blir förvånad över att ni tycker det är helt okie att inhyrningen skiter i det anvsar denna tog på sig från början :confused::mad: är det vad ni är vana vid?

Jag har hyrt in mig hos folk och följt vad hyres värden sagt och jag har skött min häst varje dag.

Jag skriker inte och gormar på dem jagä rinte ens otrevlig emot dem när de väl är här jag ä rinte en sådan person,men det är väl därför jag sitter där jag gör idag.

Varför antas jagvara otrevlig och ovillig att reda upp detta? jag har skrivet att jag försökt få kontakt jag har försökt prata med dem,em får ingen gensvar alls, bara en tystnad. Hur ska jag då bete mig? Fortstta sköta deras häst månad efter månad för 400kr/mån?

Vilken olustig och ohållbar situation! Måste kännas som ett förtvivlat läge.
Att försöka prata med ägarna till den inackorderade hästen verkar ju inte fungera något vidare. De följer ju varken överenskommelser eller kontrakt.
Du kan nog inte räkna med att det blir bättre, utan får försöka med en egen, tillfällig lösning.
Även om det inskränker på lösdriftsytan, dela av hagen och låt deras häst gå i en egen ruta sista tiden! Visst blir det klurigt med vindskyddet, men det går ju att spika upp en egen liten del. Hyr en jordborr om marken är för hård att få ner stolpar i.
Om du räknar med att få problem även efter uppsägningstidens slut (att hästen blir kvar t ex!), kanske det är idé att kontakta en jurist t o m.
Lycka till.

Tack för rådet!
Humm efter detta så får då minahästar gå själva el så ska det vara en vän som delar lösdriften med mig, fy fasen alla pengar jag lagt ner all energi som går åt varje dag. Funderar just tt dela ligghallen så dera shäst får en bit ochså hästen ska ju inte lida men nått måstejag göra kännerjag. Att hyra sådan har jag inte ens tänkt på att man kan göra toppen! Ska kolla upp det.
Jag lider ochså med hästen det är en annars trevlig häst oförskämd bortskämd men trevlig tillgiven häst som behöver sin matte.
Kul att få lite possetivt av allt detta! det värmer :D

Vad jag kan utläsa av allt det som du har skrivit så har dina hyresgäster gjort sig skyldiga till kontraktsbrott! Och var det i mitt stall och inget hände när jag påtalade situationen så visade jag på dörren på stubben! Vid kontraktsbrott upphör enligt mig även övriga avtal att gälla, ett avtal är ju inte bara för att man som hyresvärd ska uppfylla sina plikter! ;)

Kicki :)

jag har skrivet att jag försökt få kontakt jag har försökt prata med dem,em får ingen gensvar alls, bara en tystnad. Hur ska jag då bete mig? Fortstta sköta deras häst månad efter månad för 400kr/mån?

Ta med dig en tredje part, för att ha vittnen på vad som sägs, och konfrontera hyresgästerna en gång till. Samt höj hyran chockartat! :devil: Du ska ju ha betalt för alla dessa dagar då de skulle sköta driften och struntat i den, sätt dig ned och räkna från dag 1.

Senast ändrad av en moderator:

Det kan ju vara så att de inte vill komma ut eftersom de inte orkar bråka?
Lyssna till vad de har att säga åtminstonde. Det kan inte skada.

Svårt att lyssna på folk som undviker en!! Och som jag ser det så har inte TS bråkat på något vis utan hyresgästerna skiter i att ta sitt ansvar i den här frågan, något som dom ju uppenbarligen är duktiga på!

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 024
Senast: ginnies
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka