Sv: Avhysning

Ja, jag har inget emot det, jag blev bara lite förvånad att du svarade mig och inte TS. Blev fundersam om du tyckte att jag hade fel i någonting jag skrev, oftast är ju svaren antingen av "jaghållermed-typ" eller "mendärhardufel-typ". Jag har ännu en del att lära i den ädla konsten att diskutera på internet.

Ja man undrar ju vad som hänt i deras liv när de inte ens orkar prata med dig, kanske något tragiskt men isåfall borde de berätta det för dig! Eller har de bara tröttnat?

Och du borde få minst det dubbla medan detta pågår tills det att de är ute.

Ingen kul situation du hamnat i.

Jag har själv lösdrift och två hästar uppstallade. Men deras ägare bor långt bort så jag har full skötsel om båda, mycket praktiskt, skulle inte vilja ha det på annat vis.
Skulle aldrig våga lita på att någon annan släpar vatten, mockar eller gör andra sysslor ordentligt.

De som står uppstallade hos mig är det kompisar som äger så de betalar foderkostnaden, hovslagare och veterinär. Den ena hästen är konvalescent så den är det ju inte så mycket annat än visitering varje dag. Den andra är en unghäst som jag ridit in under sommaren, det har jag gjort helt gratis åt kompisen då jag inte hade någon jättestor erfarenhet innan och inte kunde garantera resultatet. Men nu har det ju gett mig erfarenheten och självkänslan så jag har inte blivit rik ekonomisk, men rik på erfarenheter. ;)

Den som står uppstallad hos dig har ju brutit kontraktet så då gäller väl att det inte behöver vara någon uppsägningstid?
Tror inte du kan hoppas på att fånågon hjälp av denna människa med bygge av foderhäck eller annat. Jag tycker du bara ska försöka se till att få iväg hästen så du slipper ansvaret för den.

Vet inte var du bor, men om det är i närheten kan jag kanske hjälpa till med transport av hästen.

/M

F´låt om jag kapar tråden igen.
Här verkar det lösa sig:bump:
Skickade ett sms till gästen igår då denne åter igen bett mig ge hästen sitt kvällshö m.m. efter att denne åkt hem.

Jag skrev:

"Varför ska jag sköta det du är ju ändå här varje kväll? Du hjälper ju inte mig med mina hästar! Du kan mäta upp hö med vågen och en Ikea påse som finns i stallgången. Jag ger hästen 6 kg ikväll sen får du bestämma hur mkt hästen ska ha. Han har inte någon helinackordering, det orkar jag inte med tyvärr. Man brukar hjälpas åt i stall. Inget illa menat men jag måste prioritera min tid bättre. Vi ses" Slut citat.

Samma kväll satt en annons ute på b*****t att denne önskar ny billig stallplats omgående!!! Denne kan gärna hjälpa till också står det! Ha ha, undra om denne kan ta hand om en tegelsten över helgen ens. :devil:
Behöver jag säga att jag inte fick något svar på smset. Telefonen är ju limmad på tummen annars...:D

Tyvärr kan det ju dröja innan h*n hittar någon ny plats, h*n kommer att bli mycket snopen att det krävs massor av en att ha häst. Framförallt ekonomiskt.

Skjootan
Hur går det för dig? Jag tycker att du ska vara lite envis på att få extra pengar från dem så att det blir något positivt för dig av allt detta negativa. Väntar spänt på fortsättningen:)
/ Christina

Konstig person som inte säger upp stallplatsen hos dig innan hon lägger upp om att hon söker en ny! Synd om den stackaren som får in henne.

Brukar aldrig själv de gånger jag haft en box ledig svarat på annonser där folk söker billig stallplats. Dom får stå någon annanstans. ;)

Hoppas att du blir av med denna person så fort som möjligt.

Kicki :)

*KL*
Jag sitter i en liknande sits. Inhyrningen betalar 500 kr i mån och då får hästen (stor häst) hö, krafft, spån, daglig tillsyn, in/ut släpp, täcke på/av, skoning för materialkostnaden och bära vatten när det inte regnat.

Vill du ha 3 irländska grabbar som inackorderade? :angel:

Låter ju kanoners att ha häst hos dig!

Nä, allvarligt, mer betalt än så ska du ju ha, du måste ju få betala för deras häst eller hur?

Hur går det skjootan? Vi är nyfikna.

*KL*
Min gäst är strax borta.
Det tog 3,5 veckor att hitta en plats!
Undra om det finns någon bukefalist i det nya stallet? Jag vet ju vilket det är....:devil:

Dom rä BORTA! GONE!!! HELT underbar både jag och min ahästar andas igen. Ursäkterna jag fick var så löjliga så gha! Hästen fick jag lasta själv för hon hade då inga planer på att åka! Men de är Borta nu!!! YES! :banana::banana::banana::banana::banana:

Det är därför som jag aldrig mera kommer att ha inhyrda och jag avråder alla som ens funderar på det att skippa tanken.

Om alla slutar med att ha inhyrda, var ska då de med häst men inget stall ha sina hästar? :confused:

Om alla slutar med att ha inhyrda, var ska då de med häst men inget stall ha sina hästar? :confused:

Ja, det är ju just det.

Kanske något för alla de som inte har eget stall och ej heller har lust/möjlighet att köpa att tänka på innan man börjar resonera som vissa inackorderade gör.

Självfallet är väldigt många hästägare mycket bra att ha och göra med, har själv haft tur att endast ha sådana i mitt stall, men av vad jag har läst här på forumet om endel inackorderades åsikter så skulle jag tro att minst hälften av dom helt går bort som inhyrda hos mig, och då har jag egentligen inga stora krav mer än att man ska ha ett sunt förnuft!

Det är därför som jag aldrig mera kommer att ha inhyrda och jag avråder alla som ens funderar på det att skippa tanken.

Det är otroligt tröttsamt, utmattande, vad du än gör gnälls det, skitsnack bakom din rygg, låser du inte till fodret (både strå och kraft) så försvinner det, massa tjafs om ingenting, ändlösa tråkiga möten, och dessutom har du sämre timpenning än folk från öststaterna.[/QUOTE]

Vi hade det så i ett stall där vi hyrde box plats, fast där var mina saker aldrig där dom skulle och vissa saker försvann spårlöst. Jag hade funderat på att trots allt bygga en box till och hyra ut den så jag får tacka dig för din kommentar så jag minns hur det var, nä har kommer det inte in någon mer inhyrd häst när mammas häst flyttar hem till dom. Det är ju skillnad på att ha mammas häst och någon annans häst.

Tack än en gång:bow:

Så sant som du säger Aramis jag är för trött för detta, de blir så fel när man skriver här.

Enlig avtal ska jag ge deras häst kraftfoder de dagar dom inte är i stallet. Tre dagar i veckan ska dom avlasta mig, minst.

Ja ang en till hö häck så trr vi som ä rinblandade att de kan ge min ena häst lite frist då två stora rundbalar kanske kan få hästen att sluta jaga min? Men åt andra sidan varför,, ja de får man ju se ifall det byggs en till, det är ju inte så att matrial kostar.

Jag är inte sur, jag ä rutschasad att helt plötsligt stå med mer jobb än tänkt från början då man gå rå hämtar vatten i sex st dunkar per dag, sedan daglig mockning av ligghallen och så irretationen på att dom bara kanskita i att komma och så mycket folk tycker det är helt okie.

Jag förstår eran frågan men blir förvånad över att ni tycker det är helt okie att inhyrningen skiter i det anvsar denna tog på sig från början :confused::mad: är det vad ni är vana vid?

Jag har hyrt in mig hos folk och följt vad hyres värden sagt och jag har skött min häst varje dag.

Jag skriker inte och gormar på dem jagä rinte ens otrevlig emot dem när de väl är här jag ä rinte en sådan person,men det är väl därför jag sitter där jag gör idag.

Varför antas jagvara otrevlig och ovillig att reda upp detta? jag har skrivet att jag försökt få kontakt jag har försökt prata med dem,em får ingen gensvar alls, bara en tystnad. Hur ska jag då bete mig? Fortstta sköta deras häst månad efter månad för 400kr/mån?

Jag blev också förvånad över på hoppen om att dom ska ha 2 mån uppsägningstid. Tänk om du inte visste att de inte var där de dagar dom ska vara där då skulle ingen ta hand om hästarna de dagarna och det är inte det minsta ok.
Och att totalt strunta i att åka ut till lösdriften och utfodra mocka ur ligghallen förstår jag inte hur någon kan tycka är ok. Det verkar vara som ett solklart kontraktsbrott. Försök än en gång att kontakta dem, skriv sms att hästen ska vara borta inom ett visst antal dagar typ 5 dagar och är inte hästen då borta eller att de inte hört av sig om synpunkter så är det samma sak som att dom godkänner att de måste flytta hästen omedelbart, och tillägger du att om hästen inte är borta senast den dag du sagt att den ska vara borta som kommer du att vidta de åtgärder som behövs för att avhysa deras häst från DIN lösdrift. Berätta även varför de måste flytta hästen och att det dom har gjort är kontraktsbrott. Det är klart att det är bättre att prata öga mot öga eller i alla fall i telefon men om dom vägrar svara dig vare sig på telefon eller via sms så måste du få framföra vad som gäller. Hör även med polisen och miljökontoret hur du ska gå tillväga skulle tro att det blir miljökontoret som får ta hästen och ställa den någonstans och i så fall är det inte säkert att dom får igen hästen.
Nu blev det långt och rörigt igen men hoppas att ni förstår vad jag menar. Och du bara för att man hyr ut box eller plast i lösdriften så ska man inte ta vad som helst, tycker att du gör rätt som säger upp dem och de borde kanske inte ha häst vilket jag igentligen inte kan uttala mig om eftersom jag inte känner dem.

Ja det är bara att gratulera! :) Skönt att det nu har löst sig!

Säger som Grängesberg, något för alla som inte har eget stall att tänka på! Har själv jättebra hyresgäster så dom får en :bow:! :)

Men ser man här t.ex. så blir man ju rent mörkrädd när man hör hur folk resonerar, bl.a. runt uppsägningstider och betalning av den samt hyreskostnader. Många har ju noll koll vad saker och ting kostar och värdesätter inte stallägarens tid ett dugg! Den stallhyra och vad som ingår i den som de presenterar i tråden lämnar ju ofta stallägaren utan lön för sina tjänster eller bättre upp, går back. Trots detta så har folk mage att tycka att det är för dyrt! :crazy:

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 024
Senast: ginnies
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka