Sv: Avhysning

Hej
Ni har ett avtal om hur ofta de ska vara i stallet och sköta om saker och ting och det har de inte gjort mao har de själv brytit kontraktet, även muntliga avtal ska hållas.

Skicka ett SMS eller epostmeddelande med mottagarbevis med typ den här texten
Jag har nu försökt nå er under en tid men ni har valt att inte svara. Nu är jag trött på att ni inte följer det uppgjorda avtalet om att sköta stallet enligt överrensstämelse och jag känner mig tvingas att gå vidare med detta och koppla inom kort in en jurist. Då kommer även att kräva betalning för det extra arbete jag tvingats utföra pga ert slarv.
För att slippa detta behöver ni endast kontakta mig så att vi kan få ett avslut på detta såom vi båda kan vara nöjda med.

Kontakta gärna en gratisjurist innan du skriver för att ha lite extra på fötterna, jag tror det finns en som heter familjejuristen på nätet.

Dåliga hästägare ger oss skötsamma dåligt rykte

massa tjafs om ingenting, ändlösa tråkiga möten

Har man inte kollektivstall så finns det enligt mig inget att hålla möten om. Jag bestämmer allt, punkt! Har man synpunkter så är dessa välkomna men inga MBL-förhandlingar! Man är tydlig och bestämd och slipper tjafs, den som inte gillar läget kanske hittar till dörren själv iaf. :devil:

Kicki, som är snäll men en diktator. :)

Halvt knapplån.

För att förtydliga ett och annat;

Skjootan lägger redan ut flera höhögar. Hennes ena häst får ändå inte äta utan jagas runt av inhyrningens häst. Skjootans häst har magrat ur så det syns på mycket kort tid, trots alla Skjootans försök att lösa det.

Inhyrningen har så gott som sedan vecka 1 brutit mot kontraktet genom att inte, enligt kontraktet, vara där X antal dagar i veckan och sköta om både sin och Skjootans hästar. Med sköta om menas hämta vatten, utfodra samt mocka ur ligghallen. Övriga dagar sköter Skjootan skötsel och utfodring.
Vidare ligger Skjootan ute med pengar för strö för inhyrningen, pengar hon med största sannolikhet inte kommer få se röken av.

Inhyrningen har skriftligen blivit notifierad om läget, har smsats etc; utan resultat. Detta är inget annat än inhyrningen som undviker Skjootan, då jag själv sett hur inhyrningen annars är bildligt talat ihopvuxen med sin mobil. Att hon plötsligt inte går att nå när det blir allvar är ingen tillfällighet.
Om möjligt så har inhyrningen nu varit där ännu mindre (om det är möjligt) sedan hon blivit upplyst om situationen. Förmodligen för att undvika att bemöta Skjootan och ta diskussionen.

Så har då Inhyrningen gjort sig skyldig till kontraktsbrott? Oh ja, utan tvekan. Till det kan jag vittna.
Har hon gjort sig skyldig till vanvård? Knepig fråga det där, eftersom Skjootan ser till att hästen får sina behov tillgodosedda i form av mat och vatten (vilket inhyrningen/ägaren själv borde göra X antal dagar i veckan). Hästen är däremot i skriande behov av hovvård och kontakt med sin matte. Att hästen själv vantrivs i situationen där hon inte aktiveras är uppenbart. Blir dock svårare att bevisa.

/Rannoch, som IRL känner Skjootan och situationen.

Håller med om att kontraktsbrott har begåtts av hyresgästen.

Men problemet är väl att när TS talar om att dom måste flytta omedelbart så händer inget ändå. Hur går man tillväga för att driva igenom att avvisning ut gm dörren direktåtföljs? Jag vet inte, det är svårt. Höja hyran kanske man kan göra rejält men om dom bara skiter i att betala då? Kronofogden blir väl nästa steg då. Men om dom betalar den höjda hyra då? Hur får man dom till att komma ut och sköta sin häst, fodring, mockning och hela lösdriften?

Det här är ett större problem än man kan tro misstänker jag då det säkerligen inte bara är TS som är drabbad. Vilken myndighet(sperson) kan hjälpa till att vräka en häst?

Kan tänka mig att hyresvärden har rätt att efter viss tid antingen sälja eller slakta hästen om uppsägningstiden gått ut och ägarna inte visar sig eller går att nå.

När de ställde hsäten hos mig så avtalade vi att de skulle komma och ta hand om sin häst minst tre gånger i veckan och då ta ahnd om lösdriften ochså då det bara betalar 400kr i månaden för själv platsen.
Dom kommer knappt en gång i veckan och då måste jag vara där för domkan inte rida ut sin häst utan sällskap osv.
Ja jag vill inte vara elak el dum ,men det är svårt att skriva så att du kan läsa så som jag tänker. Tar inte någon slarver i försvar att vara hästägare är ett stort ansvar. Men att vara ägare av stall/drift är oxå ett ansvar. Om du ser att djuren far illa på någotvis så är du och alla andra medskyldig om ni inte tar tag i problemet.
Så ser jag på det.
Anmäl till djurskyddet, var anonym. Har du som ägare till driften allt i sin ordning så kan inte kommunen säga något om det.

Avtalet är att jag ska ge hästen daglig utfodring ja av mat men i överenns komelsen är det ju ochså att dom har minst tre dagar i veckan då hyran är så pass låg. Den är satt så låg för ansvaret av skötseln av lösdriften skulle delas.
Om de inte sköter sin del av avtalet så har de gjort sej skyldig till att avtalet upphört.

Men det sker inte.

JAG lägger ut mat i högar så gott det går nrärundbalen är ny och öppnar jag den så har jag halva utanför. MEN deras häst kör bort min häst från högarna ochså.
Visst får man räkna med osämja men vem vill ha kvar sin häst i en flock som inte fungerar? Jo folk som inte är där. Åter igen, testar den unga hästen gränser ?, Kan det vara så att din är väldigt låg i rang ?

Jag kan stå ut i två månader men jag vill inte se MIN häst magra ur vara stressigoch nervös pg av inhryningen.
Skulle aldrig kunna stå och se på när min älskling tynar bort, dela omedelbart ligghallen och dela flocken. Spika ihop lite staket kan inte vara så svårt, fram med "den goda viljan " för din hästs skull.

Jag har bara en viss mark att ha lösdriften och genom kälen i backen kan jag inte sätta nya stolp, svårt ochså att avdela en ligghall.
Hur stor är ligghallen ? finns det möjlighet att binda upp hästarna vid ngt fodringstillfälle ?

Allt vi kom överenn som när de flyttade hit hästen har dom inte hållet sedan säger några av er att det är MITT ansvar över deras häst! Nejnej absolut inte jag åtog mig inte attta han dom en till häst jag hyr ut en plat såt dreas häst sedan är det dom som ska se till att deras häst sköts inte jag.
Du ansvarar inte över deras hästs skötsel men väl dess fodring enl kontraktet skriver du.

Redanfrån början har allt varit klart om hur det ska skötas och vara men... så har det inte blivit så jag har rätten att avhysa dem OMEDELBART enligt lag. Frågan är hur.
Ännu en gång så säger kontakta djurskyddet,det finns ju tveksamheter till omvårdnaden. Tänker då på hovvård i 1 hand.
Hör oxå med jurist . Blir du inte av med hästen så ta till hårdhanskarna. Meddela ägaren att totalt är ni nu skyldig mej ......kr för att ni inte fullföljt vårt kontrakt. Betala inom 30 dagar el kronofogden kontaktas. Alt hästen tas i beslag. Gör inget överilat se tilla att rätten är på din sida, var saklig det utgör trovärdhet

*trillar av stolen* hejhejhej TACK! det värmde! Duförstår!!! :banana::bump:

Jag har ansvar absolut jag har godkänt från kommunen så det är inga problem.
Ja Jag försöker avhysa dem dels pgav stressen i flocken vilken ingen av dem kan må bra. ja mintjej är underlägsen 7år dock men jagförsöker se till att hon får äta när jag är där annars kan jag inget göra.

Ska ringa djurskyddsverket i morgon. J ahovarna ä rlånga men det finns ju olika synpunkter för den delen ochså på det men jo det skulle absolut ha verkas för nån vecka sedan.

Nej jagförstår att det är svårt att försöka lista ut vad jag menar men jag gör så gott jag kan med att förklara.

Endå förtsår inte jag varför jag ska stå till svars för många va er :confused:ni har inte hästen hos mig hade ni det hade inte detta problem funnits. De här är de enda jag har gaft problem med och jag står inte å ser på någon missköter sin häst har aldrig gjort kommer aldrig att göra.

Att dela hagen är ett problem det rä inte bara att spika ihop ett litet tsaket men jag kollade idag hur jag skulle kunn agöra. Jag har medelat dem ett antal gånger om att jag höjer hyran men dom säger INGETING om nått så det är svårt. Ville domha hel pansion skule de ha sagt de, men jag var klar och tydlig att jag har MINA hästar att sköta jag vill INTE ja en till att sköta min kropp orkar inte den är på bristnings gränsen nu redan. De skulle ha en medryttare men ingen annons kommmit ut el någon medryttar esetts till

Till RÅGA PÅ ALLT har de stall hemma på gården.....

Då är det väl billigast för dig att hänga på en transport efter en bil.
Smsa till hästägaren - Vi anländer med er häst om 30 min och kommer att ställa in den i ert stall.
Och sen lastar du o kör. Vad ska dom göra?

Ja det där är väldigt knepigt! De här personerna kan ju tydligen tänka sig vara kvar trots osämja och dålig stämmning! Sedan har man ju problemet med att det är en levande varelse inblandad, så man kan ju inte bara binda den i närmsta björk. Och det är väl det dom vet och utnyttjar situationen.

Om man har skrivit in i kontraktet att man kan tillämpa lagen om kvarstad, vilket jag förövrigt rekomenderar att man gör, så kan man efter ett visst juridiskt förfarande förskanska hästen och ett juridiskt ombud säljer på auktion efter objektiv värdering. Sedan betalas alla ev. skulder och återstoden tillfaller ägaren.

Om man höjer hyran skriftligt och överlämnar med vittne samt begär underskrift så har hyresgästen i princip godtagit höjningen. Efter det kan man ju dra det till kronofogden om det inte betalas. Likadant med en ev. räkning för utfört arbete, som nu gäller i Ts fall.

Det bästa är ju om man tar i så att de inte har lust att betala den höjning som man kräver. :D De vill ju tydligen ha helpension så det är bara att ta ut en timpenning enligt lantarbetaravtalet plus foderkostnad o.dyl. samt lägga moms på hela klabbet, då får man ju se hur pigga de är! :devil:

Är trist när det ska behöva bli så här! :( Och väldigt besvärligt om man har med sådana här människor att göra.

Kicki :)

Men om inte de sköter sin del av avtalet har de ju redan brytit det, så hade jag varit dig hade jag gett dem max 2 veckor på sig att flytta...hade de börjat tjafsa om anmälning osv. hade jag bara svarat att anmäler ni så anmäler jag...

Då är det väl billigast för dig att hänga på en transport efter en bil.
Smsa till hästägaren - Vi anländer med er häst om 30 min och kommer att ställa in den i ert stall.
Och sen lastar du o kör. Vad ska dom göra?

:rofl: Och inte att förglömma, videokameran! Kan ju alltid vara kul att titta på deras miner om och om igen när man har lite tråkigt! :D

Då kan man ju i samma veva överlämna räkningen på allt personen i fråga är skyldig, inklusive transportkostnader. :devil:

Lämna hem hästen i stallet och knacka på dörren och säg att den är där.

En liten fråga varför har de hästen inhyrd om de har stall till den??

Ja du lillamy73, det är precis vad Skjootan och jag undrar irl. Något suspekt är det ju, särskilt eftersom det är ca 7 mil enkel resa för dem att ta sig hit där hästen står. Nog fan måste det finnas något närmre då dem bor nära en halvstor stad, förutom deras eget stall på gården...

Hade Skjootan tillgång till en hästtrailer så hade jag gladeligen kört åt henne. :devil:

Ja du lillamy73, det är precis vad Skjootan och jag undrar irl. Något suspekt är det ju, särskilt eftersom det är ca 7 mil enkel resa för dem att ta sig hit där hästen står. Nog fan måste det finnas något närmre då dem bor nära en halvstor stad, förutom deras eget stall på gården...
Ger mej sjutton på att de har förverkat sin rätt att ha häst i sitt eget stall.:eek: Är det ingen som har forskat i den saken, det här verkar ju hel konstigt. Frivilligt åka 7 MIL enkel resa.

Hade Skjootan tillgång till en hästtrailer så hade jag gladeligen kört åt henne. :devil:
Känner ni ingen i stallet som vill hyra/låna ut åt er då ? Det ser ju ut som om i är trötta på dessa människor allesammans. Gör en gemensam insatts.

Det här är ju bekvämt och bra, bara luta sig tillbaks och låta andra göra allt jobb, blir ju svårt i det egna stallet. Riktiga parasiter är vad de är! :(

Fy fasen vad ledsamt med människor som bryr sig så lite om sina djur :(
och dessutom utnyttjar att du är snäll och hygglig :mad:
Ingen lätt sits för dig...det låter ju som om du redan provat alla 'vänliga' sätt att få dem att förstå.

Håller med de som tycker du ska lasta hästen och köra hem den till dem. Du kan ju varna innan, skicka ett sms att om de inte kommer dit och löser saken senast (datum, inom en vecka) så dumpar du hästen hemma hos dem.
Mot en del måste man vara obehaglig för att de ska förstå att man menar allvar.

Önskar dig lycka till!

Att du upplever det som om du är tvungen att stå till svars inför oss här, är nog beroende på att vi inte ser helheten som du ser den och då uppfattar vi det som skrivs annorlunda och utefter det så frågar man en hel del för att få reda på vad som sagts och hänt osv. :)

Jag hade nog sett det som enklast att ändå försöka få upp ett staket och avdela ligghall och hage. Låtit meddela dom om detta innan du sätter upp det, kanske kanske finns chansen att dom öppnar ögonen och kommer som ni avtalat istället. Dom borde i alla fall få chansen till det.

Sen gör du dina fyra dagar i veckan åt deras häst och låter resten vara! De andra tre dagarna är ju deras! Dina hästar sköter du.

Du kan ju även meddela att kommer dom inte de tre dagar i veckan som ni avtalat så kommer hästen att skickas tillbaka till deras gård omgående. Även om du inte äger en transport så är det lättast och billigast att hyra en en heldag och lasta åka över med den och sen är den saken ur världen. vad är 5-600 kr i jämförelse med allt slit och jobb som du får innan de är borta annars??

Lycka till!

Ojoj Tack för alla svar. Vilken vänding tråden tog!

Hade jag haft en häst tramnsport så hade jag nog kört de 14 mil de blir MEN jag vet inte vart de bor. Ska fasen kolla upp:devil: det! har ju adressen ju.

Jag har varit vänlig snäll och medelat flera gånger om att höja hyran, då fick jag en choklad ask som tack för jag hjälp dem så mycket... Jag ä rINTE den otacksamma typen, jagblir glad men det kände ssom ett hån fem evkors slit. Nja tanken som räknas.

Idag ä rsista dagen jag gett dem till att försöka lösa detta på någevis. Igår fick jag tag på modern, men då hörde hon inte vad jag sade,sade hon.

MEN dottern skulle vara på väg tydligen,det åter står att se idag.

Jagä rinte den som inte vill få saker coh ting att fungera men när jag redan slitit häcken av mig, likså min kompis, med 16timmars slit att ställa i ordning ligghallen all bensin ocj hyra av vagn utan dera shjälp så känns det inte så lockande. MENför mina hästars skull så kommer det att ske förändring.

Vi få rse vad de har åsta kommit tillidag el idag. Jag tycker de borde hört av sig ang att prata el funderingar meninte nått. Jag har ALDRIG varit otrevlig el elak mot dem utan kokat under ytan.

Så OM deinte sköter sitt,som dom redan brytitavtalet så ringer jag runt idag och hör vad jag har för val möjligheter.

Ang deras stall så var det tydligen int etilrcäkligt med mark 70*30 meters hage men endå. Varför ställer manhästen 7mil enkel resa ifrån sig?

Ja ja mankan vara efter klok.

Nu är det som det är idag.

Tack för stöd råd ochhärliga komentarer och nyttiga åsikter!

En idé för att göra det bättre i den akuta situationen: jag antar att ni binder upp hästarna i samband med att de får kraftfoder. Kan du inte utfodra din häst med grovfoder också då? Och låta hästarna stå uppbundna ett par timmar och äta medan du pysslar, mockar lösdriften o.s.v.?

Jag antar att det finns en box i anslutning till lösdriften. Ställ in din häst där under dagen så får den äta i lugn och ro.

Sen hängde jag inte riktigt med hur en höhäck till skulle hjälpa. Som någon skrev - den inhyrda hästen lär väl jaga undan din från den också?

Själv skulle jag varit överlycklig över ett kontrakt i stil med det du erbjudit. Anledningen till att jag slutade med hästar var ekonomisk. Jag har en osäker arbetsmarknad och trycket av hästarna blev för stort, så för 2,5 år sedan gav jag bort den siste (som jag haft i tolv år:cry:) och lade av.

Funderade på att hitta ett alterativ med lösdrift, men det kostar lika mycket som vanlig uppstallning här.

Under alla år jag varit inhyrd (14 år, tre olika stall) har jag ibland sett hur ägare "dumpat" hästar. Men det är ovanligt. Ofta ligger det något familjetrauma bakom, vilket kanske är anledningen till att inhysingarna undviker dig. De har egentligen vansinnigt dåligt samvete!

När jag jobbade på ridläger på 80-talet fick vi ett år tillbaka två hästar som var vanvårdade p.g.a. skilsmässa. Istället för att skicka tillbaka hästarna - vilket man enligt avtal kunde göra, men det kostade lite - hade familjen struntat i dem! Hästarna var otroligt magra (och det var fjordhästar, så de var inte direkt svårfödda!), hade svår mugg, totalt eftersatt hovvård m.m. Och - det absurda var: när hästarnas ägare, som var luttrad gammal hästkarl som sett mycket men nu blev förbannad, ringde och skällde ut hyrestagaren så bröt han samman. Hade vansinnigt dåligt samvete, men hade inte orkat ta tag i situationen och ställa hästarna på en buss och skicka hem dem!

Hoppas att det löser sig...

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 024
Senast: ginnies
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka