Sv: Avhysning

Hoppsan!

När jag skrev mitt inlägg missade jag sida två i diskussionen, så det blev kanske lite out of the blue....:rofl:

Problemet är att lösdriften inte ligger hemma utan jag åker buss dit varje dag och är ju i och med det lite begränsad med tid.
Hästarna står inte uppbundna med på varsna platser i hagen när det utfodras kraftfoder.
Ingen box finns, men jag har så jag kan göra en sjukbox ifall det skulle bli så, så tyvär går det inte att göra så heller.
När jagär där så sköter jag om allt och funderar på om jag nu ska stolpa av så min hst får äta de timmar jag är där. Ofta dock så är hon ju med mig som hand häst men när hon inte är det så kan hon ju få stå och äta då.

Jag hade ochså trott att folk skulle uppskatta den låga hyran på platsen då men endå är hos hästen och kanmocka undan och ge vatten liksom men icke.

Vad är rimmligt att ta för full inakodering på lösdrift?

Jagförstår inte folk som istället för LÄMNA tillbaka hästen,när möjligheten finns istället vanvårda hästarna :confused:

Det är svårt att säga hur mycket man ska ta betalt. Jag har en häst på min lösdrift, som jag tar hand om i veckorna. De dagarna visiterar jag hästen, och sköter markservicen. Jag tar 10 kr/dag för detta, vilket säkert är för lite. Men det tar bara några minuter extra för mig, och det är en trevlig häst.

Ja det var billig kan man säga mycket billig. Visst att kolla genom hästen gör jag ju endå då jag inte vill att hästen ska lida bara för dom inte kommer och jag har tillåtelse att tillkalla vet ifallnått händer med henne. Men det är ju inte bara det det dricks mer vatten går åt mer hö, jag ä rsjälv och rullar in storbalen 250kg det är inte så lätt alla gånger osvosv och att hämta vatten tar tid och det är tugnt men jag gör det endå.

Men en helinakodering med allt utom motion vad ska man ta?

Hejsan!

Jag har följt inlägget o jag förstår din situation, det jag inte förstår är hur kan dom strunta i att svara dig?
Vet du vart dom har sitt stall o vart hon/han/dom bor? Packa in hästen i transport o kör den dit o parkera den i stallet. Behåll prylarna som "gisslan" tills du fått rätt betalning av människan..
Skriv ett brev samt kopia av kontraktet dra med överstrykningspenna o notera i marginalen om vad som det brutits mot, sen behåller du taggarna utåt tills fullbetalning skett eller sälj prylarna på blocket eller tradera så får du tillbaka lite ;)

Mvh
Malin

Nej jag får ingen kontakt med dem, när jag ringer s säger mamman att hon inte hör mig ordentlig. Dottern svarar inte.
Idag skickade jag sms om att de ska kontakta mig omedelbart, ingen rekation.

Kasta ut dom o stå på dej!:banana:
Om dom är så ovilliga att samsas nu, kommer det aldrig att bli bättre!:bump

Hej
Jag läser med sorg i hjärtat det du råkat ut för. Hoppas du orkar kämpa ett tag till. Jag har varit med om en liknande situation men inte alls så illa. Jag föreslår att du gör en liten hage med några snabbstolpar, det är ju inte så dyrt. Sedan skickar du ett mms till dem så att de vet hur de ser ut. Samtidigt postar du kontraktet med understrykningar och kommentarer som någon så käckt föreslog. Samt en räkning där du dubblar hyran för de dagar du hjälpt dem när de skulle. Dvs om du tar 300 kr per månad så blir det 600 kr istället. Om de sedan inte betalar skickar du det till kronfogden. Ta också bilder av hästen och på hovar o andra punkter som du tycker ser för bedrövliga ut. Om vanvården blir för stor kontaktar du kommunen så kan de hjälpa dig. Du kan vara anonym när du anmäler bara så du vet. Sedan lurar jag lite på vilken sorts kontrakt du har, Jag rekommenderar de som finns på Hööks. De är himla bra. Jag har en utökad "strängare" variant på dem som min svärmor ( tillika advokat ) kollat igenom. PM:a mig om du vill ha ett sånt. Hoppas nu att det går bra för dig. Jag håller tummarna o hoppas att du orkar hålla ut för den stackars hästens skull.
/B070715

Apropå vad en helinackordering kan kosta med lösdrift. Vissa tar lika mycket betalt som uppställning på box men jag kan tycka att det ska kosta lite mindre. Beror på var du bor också, men ett förslag när all maten ingår då, är ca 1000-1500 kr och det tycker jag dessutom är ganska billigt faktiskt!:banana:

Jag har inte läst hela tråden ordentligt, bara skummat igenom inläggen.

Jag är inte jurist, men jag tror inte du bara kan ringa polisen för att avhysa dem. Först måste du gå till domstol och få ett beslut på att du har rätt att avhysa dem, sedan kan polisen hjälpa dig.

Som en lösning på det akuta problemet får du nog bygga höhäcken själv eller stå och hålla i den bråkiga hästen när din häst äter. Visst, det tar tid du säkert känner att du inte har, men om din häst verkligen mår dåligt av situationen är det nog tyvärr enda lösningen.

Sedan tycker jag att 400 kr i månaden låter som väldigt lite, även om det var meningen att de skulle jobba av lite av hyran. Fast det beror givetvis på geografiskt läge, kvalitet på stall och hur ridvänlig omgivningen är. Hoppas verkligen inte att strö eller foder ingår för då måste det ju vara en ren förlustaffär.

400kr ä rför själva platsensom har jätte härliga både rid och körvägar, det rä nära till busshålplats där bussen gå ren gång i timmen. Så stället är det inte fel på platsenvär bra ligghall. Aneldning till att den är aå billigä ratt jag har inte vett att ta betalt. Foder skulle i dela på strö ochså men.
Minhäst kan äta så långe jag är där.

Det går att avhysa utan domstols beslut pg av kontraktet.

Är du helt säker på det? Normalt är det så att du kan ha ett kristallklart kontrakt, men för att polisen ska kunna ingripa krävs att en domstol tittat på kontraktet och sagt att du har rätt. Polisen har helt enkelt inte befogenhet att avgöra frågan, även om det står svart på vitt vad som gäller. Eftersom du har ett kontrakt kommer du få rätt i domstol, men kontraktet innebär inte automatiskt att polisen får ingripa.

Vad det gäller hyran tycker jag du ska se vad andra stallägare i området tar och sedan annonsera ut platsen (när du får den ledig) till hyra som överensstämmer med vad andra i närheten tar. Sätt en siffra i annonsen och stå sedan fast vid den. Jag har själv svårt att ta betalt, men börjar lära mig. Det handlar bara om att sätta ribban och sedan vägra sänka den. 400 kr är ingenting, hittar du ingen som vill betala mer så tycker jag du ska klara dig utan andras hästar. Om inte din häst bli ensam nu, i så fall får du kanske sänka kraven för din hästs skull.

*KL*
Jag sitter i en liknande sits. Inhyrningen betalar 500 kr i mån och då får hästen (stor häst) hö, krafft, spån, daglig tillsyn, in/ut släpp, täcke på/av, skoning för materialkostnaden och bära vatten när det inte regnat.

Tidigare mockade jag åt den också men slutade med det när jag höll på att knäcka ihop framförallt mentalt.
Jag sköter allt när gästen inte är här, och är h*n här så fixar jag det mesta ändå. Kan man ha en häst billigare?
Meningen var att gästen och vi skulle hjälpas åt trodde jag, vi har 4 egna hästar.
Men jag har bara fått mera arbete med denna häst.
H*n struntar totalt i våra hästar. Inget kontrakt finns tyvärr.

Jag har inget emot nya hästägare men man måste se till att vilja lära sig om hästar då. Jag orkar inte undervisa någon som inte vill själv!
Jag får väl skylla mig själv, jag borde vetat bättre, är väl godtrogen...!? Men tanken var att vi skulle dela på hästen från början, då jag saknar häst i lämplig ålder att träna, men det föll direkt då jag fick nästan allt arbete själv, även träningen.
Jag hade ju inte den tiden, och man kan inte träna en häst för tävling bara genom ridning en till två ggr i veckan.

Funderar på ett möte då vi skriver ett kontrakt med regler, annars kan de se sig om efter annat stall...:angel::devil: Jag orkar inte mer....

500 kr för allt det där. Är du helt tokig?? Var i landet finns ni människor som är beredda att betala stor del av andras hästkostnader. Kan ni inte börja driva stall i närheten av mig?

Nä, skämt åsido, sätt dig ner och räkna på vad hästen kostar dig i form av foder, strö, arbetskostnad m.m. Sedan är det bara att ha ett möte med hästägaren där du säger vilken hyra och vilka regler som gäller. Du måste ju göra en jätteförlust varje månad även om man inte räknar in arbetet du lägger ner. Eftersom ni inte har ett kontrakt har du ju ingen uppsägningstid, men eftersom du en gång varit med och tagit fram det avtal ni har idag kan du ju ge personen en månad eller två för att hitta nytt stall innan de nya reglerna börjar gälla.

*KL*
Jag sitter i en liknande sits. Inhyrningen betalar 500 kr i mån och då får hästen (stor häst) hö, krafft, spån, daglig tillsyn, in/ut släpp, täcke på/av, skoning för materialkostnaden och bära vatten när det inte regnat.

Tidigare mockade jag åt den också men slutade med det när jag höll på att knäcka ihop framförallt mentalt.
Jag sköter allt när gästen inte är här, och är h*n här så fixar jag det mesta ändå. Kan man ha en häst billigare?
Meningen var att gästen och vi skulle hjälpas åt trodde jag, vi har 4 egna hästar.
Men jag har bara fått mera arbete med denna häst.
H*n struntar totalt i våra hästar. Inget kontrakt finns tyvärr.

Jag har inget emot nya hästägare men man måste se till att vilja lära sig om hästar då. Jag orkar inte undervisa någon som inte vill själv!
Jag får väl skylla mig själv, jag borde vetat bättre, är väl godtrogen...!? Men tanken var att vi skulle dela på hästen från början, då jag saknar häst i lämplig ålder att träna, men det föll direkt då jag fick nästan allt arbete själv, även träningen.
Jag hade ju inte den tiden, och man kan inte träna en häst för tävling bara genom ridning en till två ggr i veckan.

Funderar på ett möte då vi skriver ett kontrakt med regler, annars kan de se sig om efter annat stall...:angel::devil: Jag orkar inte mer....

Men hjälp!! Snälla du detta måste ju ändras på på studs! Men eftersom att det inte finns något kontrakt så är det ju bara att tala om att fr. o.m. i dag ingår inte ett jota! Allt får de köpa och fixa själva. Och skaffar de inte foder och spån så är det ju bara att hota med en anmälan och steg 2 utföra den. Samt ta en REJÄL slant för dina tjänster. Skriv ned allt på ett papper i 2 ex. som de får skriva under, tror inte att dina hyresgäster blir så värst långvariga efter det! :devil: Fínns ingen anledning att du ska behöva ha ett möta med folk som uppför sig så här, ställ dem inför defakto! Bifoga även en räkning på kostnader för det jobb du anser att de skulle ha varit behjälpliga med enligt den muntliga överenskommelsen.

Lycka till, Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Det man som stall ägare, eller i detta fall lösdrifts uthyrare, måste tänka på är att man är ansvarig att ta hand om hästen så länge den befinner sig i ditt stall eller lösdrift.
Även om ägaren totalt struntar i hästen, inte betalare osv. måste man se till hästen. Man måste om det krävs betala verinär vård och hov vård. För annars är det du som stall ägare som får stå till svars. Sen kan man i sin tur kräva pengar av hästägaren. Får man inte betalt kan man gå genom kronofogden för att få betalt. Men att få hjälp att få bort hästen är jätte svårt. Har försökt men det är näst intill omöjligt.

MVH Russin8

Men en helinakodering med allt utom motion vad ska man ta?

Själv betalar jag 1900:-/mån för min unghäst på lösdrift!

Kan tillägga att en häst på lösdrift, oftast äter betydligt mer hö/hösilage än en som står på stall.

Senast ändrad:

Jag hade en häst i mitt stall vars ägare betalade endast självkostnadspris på foder och strö.
Då mockade hon varje helg även åt mina två hästar, borstade mina pållar även på de vardagar hon var i stallet, ca 2-3 minst och så hjälpte hon till att hämta hö o halm.
Det var en jättebra överenskommelse med en jättebra tjej.

Ibland så kunde hon fixa till det så jag hann o rida när jag egentligen inte hann för hon gjorde iordning hästen åt mig och ledde den baske mig fram till dörren och jag kunde hoppa av på samma ställe. 40 effektiva minuter istället för kanske 1 1/2 timme när man har små barn är guld.

Jag förstår inte riktigt varför ditt svar är ställt till mig. Eller är det knapplån?

Om du fick så mycket hjälp som du säger så kan man ju se det som att hon betalade en rimlig hyra eftersom hennes arbetsinsats måste tas med i beräkningen. Så i pengar betalade hon självkostnadspris, men med arbetet blev det mer än så. Det är jättebra att du hittade en sådan hästägare.

Mitt svar här gällde dock de som har hästägare som inte gör en arbetsinsats och då tycker jag 400-500 kr är alldeles för billigt.

Fniss - läs tråden om knapplån på Bukehjälp.

Jag tyckte mitt mycket allmänna svar om prisnivå och vad man får och kan begära av en inhysning var en mycket adekvat reflektion på ditt inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 024
Senast: ginnies
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka