Avgift för ägarskifte?

B&B

Trådstartare
Läser just ägarkiftesanmälan för vbl, det står "Avgift för ägarskifte eller leasing anges i Travinfo och uttages via STC:s avräkningar." Vad betyder det? Kostar det kanske eller kostar det? Och vad kostar det då? Vem betalar, nuvarande ägaren eller den nya?

Sv: Avgift för ägarskifte?

Tror det kostar 500kr och det är nya ägaren som betalar. Finns nog en exakt prisuppgift på hemsidan.

Den nya ägaren betalar lite drygt 500 kr för ägarbytet. Man får hem en räkning på posten efter det att man skickat in ägarbytet till STC.

OK tackar er båda :bow:
Men en fråga till, för hästpass osv, måste man stå som ägare då eller räcker det om man har ett kontrakt bara mellan mig och ägaren?

Det är ägaren till hästen som ska stå för passet.Passet i sin tur ska följa hästen om den är ute på foder.
Passet kostar 875(el 825)+ id kontroll.

Senast ändrad:

Jag formulerade mig dåligt! Jag har haft hästen i sju månader, utan att något ägarbyte skett. Så jag ska egentligen stå som ägare, men undrar då om man måste stå som ägare där hästen är registrerad eller om det räcker att den tidigare ägaren och jag skriver ett kontrakt bara mellan oss att hästen är min. Han ska ju inte starta eller så mer så känns onödigt att betala 500 för att stå som ägare på atg. Men kanske måste man det, eller ska jag kräva att den som står som ägare än betalar passet? När börjar regeln om pass gälla?

Hmmm, hur funkar t ex försäkringar när du inte står som ägare?

Den som äger hästen skall ju naturligtvis stå för passet, men frågan är väl VEM som äger...du eller "ägaren".

Vid alla Atg kliniker så faktureras ju den som som står som ägare på hästen, vilket då inte blir du utan den andra....jag skulle nog fixa ett ägarbyte, eller jag skulle kräva ägarbyte om jag sålde en travare som ridhäst....

Regeln om pass gäller redan och man har fram till och med utgången av 2005 att skaffa det, dvs from årsskiftet 2005/2006 skall alla hästar ha pass!

Nej det stämmer inte. Jag har varit på atg-klinik flera gånger med min travare som nu är ridhäst och det är förrförra ägaren som står som ägare i stc:s register.
Dock har jag alltid fått fakturan.
Stc och även "galoppförbundet" skiter i vem som står som ägare när hästarna inte tävlar längre. Den som har papprena + hästen räknas som ägare, det står bland annat på "galoppförbundets" hemsida.
Själv tycker jag det har varit onödigt att betala in en avgift till ett förbund som skiter i mina hästar. På både fullblodet och varmblodet har förrförra ägaren registrerade.
Jag avvaktar årsskiftet.

Mia_R skrev:
Regeln om pass gäller redan och man har fram till och med utgången av 2005 att skaffa det, dvs from årsskiftet 2005/2006 skall alla hästar ha pass!

Inte om hästen byter ägare! Alla hästar ska ha pass vid ägarbyte, och det gällde även för 7 månader sedan. Vem som ska betala pass och ägarbyte "borde" varit reglerat i köpeavtalet.

Jag blir lite nyfiken; förbinder man sig inte att uppdatera ägarregistret när man registreras som ägare? Det är ju då STC "ingår avtal" och kan ställa krav på att hållas uppdaterade med rätt uppgifter (även aktuell adress etc), de har ju inget avtal med en person som "råkat" bli ägare till en travhäst? I så fall borde väl kostnaden för ägarbyte ligga på säljaren om man inte skrivit i köpebrevet att det ligger på köparen?

Den förra ägaren kan lätt spärra hästen hos stc ..så att du inte kan starta hästen om hon är rädd för det.Då kommer det stå "såld som ridhäst"
Besöker du en atg klinik och dom bara kollar vad hästen heter och inte kollar upp med dig om du står som ägare kommer fakturan att skickas till ägaren som är regestrerad hos stc.

Ring till stc och prata med dom hur du ska gå till väga. 08/627 20 00 säg att du vill prata med en som har hand om registreringar av hästar /ägare.

kostnad på ägarbyte ligger alltid på köparen.

om jag köper en travare och inte bryr mig om att anmäla ägarskiftet så kan jag besöka vilken atg klinik somhelst och skita i att betala räkningen...den går till den som står som ägare via STC , OM man inte talar om speciellt att fakturan skall skickas till "mig".

Oj nu blev jag mer förvirrad än innan :confused:

Kan berätta lite tilll hur det ligger till, det finns nämligen ingen kommunikation mellan mig och ägaren (förresten är det ett stall som står som ägare men har haft kontakt med en man som säger sig vara den som är ansvarig så att säga.)
Ägaren är helt ointresserad av att få ordning på vem som står som ägare. Jag hade inget telefonnummer eller namn på honom men han hade mitt men ringde aldrig. Till slut fick jag fram namn och nummer av travtränaren som gett mig hästen (fast han är inte ägare). Ringde en gång då skulle han (ägaren) skicka papper på en gång sa han men gjorde det aldrig och efter det har jag påmint osv men inga papper kommer.

Det finns inget köpeavtal heller eftersom hästen skänkts mig. Vet inte alls hur ägaren tänkt. När jag fick honom sas det att ägarna inte ville ge bort honom helt utan leasa ut honom på livstid men när jag pratade med ägaren sen så pratade han om ägarskiftespapper i alla fall.

Så en häst som säljs måste ha hästpass, men en häst som skänks iväg då? Kan jag kräva av ägarna att de ska betala pass?

zilla skrev:
Den förra ägaren kan lätt spärra hästen hos stc ..så att du inte kan starta hästen om hon är rädd för det.Då kommer det stå "såld som ridhäst"
Besöker du en atg klinik och dom bara kollar vad hästen heter och inte kollar upp med dig om du står som ägare kommer fakturan att skickas till ägaren som är regestrerad hos stc.

Ring till stc och prata med dom hur du ska gå till väga. 08/627 20 00 säg att du vill prata med en som har hand om registreringar av hästar /ägare.

Ok tack ska ringa och höra vad de säger!

Lahtel skrev:
Nej det stämmer inte. Jag har varit på atg-klinik flera gånger med min travare som nu är ridhäst och det är förrförra ägaren som står som ägare i stc:s register.
Dock har jag alltid fått fakturan.
Stc och även "galoppförbundet" skiter i vem som står som ägare när hästarna inte tävlar längre. Den som har papprena + hästen räknas som ägare, det står bland annat på "galoppförbundets" hemsida.
Själv tycker jag det har varit onödigt att betala in en avgift till ett förbund som skiter i mina hästar. På både fullblodet och varmblodet har förrförra ägaren registrerade.
Jag avvaktar årsskiftet.

Vilka papper behöver man då ha? Jag har inte fått ett enda papper på hästen och verkar inte som det finns några ens. Men visst måste en häst som tävlat ha fullständiga vaccinationer osv? Några såna papper fanns nog inte fick jag höra när jag frågade då i våras när jag hämtade honom. Det enda jag har är informationen på atg:S hemsida.

B&B skrev:
Vilka papper behöver man då ha? Jag har inte fått ett enda papper på hästen och verkar inte som det finns några ens. Men visst måste en häst som tävlat ha fullständiga vaccinationer osv? Några såna papper fanns nog inte fick jag höra när jag frågade då i våras när jag hämtade honom. Det enda jag har är informationen på atg:S hemsida.

Ett reg.bevis borde finnas på hästen (som utfärdats vid födseln), men nu kommer hästpasset att ersätta det gamla reg.beviset så får du ordnat ett pass så har du det papper du behöver. Där finns både härstamning, konturdiagram, plats att fylla i vacc etc.

När man fyller i ansökan om hästpass så finns det en rad att fylla i om vem passet ska skickas till. Du kan ju alltid testa att fylla i din adress och hoppas att du får passet skickat till dig. Fakturan går automatiskt till den som är reg. ägare hos STC.

Tråkig sits om det inte fungerar. Jag har varit där själv, så jag vet. Köpte ett sto (kbl travare) utan att kolla upp ägarregistreringen och fick inga papper med vid köpet. Pratade med säljaren, uppfödaren, STC...det var snärjigt. STC sa klart och tydligt att ville jag stå som reg. ägare så krävdes antingen en underskriven ägarskiftesblankett, alternativt ett domstolsbeslut att jag hade rätt till hästen. Eftersom jag gjorde mig osams med den reg. ägaren så blev det tingsrätten till slut. En sak lärde jag mig iallafall av det hela. Jag köper aldrig en travare igen utan att se till att jag får ägarskiftesblanketten ifylld direkt. Annars blir det bara problem när man ska ordna pass etc. Men jag lärde mig ganska mycket om hästjuridik under tiden.... :angel:

Jag står inte som ägare på min häst.. Det är den förr förra ägaren som gör det..Vet inte varför dom inte ändrar detta tidigare.. Fast jag har ju den förra ägarens kontrakt och mitt kontrakt.. När jag var på ATG kliniken ändrade han bara på ägaruppgifterna och tog mitt namn och adress, så att jag fick räkningen hem till mej...

Jag håller absolut med om att man ska nog passa sig för att ta emot en häst om inte ägarbytet görs. Man kan inte avregistrera en travare till ridhäst under 12 års ålder eftersom de kan tävla upp till dess. Jag har fått höra att för att kunna skaffa ett pass till din travare så måste du vara registrerad som ägare på hästen. Det spelade ingen roll förut, men eftersom lagen om hästpass kom så krånglade de ju till det för alla som äger en travare men inte gjort ägarskiftet. Det var ju bara om man skulle tävla i trav med hästen som man var tvungen att äga den genom stc. Jag har många bekanta som har travare varav en köptes i slutet på 80-talet. Då ska vi alltså försöka kontakta nån som sålde sin häst då för att försöka få igenom ett ägarskifte nu. Helknasigt och jobbigt.
Många är nog i den här sitsen just nu. Undrar om stc kan tänka sig att försöka lösa det här på nåt sätt? De borde ju vara medvetna om att man har sålt och skänkt hästar utan att göra "riktiga" ägarbyten.

Lahtel skrev:

Där har du fel när det gäller STC, där är det (hittills) ENDAST ägarskiftesblanketten och hästen som styr vem som är ägare till hästen. Jag köpte mig en frysmärkt donna med bortslarvat registreringsbevis för 5 år sedan, givetvis kollade jag upp hur det var innan eftersom jag tänkt mig att ha henne som travhäst.

Då resonerades det som så att hästens identitet är styrkt i och med att den är frysmärkt och kunturdiagrammet upprättat vis frysmärkning.
Jag har även kollat nu när hon ska då pass och jag behöver fortfarande inte skaffa dublett på reg.beviset eftersom konturdiagrammet finns hos STC.

Till trådskaparen : Kan du inte kontakta STC och försöka få fram fler uppgifter om företrädaren på hästen?

/// ghost

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 545
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 077
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 479
Senast: Smedholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad