Avföringen är lite skum

Picky

Trådstartare
Min hund bajsar (när han bajsar mycket) jättelånga spaghettiliknande korvar. Inte lika tunna som spaghetti då förstås, men det är en enda lång sak utan de här korvarna som man vanligtvis ser. Någon mer som känner igen det här och vad beror det på tror ni? Vad gav ni hunden då att äta?
Första gången trodde jag han fått i sig nåt snöre eller långa hårstrån, men han har fortsatt bajsa så fler gånger.

Sv: Avföringen är lite skum

Min hund bajsar (när han bajsar mycket) jättelånga spaghettiliknande korvar. Inte lika tunna som spaghetti då förstås, men det är en enda lång sak utan de här korvarna som man vanligtvis ser. Någon mer som känner igen det här och vad beror det på tror ni? Vad gav ni hunden då att äta?
Första gången trodde jag han fått i sig nåt snöre eller långa hårstrån, men han har fortsatt bajsa så fler gånger.

Har du kollat i bajset? Kan det vara mask?

Är det en hane? Om det är prostataproblem så blir bajset platt på höjden och normalbrett. Om det är problem med analsäckarna så blir bajset platt på bredden och normalhögt. Även jag funderar på om det finns mask i avföringen. Är det länge sedan du avmaskade hunden? I så fall avmaska med ett medel som "tar" alla typer av maskar. Prata med Apoteket.

Nä har inte tagit isär det eller nåt. Får väl kanske göra det, jag som är äckelkänslig...:( Idag tex, bajsade han bara två gånger. På morgonen så här långt och på dagen ganska normalt med ett par korvar. Men det kanske kan vara mask ändå..?
Avmaskade honom i mars, och hans analsäckar tömdes hos vet för en vecka sedan så det är nog inte analsäckarna.
Vad jag rent amatörsmässigt funderade på var om det är sötpotatisen som jag infört i hans eliminationsdiet som är boven. Han har även gått ner lite i vikt, om det kan ha någon betydelse. Orsaken till det är inte känd, men han har allergi och veterinären säger att hans turbulenta mage reflekterar det.

Senast ändrad:

Då kan det ju inte vara analsäckarna. Och om han är ung är det knappast troligt att det är prostata heller. Avmaskat i mars säger du, cirka 10 mån sen. Hanar slickar ju ofta på marken, och där kan finnas vad som helst i princip. Även om det mest är tikkiss, så visst kan där ha "tappats" en mask av tiken som kissade. Och ibland så hittar de ju onämnbart "godis" som de stoppar i sig. Och så har han gått ner i vikt, det kan de göra av maskangrepp. Jag brukar avmaska mina lite då och då, cirka 8-12 mån emellan. Gör en avmaskning, du bör märka på ett par-tre dagar om det ändras. Och sen är du säker på om det är mask eller inte.

Det där med sötpotatis och eliminationsdiet vid allergi är jag väldigt osäker på. Om du tror att det kan vara det så fråga vetten vad han säger. Maten/fodret han äter nu ger kanske inte lika mycket energi så du behöver öka dagsransonen. Kanske därför han går ner i vikt.

Nej nej nej, man ska INTE avmaska på måfå! Onödig behandling skapar resistens och det är det sista vi vill när dvärgbandmasken står och knackar på dörren! Det finns färdiga testkit att köpa på apoteket, så SNÄLLA använd dessa!

Kan också tillägga att ingen av mina hundar har haft mask, trots att ena hunden äter allt han hittar på marken och två är hanhundar som slickar på tikfläckar. Har bara hört talas om enstaka hundar med mask, det har nästan uteslutande varit valpar. Så det är nog ganska ovanligt att de får mask.

TaCk för att ni nämnt mask. Kan faktiskt vara det. Han slickar på tikfläckar, jag visste inte bättre, och har ätit rått kött.
Finns det bara kolla masken testet på apoteket? Är det värt att göra ett sånt, de nämner bara två masktyper som de kollar på. Känns lite osäkert isf?
Imorse var det två bajspluttar men dessa satt ihop med en string av bajs. Inte tänkt på det innan. Fy fasen vad äckligt om han har mask.

Senast ändrad:

Äter hunden förresten gräs? Min lille äter gräs och då kan det bli som du beskriver. Det enklaste är väl att kolla bajset själv först så lär du märka om det bara är bajs eller om det är något annat där i. SÅ äckligt är det inte ;)

Kan absolut vara mask, helt klart bör du kolla det. Däremot när du nämner sötpotatis så tänker jag att det är ju en jäkla massa fibrer i sötpotatis så det kan vara det att magen jobbar hårdare= Lösare bajs.

Kan också tillägga att ingen av mina hundar har haft mask, trots att ena hunden äter allt han hittar på marken och två är hanhundar som slickar på tikfläckar. Har bara hört talas om enstaka hundar med mask, det har nästan uteslutande varit valpar. Så det är nog ganska ovanligt att de får mask.

KL och lite OT, hur ofta skickar du kolla masken? Tar du ett kit / hund. Jag har aldrig avmaskat mina hundar, en har jag haft som valp och har tagit kolla masken på före ett års ålder, dom andra fick jag som vuxna och har aldrig avmaskat ( har haft den ena i ett år, 3 åring, och den andra kom nyss) Jag har ett kit hemma. kan jag ta från en, eller alla tre?

Jag har inte misstänkt mask hos mina hundar, så jag har aldrig köpt något testkit :). Men gissar på ett kit/hund?

Nä kör nog utan kolla masken kittet. Den verkar inte kolla alla sorter..och dyr.. Jag har Banminth vet 2,2 % kvar från mars förra året, han fick då, och då hade han nog inte mask utan problem med analsäckar, men blev tipsad det av en (okunnig) djurvårdare.
Hittar inget i den bipackssedeln om hur länge öppnad förpackning håller!! Hm tror ni det blir bra för min hund att ta den tuben (redan ikväll :)) med Banminth? Eller annars tips om nåt annat avmaskningsmedel? Jag håller på och läser mer info på nätet också såklart, och kollar på de olika medlen på apotekets hemsida.
Han har gått ner ytterligare, matte blir orolig... Från en vikt på 8,7 kg till ca 8,0 kg på 3-4 veckor. Och då har jag även gett honom mer mat den senaste veckan.

Dyrt är det knappast. Att maskar blir resistena kan däremot bli kostsamt.

Mycket bättre att kontrollera OM hunden har mask, istället för att bara ge avmaskningsmedel.

Du kunde istället påpekat att det är värt att köra det testet...men vad jag läst om kolla masken kollar de bara 2 typer.. Då anser inte jag vara värt det. Plus att han får vänta några dagar extra med en behandling isf.

Men hur menar du nu? Påpekat det på annat sätt? Det är bara utbota dumt att avmaska på måfå, hur tror du att antibiotikaresistensen kom till om jag får fråga??? De som drabbas av multiresistenta bakterier har det otroligt jobbigt, och många dör. Min gamla mormor fick behandlas i månader när hon drabbades. Vill vi verkligen ha samma problem med multiresistenta inälvsparasiter? Bara för att du och några andra är så snåla att ni hellre väljer att behandla i blindo?

/Ekotoxikologen

Du tycker inte att det är värt att ta ett prov som testar för två typer av parasiter, men att avmaska på måfå med ett preparat som tar samma två typer av parasiter?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 520
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar