Avföringen är lite skum

Sv: Avföringen är lite skum

Med tanke på er de sistas ton, vill ni hellre kritisera än hjälpa, den tonen får knappast en människa att tänka om.
Har ni inget vettigt att tillföra, tex svara när jag undrar om avmaskningsmedel, kan ni låta bli att skriva i min tråd.

P.S. Hade jag fått svar på ifall den kollar upp olika typer av mask, så hade det nog varit värt att köpa det. Du, den näst sista skrivaren, ska nog inte lägga dig i vad jag köper och inte köper.

Senast ändrad:

Problemet är att dina val påverkar mig! Onödig användning och spridning av resistensgivande läkemedel är inte något som är upp till var och en. För det påverkar så många fler. Något kan vi väl lära oss av förra generationens misstag...

Är det du som avgör vad som är vettigt att tillägga i tråden? Tyvärr, det funkar inte så. Vem som helst har rätt att skriva i vilken tråd som helt på ett diskussionsforum.Jag må kanske stå och banka huvudet mot en vägg i det här fallet men någon annan kanske läser och inser det osmarta i att vi får resistenta maskar i landet...

Ingen här har haft otrevlig ton.
Men jag tycker det hör till djurägande att läsa på om saker som rör djurets hälsa, och att maskar blir resistenta är ett problem som kan komma bli väldigt stort och beröra alla djurägare.

Jag tycker flera personer har skrivit vettiga svar, man kan inte alltid få medhåll.

Det är länge sen jag använde Banminth, men om jag minns rätt så tar den inte alla sorters mask. Den har aldrig varit godkänd som avmaskning när man varit utomlands. Drontal Comp vet ska ta alla sorter. Man kan köpa en liten förpackning på apoteket, tror det är 1-2 tabletter i. Jag köpte en större fp när man måste avmaska 1 gång per månad när man hade besökt Danmark och varje gång man besökt övriga länder. Visst kan det bli resistens, men det största hotet för det var under den period när väldigt många avmaskade 1 gång per månad eller oftare på grund av de införselregler vi hade fram till 2011-12-31.

Det verkar som om kollamasken testar på spolmask o hakmask, men den är inte säker på bandmask. Det står att man kan skicka med extra avföring i plast och be att de kollar även på bandmask utan extra kostnad. Trikiner är ett separat test, trikiner kan finnas i bl a rått griskött och hästkött. Det är ovanligt med trikiner i Sverige eftersom i princip allt griskött kollas. Trikiner är rundmaskar och även människor kan ha dem.

Okej :) det var mestadels rått hjort och älg, hjort från en jägare, som jag hade gett. Veterinären nämnde i efterhand när hon fått höra det att hundar kunde få parasiter, och sen tänkte vi inte mer på parasiter. Har en förbokad teltid hos denne På fredag dÅ jag får nämna detta och fram tills dess blir det drontal comp. Läste på nätet på bipacksedeln att det var nån sort de inte nämnt att den ska ta, men den verkar okej jämfört med iaf axilur som en del hundar sägs ha mått dåligt utav.

Senast ändrad:

Du kunde istället påpekat att det är värt att köra det testet...men vad jag läst om kolla masken kollar de bara 2 typer.. Då anser inte jag vara värt det. Plus att han får vänta några dagar extra med en behandling isf.

Du hade kunnat kolla upp det lite bättre så hade du vetat att man inte bara kollar för 2 typer: http://www.vidilab.se/wp-content/uploads/2012/04/hundkattremiss.pdf

De kollar för nematoder (rundmaskar), cestoder (bandmaskar), proglottider (dvs. segment från bandmask) och för protozoer (giardia, koccidier, toxoplasmos mfl.).

Man kan även ringa dem och rådgöra om man bör kolla för mer och så gör de det, för en tilläggskostnad.

Och du kunde ha låtit bli att skriva här i tråden. :)

Nej, nu lackar jag ur här.
Herregud vilken snorkig attityd du har, det är ju så att jag sitter och skäms å dina vägnar eftersom du beter dig som en snorunge. :mad:

Du har formulerat en fråga och ett problem, de andra i tråden kommer med tips, input och info - och du tackar genom att vara otrevlig och sarkastisk och genom berätta för folk vad de får och inte får skriva.

Och JA du är en ny användare, så du kanske inte riktigt har lärt dig att som man ropar får svar i de flesta hörn av verkligen, och så även här på Buke. Men för allmänhetens trevnad och inte minst din egen skull - skärp dig.
Genast.

Jag håller med dom andra i tråden. Det viktigaste är inte att du får dom svar du vill ha eller att man håller med dig. Resistenta inälvsparasiter är jätteallvarligt. Samma sak med antibiotika som någon nämnde. Det är viktigare att man kollar om hunden ens HAR någon mask, även om det känns som sura pengar. Dels slipper hunden onödiga läkemedel och man främjar alla andra genom att inte hjälpa till att göra parasiter resistenta. Personligen tycker jag det är otroligt egoistiskt att bara tänka på sig själv och väldigt dumt att avmaska på måfå. Sen skadar det inte om du ändrar attityden i ett forum som tillhör alla, där det är viktigt att rätt och bra information kommer fram. Fler har nytta av svaren här, inte bara du.

Och du kunde ha låtit bli att skriva här i tråden. :)

Men vad är ditt problem?
Är du född elak eller var det ngn som tappade dig?

Sol gav ett jättebra svar! Jag tyckte det var väldigt intressant eftersom jag själv funderat på att avmaska men nu vet jag bättre om kommer att köpa ett test.
Tack Sol o övriga för bra information!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 520
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar