Avelsvärdebokstav

Sv: Avelsvärdebokstav

Nej nej d är bara mitt sto som har preliminära för tillfället, tills hennes avkomma är visad, ditt sto har jag ju ingen aning om;)!

Åh nej e de bara preliminära? Kan det innebära att de sänks igen då i år??

Nu blev jag orolig för vår donna fick 118 nu i år och kan iom det A-premieras!
Men usch om hon sänks igen då blir jag ledsen:cry:

Även de som inte är preliminära kan ju ändras. Vilket då blir nästa år efter hur hästen själv och andra släktingar har gjort ifrån sig.
Man håller också på att arbeta med vissa förändringar. Som det är idag kommer t ex inte utländska tävlingsresultat med automatiskt. Så t ex placeringar i unghäst VM kanske inte finns med. Allt sådan påverkar ju i förlängningen medelvärdet som ju är det som räknas som 100. Det kan då betyda att en häst med "bara" svenska resultat kommer att halka ner i förhållande till en med intenationella.

Det är jätte viktigt att avkommorna visas ex på 3-års test el kvalitetsbedömningar och senare i livet tävlar för att påverka BLUPEN samt avelsvärderingsbokstaven på stoet...

och så kom internet till huset på landet..
visst är det viktigt att så många hästar visas och tävlas som möjligt. Egentligen kan jag tycka att det är ganska lustigt att det verkar vara för många som vill tävla i förhållande till antalet starter, och samtidigt är det ganska lustigt hur få hästar som verkar tävla så pass så att det ger utslag i blup. Det är alltså superviktigt att placera avkommorna rätt, men det visste vi ju redan. En avkomma kan ju vara hur bra som helst men visas den inte/tävlas så är det bara "de närmast sörjande" som förhoppningsvis vet vad de har. Svårt det där, man ska kanske ha kontakter eller tur eller kasnke rik? (om man inte är skitduktig uppfödare och ryttare samtidigt.)
/U

Ja så långt är jag med och rusade genast ut och kikade igen om jag missat ngt för i år.. Men hade blupen inte varit förändelig så hade ju hon inte höjts i år heller:) Men jag hade ingen koll på om blupen var prel i början av året om nu inte allt var klart..

ann80 Aha, där höll jag på att verkligen sätta i halsen då jag var så glad över hennes blup igår kväll. Det förklarar ju en del;)

Det är ju svårt att säga till allmänheten och statistiken hur "bra " ens avkomma är om den aldrig visats ute på tester eller tävlingar.... Det är ju bara där man har en parameter att jämföra sig med likvärdiga hästar i samma åldersgrupper iaf upp till 7-års ålder, sen är det ju "fritt blås upp i klasserna"....

Många hästar är ju aldrig så BRA som på HEMMAPLAN utan konkurrens och bedömande/kritiska/granskande ögon.

Det är bara meriter i sporten som gäller, det är bara för svenska folket/uppfödare/ägare att inse det, om man vill säga att man har en bra avkomma/uppfödning som är äldre än 3år...Och då för man hänvisa till resultat på 3-års test eller 3-års championat...:grin:

Förlåt:p Tyckte bara det var så roligt att även mitt sto fått de där gröna staplarna, jag har inte fått ihop varför hon inte fått det förr, men det uppdateras ju givetvis inte efter varje resultat;)

**KL**
Blev osäker nu, jag visade mitt sto för stamboksföring i somras, men jag gjorde inget mer, skulle jag det? Skicka in papper eller räcker det att jag visade med föl?
/u

*kl*
Liten undran på det här med bokstäver och poängräkning igen...

Måste BLUP-indexet man räknar vara i samma gren som de andra poängen?
Ex om mitt sto har ett dressyrindex på 122, men bara egna meriter och avkommemeriter i hoppning/fälttävlan. Räknas det ändån? (Borde göra väl...)
(Och nu grämer jag mig igen på att hon inte tog den där placeringen i strömsholm... 0,1 straffp ifrån placering i CNC* :grin:, trodde inte att det spelade nån roll egentligen men när det är sånt här så gör det ju.. aaargh! )

Nej det ska inte spela någon roll, enligt reglementet så står det bara att stoet ska ha 115 i hopp eller dressyr för att kunna tillgodo räkna sig alternativet med de lägre avkomme poängen.
Det står inget om att allt måste vara i samma disiplin vad jag kan hitta.

Mitt första avelstos mamma är ELIT premierad och har avkommor i både hoppning och dressyr samtidigt som hon själv har plac i dressyr men har högre hopp index än dressyr index.

*kl*
(Och nu grämer jag mig igen på att hon inte tog den där placeringen i strömsholm... 0,1 straffp ifrån placering i CNC* :grin:, trodde inte att det spelade nån roll egentligen men när det är sånt här så gör det ju.. aaargh! )

Du kan sluta gräma dig då resultaten i fälttävlan inte påverkar blup alls, de räknas helt enkelt inte med. Enbart resultat från dressyr, hopptävling ingår.

Du kan sluta gräma dig då resultaten i fälttävlan inte påverkar blup alls, de räknas helt enkelt inte med. Enbart resultat från dressyr, hopptävling ingår.

Vilket är så sorgligt. Titta på fantastiska Princess Fair som bara ligger strax över medel på hoppning men har rött på allt annat.

Men fälttävlan räknas ju i poängen till bokstäverna, en placering i CNC* hade gett henne 4 poäng. Som det är nu, när hon stambokförs, har hon bara 2.

**KL**
Dagens dummaste fråga:

Jag har ett B-premierat sto med en SWB-registrerad avkomma utan meriter =3 poäng. Inte mycket att hurra för än så länge.. Funderar på hur man räknar..

Om vi kollar vidare..
Låt oss säga att hon (eller är det endast avkommorna som räknas?):
1- får minst 60% i officiell LB dressyr (=2p)
2 - får en placering i debutantklass fälttävlan (=2p)
Får hon 2 poäng för detta eller 4?
/U

Hon får bara en poäng för sig själv och en för varje avkomma.

Så då får stoet totalt 4p, 2 för att hon själv är ett B-prem sto och att avkomman har resultat enligt ovan.
Är det stoet som tävlar så får hon fortfarande bara 2p själv

Du det är inte lätt det här med poäng och sånt jag har slitit mitt hår flera gånger kan jag lova innan jag rett ut det :-)

Jag upptäckte det.. Skönt att andra slitit sitt hår så jag inte behövde slita av allt.. ;)
Än så länge är det ju väldigt lätträknade poäng för min del.
/U

Gammal tråd men evigt aktuell :)

Nu hade jag turen att Ninas yngsta son blev klass I i hoppning idag, kan någon kontrollera om jag tänker rätt att bon är berättigad till att höjas till A enligt nedanstående?

Stoet skall ha ett BLUP-index på lägst 115 i dressyr eller hoppning samt minst en
avkomma som har lägst 3 och ytterligare en avkomma som har lägst 4 förärvningspoäng

Stoet så här långt:
Har ett dressyrblup på 127
Avkomma #1 = Placerad LA officiell tävling (klass I) = 4p
Avkomma #4 = Klass I på 3-års test = 3p

Om det är så att jag tänker rätt, vad ska jag skicka in för att styrka resultaten?
/U

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hemmet Det blir fler och fler saker som ska laddas/drivas med USB nu för tiden. Försöker hitta någon form av stående digital klocka med flera...
Svar
7
· Visningar
309
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka