Avelsvärdebokstav

Sv: Avelsvärdebokstav

Ja du har räknat rätt och det är till ASVH som du ska skicka ansökan. Du skickar in kopior på både treårs testresultatet och på tävlingsresultatet.
Om du vänatar lite så kan det till ock med räcka med kopior på hästarnas blup sidor när resultaten har kommit dit.

Är det värt att skicka in för höjning till AB? Tror inte mitt sto kommer upp i A än. Hon har själv tävlat 130 och deltagit i breeders final. Diplom på kvaliteten. Avkomma 1 tävlar 140 och diplom på kvaliteten. Avkomma 2 blev klass 1 i hopp och dressyr på 3års test. Avkomma 3 bara 2år. Avkomma 4 i magen.

Om Ditt sto har ett lite högre blup - minns inte riktigt hur högt det skall vara - så finns det ett alternativt beräkningssätt och då kan nog de meriter som avkommorna redan har räcka för ett A.

Jag insåg just att ett av våra ston med endast två visade ( och två yngre ännu ovisade) avkommor är kvalificerad för A redan nu med hjälp av den regeln.

Letade i storeglementet och det är tydligen blup 115 i antingen hopp eller dressyr som gäller.

Du kollar väl på den raden där det står antingen dressyr eller hoppning alltså inte dom med temperament eller teknik, eller har jag missuppfattat det?

Har precis insett att jag köpt ett sto nu i dagarna som förmodligen kan höjas från AB till A då hennes -07:a fick diplom i dressyr förra lördagen. Hon har en hel drös med avkommor men flera finns i england så dom får väl inte räknas, eller hur? annars hade hon nog varit ELIT-berättigad vid det här laget.

Måste vara blind som vanligt men ser inget där det står enbart hoppning. :s när får stona sina 'egna' blup alltså inte det tillfälliga. Räcker 3års test eller måste de ha tävlat först?

Hur menar du med eget blup och tillfälligt?

Har koperat mitt eget sto, där står hoppning ovanför mankhöjd.
Typ 97
Extremiteter 80
Skritt 127
Trav 103
Galopp 103
Temperament gångarter 110
Teknik hoppning 89
Temperament hoppning 90
Dressyr 108
Hoppning 92
Mankhöjd 0.7

Medelfel (tävling dressyr) 17
Medelfel (tävling hoppning) 16
Medelfel (unghästtest dressyr) 15
Medelfel (unghästtest hoppning) 15

Antal avkommor (treårstest) 1
Antal avkommor (kval bed) 0
Antal avkommor (tävling totalt) 0
Antal avkommor (tävling hoppning) 0
Antal avkommor (tävling dressyr) 0
Antal avkommor (tävling fälttävlan) 0

Ahh... Nu hittade jag det! Hon hade tyvärr bara 110 i hoppning. Jag kan ju inte stava så försökte med ett annat ord. :$ premilliärt? Stod om det i början av tråden att unghästar hade ett prem... Blup baserat på mamma och pappa undrade när de fick ett eget, om det räckte med 3årstest eller om de behövde ha tävlats först.

Det räcker med att de själva fått enb bedömning vilket innebär att treårstest räcker för att få ett "eget" blup.

Har precis insett att jag köpt ett sto nu i dagarna som förmodligen kan höjas från AB till A då hennes -07:a fick diplom i dressyr förra lördagen. Hon har en hel drös med avkommor men flera finns i england så dom får väl inte räknas, eller hur? annars hade hon nog varit ELIT-berättigad vid det här laget.

Grattis till köpet! :)

Instämmer! Grattis till att ha köpt ett bra och förärvningssäkert sto..

Hon hinner säkert med ELIT också skall Du se..Det ser lovande ut när man tittar på hennes -08 och -09 här i hagarna - leriga och tufsiga förvisso - men röra sig det kan de!!..:)

Tack så mycket till er båda, ni har ju haft en tumme med i spelet båda två kan man säga. Metalfairy som gav mig kontakten med säljaren och Pisan som talade så varmt för drottning G samt visade upp avkommor både kors och tvärs på gården när jag var och tittade på henne. Nu är det bara det mycket svåra hingstvalet kvar innan det är dags att åka till station.

Om ASVH godkänner det förbund som stoet tillhör kan väl utlänska avkommer räknas? Men man måste skicka med intyg på avkommernas prestationer.
Isåfall kan du elitpremiera henne direkt.

Vad du än tar kommer det ut ett fint föl, tar du "rätt" hingst kommer det ut en stjärna. :love:

Hur menar du nu, stoet är ju svenskt och tillhör ASVH men har fått några avkommor i england med hingst som är godkänd i ASVH.

Det har du alldeles rätt i.
Har nu snöat in lite på Insterburg men vi får se. Shooting Star verkar vara riktigt fin också men jag tycker det är supersvårt när man inte sett dom live. Varför ska det vara så förbaskat svårt :eek:
Oj nu blev det visst lite trådkap här, ber om ursäkt.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hemmet Det blir fler och fler saker som ska laddas/drivas med USB nu för tiden. Försöker hitta någon form av stående digital klocka med flera...
Svar
7
· Visningar
309
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka