Avelsvärdebokstav

Sv: Avelsvärdebokstav

Om en tvååring har blup så låter det väldigt konstigt att den måste vara visad på tre års eller kvalitén. Vad Lotus mor har o har lämnat, vet jag med, frågan var varför hon inte har någon? Det är mitt sto som jag funderar över..

Senast ändrad:

Finns massor med fel på sidan så det är inte omöjligt. När det gäller fadern kan du mycket enkelt plocka fram hans egen sida och se om det finns BLUP på honom.
Sedan är det så också att det finns viss eftersläpning och BLUP uppdateras bara en gång om året.

Ok! Ja om det bara uppdateras en gång om året kanske det är missat o kommer med nästa år. Det är inte alls så noga, hade mest varit roligt att se hur det står sej :)

Senast ändrad:

Om mamma och pappa har Blup så får avkomman ett preliminärt dito även om den inte är visad.

Tack, nu är jag med, tror jag ;) Eller inte förresten...båda har ju det...

Senast ändrad:

Om en tvååring har blup så låter det väldigt konstigt att den måste vara visad på tre års eller kvalitén. Vad Lotus mor har o har lämnat, vet jag med, frågan var varför hon inte har någon? Det är mitt sto som jag funderar över..

Jag förstår det, MEN din hästs mor har endast ett preliminärt BLUP index eftersom hon inte har några visade avkommor... detta innebär att Lotus inte har fått ett index. Hade hon (Bentley) haft en visad avkomma så hade hennes BLUP blivit "officiellt" och ditt sto hade i sin tur fått ett preliminärt BLUP index tills dess hon i sin tur har en visad avkomma!

Det har alltså med mamman att göra.

De hästar som har index innan de själva är visade har alltså syskon som är visade. Konstigare än så är det inte :).

Antar att det var min 2-åring du tänkte på?

Mamman har plac i 140-hoppning, hennes syskon likaså, samt ett par har plac i 150-hoppning, samt en har plac internationellt.

Mitt sto har 4 visade avkommor, varav 2 diplom, en med kl 1, samt den äldsta som nu som 7-åring gått 145 hoppning (han var nog kl 1 på kvalbed oxå, om jahg minns rätt?) Samt att han varit högt plac i Breeders och i falsterbo som 5 och 6-åring.

Denna 2-åring är ett sto med blup 145 i hoppning, baserat på egen härstamning, pappas meriter, mamma stammens meriter och hennes syskons meriter.

Blupen på henne lär korrigeras om hon deltar i 3-års test till våren eller om hennes övriga syskon kommer upp i högre tävlingsklasser.

Ja det var bl a ditt svar jag syftade till, men som sagt, detär inte så noga, hade mest varit roligt att se då hon borde ha ganska bra blup! Men strunt i det nu, tack för svaren iaf :) (men inte har ditt sto 4 visade avkommor...snabbt jobbat för en tvååring isf;) eller är det kanske jag som läser helt tokigt )

Om jag skriver så här då, så fort din hästs mamma = Bentley har visad/tävlad avkomma kommer ditt sto att få ett preliminärt BLUP-index. :)

Jo det är redan förstått och jo, hennes avkommor är allt visade, dock inte på treårs eller kvalitén tyvärr,som ju Blupindex baserar sej på, utan på föl, hingstpremiering+bruksprov o premiering. Synd att det inte räknas med då samtliga har gjort mkt gott ifrån sej.

Eftersom vi pratade BLUP-index antog jag att det var underförstått att det var visning vid 3-års test samt kvalitets vi diskuterade, eftersom det är resultat härifrån samt tävling som BLUPet grundar sig på.

Eftersom din häst har en bedömning på sin Blupsida förstår jag att hon är visad (stamboksförd). Det nämnde jag också i ett inlägg...

hälsningar Monika

Du ställde en fråga som jag försökte besvara, kan hända var jag otydlig för det verkade inte som att du blev mycket klokare eftersom du forfarande undrade, (trots att vi var flera som besvarade den liknande..) Sorry :confused:

Jodå jag förstod redan vid inlägg 67 då jag även avslutade frågan, men du fortsatte upprepa...men den diskussionen känns överflödig här.

Ja, du läser tokigt:D Naturligtvis kan 2-års stoet inte ha 4 visade avkommor, men Hennes mammaär 17år, har fött 7 föl, 4 st är visade, sen kommer 2 års stoet, en 1-åring och årets födda föl. Premieringar, fölvisningar är inte avelsvärderingsgrundande eller underlag för BLUP, däremot om stoet fått igenom en son som gdk hingst via bruksprov så är det avelsvärderingsgrundande dvs hon får poäng för den, men det är inte underlag för blup (om jag minns rätt?).

Ja men det var ju bra! Ingen anledning till diskussion från min sida, jag har säkert inte uppfattat det bara. :)

Hihi ja givetvis är det så det hänger ihop, men det framkom inte riktigt att "mitt sto" var mamman, att hon var i din ägo med ;)

Hihi ja givetvis är det så det hänger ihop, men det framkom inte riktigt att "mitt sto" var mamman, att hon var i din ägo med

??? Jag tror att jag är lite trött nu, för jag förstår inte riktigt vad du menar nu? Nu blev det lite "snurrigt":D

Nu har äntligen de nya Blupsiffrorna lagts ut o även mitt sto fick sina, om än "endast" preliminära :bump: Roligt roligt!

Åh nej e de bara preliminära? Kan det innebära att de sänks igen då i år??

Nu blev jag orolig för vår donna fick 118 nu i år och kan iom det A-premieras!
Men usch om hon sänks igen då blir jag ledsen:cry:

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hemmet Det blir fler och fler saker som ska laddas/drivas med USB nu för tiden. Försöker hitta någon form av stående digital klocka med flera...
Svar
7
· Visningar
309
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka