Avelsvärdebokstav

Sv: Avelsvärdebokstav

Ok. Jag har ett sto som nu är B (fick föl som 5-åring och stambokfördes nog då). Hon går nu svår hoppning med plac och har ett hoppblup på 136. Hennes avkomma är placerad i 130 om felfri runda avd B räknas, annars säger vi att den blir plac i 130 i framtiden. Då behöver hon alltså bara en avkomma till som får 3 poäng, t.ex. genom att bli klass 1 på 3-års för att få A? Vad kan mer ge 3 poäng? Plus att hon behöver några avkommor till som inte behöver ha så bra poäng?

Tusen frågor

Detta inlägg tyder också på att det är ett halvblod...

**KL**
Hur mycket kan jag påverka mitt stos BLUP i dressyr eller hoppning genom tävlingsmeriter?
/U

Ja, det visade sig senare i tråden att det handlade om halvblod, och visste du vem ts var så förstår jag absolut varför svaret blir som det blev.

Jo, jag vet att poängen bara får räknas en gång. Mitt problem är att när hon A-premierades (-07) så fick avkomman placerad i 1.30 5p, OM det blir aktuellt med en höjning framöver så undrar jag om man fortfarande får tillgodoräkna sig 5 p för det eller om poängen har "devalverat" iom att man numera får 4 p för 1.30 placering.

Känner att jag har svårt att formulera mig tydligt nog ;)

Monika

Jag kan inte hitta att man bara får 4poäng som du skriver, igår när jag kollade så läste jag fortfarande 5poäng för plac i 130 hoppning...

Läs vad BLUP innebär så förstår du nog lite bättre...Den tar hänsyn till härstammning, dvs pappans meriter, mammans meriter, syskon, avkommor till hingsten, avkommor till mamman, unghästbedömningar etc etcMinst 15 avkommmor e. hingsten måste visas för att vara underlag för BLUP...

Senast ändrad:

Kopierar från Storeglementet...

5 poäng

 B-premierad hingst
 A-premierat sto
 Genomförd slutfinal i Rikskvalitetstävlan eller Svenskt Avel- &
Sportchampionat inkl. Breeders Trophy (dressyr eller hoppning) för 3-6-
åringar, alt. i Scandinavian Open (5-6 år, Falsterbo)
 Häst som blivit finalplacerad i fälttävlan i Svenskt Avel- &Sportchampionat
 Ridhäst med placering i officiell Msv B dressyr
 Ridhäst med placering i 1.40 m hoppning avd A
 Ridhäst med placering i 2-stjärnig fälttävlan
 Körhäst med placering i Internationell tävling

Monika

Får nog göra det men jag antar att det är som Masse trodde att man för börja på räkna på nytt.. Tråkigt på ett vis om det är så :(. Stoet ligger runt 100 i både hopp och dressyr så det är ingen hjälp, född -92, ej tävlad pga skada.. Hon har flera lovande unga avkommor som inte har debuterar/visats ännu så det är väl bara att hoppas på dem :)

Hälsningar Monika

Ja, det är väl bara göra det. Men det är ju så trist att vänta...Ffa om stoet hinner dö och man skall få höjningen postumt...

Men om man har ett importerat sto som jag har (tyskland) hur räknar man då?
hon har 8 avkommor varav jag har ett. Jag har inte stamboksfört henne i sverige än, hur gör jag för att få med hennes avkommer i ett framtida blup eller stambok? Hon har fortfarande tyskt pass... spelar det nån roll? Jag känner mig helt förvirrad och kan ingenting om sånt här! :confused:

Läs vad BLUP innebär så förstår du nog lite bättre...Den tar hänsyn till härstammning, dvs pappans meriter, mammans meriter, syskon, avkommor till hingsten, avkommor till mamman, unghästbedömningar etc etcMinst 15 avkommmor e. hingsten måste visas för att vara underlag för BLUP...

Jag tycker att jag har läst en hel del men inte fått grepp på hur mycket jag kan påverka mitt stos blup genom att låta henne tävla. Står det också där? Om vi placerar oss i MSV borde det ju kunna ge lite positivt utslag, och det var precis det jag funderade över. Senare kanske hennes 08:e-unge presterar men det är ju en stund dit...
Ska tillägga att mitt sto har ganska dåligt dressyr/hopp-blup (dock är del-bluparna bättre) med ett medelfel på 17 på samtliga delar.
/U

Om hon plac sig i msv hoppning tror jag hon får räkna 4 poäng till sig själv och hon blir AB premierad. sen räknar man avkommornas högsta poäng endast en gång. Föl som är registrerade får 1 poäng, eller hästar utan några meriter. Sen kan du själv se på ASVHs hemsida på storeglemente vilka förärvningspoäng du kan tillgodoräkna henne. Ang BLUP så tycker jag att det står rätt så överskådligt förklarat på deras hemsida också.:)

*kl*

Hur räknar dom avkommor som har blivit ponny och alltså inte tävlar bland stora hästar?

Nästa fråga:
Blir inte klok på om jag måste visa mitt sto på en premiering eller fölvisning. Hon får sitt första föl nästa år och skulle vara kul att få en värdebokstav på henne. Hon är inte visat på någon annan visning och hon är äldre än 10 år.

I bestämmelserna står det:

Ston äldre än 10 år
som ej tidigare visats på avelsvärderande bedömning ska vid exteriörbedömning ej poängbedömas (om inte ägaren särskilt begär detta) men tilldelas klass I-IV och ges ett muntligt och skriftligt omdöme. För att kunna stambokföras ska stoet bedömas vara av lägst klass III motsvarande 34 p enligt 50-poängsskalan, 41 p enligt 60-poängsskalan, exteriört.

Ja, det är väl bara göra det. Men det är ju så trist att vänta...Ffa om stoet hinner dö och man skall få höjningen postumt...

Det är just det som är det tråkiga, vi hoppas på ett långt och hälsosamt liv med många kommande fölisar ;)..

Monika

Du ska visa henne på antingen en premiering, vilket det inte finns så många för halvblod eller på fölvisning. När man fyller i anmälan till fölvisningen så finns där också instruktioner om hur man ska göra om man vill ha stoet stamboksfört. Man behöver inte ens visa fölet om man inte vill.

Du ska visa henne på antingen en premiering, vilket det inte finns så många för halvblod eller på fölvisning. När man fyller i anmälan till fölvisningen så finns där också instruktioner om hur man ska göra om man vill ha stoet stamboksfört. Man behöver inte ens visa fölet om man inte vill.

Aha :) kanon för jag hade tänkt visa fölet, det kommer till midsommar så det hinner bli ca 2 månader innan fölvisningen här nere. Det hade varit under 1 mån till premieringen och det tycker jag är lite för lite för att träffa massa andra hästar.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hemmet Det blir fler och fler saker som ska laddas/drivas med USB nu för tiden. Försöker hitta någon form av stående digital klocka med flera...
Svar
7
· Visningar
309
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka