Avelsvärdebokstav

Sv: Avelsvärdebokstav

Då blir det jätte bra. Du stamboksför henne samtidigt som du visar ditt föl:)

Japp :) rätt kul eftersom alla andra i hennes stamtavla är premierade.

Men till min andra fråga. Hur räknar dom på avkommor som har blivit ponnymått men har gröna papper? Ger dom sin mamma lika många poäng som dom som går som stora hästar?

Den får 1 poäng aom registrerad SWB om den inte har några meriter från 3-års test, kval.bed eller tävling. Är den registrerad i SWB och "blev" ponny och tävlar som ponny då vet jag inte hur det registreras, Ringa ASVH och fråga, det kan dom bättre än mig!

Den får 1 poäng aom registrerad SWB om den inte har några meriter från 3-års test, kval.bed eller tävling. Är den registrerad i SWB och "blev" ponny och tävlar som ponny då vet jag inte hur det registreras, Ringa ASVH och fråga, det kan dom bättre än mig!

Gick in på "hans" sida och skicka en rättelse där jag frågde. Lite surt om det inte räknas eftersom han idag går MSVA hoppning.

Kan vara värt att tänka på när det gäller tävlingsresultat att det dels är eftersläpning på något år och dels bara är regionala och uppåt som räknas. D v s det ska finnas vad som kallas för officiella resultat.

Om hon plac sig i msv hoppning tror jag hon får räkna 4 poäng till sig själv och hon blir AB premierad. sen räknar man avkommornas högsta poäng endast en gång. Föl som är registrerade får 1 poäng, eller hästar utan några meriter. Sen kan du själv se på ASVHs hemsida på storeglemente vilka förärvningspoäng du kan tillgodoräkna henne. Ang BLUP så tycker jag att det står rätt så överskådligt förklarat på deras hemsida också.:)

Jag har förstått att hon får tillgodoräkna sig sina meriter vid en eventuell höjning av avelsvärdesbokstav. Det var mer hur mycket den egna prestationen (om man bortser från eventuella syskon och avkommor som kan ha tävlat eller fgått som motionshästar) kan påverka hennes blup. Men jag får väl läsa igen och se om jag hittar förklaringen i deras text (kan ju ha uppdaterats sedan sist jag läste). Tack för svar.
/U

Egna resultat påverkar BLUP och om de inte är väldigt olika de hon redan har så kommer du främst att märka det på att talet för medelfel minskar. Med andra ord det blir en säkrare bedömning av henne när hon skaffar sig själv mer meriter.

Egna resultat påverkar BLUP och om de inte är väldigt olika de hon redan har så kommer du främst att märka det på att talet för medelfel minskar. Med andra ord det blir en säkrare bedömning av henne när hon skaffar sig själv mer meriter.

Det var ett bra svar, så om vi säger att hon presterar bättre än vad blup visar idag så höjs hennes blup en smula (fortfarande nyfiken på vad hennes egen merit kan påverka, kan en start i msv höja från 85 till 100 (medel?) eller är det en orimlig höjning endast för egna meriter?). Om medelfelet är 17 idag, skulle hennes medelfel minska markant eller marginellt av egna meriter?

Jag väntar med spänning på att se om mankhöjdsindexet ändras, hon står som -0,5 i blup och mättes till 169 cm vid stamboksföringen, någon som vill gissa om det påverkas, eller om det först påverkas av hennes avkommor?

Jag försöker mest få grepp om systemet, eftersom jag som vanligt är så nyfiken ;).. Det finns ju en hel del av er som har ston som tävlats/tävlas..
/U

En mätning eller en placering kommer inte att påverka synligt. Kan jämföra med mitt sto som hade -0,5 i mankhöjd och själv blev inmätt till 167 cm hon har nu efter tre visade avkommor vara av två varit över 170 cm på kvalitén fått 0,7.

Så för att ditt sto ska ändra sitt index så att det verkligen syns om inte avkommor och andra släktingar också bättrar på sina meriter krävs ett antal placeringar.

Lite beror det också på om hon har fått ett riktigt index eller om hon har ett preliminärt. Det preliminära kan ett sto få när hon är efter föräldrar som själv har index. Har hon ett "riktigt" så kommer det inte att göra så stor skillnad som om hon har ett preliminärt (härstamningsindex)

En mätning eller en placering kommer inte att påverka synligt. Kan jämföra med mitt sto som hade -0,5 i mankhöjd och själv blev inmätt till 167 cm hon har nu efter tre visade avkommor vara av två varit över 170 cm på kvalitén fått 0,7.

Så för att ditt sto ska ändra sitt index så att det verkligen syns om inte avkommor och andra släktingar också bättrar på sina meriter krävs ett antal placeringar.

Lite beror det också på om hon har fått ett riktigt index eller om hon har ett preliminärt. Det preliminära kan ett sto få när hon är efter föräldrar som själv har index. Har hon ett "riktigt" så kommer det inte att göra så stor skillnad som om hon har ett preliminärt (härstamningsindex)

Ännu ett jättebra svar! Tackar! :)
Hon har ett preliminärt index, och jag har lite förväntningar på mammans övriga avkommor, en vet jag tävlar och placerar sig i LA och verkar vara på väg uppåt, och de andra har jag inte riktigt koll på hur de placerats men jag hoppas givetvis på det bästa. Det är ju trots allt många som INTE tävlar (möjligen lite lokalt) och det gör det ju ganska intressant att tänka på hur mycket man själv KAN påverka. Roligt att se att det faktiskt blev plus på ditt stos mankhöjdsblup efter 4 mätta hästar!
/U

Det är jätte viktigt att avkommorna visas ex på 3-års test el kvalitetsbedömningar och senare i livet tävlar för att påverka BLUPEN samt avelsvärderingsbokstaven på stoet...

*lite OT*

Om jag går in o kollar på mitt sto finns inget blupindex på henne. Hon är 5 och endast visad på premiering, kan det vara därför?

Att hon inte har något index kan bero på att hennes föräldrar inte själv har fått officiella index ännu. Hingstarna ska ju t ex ha minst 15 bedömda avkommor från treårs eller kvaliteten. Ston ska ha minst en bedömd avkomma vid treårstest eller kvalitetsbedömning eller minst en tävlad avkomma. Dessutom får ston som själva blivit bedömda eller tävlat officiella index. Så ditt sto saknar troligen antigen egen bedömning eller tävlingsresultat och/eller är efter en hingst som inte uppfyller kraven ännu.

Kapar tråden för en kort fråga.

I ASVHs storeglemente för 2008 står det "Sto intaget i 1996-års riksstambok (band LI) eller senare skall kunna tilldelas värdebokstav ELIT postumt.". Vilka ston ingår i band LI? Är det alla stamboksförda ston som var i livet 1996 eller bara ston stamboksförda sedan föregående band (L) kom ut?

Ja det som du skriver är precis så som jag med förstår det, och hon har ju en bedömning, den står med på hennes sida, några tävlingsresultat har vi ännu inte, och jag har svårt att tro att hennes far inte uppfyller kraven! Kanske har de bara missat henne..?..

Finns massor med fel på sidan så det är inte omöjligt. När det gäller fadern kan du mycket enkelt plocka fram hans egen sida och se om det finns BLUP på honom.
Sedan är det så också att det finns viss eftersläpning och BLUP uppdateras bara en gång om året.

Ja det som du skriver är precis så som jag med förstår det, och hon har ju en bedömning, den står med på hennes sida, några tävlingsresultat har vi ännu inte, och jag har svårt att tro att hennes far inte uppfyller kraven! Kanske har de bara missat henne..?..

Hon är inte visad på 3-årstest eller kvalitets, stamboksföring "räknas" inte.. Det är även vid mätning på kvalitets den nya mankhöjden registreras på Blup sidan

Som Masse skrev "Ston ska ha minst en bedömd avkomma vid treårstest eller kvalitetsbedömning eller minst en tävlad avkomma.." Lotus mor har inga avkommor registrerade som har visats fram.. http://www.blup.se/sv-SE/horses/114546-bentley-swb hon har preliminär indexprofil.

Hälsningar Monika

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hemmet Det blir fler och fler saker som ska laddas/drivas med USB nu för tiden. Försöker hitta någon form av stående digital klocka med flera...
Svar
7
· Visningar
309
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare