Avelstips!

Fashionistan

Trådstartare
Hoppas att denna frågan inte är korkad men jag skulle vilja ha lite "start tips" som kan vara bra när man ska börja med avel!

Sv: Avelstips!

Jösses, vilken fråga.. ;)

Det bästa vore nog att låna eller köpa några böcker om ämnet, det går inte ta upp allt här..

Jösses, vilken fråga.. ;)

Det bästa vore nog att låna eller köpa några böcker om ämnet, det går inte ta upp allt här..

hahaha :) Jo det vet jag! O jag har väl grunderna, men jag bara tänkte om ni hade några bra specialare som man kanske inte tänker på :P Nu gäller inte detta förens min lilla 07:a är redo men ändå, dags att börja spara ^^ heheh

Var självkritisk till stoets förtjänster och brister.

Kolla upp hur hennes släktingar förvärvt sig.

Börja leta hingstar som du tror kan komplettera henne och kolla upp deras avkommor.

Hoppas att denna frågan inte är korkad men jag skulle vilja ha lite "start tips" som kan vara bra när man ska börja med avel!

Mitt tips är att åka och besöka olika evenemang för "din" ras, avelsvärderingar för hingstar, bruksprov, riksutställningar, treårstester, championat, eller andra bruksevenemang som anordnas för "din" ras. Då får du möjlighet att se flera olika individer och se vilka hästar/blodslinjer som passar i ditt avelsarbete, tex vid inköp av avelssto eller val av hingst. Gå med i rasföreningen om det finns någon, delta i seminarier och kurser om det anordnas några, läs rasföreningens tidning...

Hlsn Helena

Om man ska börja med avel så förutom alla saker man måste kunna rent praktiskt för att ta hand om sto och föl. Så ska man börja med att definiera sitt avelsmål. Vad är det man vill med sin avel? När man har den biten klar så börjar man leta efter sto/ston som uppfyller kraven. När den biten är klar så börjar man leta efter hingstar som kompletterar stona. De ska de goda egenskaperna som stona har men inte de dåliga.
Det är i stort vad avel går ut på.

Om man ska börja med avel så förutom alla saker man måste kunna rent praktiskt för att ta hand om sto och föl. Så ska man börja med att definiera sitt avelsmål. Vad är det man vill med sin avel? När man har den biten klar så börjar man leta efter sto/ston som uppfyller kraven. När den biten är klar så börjar man leta efter hingstar som kompletterar stona. De ska de goda egenskaperna som stona har men inte de dåliga.
Det är i stort vad avel går ut på.

Jo men de vet man ju :) Tror inte att någon som vill bli en seriös uppfödare avlar på dåliga anlag bara för att "hästen är söt" :)

Om du har tänkt att satsa på avel så vet jag att det anordnas en kurs av SLU:

Från hingst till avvänjning. Kontakta dem. Det är 4 tillfällen, två i Uppsala och ett på Flyinge och kostar 6000 inkl moms.

Om du har tänkt att satsa på avel så vet jag att det anordnas en kurs av SLU:

Från hingst till avvänjning. Kontakta dem. Det är 4 tillfällen, två i Uppsala och ett på Flyinge och kostar 6000 inkl moms.

Det var ett sånt där bra tips jag söker! Hade vart nått att gå på! Dyrt bara :grin: Tack! :D:D:D

Förrutom det viktiga i att använda sig av BRA avelsston (fertil stam, bra extriör, meriter,släktmeriter, temperament osv ...) så är det otroligt lärorikt att, som ng skrev innan åka runt och kika på olika evengemang som anordnas inom den ras man tänker avla på. Hingstprov, breeders, utställningar, fölmönstringar, 3 årstester - you name it...

Att ta kontakt med en äldre, kunnig inom rasen som amn kan "bolla" med är värt hur mkt som helst...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 984
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka