Sv: avelsston

KL

Jag är riktigt dåligt insatt i hur BLUP räknas och har inte orkat sätta mig in i det hela. Klart är att jag har tre Elitpremierade ston i stallet som har usla BLUP, men som har nedärvt sig så bra att de tjänat ihop till Elit med riktigt många förärvningspoäng. Det ena stoet har inte en gnutta grönt, bara rött... Beror det på att hon har en urgammal stam? De andra två har lite grönt och lite rött, men ser ut att ligga runt medel. Även de har ganska gammal stam. Numera är bara det ena stoet i avel och det kommer hon att fortsätta med, sitt BLUP till trots.

Jag anser inte att 3års har något att göra med hästens framtida prestation på tävlingsbanorna

Att anse saker är helt ointressant när man pratar om vetenskap och statistik. Det finns de facto en stark korrelation mellan treårstest och tävlingsresultat, det är inget att överhuvudtaget diskutera utan en sanning.

Men jag säger som Cyllene - I rest my case.

Jag anser inte att 3års har något att göra med hästens framtida prestation på tävlingsbanorna därför tycker jag INTE att tex hingstar med endast avkommor i 3års och noll tävlande avkommor skall kunna ha högre blup än en som har tävlande avkommor i höga klasser

Jag tycker att man skulle dela upp blup på tex 3års och tävling för sig

Gå in och kika på de danska indexen (finns på dansk varmblods sida) de har delat upp sina index i dels unghästindex = från unghästtesterna och i tävlingsindex = från tävlingsresultat och till detta så har de även en total över båda bitarna.
Lite pendlar det upp och ner men faktiskt väldigt lite, någon enstaka hingst sticker ut och har klart bättre i någon av bitarna än i den andra, men de flesta är faktiskt väldigt jämna. (Carano ser väldigt konstig ut på årets index men med tanke på att det inte alls såg ut så på förra årets så undrar jag om det inte blivit något fel någonstans, har blivit ett megafall på tävlingsindex annars sedan ifjor).

Samma sak i Hannover, där hingstarnas första avkommeindex baseras på unghingstarna visade inför premiering vid 2,5-års ålder. Alltså ännu tidigare! Och det är sällan de ändras mycket när de börjar få äldre avkommor som presterar på tävlingsbanorna. Det var tex världens diskussioner om Stakkato som låg på aphögt index trots att han inte hade en enda avkomma som tävlat än...

knapprån

Om man läser infon om Blupen så står det där att de index som heter bara hoppning resp dressyr står för det tävlingsbaserade indexet.
Det uppdelade indexet (exteriör, gång, hoppteknik etc) är från unghästtesterna.

knapprån

Om man läser infon om Blupen ........

Vilken bra idé! Gärna den info som finns på www.ungasvh.se också, den är nästan bättre. Emma Thoréns text i bruksprovskatalogen också, förklarar varför vi har både värdebokstäver och avelsindex och varför det kan vara skillnad på dem utan att något av dem är fel!

Och för att återgå till trådens ämne, jag skulle fästa stort avseende vid bra index om jag köpte nytt avelssto, tillsammans med all annan info jag kunde hitta. Minst 115-120 i den gren jag vill avla på.
Årets blup baseras på information om 58 000 hästars resultat i bedömningar och tävling och deras släktskap. Min hjärna klarar inte att hantera så mycket info ..........

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka