Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
inte skall väl ston som är elit premierade ha lägre blup än en 3åring, det rimmar inte
Nja, Blupen baseras på resultat från avkommor som är i tävlingsbar ålder, upp till 18 år om jag inte minns galet. Vad stammen bakåt gjort i generationer tas nog inte lika stor hänsyn till.Ska man köpa ett äldre svenskt avelssto för hopp- och dressyr-avel tycker jag blup kan vara ett bra mått. Det speglar vad stammen gjort bakåt i många generationer.
Nja, Blupen baseras på resultat från avkommor som är i tävlingsbar ålder, upp till 18 år om jag inte minns galet. Vad stammen bakåt gjort i generationer tas nog inte lika stor hänsyn till.
Tittar man på de siffrorna så skulle man ju gärna undvika det stoet i avel - avkommeresultatet säjer något helt annat.
Vad bör ett sto ha i blup för att anses som "vettig" att avla på? Ni som föder upp hästar, är blupen viktig eller har ni också "oblupade" hästar? Vad har ni för krav på oblupade ston? Tävlingsresultat? Tidigare avkommor?
Många pratar ju om avelshingstar, godkända, icke godkända, deras blup men väldigt sällan skrivs det om stonas blup.
Såg att det finns en tråd om ston och deras blup men det var mer en statistiktråd.
Tävlingsresultaten kommer från åren 1961 till 2007. Under de första åren är resultatrapporteringen bristfällig vilket betyder att även framgångsrika äldre tävlingshästar helt eller delvis kan vara utan tävlingsresultat. När det gäller utländska tävlingsresultat för svenska hästar finns de med i den mån de rapporterats in till Svenska Ridsportförbundet av ryttaren eller av hästens ägare. Detta gäller under förutsättning att ryttaren är svensk. Tyvärr registrerar Svenska Ridsportförbundet i dagsläget inte svenska hästars resultat om de tävlas av utländsk ryttare.
Detsamma gäller även ston. Och jo, det är fullt möjligt att en 3-åring är bättre än en svårklasshäst i sin nedärvning vilket är det som BLUP är ett mått på. Bara för att 3åringen inte blivit tillräckligt gammal för att visa sin fulla kapacitet så blir väl inte generna sämre?Beroende på de stora avelsframsteg som skett de senaste 10-15 åren blir det allt svårare för gamla hingstar att hävda sig.
Jag erkänner att jag inte minns i detalj vad som sades, då Blupsystemet redovisades på Hippocampusdagarna, om det var 2006 eller 2007 minns jag inte heller (undrans var jag har gömt de papprena? )Om inte ASVH har en helt egen BLUP-modell så stämmer inte det.
Plockade fram årets HaflIndex för att kolla så att jag inte mindes fel, men BLUP beräknar ett uppskattat avelsvärde baserat på alla kända släktskapsrelationer och alla hästar i databasen. Alltså även hästar långt bak i stammen och hästar som är avlägset släkt, men dessa ger mindre utslag än nära släktingar eller hästens egna resultat.
Det gäller väl oavsett ras?
Eldfuxen - BLUPoman
Det är ju just därför jag gillar att visa detta exempel, ffa för dem som är alldeles för insnöade i Blup-världen.Men det är ju just därför som man måste titta även på andra siffror!
Inte för alla, tydligen.Det är väl självklart att man inte bara går på blup när man väljer sto?
Detta stoet har 75% samma linjer som hingsten Pascal, kommer ur samma stostam (stoets mamma är helsyster med Pascals mamma). Hur förärvningssäker den linjen är kan jag inte svara på.Sen kan man också tänka sig att dina vänners sto mycket säkert förärvt sig väl, men frågan är hur förärvningssäker den är? Kommer den ur en stark stam? Det kan ju vara ett exempel på en bra individ + att man sålt avkommorna till duktiga tävlingsryttare/varit duktig på att ta fram dem själva. Det har också stor betydelse!
Att dessa hingstarna saknar blupindex beror väl bara på att de inte har några avkommor i tävlingsbar ålder längre.Gasparis egen blup borde vara baserad både på hans egna tävlingsresultat och hans avkommors, men han saknar resultat, hans halvbror OS-medaljören saknas i systemet, och hans exporterade son dubble OS-medaljören plus alla andra fantastiska exporterade avkommor saknas. Det gör ju att hans idag levande ättlingars blup också är inkorrekt oavsett var i stammen de har honom. Likadant med t ex Jovial och säkerligen Drabant.
Såg nu att Gaspari och Drabant saknar blup vilket är ännu tråkigare eftersom deras ättlingar har blup som inte är tillförlitlig.
Men har du verkligen läst igenom informationen på blup.se? Jag tycker att folk förklarar för dig i tråd efter tråd, men likväl fortsätter du med dina argument.
Och jo, det är fullt möjligt att en 3-åring är bättre än en svårklasshäst i sin nedärvning vilket är det som BLUP är ett mått på. Bara för att 3åringen inte blivit tillräckligt gammal för att visa sin fulla kapacitet så blir väl inte generna sämre?
Dessutom har flertalet av fälttävlanshästarna placeringar även i dressyr och/eller hoppning vilket då bidrar till att höja deras BLUP.
Visst är det så att för de gamla hingstarna är BLUP-en osäker. Men de ligger i regel så långt bak i stamtavlan på dagens hästar att det inte har särskilt stor effekt. Hingstarnas ättlingar har bidragit med såpass mycket information att deras egna tävlingsresultat skulle påverka deras BLUP ytterst lite.
Det är ju just därför jag gillar att visa detta exempel, ffa för dem som är alldeles för insnöade i Blup-världen.
Jag har svårt att förstå hur man kan förkasta hela systemet pga att det fattas resultat här och där. Framförallt på hästar födda på 50-talet. All statistik har olika grad av tillförlitlighet och i blupen kan man tom se hur stor säkerhet det är på siffrorna...
Det är ju ett avelsindex, inte en poängsättning på hur bra hästen är som individ.
En 3åring kan omöjligt vara bättre än en svårklasshäst när den är 3år..
Jag köper det inte.
Dessutom de ston vi tagit upp i tråden har blup som ligger på knappa 100 och det är ju märkligt när de själva presterat och lämnat
några av de bästa i sin gren och således blivit elit prem