Sv: avelsston

Hur tycker ni det ska lösas med fälttävlanshästarna och deras poäng? Finns det andra länder i Europa som har index i fälttävlan? Eller som får fälttävlansresultaten medräknade?

I Tyskland så räknar man väl med fälttävlan, i vart fall så rankas det ju fälttävlanshästar.

Jag tycker det borde vara enkelt att räkna med fälttävlan, lika enkelt som att räkna de andra grenarna.

I vart fall så borde stona kunna få tillgodoräkna sig sina egna avkommors resultat till förmån i blupen så det inte blir så missvisande som det nu är med några av Sveriges bästa fälttävlansston som man faktiskt använt just för den aveln.

Sedan så borde ju internationella resultat kunna räknas med eftersom alla FEI tävlingar registreras, det gäller samtliga grenar

inte skall väl ston som är elit premierade ha lägre blup än en 3åring, det rimmar inte

Så är det i mitt avelsarbete... mamman har Elit och Blup 136 i Hoppning,
Döttrarna har 141, 137 respektive 145 i Blup på för hoppning, Det är väl detta som kallas avelsframsteg? Att döttrarna/avkommorna är bättre än sin moder...

En 3åring kan omöjligt vara bättre än en svårklasshäst när den är 3år..

Jag köper det inte.

Dessutom de ston vi tagit upp i tråden har blup som ligger på knappa 100 och det är ju märkligt när de själva presterat och lämnat
några av de bästa i sin gren och således blivit elit prem

Det är ju ett avelsindex, inte en poängsättning på hur bra hästen är som individ.

Jag kollade tyska indexen. Där finns inga index på ston, men jag kollade Friedrich Butt och hans hästar. Heraldik xx är pappa till flera av hans bästa hästar, bland annat Abraxxas och Leon som gick OS. Heraldik har ca 100 i både hoppning och dressyr trots två avkommor i OS. Han är uppenbarligen inte värd högre i index i hoppning och dressyr - något index i fälttävlan finns inte.

Med detta inte sagt att han är en medelmåttig häst, han är bara inte den bästa hopp eller dressyrhingsten...

Ska man köpa ett äldre svenskt avelssto för hopp- och dressyr-avel tycker jag blup kan vara ett bra mått. Det speglar vad stammen gjort bakåt i många generationer.
Nja, Blupen baseras på resultat från avkommor som är i tävlingsbar ålder, upp till 18 år om jag inte minns galet. Vad stammen bakåt gjort i generationer tas nog inte lika stor hänsyn till.

Mitt favoritexempel - utöver redan nämnda Princess Fair - är mina vänners sto som med god marginal är klar för höjning till Elit (ffa för de avkommor som haft framgångar i hoppning), redan innan hennes egna poäng har räknats in. Så här såg hennes Blup ut förra året:
nettanblup.gif

Tittar man på de siffrorna så skulle man ju gärna undvika det stoet i avel - avkommeresultatet säjer något helt annat.

Nja, Blupen baseras på resultat från avkommor som är i tävlingsbar ålder, upp till 18 år om jag inte minns galet. Vad stammen bakåt gjort i generationer tas nog inte lika stor hänsyn till.

Om inte ASVH har en helt egen BLUP-modell så stämmer inte det.

Plockade fram årets HaflIndex för att kolla så att jag inte mindes fel, men BLUP beräknar ett uppskattat avelsvärde baserat på alla kända släktskapsrelationer och alla hästar i databasen. Alltså även hästar långt bak i stammen och hästar som är avlägset släkt, men dessa ger mindre utslag än nära släktingar eller hästens egna resultat.

Det gäller väl oavsett ras?

Eldfuxen - BLUPoman :D

Tittar man på de siffrorna så skulle man ju gärna undvika det stoet i avel - avkommeresultatet säjer något helt annat.

Men det är ju just därför som man måste titta även på andra siffror!

(jag fattar inte riktigt vad det är som är så svårt att fatta...)

Det är väl självklart att man inte bara går på blup när man väljer sto?

Sen kan man också tänka sig att dina vänners sto mycket säkert förärvt sig väl, men frågan är hur förärvningssäker den är? Kommer den ur en stark stam? Det kan ju vara ett exempel på en bra individ + att man sålt avkommorna till duktiga tävlingsryttare/varit duktig på att ta fram dem själva. Det har också stor betydelse!

Vad bör ett sto ha i blup för att anses som "vettig" att avla på? Ni som föder upp hästar, är blupen viktig eller har ni också "oblupade" hästar? Vad har ni för krav på oblupade ston? Tävlingsresultat? Tidigare avkommor?

Många pratar ju om avelshingstar, godkända, icke godkända, deras blup men väldigt sällan skrivs det om stonas blup.

Såg att det finns en tråd om ston och deras blup men det var mer en statistiktråd.

Vi har både "oblupade" ston och "bluppade" :) men som tidigare skrivits så stämmer ju inte alltid bluppen alla resultat finns långt ifrån med, men det kan vara en bra riktvisare fast sedan har vi ju de stona som tävlats utomlands finns ju inte med alls, men jag går också som andra skrivit innan mkt på mödernet, letar och letar. Men tycker jag det är viktigt njae inte så att det skulle stå och falla på blupresultatet.

Men har du verkligen läst igenom informationen på blup.se? Jag tycker att folk förklarar för dig i tråd efter tråd, men likväl fortsätter du med dina argument.

Jag citerar blup.se:
Tävlingsresultaten kommer från åren 1961 till 2007. Under de första åren är resultatrapporteringen bristfällig vilket betyder att även framgångsrika äldre tävlingshästar helt eller delvis kan vara utan tävlingsresultat. När det gäller utländska tävlingsresultat för svenska hästar finns de med i den mån de rapporterats in till Svenska Ridsportförbundet av ryttaren eller av hästens ägare. Detta gäller under förutsättning att ryttaren är svensk. Tyvärr registrerar Svenska Ridsportförbundet i dagsläget inte svenska hästars resultat om de tävlas av utländsk ryttare.

Beroende på de stora avelsframsteg som skett de senaste 10-15 åren blir det allt svårare för gamla hingstar att hävda sig.
Detsamma gäller även ston. Och jo, det är fullt möjligt att en 3-åring är bättre än en svårklasshäst i sin nedärvning vilket är det som BLUP är ett mått på. Bara för att 3åringen inte blivit tillräckligt gammal för att visa sin fulla kapacitet så blir väl inte generna sämre?

Att fälttävlan inte räknas med i BLUP är dels därför att det faktiskt görs för få starter i Sverige för att det ska bli ett tillförlitligt index. Dessutom har flertalet av fälttävlanshästarna placeringar även i dressyr och/eller hoppning vilket då bidrar till att höja deras BLUP.
Mig veterligen är Frankrike det enda land som har BLUP-index för fälttävlan.

Jag tog bara Indus som exempel med tanke på hans släktskap med Gaspari och Casanova.

Gasparis egen blup borde vara baserad både på hans egna tävlingsresultat och hans avkommors, men han saknar resultat, hans halvbror OS-medaljören saknas i systemet, och hans exporterade son dubble OS-medaljören plus alla andra fantastiska exporterade avkommor saknas. Det gör ju att hans idag levande ättlingars blup också är inkorrekt oavsett var i stammen de har honom. Likadant med t ex Jovial och säkerligen Drabant.

Såg nu att Gaspari och Drabant saknar blup vilket är ännu tråkigare eftersom deras ättlingar har blup som inte är tillförlitlig.

Jag har svårt att förstå hur man kan förkasta hela systemet pga att det fattas resultat här och där. Framförallt på hästar födda på 50-talet. All statistik har olika grad av tillförlitlighet och i blupen kan man tom se hur stor säkerhet det är på siffrorna...

I rest my case. Vi ser olika på det helt enkelt!

Om inte ASVH har en helt egen BLUP-modell så stämmer inte det.

Plockade fram årets HaflIndex för att kolla så att jag inte mindes fel, men BLUP beräknar ett uppskattat avelsvärde baserat på alla kända släktskapsrelationer och alla hästar i databasen. Alltså även hästar långt bak i stammen och hästar som är avlägset släkt, men dessa ger mindre utslag än nära släktingar eller hästens egna resultat.

Det gäller väl oavsett ras?

Eldfuxen - BLUPoman :D
Jag erkänner att jag inte minns i detalj vad som sades, då Blupsystemet redovisades på Hippocampusdagarna, om det var 2006 eller 2007 minns jag inte heller :o (undrans var jag har gömt de papprena? :crazy: )
Men jag minns med säkerhet att man pratade om att Blupen skulle hållas aktuell genom att man använder resultaten från avkommor i nämnda åldersgrupp.
Huruvida detta är specifikt för halvbloden kan jag inte svara på.
Men det är ju just därför som man måste titta även på andra siffror!
Det är ju just därför jag gillar att visa detta exempel, ffa för dem som är alldeles för insnöade i Blup-världen.
Det är väl självklart att man inte bara går på blup när man väljer sto?
Inte för alla, tydligen.
Sen kan man också tänka sig att dina vänners sto mycket säkert förärvt sig väl, men frågan är hur förärvningssäker den är? Kommer den ur en stark stam? Det kan ju vara ett exempel på en bra individ + att man sålt avkommorna till duktiga tävlingsryttare/varit duktig på att ta fram dem själva. Det har också stor betydelse!
Detta stoet har 75% samma linjer som hingsten Pascal, kommer ur samma stostam (stoets mamma är helsyster med Pascals mamma). Hur förärvningssäker den linjen är kan jag inte svara på.
Hon har förärvt sig jämnt, är min kommentar. Dvs lämnat flera bra avkommor med flera olika hingstar med olika blodslinjer. Sen har ingen nått svår klass ännu. Ägarna har nog mest haft tur då de sålt avkommorna, att de har hamnat rätt.

Gasparis egen blup borde vara baserad både på hans egna tävlingsresultat och hans avkommors, men han saknar resultat, hans halvbror OS-medaljören saknas i systemet, och hans exporterade son dubble OS-medaljören plus alla andra fantastiska exporterade avkommor saknas. Det gör ju att hans idag levande ättlingars blup också är inkorrekt oavsett var i stammen de har honom. Likadant med t ex Jovial och säkerligen Drabant.

Såg nu att Gaspari och Drabant saknar blup vilket är ännu tråkigare eftersom deras ättlingar har blup som inte är tillförlitlig.
Att dessa hingstarna saknar blupindex beror väl bara på att de inte har några avkommor i tävlingsbar ålder längre.

Visst är det så att för de gamla hingstarna är BLUP-en osäker. Men de ligger i regel så långt bak i stamtavlan på dagens hästar att det inte har särskilt stor effekt. Hingstarnas ättlingar har bidragit med såpass mycket information att deras egna tävlingsresultat skulle påverka deras BLUP ytterst lite.

Såg att du nämnde Ceylon förut. Han har 422 avkommor med tävlingsresultat och en säkerhet på 4 och 5 på sina index. Tävlingsresultat från ett fåtal ytterligare avkommor (hur goda de än är) skulle ha en extremt liten inverkan på Ceylons index. Så jag skulle nog anse att det som Ceylon tillför till ditt stos index är hyfsat tillförlitligt.

Men har du verkligen läst igenom informationen på blup.se? Jag tycker att folk förklarar för dig i tråd efter tråd, men likväl fortsätter du med dina argument.

Verkar som att folk inte förstår BLUPen!? Jag har läst rätt så många poäng avel på SLU så jag blir så trött på att försvara/förklara för alla som inte förstår systemet och inte intresserar sig för att lära sig det...

Och jo, det är fullt möjligt att en 3-åring är bättre än en svårklasshäst i sin nedärvning vilket är det som BLUP är ett mått på. Bara för att 3åringen inte blivit tillräckligt gammal för att visa sin fulla kapacitet så blir väl inte generna sämre?

EXAKT!

Dessutom har flertalet av fälttävlanshästarna placeringar även i dressyr och/eller hoppning vilket då bidrar till att höja deras BLUP.

I och med att man nu också måste kvala genom hopp resultat för att få starta fälttävlan så borde resultaten förbättras på BLUPEN, naturligtvis beroende på hur bra hästarna är, kvalgränsen är väl 8 fel i banhoppning eller? Det räcker ju inte till några placeringar i hoppning iaf, men ger rätten att starta på den nivån i Ft som man kvalar till.

Visst är det så att för de gamla hingstarna är BLUP-en osäker. Men de ligger i regel så långt bak i stamtavlan på dagens hästar att det inte har särskilt stor effekt. Hingstarnas ättlingar har bidragit med såpass mycket information att deras egna tävlingsresultat skulle påverka deras BLUP ytterst lite.

:bow::bow::bow:

Det är ju just därför jag gillar att visa detta exempel, ffa för dem som är alldeles för insnöade i Blup-världen.

Läs på dina anteckningar från hippocampus...
Citat:

Jag har svårt att förstå hur man kan förkasta hela systemet pga att det fattas resultat här och där. Framförallt på hästar födda på 50-talet. All statistik har olika grad av tillförlitlighet och i blupen kan man tom se hur stor säkerhet det är på siffrorna...

Håller fullständigt med!:)

Det är ju ett avelsindex, inte en poängsättning på hur bra hästen är som individ.

Exakt!:)

En 3åring kan omöjligt vara bättre än en svårklasshäst när den är 3år..

Jag köper det inte.

Dessutom de ston vi tagit upp i tråden har blup som ligger på knappa 100 och det är ju märkligt när de själva presterat och lämnat
några av de bästa i sin gren och således blivit elit prem

Läs på vad BLUP innebär så förstår du bättre;)

Jag vet inte riktigt varför jag ska läsa på mina anteckningar, med hänvisning till att jag gärna visar exemplet med det för elit färdiga stoet med usla index? Jag vill ju bara visa med det att blup inte nödvändigtvis överensstämmer med vad stoet lämnar.

(jag är fullt medveten om att det i detta fallet beror på hennes ganska gamla och numera omoderna stam + avsaknad av egna meriter - pga skada, meningen var att jag skulle tävlat henne - och inte heller några syskonmeriter på mödernet att skryta med)

Det var din ironska kommentar som jag Citerade till och svarade på.

Uppenbarligen så har stoet som du syftar på inte en härstamning eller egna tävlingsresultat eller släktingar/syskon som presterat som ger högre index än det du visar på.

Elit kan hon ju få ändå, dels om hon har många avkommor, dels om dom har tävlingsresultat eller resultat från 3-årstest el kval.bed som ger stoet poäng men det säger ju egentligen ingenting om hur förärvningssäker hennes stam är...

okej, ser att du ändrat ditt inlägg medans jag skrev svar, ja där finns ju förklaringen till de dåliga BLUP indexen.

Kollar henne nu igen - intressant att notera några av hennes index har stigit sen förra året, fler gröna staplar nu - men hoppningen ligger fortfarande med röda staplar. Och det är ju fortfarande där hon förärvt sig bäst och så bör det vara - hon är själv ingen gångartshäst.

Hon har 10 avkommor i systemet, varav de två äldsta är helt omeriterade (jag äger den ena, som jag fått via testamente) och den yngsta ännu för ung för att ge några poäng. Hon har en avkomma som gått Rikskvalitets i gångarter och sen tävlats en del (vilket inte går att hitta någon statistik på :(), avkommor som tävlat upp till 140 + någon/några som finalplacerats i årgångstävlingarna + en dotter med hoppdiplom (som tyvärr fick avlivas efter en transportolycka vid 5 års ålder)

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka