Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Mariaauto

Trådstartare
Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto.

Mina tankar är att stoet ska vara av god typ, gärna lite grövre, långlinjerad, bra benställning och ha ett bra temperament. De flesta hingstar idag är så flaschiga, känsliga och är skitkorta i ryggen.

Jag vill såklart också ha ett sto som i generationer antingen har lämnat bra, eller presterat bra, går väl lite hand i hand. Jag vill få avkommor som jag själv kan ha nytta av och hon ska ha stor möjlighet att kunna lämna diplomston, avkommor som går högt i championaten och ha möjlighet att bli godkända som hingstar.

Stammässigt så ska de vara väl beprövat men inte skitgammalt. Jag vill ju att stoet ska vara någolunda ungt så att man kan få fram flera avkommor. Stammässigt skulle jag inte vara olycklig om de typ var Rohdiamant-Amiral-Presto xx. eller his highness-gribaldi-sion.

Det jag vill få fram är en häst som har störst talang för dressyr men som iaf kan hoppa lite som omväxlande träning med gott mod o att man som ryttare inte äventyras :)

Prislappen, vad får den vara? ja ett bra sto kostar väl 100 k. Jag känner själv att min smärtgräns går vid 75k kanske för ett bra avelsto, risken är väl att jag skulle bli så ivrig att jag ändå köper ett för 100k om jag skulle komma över ett riktigt skitbra sto.

Jag är ju väldigt grön på detta inom avel, tycker dock att det är väldigt kul! Har alla förutsättningar att göra nåt inom den sektorn, är inte alls främmande för att ha hingstar hemma, vilket min inackoring årligen har, även min kompis som flyttar hit har med sig hingst. men då är e det generellt welsh o shettis vi pratar om. Kan även tänka mig att ha en ca 10 ston som bara ynglar av sig...

Men nog pratat om mig!

hur resonerar ni?

Hur ser drömstoet ut?

Vilken stam har hon?

Vad för avkommor vill ni ha?

Vad är prislappen för ett sånt sto?

Vart tror ni att man hittar dem?

Jag kan tänka mig att köpa stoföl om de har den rätta stammen o mekaniken, är jag fel ute med mitt tänkande?

vill ha så många synpunkter som de bara går att få! Jag känner inte att jag har kunskapen att nu skaffa fullblodssto för att få fram nåt bra om 3 generationer, antar att de gäller de flesta här inne?
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Jag har redan införskaffat mitt drömsto!
Hon har lämnat tävlingshästar i högre klasser, har ett 3års sto i år som jag gissar kommer få dubbeldiplom på 3-års, och förra året fick hon en hingst som är kanonfin, kommer att visas på rådgivande bed senare!

Hon är svart med strimbläs, ca 170cm e.Grannus-Carprilli-Aktuell.

Enda jag är ledsen över, är att hon i sommras fick ena senan bak förstörd av en vet, och kanske inte blir bra nog till att få fler föl... Hon är även 19år nu, himla synd när man väl hittat sin drömhäst:cry:
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Okej, nu drömmer jag fullt ut, jag har inte ens en aning om det finns IRL :angel: Måste man bara välja en? :p

Hur ser drömstoet ut? Utan exteriöra avvikelser :angel: Långlinjerad, bra överlinje, fina ben och ett vaket uttryck, ögonen är viktiga.

Vilken stam har hon? Irco Marco - xx.
Annars är jag ett fan av Pilothästar och jag sökte nu på blup och såg en häst Pilot-Irco Marco. En hingst. Åhh herregud :love: Okej det blev lite OT.
Men ston med Pilot, Flipper D'Elle skulle jag vilja ha. Irco Mena också. Gillar lite skarpa hästar.

Vad för avkommor vill ni ha? Ston helst, avlade för hoppning och/eller fälttävlan.

Vad är prislappen för ett sånt sto? Inte en aning. Vill jag veta?

Vart tror ni att man hittar dem? Det vet jag inte heller. Jag antar att ston med Flipper och Pilotblod (om det ens finns någorlunda unga ston med Pilot som pappa?) hittar man mest i Frankrike. Irco Marco ston, jaa, man får väl slå upp alla i blup och sen börja ringa till ägarna :angel:
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

de med blup, blir så irriterad när nån som heter tex lena svensson äger en häst man vill köpa... Hur FAN ska man ens kunna få tag i personen då? Blup borde utöka sin sida med att iaf länka till eniro eller nåt, skriva ort åtminstone.
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Om min halvblodsvalack e.Cairo 869 hade varit ett sto hade det varit mitt drömsto! :d
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Det är många som inte vill att man diskuterar deras hästar på Bukefalos.. så passa dig för att länka till BLUP-sidor! :angel:
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Ja, alla vill vi väl ha de där sakerna du räknade upp....:laugh:
Det jag tänker på är framförallt att de själva ska ha presterat eller har en ordentlig prestationsstam. Sen kan de ha skadat sig av olika anledningar, det är väl inte något hinder, jag skulle dock inte välja ett sto som inte "hållit för träning" eller annat mystiskt. En olycka som gjort att de gått till avel kan vara okej.
Temperamentet är också superviktigt. En individ som inte fungerar att rida och hantera pga sitt lynne är inte något jag skulle vilja hålla på med.

Sen finns ju sällan den fullständigt ideala individen, ofta får man väga lite för och nackdelar... Det gäller det ju att de är ordentligt fertila också, det kan ju vara svårt att veta om de är yngre.
Prislappen varierar ju väldigt, beroende både på stoets egna meriter och hennes avkommors. Min svårklassmärr hade jag inte sålt för allt smör i Småland, men har köpt en 140 meriterad märr för 15000 kr som fått tre klass 1föl.....
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Ja, det borde vara förbjudet att heta ett vanligt namn i blup :D
Annars kan man söka på hästnamn och ägarens namn på google. Har man tur kan det komma upp ex hemsida eller om ekipaget har tävlat, några resultat. Där kan man se vilken klubb de representerar, sedan googla på klubben och försöka nysta ut något där.
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Så som läget ser ut idag kostar inte ett bra sto 100 000 kr. Letar man lite och har tur så går det få riktigt bra ston för hälften, ibland tom dräktiga. Går man dessutom utanför landets gränser och kollar i DK och Tyskland går det tom hitta ännu bättre ston till lägre pris.

Lite sorgligt men sant, det är så det ser ut just nu... Å andra sidan är det gynnsamt för de som vill skaffa bra ston och unghästar för att bygga upp verksamheterna!
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Vart tror ni att man hittar dem?

Jag kan tänka mig att köpa stoföl om de har den rätta stammen o mekaniken, är jag fel ute med mitt tänkande?

Man hittar dem enklast genom att sprida vad man letar efter med en max-prislapp och sen gå genom kontakter. Samtidigt kan man hålla koll på salusajter både i Sverige och utomlands för att kunna vara snabb när de riktiga pärlorna dyker upp.

Jag kan tycka det är helt rätt att satsa på föl eller 1-åringar om du kan tänka dig att vänta ett par år på avkommorna. Jag står nu med ston i väldigt spridd ålder, de är födda 2009 (2st), 2001 och 1987! Två av dem är mina drömston på alla sätt och vis och de små är egenuppfödda med riktigt bra stam och möderne så även där har jag stora förhoppningar för framtiden.
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Det var kul att skriva om det här, jag utvecklar lite till! :)

Hur ser drömstoet ut?Vilken stam har hon?
Mitt drömsto har jag redan hoppas jag, 3 år e Careful-Irco Mena. (Mamman är min ögonsten som jag själv utbildat och tävlat till svår klass.) Hon är korrekt och högställd men rejäl och modig med ett supertemperament i allt precis som sin mor...

Vad för avkommor vill ni ha?
Moderna (vad nu det är :) ?), korrekta i sina ben, bra rörelser, trygga i sitt temperament och kapacitet/ridbarhet såklart för den diciplin de är ämnade för.

Vad är prislappen för ett sånt sto?
Svårt, men 60 -100000 kr är ju inte orimligt...

Vart tror ni att man hittar dem?
Leta, leta. I det dammigaste hörn kan det stå en guldklimp oavsett om det är en tävlingshäst eller avelssto. Som uppfödare säljer jag ogärna om jag hittat ett riktigt bra sto...

Jag kan tänka mig att köpa stoföl om de har den rätta stammen o mekaniken, är jag fel ute med mitt tänkande?
Absolut, det är klart man kan göra det. Med rätt matchning till unghästbedömningarna och ett föl innan tävlingskarriären för att få en hint av vad den för vidare kan väl vara en bra idé?
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Intressant. Får man länka till sidor här? Isåfall kanske du kan göra det, vad det finns för säljarsidor i Tyskland.
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Mitt drömsto kommer från ett gott möderne, gärna ett som lämnat framstående hästar från flera grenar som stofamilj 40 eller 46.

Härom året hittade jag ett sto som jag tyvärr inte hade möjlighet att köpa.
Efter en helt ok men inte fantastisk hingst
Mamma med placering i svår klass och med en avkomma som gått OS
Mormor med vissa tävlingsmeriter, helsyster med godkänd hingst som lämnat svårklassavkommor och är morfar till en internationell stjärna
Mormors mormor som varit med i OS liksom ett av hennes syskon.
Mormors mormors mor fyra avkommor i svår klass och två i medelsvår.

Blup betyder mindre för mig.

Faktorer som spelar in är ålder och fertilitet.

Såg ett stoföl där farfar och mormor lämnat en elithingst som även var en framstående tävlingshäst, den hade jag kunnat ge ett sexsiffrigt belopp för om jag haft pengar;)
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Jag tänker tvärtemot dig. Jag vill hellre ha ett lätt sto där jag inte behöver sortera bort hingstar som är för tunga. Ett lättare sto är enligt mig enklare att välja hingst till.

Jag vill ha avkommor som funkar i skallen. Temperamentet är viktigt, för utan det är det svårt att göra någonting alls. Sen vill jag givetvis ha exteriört korrekta hästar som håller för ett långt tävlingsliv. Givetvis är drömmen att avla fram en OS-häst, det är målet liksom, men det är få förunnat att komma dit.
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Har för mig att hon låg på 70-80 000:-.
På minuskontot låg hennes ålder, cirka 10 år och aldrig betäckt, och att hon själv inte hade så mycket meriter att tala om.

Det här var någon månad efter att lågkonjunkturen kommit.
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

anledningen till att jag gärna har ett kraftigare sto är att jag själv är lite kraftig o ser med förtvivlan på alla hästar som ser ut som hjortar i kroppen ;) Hur taniga som helst, o som spjälstaket över ryggen. Men med en åtminstone rejäl kropp, så har man mer valmöjligheter . Sen inbildar jag mig att fölningar blir lättare med en större kropp?
 
Sv: Avelssto, vad vill man ha och vad får de kosta?

Jag kan tycka det är helt rätt att satsa på föl eller 1-åringar om du kan tänka dig att vänta ett par år på avkommorna. Jag står nu med ston i väldigt spridd ålder, de är födda 2009 (2st), 2001 och 1987! Två av dem är mina drömston på alla sätt och vis och de små är egenuppfödda med riktigt bra stam och möderne så även där har jag stora förhoppningar för framtiden.

Jag kan tänka mig även att köpa föl för att sätta dem hos en bra ryttare, betäcka som 3 åring, gå igenom championaten o sen vid 6-7 års ålder låta stoet bli avelssto på heltid. På så sätt lär man känna stoets alla för o nackdelar. Tycker att alla hästar ska få bevisa att de kan prestera också, annars kanske man bara sitter med ett sto med bra stam men som ingen vet kan prestera nåt, o sen visade de sig när hon är 8 år att hon inte lämnar några bra avkommor, men eftersom hon inte är inriden är hon inte värd ett skit. Den situationen vill inte jag hamna i.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 430
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 537
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 290
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp