Avelspolicy....Viktigt eller ej?

Sv: Avelspolicy....Viktigt eller ej?

Fel.. Stamtavlan ska följa med hunden om man nu följer skk's regler.

Är du helt säker på det ?
Jag har helt för mig att det räcker med vaccinationssdelen av stamtavlan...och där står hundens registreringsnummer och märknings/chipnumer och den delen räcker för tävling/utställning. Själva stamtavlan är ju egentligen ett bevis på hunden och den brukar hundens ägare ha. Inte fodervärden.
Vissa ger ändå ut stamtavlan tillsammans med fodervärdsavtalet...men långt ifrån alla.

Försöker hitta på SKK:s sida om just den biten, men hittar inte.

Vilka rättigheter har jag som fodervärd över när hunden skall paras.....? (vet att hon skall hinna få kullarna innan 5 års ålder)

Kan jag vara med och påverka när hon skall paras på något sätt eller är det till 100% hundägarens om bestämmer.

//Domino_s

Nej det bestämmer inte du över. Du ska låta tiken vara tillgänglig för uppföfaren, annars begår du kontraktsbrott. (Om det är ett SKK-avtal ni slutit vill säga)

Vad jag vet så är dom reggade uppfödare....Men vet ej vad som kommer att hända med just våran hunds valpar....ägarna är ej så pigga på att svara på frågor heller tyvärr....:crazy:

Kontakta SKK och fråga om ägarna har registrerad kennel hos dem. Om de har det kan du påtala planerna för SKK, om inte annat när du lämnat ifrån dig tiken för parning.

för att det inte finns alternativ om man sedan vill tävla med valpen.

Det får man ju tänka på innan man köper oreggad hund. Vill man tävla bruks får man köpa registrerad valp, inte komma och gnälla i efterhand om att blandrasen inte går att tävla med.

Jo det är därför jag är kluven... För man kanske vill ha just den valpen som är oreggad fast man vet att den egentligen är "grön".

Största anledningen till oreggade "renrasvalpar" är att föräldradjuren inte håller måttet för att få registrera valpar och om man har tävlingsambitioner, varför köpa hund efter undermåliga föräldradjur??

fast nu pratar vi ju gröna hundar med en mindre bra uppfödare som klantar sig.

man kanske har en sällskapshund i första hand som man senare vill ställa ut?

Jag vet att jag griper lite efter halmstrån nu och vill hålla fast i nåt som inte finns egentligen...
Men som sagt. Jag är fortfarande kluven och om detta verkligen är det bästa sättet skk kan komma på för att försöka stoppa blandrasavel...

Du har helt rätt. Stamtavlan är ingen värdehandling och ska följa hunden som identifikation.

Borde jag alltså kräva stamtavlan av ägaren?

1 liten fråga bara, kan min hund verkligen vara reggad i skk? Eftersom hon ej har stam/är renrasig (vi vet ju inte till 100% om hon är det eftersom ingen stam kan uppvisas och dom som äger henne har ej fött upp henne)

Och om hon är det, vad blir det för konsekvenser för ägaren ifall han reggar valpar hos skk, eller får man ha en icke renrasig om man inte fött upp den själv reggad hos skk?

Känner mej väldigt förvirrad i allt det här....:crazy:

M v h Domino_s

Borde jag alltså kräva stamtavlan av ägaren?

Om hunden är registrerad i skk, så ska du ha hennes stamtavla, eftersom den alltid ska följa med hunden.

1 liten fråga bara, kan min hund verkligen vara reggad i skk? Eftersom hon ej har stam/är renrasig (vi vet ju inte till 100% om hon är det eftersom ingen stam kan uppvisas och dom som äger henne har ej fött upp henne)

Hon är knappast registrerad om man går efter vad du skriver ovan och utan stamtavla kan de inte registrera valpar i skk.

Och om hon är det, vad blir det för konsekvenser för ägaren ifall han reggar valpar hos skk, eller får man ha en icke renrasig om man inte fött upp den själv reggad hos skk?

Är hon reggad, är där inga problem förutsatt att hon uppfyller de för rasen ställda krav för registrering av valpar. Är hon inte det, så kan h*n ju omöjligtvis regga valparna i skk

Känner mej väldigt förvirrad i allt det här....:crazy:

Fullt förståeligt..

Nu har jag kollat på hennes fodervärdsavtal.

Där står endast namn, födelsedata, färg och ras....

Inget reg nr....Det står att hon är chippad, men eftersom jag ej har något chipninummer skall jag kolla om det inte går att ringa någon mindre klinik eller polisen så att dom kan kolla chipnumret åt mej.

En fråga till nu när jag ändå håller på:

Vad tror ni att dom kan tänka sej begära för henne....Jag har tänkt erbjuda dom 4000:-....Tycker det är lämpligt för en 1,5 år gammal , blandis....Eller vad tycker ni?

//Domino_s

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka