Avelspolicy....Viktigt eller ej?

Sv: Avelspolicy....Viktigt eller ej?

Eftersom din hund inte har papper så räknas den som en blandras och att det sedan är en blandraskull som ska bli till världen "behöver" ingen avelspolicy för någon rasklubb följas.

När diskussionen ändå är igång....

Vilka rättigheter har jag som fodervärd över när hunden skall paras.....? (vet att hon skall hinna få kullarna innan 5 års ålder)

Kan jag vara med och påverka när hon skall paras på något sätt eller är det till 100% hundägarens om bestämmer.

//Domino_s

Tyvärr du har inget att säga till om....
Du äger inte hunden förrän hon har haft sina två kullar.
Du har skrivit på ett fodervärds avtal, där det står att säljaren har rätt till två kullar och det innebär att tidpunkt för parning och vilken hanne som ska användas är uppfödarens sak, valp kullen är hennes ansvar inte ditt.

Sedan blir ju detta som flera har skrivit blandras valpar och då finns det inga regler när det gäller krav på föräldrar djuren.
Det är detta vi har skrivit i alla ”blandras trådarna” gång på gång…
Att man inte har några som helst krav, det är bara ”att tuta och köra”

Vad du kan göra det är att prata med säljaren och försöka få henne att förstå att HD/AD ua och MH testade är en klar fördel om man nu tvunget ska avla på blandras av dessa raser.

Du kan också mumla lite om konsument köplagen som ju gäller även om man säljer blandras….
Står i SKK´s juridik bok:
En hund uppfödare rent generellt måste betraktas som näringsidkare i konsumentköplagens mening och att uppfödaren betraktas som näringsidkare oavsett omfattningen av uppfödningen.
Alltså redan vid första kullen och självklart bryr sig inte lagen om det är renrasigt eller blandras…

Att det sedan kan vara väldigt svårt för en köpare av en blandras att få ut något för ett dolt fel, det är en annan historia, men rent juridiskt är uppfödaren skyldig att ersätta.
(problemet är väl mer att man oftast måste gå hela vägen till rättegång…)
alla blandras uppfödare är inte ”oseriösa” när det gäller detta, finns de som sköter det bra också kanske bäst att tillägga.

För en renrasig valp reg i SKK är det mycket lättare!
Där finns möjlighet att anmäla till disciplin nämnden om uppfödaren missköter sig.
Dessutom är detta med konsument köplagen så väl känt av alla uppfödare numera, så det är nog ytterst få som inte har tecknat en dolda fel försäkring.

Hur ska de mentalbeskriva en blandrashund? Kompisen fick göra MH på sin JRTC-jack russel, men bara för att de behövde hundar att öva med till figurantkursen. Det blev ju inget officiellt resultat.

okk så då blir det jordbruksverket typ

Alla hundar även de som är Registrerade i skk skall registreras i jordbruksverket.
JBV är inget register av stamtavlor eller dyl, utan om hunden försvinner så kan den finnas via chip/tattoo nummer och spåras till ägaren.

Ok....ska försöka svara alla så gott jag kan....

Seabaz - Jag tog henne på foder för att jag älskar utseendet på rasen, mitt egna mål är att träna och tävla spår och agility med henne, något som hon har en väldig fallerhet för....:)

Jag håller helt med dej, hade det varit upp till mej hade denna hund aldrig kommit i avel....

Vad jag vet så är dom reggade uppfödare....Men vet ej vad som kommer att hända med just våran hunds valpar....ägarna är ej så pigga på att svara på frågor heller tyvärr....:crazy:

Kan tillägga att dom som äger henne har alltså ej fött upp henne....

Calazirya – Vad jag vet så är dom reggade hos SKK. Men jag är inte hundra, men vet att dom fött upp, dom hade valpar när vi var där och jag fick upp fattningen att dom var reggade.

Farm – Vad ägarna vill med dessa valpar har jag ingen aning om, känns som om det ska paras för parandets skull, dock kommer vi att erbjuda att vi får köpa loss hunden istället.

KisseNova – Jag ska ringa vitherdehunds klubben imorgon och höra vad dom säger. Pratade med en på SSK idag, men hon hänvisade mej till den specifika rasklubben. Papper finns, vi har ett SKK Fodervärdskontrakt på hunden.

Zqathan – Va som jag trodde då, jag anser att hon är för ung, därför jag undrar…. Men jag ska ta ditt råd och diskutera det du skrivit med ägarna.

Tack för alla råd och svar! Men vill gärna ha mer!

M v h Domino_s

Har du ett SKK fodervärdsavtal, så bör du även kunna se om hunden är registrerad där.
I avtalet står allting som har med hunden att göra. Fullständigt namn, registreringsnummer osv...och då är det lätt att kolla upp henne på SKK:s hunddata.

Jag önskar att ALLA som vill ta en hund på foder, först skulle kontakta SKK för att få veta exaklt vilka papper som ska följa med och hur allting fungerar. Då slipper folk riskera att bli lurade.

Tar du en fodervärdshund från en SKK ansluten uppfödare, så ska du ha med (förutom hunden då) ett SKK fodervärdsavtal och veterinärbesiktningsintyg som inte är äldre än 7 dagar. Helst oxå en kopia på stamtavlan, så du vet vad du har.

Jag tycker ändå du ska ringa SKK och prata med dom, så du får lite mer "kött på benen". Berätta för dom exakt hur ditt avtal ser mm.
Man ska aldrig ingå avtal, där man inte till 100% vet vad som gäller och vad som är rätt och riktigt.

Har du oturen, så har du tagit en oregistrerad hund, som kanske bär på mindre bra gener och som då ägaren har rätt att ta kullar på för att tjäna lite pengar på. Som fodervärd har du inget att säga till om vad gäller den biten och då vill man ju självklart att det ska vara en seriös uppfödare..för hundens och alla blivande valpköpares skull.

Hej!

I hennes avtal står inget mer än namn, ras, födelsedata, kön och ägare.
Vad jag kommre ihåg inget reg nr: men ska kolla 1 gång till.
Men hon skall vara chippad.

Jag har nu i efterhand ångrat mej djupt att jag ej kollade upp allting innan....:crazy: Tyvärr verkade ägarna så angelägna att bi av med hunden snabbt att jag inte ville missa chansen och jag har iofs aldrig ångrat att jag tog henne....Det är min ögonsten:love:

Ang. de papper jag skulle fått med fick jag:

SKK-fodervärdsavtal
Men ej vet besiktningspapper (ej heller gjord) och ej heller någon stamtala/regbevis.

Men jag ska ringa SKK igen imorgon och förklara hur mitt avtal ser ut och även om dom kan se om hon finns hos dom.

Tack för ditt svar!, även om det ej tyvärr gjorde mej så munter....:crazy:

M v h Domino_s

Har du ringt än?

På skks fodervärd avtal ska ju all info om hunden stå.. Även reg nummer..

Lycka till.

Om jag får sno tråden lite och ställa en egen fråga dock:

Uppfödare föder upp både renras och blandras och åker ur SKK, det är ju dera policy.
Men de renrasiga valparna som denna uppfödare föder upp får fortfarande registreras hos SKK?

Är någon utesluten ur skk-organisationen, så får de givetvis inte registrera valpar i skk..

Okej det lär ju vara nåt åt det hållet... Men var reggas de renrasiga valparna som föds då? Båda förräldradjuren är reggade på skk..

Blandis kanske??

De får vara hur renrasiga som helst, men uppfödaren får inte registrera dem i skk = de räknas som blandraser

Att du inte fick stamtavlan kan jag förstå, då hunden inte är din än. Den lämnas över den dagen hunden övergår i din ägo. Dock tycker jag du kunde/borde fått en kopia på den.

Står inte registreringsnumret på fodervärdsavtalet, så är det inte korrekt ifyllt.
Under namnet finns en rad för ras och registreringsnummer...och raden under den är för födelsedatum och färg.

Likaså ska det stå ordentligt ikryssat om vem som ska stå för försäkring. Är det du som står för försäkringen, så kan du råka illa ut om hunden blir sjuk och du inte har ett besiktningsintyg som gällde när du tog över den. Du måste kunna bevisa (precis som vid köpt hund) att hunden var frisk när du tecknar en försäkring.

Är det ägaren som har försäkringen så gäller deras första besiktning...men en hund ska ändå ALLTID besiktigas före flytt.

Läs igenom avtalet ordentligt igen, så du kan se vad som står i det.

mitt egna mål är att träna och tävla spår och agility med henne, något som hon har en väldig fallerhet för

Synd då att du aldrig kommer att få tävla spår. Brukstävlingar är bara öppna för renrasiga, reggade hundar.

Okk, det är konstigt fast ändå inte tycker jag. jag vet inte hur jag ställer mig till det faktiskt... väldigt kluven

Vad är det som är konstigt med att en person som bryter mot reglerna, blir utesluten och sedemera inte kan regga valpar i den organisation som den blivit utesluten från?

Inte än tyvärr....Jag upptäckte att fodervärdsavtalet var kvar i vår lägenhet, vi är nu hos min mamma....Men så fort jag får vantarna på det skall det ringas och kollas....

En fråga bara....

Vad kan hända om det ej står reg nr: då finns det ju inte ens nåt bevis för att den hund vi har är samma som dom lämnat ut...egentligen....:confused:

//Domino_s

Synd då att du aldrig kommer att få tävla spår. Brukstävlingar är bara öppna för renrasiga, reggade hundar.

Det vet jag....tycker jag är synd....dock har jag hittat små klubbar som anordnar spår för "skojs" skull....

Jag älskar att träna och jobba med min hund....om jag sen kommer ut o tävlar är bara en bonus....:)

//Domino_s

Fel.. Stamtavlan ska följa med hunden om man nu följer skk's regler.

Oki...jag som inte ens fick en kopia....:crazy:

En liten fråga bara....Om hunden nu ej är reggad i skk, får man då använda deras avtal....?

Och om det ej är korrekt ifyllt, är det då giltigt?

//Domino_s

Får, får man väl, men om hunden inte är reggad, så räknas den ju som en blandras och då är det ju meningslöst att skriva ett halvt ifyllt skk-avtal tycker jag..

Giltigt lär det ju vara iom att båda parter läst igenom och skrivit under avtalet.

Får man fråga vem det är som står som uppfödare till hunden/kennel? Du kan skicka pm om du vill.
Anledningen till att jag undrar är att jag sjäv har vit herdehund och är väldigt intresserad av att följa vart rasen är på väg, vilka uppfödare som finns etc

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka