avelsnumret Ridsport?

Sv: avelsnumret Ridsport?

Ligger mycket saning i artikeln. Såg en av dom anspelade tränar elever :banana: ha träning i Blekinge. Det var mycket snack o m hur det ska vara och göras. Sen när dom upp till häst så var allt snack som bortblåst och det var samma vanliga ridning som alltid.
Snacka går men att utföra är inte många som kan.

Snobberi och elakhet har tyvärr alltid hört ihop med ridningen. Antagligen för att överklassen vill behålla sina "lekstugor" för sig själva. Nu är det ju så att alla möjliga människor i Sverige rider, bara en minoritet vill tävla, de flesta vill få mer kontakt med sin häst och se till att hästen lever friskt och länge. AR hjälper oss "hobbyryttare" att få till detta. (Hur många professionella ryttare finns det över huvud taget i landet? De flesta tävlingsryttare kan väl knappast leva på sin ridning, de heller? Alltså är de hobbyryttare de med.)

Jag tror att vi alltid får leva med påhopp och avundsjuka om vi vill hålla på med hästar. Även de som vinner tävlingar blir bespottade.

Jag förstår mig inte på den som byter hästar för att vinna tävlingar och de som gör så förstår inte att min häst är en familjemedlem som inte är till salu, utan jag vill utveckla relationen till henne så länge hon lever. Om de vill se det som att jag sysslar med terapi är det OK för mig. De behöver tydligen rosetter för att bli lyckliga, om inte hästen lider av det så är det OK för mig.

Är det inte bättre att försöka utveckla min egen ridning så mycket det går för hästens skull, än att bråka om vem som har mest rätt? För att travestera Duke Ellington som sa: "det finns bara två sorters musik: bra eller dålig", vill jag säga: det finns bara två sorters djurhantering: inkännande och bra, eller känslokall och dålig, sedan spelar stilen/disciplinen ingen som helst roll.

Sv: Re: avelsnumret Ridsport?

Susan skrev:
Jag läste den när den kom. har inte läst om den nu. Inte heller hela tråden.

Jag har ju försökt mena tidigare att det är ganska stor skillnad på den klassiska dressyr som bedrivs på SRS och AR

De tyskar som sökt hjälp har ju alla tagit hjälp av tränare som utbilddats på SRS bla. Ernest Hoyos, i artikeln så nämndes andra har jag för mig.
Det är faktiskt stor skillnad på vad dessa presterar och de sammetsklädda uppvisningar jag har sett

Nu skall jag läsa igen

:rofl: :rofl: Såg att jag försökte framhålla exakt samma saker som jag försöker idag redan för 2 år sedan i denna tråden, snacka om att snacka för döva öron (att jag inte har gett upp:o )för jag tycker inte det har hänt särskilt mkt på synen härinne när det gäller tränarfrågan osv:crazy:

Sv: Senaste Ridsport?

Jag håller med i allt som hon har skrivit. Jag har tyckt så i ett par år nu.
Sen kan man ju tycka olika saker om hur produktivt det eg. är att presentera detta utan att komma med ett förslag om förbättring, HUR ska man kunna lära alla dessa fritidsryttare som försöker men inte kommer nån vart, att rida bättre? Jag hoppas det kommer en uppföljning på artikeln som tar upp detta.

Jag kan tycka att det är det som är bra med barockridning; den tilltalar en massa hobbyryttare som inte är svinrika, och får dem att börja försöka att rida bättre. Så intentionen med barockridning är ju jättebra. Plus att alla sorters hästar får vara med.
Sen att själva utförandet misslyckas är ju synd. Det är det jag skulle vilja ändra på. Hur lära folk rida bättre utan resurser?

hm, läste inte alla andras svar innan jag skrev mitt, ser nu att inlägget var överflödigt..

Dreamer skrev:
Jag kan tycka att det är det som är bra med barockridning; den tilltalar en massa hobbyryttare som inte är svinrika, och får dem att börja försöka att rida bättre. Så intentionen med barockridning är ju jättebra. Plus att alla sorters hästar får vara med.
Sen att själva utförandet misslyckas är ju synd. Det är det jag skulle vilja ändra på. Hur lära folk rida bättre utan resurser?

- Tänk om det gick att bygga ett verkligt "ridfrämjande" - till skillnad mot ridsportförbundet.........

Det fanns väl ett 'ridfrämjandet' på sjuttiotalet fristående från ridsportsförbundet?

Ridsportförbundet bildades när de gamla organisationerna gick ihop. De var:Ridfrämjandet ( Hade hand om ridskolor, utbildningar osv.), SRC (Svenska ridsportens centralförbund) ( Hade hand om tävlingar med stor häst.), SLRC (Svenska lantliga osv) (Hade hand om de lantliga tävlingarna, ordnade väl bl a tävlingar i avdelningsridning?) och ponnyryttarförbundet som jag nu inte kommer ihåg vad det hette. De hade hand om tävlandet med ponny.
Om det är något jag minns fel får någon gärna rätta mig.

Ridfrämjandet har alltså inte existerat utanför ridsportförbundet, utan är en av de förbund som gick ihop och bildade det.

True_blue: DET vore något...:bow:

Har bläddrat som en tok i mina tre senaste Ridsport men inte hittat denna artikel, insändare ??
Är jag blind? isåfall kan någon vara snäll och guida - i vilket nr av ridsport finns detta inlägg, i vilken del....
Synundersökning kanske skall beställas....:crazy:

hihi inte galsögon, men mera kaffe eller sömn eller nåt.
tråden startades Den 26 Mars 2004

du får helt enkelt gå till ditt ridsportsarkiv

Godmorgon du invånare i Tolkiens värld :D

aha, :idea: det förklarar ju en del. tog för givet att det var en ny tråd....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 215
Senast: Unhappy
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 873
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30