avelsnumret Ridsport?

Re: hoppningen ifrågasätts, inte

:confused: Hoppbröstan fanns fakiskt visst på 80 och 90 -talet, var har du varit???

Hugo Simon hade tex en hoppbrösta på 70-talet och många med honom, många många ponnier hade förbygel eller hoppbrösta när jag tävlade ponny i början av 80-talet.

Bröstan/förbygeln är en säkerhetsaspekt inom hoppning och fälttävlan och bör användas på större hinder.

Re: hoppningen ifrågasätts, inte. Off Topic

inget bråk nu men jag undrar var du varit ju, eftersom vi har så vitt skilda erfarenheter. i min klubb Dagstorp hade vi kanske 2 med hoppbröstor på sina ponnies. och vi hade två lag i vardera allsvenskan.
vari ligger säkerheten? att hålla i sig? Det kan jag tycka är en bra grej för små töser.
eller att sadeln ska glida av? :) aldrig sett som tur är.

mvh jenny

Re: Senaste Ridsport?

Det kan mycket väl vara miss av mig, läste artikeln vid lunchtid och har den inte framför mig. :-)

Intressant är ju dock att det inte är en tyska som tas fram som gott exempel utan en amerikanska, låt vara att hon bor i Tyskland...

Nåväl, om mängden tävlingsryttare som anammar de klassiska principerna ökar ska jag inte vara den som är den! Det är ju bara trevligt ju.

:rofl: *tryckfelsnisse kanske* :angel:

Det finns för få BRA tränare skall det givetvis stå :D

Göteborgstrakten.

Det är en säkerhetsaspekt i hoppning och fälttävlan när man hoppar stora hinder, men det kanske inte du gjorde ;)

Iallafall finns det nog knappt någon som hoppar utan brösta/förbygel idag i dom stora klasserna.

Re: och mina personliga åsikter:

BRA skrivet, jätte jätte bra !! Håller med annat inlägg...kan du inte skicka in det inlägget till ridsport och be författaren bemöta det ? jag är gärna med och skriver under för artiklen är urusel och onyanserad :devil: :devil:

Aker

nej, inga höööga hinder :)

men jag förstår fortfarande inte vad för säkerhetsaspekt du syftar på. att hålla i sig i eller? När knappt någon har hakremmen på hjälmen på varför bry sig om en brösta??

Problemet med bröstan är tycker jag att den sen lämnas på. Alla har en sån oavsett om de rider ut eller hoppar.

Re: hoppningen ifrågasätts, inte

Jag tycker inte heller att detta är rätt forum att ta en hoppdebatt i, utan blev bara irreterad över generaliseringen.
Har inte heller tänkt fördärva ursprungsdebatten, och slutar därför här.

bibban

Re: och mina personliga åsikter:

Flip, du har just upphöjts till gudomlighet :bow: i min eländiga fritidsryttarhjärna! Speciellt gillar jag reflektionen

"Är det fritidsryttarnas fel att inte "våra dressyrryttare i världsklass" inte har fattat hur bra de skulle kunna bli om de också kombinerar den klassiska dressyren med de nya tävlingsidealen? Ligger det inte på deras ansvar att hänga med om de vill tillhöra eliten? Är man så dum att man tror att klassisk dressyr inte är mer än att sprätta runt i undertempo så tycker jag fasen att man får skylla sig själv!"

PRECIS detta tänkte jag - är det meningen att man skall reagera "STACKARS seriösa tävlingsryttare som inte kan se skogen för alla fritidsryttare"? Som sagt var - är man dum nog att inte skrapa på ytan för att kolla under lacken får man skylla sig själv! Detta är knappast något som JAG skall ha dåligt samvete för bara för att jag råkar vara fritidsryttare som är intresserad av klassisk ridkonst!

Sedan undrar jag också varför författaren generaliserar så hårt! Jag håller med om en hel del av det hon skriver, men hon borde faktiskt ha tänkt sig för och lagt in vissa reservationer! Nu utger hon sig för att känna till och vara kompetent att bedöma ALLA fritidsryttare och tränare som ägnar sig åt klassisk ridkonst och det känns ju som ganska osannolikt att NÅGON skulle ha de rätta kvalikationerna för...

Jag tycker också att du skall utveckla dina funderingar till en replik till Ridsport!

Anneli

Får nog införskaffa ett nummer jag med..

Nu har jag ioförsig inte JAG varit runt så mycket i landet utan vet bara hur det ser ut här där jag bor. Här lullar en stor marjoritet islandsryttare runt på glada och avspännda hästar i öppnor och slutor. De bygger systematiskt upp sina hästar och de som varit med ett tag rider fina balanserade skolor i de andra gångarterna. Under alla de år vi hållt på har jag aldrig sett någon focuserad piaffträning eller några stångbett under våra kurser, men sen vet jag ju som sagt inte hur det ser ut i övriga landet. Det enda jag sett är hästar och ryttare som tillsammans funnit en väg till bra komunikation och lärt sig träna på ett sätt som positivt bygger upp hästen samtidigt som den tycker det är kul att arbeta. Att den uppsatta dressyrvärlden skulle ha något emot detta tycker jag verkar underligt..

Jag blir inte vidare upprörd, utan mer bekymmrad över de människor som tänker så pass enkelspårigt som artikelförfattaren. Samtidigt så vet ju inte vi vad syftet med artikeln var, kanske ville hon bara väcka debatt och isåfall vart det ju lyckat.

Jag tränar själv för en av de som hållt på länge, även om han inte har landets mest kännda namn. Efter att min tränare själv ha varit väl etablerad inom tävlingsdressyren på olika sätt för att sen byta till en typ av ridning som funkar bättre och som hästarna trivs bättre med, så känns det mindre intressant ifall hon är elev till Bent (vilket hon förvisso är) eller om hon aldrig hört hans namn. Att tränaren har en sund filosofi som jag själv kan leva mig in i är det viktiga.

Och då har jag även ridit för x antal tränare inom tävlingsdressyren, varav vissa ridit så och så höga klasser och varit så och så etablerade inom tävlings och avelsvärlden. Vilken typ av träning som passat mig och min hästs välmående bäst behöver jag väl inte ens nämna :p

Debatten är väckt och jag ser fram emot mer. Och som vanligt i debatter, de som vill lära sig någo gör det, de som inte vill det kommer man inte åt.

Frida

Jaha, jag hade börjat fundera på om det var en väg för en medelmåttig (om ens det :o ) överårig ryttare utan tävlingsambitioner som trots det vill utveckla sin ridning. Nu "vet" jag ju att även om det KANSKE finns tränare med den inruktningen som skulle ta sig an mig så "bör" jag avhålla mig eftersom jag annars ger den inriktningen dåligt rykte...

Eftersom jag dessutom läste på ett annat ställe om överviktiga ryttare inser jag dessutom att jag överhuvudtaget inte bör rida, inte ens, (eller var det tom framför allt inte) som motion. Annars riskerar nämligen hela ridsporten att få stämpel på sig som inte seriös tävlingsidrott. Jistanes alltså, får genast meddela min sådär 70-åriga bekant som fortfarande rider lektion att hon genast måste lägga ridstövlarna på hyllan! Hon bör nog inte ens cykla till stallet, cykelsporten kan ju också råka illa ut...

När jag hade häst tränade jag faktiskt för några dressyrryttare på OS-nivå. Eftersom min häst var sådär 6-7 på gångarter var det ganska tydligt att de gjorde det för pengar, vi var inget framtida tävlingsekipage. Okunnig är jag då rakt inte, jag har plöjt litteratur många år, men inte 17 hjälper det att veta vad man borde göra när man inte får till det... Det räcker liksom inte att kunna tangosteg om man har 0 rytmkänsla blir det inte bra i alla fall. Jag inbillade mig att lite av grejen med AR, klassiskt osv var att göra bästa möjliga av det som fanns till hands, både ryttare och hästar, men det bästa är tydligen inte bra nog om slutresultatet inte blir på elitnivå.

Andemeningen i de här båda skrifterna är helt annorlunda. Det är nästan så att man läser mellan raderna att bara begåvningarna som ska få hålla på.
Fy :devil:

Undrar hu mycket jag förstör för svensk ridsoprt om jag låser dörrarna till ridhuset och bara rider när ingen ser??? Eller ska jag stolt axla min nya nyckelroll och trots allt rida ut i dagsljus? Fet kärring på 17-årig kallblodstravare, OS-biljetterns för ridsporten måste vara i fara!

Och vad gör bröstan för skada då?

Sluta med att hoppa på hopponnyekipagen överallt. Fick du inte vara med själv eftersom du håller på på detta sättet? Att till och med hoppa in i en diskussion om barocktränare och spotta skit på hopponnyekipagen tyder på att det är något fel på dig. Har du lite ryggrad tar du skiten på det forum där de finns och i alla fall kan försvara sig. Men det är du väl för feg för. :mad:

När knappt någon har hakremmen på hjälmen
Hakbandet är alltid knäppt på desst otäcka ponnyungar. Annars blir de nämnligen uteslutna. Så var du sett hur alla slarvar med det förstår jag inte. Men det visar ju hur mycket du vet.

Jag tycker i och för sig att författarinnan i Ridsport har en poäng. I Sverige har tyvärr klassiska dressyren och AR hamnat lite på sidan av. Det är få tävlingsryttare på hög nivå som har anammat filosofin, och hur ska de som är toppryttare någonsin kunna anamma det när etablisemanget förespråkar något helt annat? Det är inte lätt att komma och säga att "jag vill åka och träna för BB" när man tränar för någon av landskapsryttarna och vill ha en plats i landslaget. Balkenhol är ett gott försök, men när etablisemanget säger att "han inte säger något nytt" så är det svårt att hävda att det faktiskt finns något annat inom denna typ av ridning. Så varför ska de söka sig till ex. BB när de har egna framgångsrika tränare?

För låt oss vara ärliga, vi är fritidsryttare som lär oss saker som många av oss aldrig kunde drömma om tidigare och hur ska det imponera på någon inom etablisemanget- om inte etablisemanget själva börjar söka sig till detta? Och jag har faktiskt lite svårt att se hur de ska kunna göra det med "vår" hjälp. Jag förstår att ingen är imponerad av att se clinics med travare och islänningar, eftersom det bara är vackra halvblod med stora steg och ryttare som rider höga klasser som är något att "räkna med". Jag förstår att de vänder i dörren, eller inte ens kommer att titta för att de har hört hur "det går till".

Det är jättebra att det finns bredd och att det sprider sig. Men för att toppryttarna inom Svensk ridning ska våga "öppna sig" och se vad den klassiska ridningen har att erbjuda, då krävs att det finns någon som kan visa resultat på tävlingsbanan. Jag tror det är omöjligt annars! Tyvärr.... :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 215
Senast: Unhappy
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 873
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar