avelsnumret Ridsport?

Re: Senaste Ridsport?

Men tänk om det är så här istället.
De har som sagt redan sagt att det inte är något nytt. Dom kan redan. Bara att travarna och isläningarna inte har nått dit än.

Svar till:

"Jag förstår att ingen är imponerad av att se clinics med travare och islänningar, eftersom det bara är vackra halvblod med stora steg och ryttare som rider höga klasser som är något att "räkna med". Jag förstår att de vänder i dörren, eller inte ens kommer att titta för att de har hört hur "det går till". "

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Bra skrivet! Mvh Aker

Det finns en dimension som ingen berör. Men dock så viktig.
Ryttaren.
Oavsett vilken framstående ridlära man läser så står det ungefär lika. Så inget är okänt eller nytt.
Den egentilga skillnaden är att dessa hobbyryttare är inte ute efter ridningen i första hand. De söker annan bekräftelse. Dräkter, samvaro, yoga och allt möjligt. De är i grund och botten vilsa människor. En effekt av samhället.
Tävlingsryttaren söker sin bekräftelse som inte stämmer med den första gruppen. Och i båda grupperna finns det massor av hästägare som inte ska ha häst.
Har man häst som yrke så sitter man inte hela kvällen för att höra på ryttarnas problem, det finns enheter i sjukvården som ska ta hand om detta. Sen finns det dom som ser lätta pengar och erbjuder sån service. Man kan dra långt gående slutsatser om folk bara av vem dom vill träna för.
Klart att dåliga tränare blir sura över konkurrans. Men felet är inte ridningen utan personerna som är involverade. Fel person på fel jobb.
För varje ryttare så finns det en som är lägre i rang. Så även den sämsta ridläraren har kunder. Men det innebär inte att det är fel på den normala ridningen.
Nu är ju SRS på listan och märk att de har helt andra krav på ryttaren än att den bara vill rida. Det dom tar åratal för att utbild ryttaren till, görs på helgkurser runt om i landet. Och resultatet är ju vad den är, bedrövligt.
Fattar inte hur nån som har ägt en häst tror sig kunna ha hela kunskapen. Bara för att de fått rida en övning som kräver mycket mer än vad tex. instruktören är kapabel till.
Och hästvalet är ju vad den är, en grupp har de billigast sämsta hästarna som går att uppbringa och säger sig rida på nivå som SRS tar 10 på sig för att nå. Säger inte dettta en del?

Det jag funderar på i såväl artikeln som i ditt inlägg Antti är vilka "dessa hobbyryttare" alternativt "fritidsryttare" är...

Rent allvarligt alltså! Vilka ryttare menar man? Som du skriver finns det två grupper; hobbyryttarna som inte är ute efter ridningen utan efter bekräftelse, eller tävlingsryttare som inte tävlar för tävlingens skull utan söker bekräftelse (?). Denna uppdelning finns också i artikeln, och jag ifrågasätter den då jag anser att det är alltför generaliserat.

Finns det verkligen inte några andra ryttare? Jag upplever inte att jag känner mig hemma i någon av grupperna... Fast jag kanske bara är inskränkt och borde inse att jag hör till gruppen "hobbyryttare" eftersom jag rider i dräkt lite titt som tätt? :D

Funderar på en sak Jegra :idea: Vilka är Fritidsryttare alternativ hobbyryttare? Man kan fråga vad en tävlingsryttare gör efter jobbet(På sin så kallade fritid)? Antar att de tränar stenhårt med sitt ekipage... Med andra ord så är de Ryttare på sin fritid. För så väl känar man inte på att tävla att man kan leva på en häst... :confused: Eller... Jag tror att hon menade alla ryttare över lag... Så vi ska väll inte enbart ta åt oss.

:rofl:En liten funderare bara :rofl:

:) en vänligare omskrivning för vad man skulle vilja kalla en viss grupp ryttare för. Men det lämpar sig inte i tryck eller på nätet.
Sen är det en sak med alla beskrivningar, de passar inte in på alla. Dom som inte drabbas tar ju inte åt sig heller.

Det är lite det jag menar. Du har en teori om att de som inte drabbas tar inte åt sig. Jag fungerar nog annorlunda än din "standardbild" av hur människor fungerar, för så snart det framkommer kritik mot något jag är anknuten till så tar jag åt mig, börjar utvärdera och fundera på vad som blivit fel - även om jag kansnke inser att det inte är riktat direkt mot mig eller om jag kan konstatera att jag inte egentligen är berörd. Innebär det då automatiskt att jag är en hobbyryttare av den kaliber du menar?

Det avgör du själv. Behöver du omvärdera något pga. kritik så var det kanske befogat.
SRS har öppna träningar dit publik får komma. Släpper du in publik på sammma sätt, gör det då din träning till nivå med SRS eller är det bara ett sätt att verka bättre?
OBS hypotetisk fråga.

Nja, jag håller ju inte öppna träningar på samma sätt om SRS, men jag är öppen i min ridning, vill folk komma och titta gör det inte mig något. Ridhuset jag åker till har ofta "tävlingsdressyrryttare" som jag rider tillsammans med och det är inga problem, vi babblar på och rider som var och en trivs bäst.

Det öppnaste jag gör är väl förevisningar med häst om den akademiska ridkonstens utbildningstankar eftersom folk undrar och frågar efter det, men inte gör det mig till en ryttare på nivå med SRS, Egon v. Neindorff, Bent Branderup (o.s.v.) för det. Jag rider på min nivå, den klättrar stadigt uppåt men inte går det fort inte... Har många, många luckor och brister att arbeta på.

Känner inget behov av att verka bättre än jag verkligen är, de som tror det har misstolkat mig. Jag är konstant självkritisk och se om något av det jag gör behöver omvärderas. För den sakens skull låter jag inte det förtränga det jag faktiskt också är bra på. Jag tror på en balans mellan de två för en sund utveckling av sig själv som person.

Och jag är av den fasta övertygelsen att man faktiskt kan göra saker offentligt utan att tro att man är världsbäst! :D

Och jag är av den fasta övertygelsen att man faktiskt kan göra saker offentligt utan att tro att man är världsbäst!

Det kanske räcker att de som tittar tycker det *hukar*. :angel: :D :banana:

mvh Jessica

Det var en hypotetisk fråga :) så du hade inte behövt förklara hur du gör. För det är helt ointresant.
Ju högre upp man kommer ju mer planar kurvan ut. Att komma upp på en häst tar nån sekund och är ett stort steg. Men att ändra en styrning fån synbar till osynlig tar längre tid.

Hehe, försöker hinna svara mellan jobbuppgifterna så jag hann inte med att fundera i mer hypotetiska termer...

Enkelt uttryckt tror jag mitt svar på din hypotetiska fråga finns i min sista mening, ang. att man inte behöver tro att man är världsbäst bara för att man är offentlig...

Intressant diskussion hur som helst!

Tyck på ni bara, men försök att se bristerna också, ingen är perfekt (inte ens jag ;)) :D

Har nu läst den och har inga invändningar :)
Men märkligt är att ingen har nämt en annan insändare i samma blaska. Men det kanske beror på att AR är en skyddad verkstad.
Den insändaren hade flera fel än den första. Samma med en annan av samma författare som var införd i HF. Att dom bara trycker allt.

(...)Den egentilga skillnaden är att dessa hobbyryttare är inte ute efter ridningen i första hand. De söker annan bekräftelse. Dräkter, samvaro, yoga och allt möjligt. De är i grund och botten vilsa människor. En effekt av samhället.
(...) Och resultatet är ju vad den är, bedrövligt.(...)

Vilket sofistikerat sk-t-snack!!! Jag brukar inte höja tonen i forum men det här gör mig (jag som aldrig blir arg :crazy: riktigt hårresande arg. Jag är upprörd helt enkelt.

Effekt av samhället? Vilsna? Nej, jag ska säga dig att så länge människan har funnits har hon sökt sig till Gruppen. Gruppen kan vara religiös, militär, främlingsfientlig, fylld av mammor, Pelargonieinriktad, eller ja även fylld med hästar eller t om en viss sorts hästar och en viss sorts ridstil med tillhörande livsfilosofi. Och - en människa behöver inte vara "vilsen" för att man sluter sig en viss grupp eller sällskap eller livsfilosofi.

Resultatet? Ja hur man tolkar resultatet beror ju naturligtvis på vilka målen var när man började. Är målen att lyckas i ridsporten - ja då får man ju välja bästa vägen dit, kanske är det inte barockvägen. Är målet att få en stark häst samt att utveckla relationen till sin häst - ja kanske är inte ridsport det bästa?

kanske något ovänliga hälsningar
/hobbyryttaren (som bara råkar gilla att träna min häst akademiskt - är det är ok?)

Rädsla grundar sig oftast på okunskap

Framför allt samvaro är farliga saker :rofl: Och yoga!

Nej, fram för aktiviteter för manliga enstöringar, som jakt och strid :rofl:

Sv: Re: avelsnumret Ridsport?

Har varit nere i arkivet och rotat lite och hittade denna gamla tråd. Ger den en knuff uppåt ifall någon mer vill läsa!

Ser man artikeln (eller andemeningen med den - se mitt refererat) med andra ögon nu? Eller vad säger ni?

~FlipFheFrog *dammig efter sin nostalgitripp*

Sv: Re: avelsnumret Ridsport?

Jag läste den när den kom. har inte läst om den nu. Inte heller hela tråden.

Jag har ju försökt mena tidigare att det är ganska stor skillnad på den klassiska dressyr som bedrivs på SRS och AR

De tyskar som sökt hjälp har ju alla tagit hjälp av tränare som utbilddats på SRS bla. Ernest Hoyos, i artikeln så nämndes andra har jag för mig.
Det är faktiskt stor skillnad på vad dessa presterar och de sammetsklädda uppvisningar jag har sett

Nu skall jag läsa igen

Sv: Senaste Ridsport?

De tävlingsdressyrryttare som Sverige har i världsklass står för bättre ideal och ridning än de klassiska tränarna och ryttare som verkar i landet"

Kan jag inte uttala mig om

"Här i Sverige har folk blivit intresserade av den klassiska dressyren eftersom den har möjligjort för fritidsryttarna- som förut har haft väldigt lite insikt i korrekt träning och ridning-att träna övningar såsom piaff, öppna och sluta."

Stämmer väl ganska bra?

"Den vanliga dressyren har känts för tung och inte motiverat denna grupp av ryttare tidigare. På så sätt har det blivit lite mcDonalds effekt över den klassiska scenen i Sverige, där lösningar, redskap och idéer serveras snabbt till fritidsryttare som inte har så mycket tidigare kunskap att de kunna hantera detta"

Ja, den utvecklingen är väl ganska väntad?

"Här i Sverige har elever till elever börjat undervisa i klassisk dressyr. De är tränade av de få skickliga utbildare som kommer till Sverige, bland dem Bent Branderup. Men kunskapen och bakgrunden har inte räckt till för att täcka alla hål och fallgropar som väger leder förbi. Utrustningen och skolorna som lärs får en viktigare roll än vad som kanske är menat, och många andra mycket viktiga grundstenar glöms bort. Vägen har blivit smalare"

Stämmer väl?

"Många förknippar nu klassisk ridning med en viss sorts ridning och en viss sorts människor, vars ridning inte har den egentliga klass och suveränitet som ordet faktiskt innebär."

Håller med! Känns fördomsfullt, men fördomarna blir ofta besannade.

"t.o.m i Tyskland kan man se att den klassiska ridningen delat upp sig i två läger, där det ena förkroppsligar den kvalitet och perfektion som klassisk ridning innebär, och det andra lägret består av en grupp mindre kunniga fritidsryttare som leker med kläder, utrustning och ord, men representerar mindre god ridning."

Sant. Men så blir det väl lätt inom många olika områden? Det finns alltid en seriös del och en del som bara flyter med och vill "leka riddare, leka cowboy, eller kasta rep"??

"Förhoppningsvis kommer mer kvalitativa tränare från den klassiska dressyren även till Sverige. Tränare som kan påverka och inspirera ryttare från tävlingsdressyren och även från fritidsscenen att ta del av den kunskap och kvalitet som ligger i den klassiska dressyren, och inte bländas negativt av det som idag i Sverige kallas för akademisk ridkonst"

Låter klokt!

Jag tror hon vill få igång en diskussion som jag hoppas leder till att fler upptäcker vads om håller på att hända, men man behöver inte kasta skit för det.

Det här var väl inte att kasta skit?? Jag tycker att det var ganska mycket "huvudet på spiken"! ;) Jag tror att det finns rötägg överallt.. God ridning är alltid god ridning! Anser jag! ;)

Nirak

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 215
Senast: Unhappy
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 873
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar