Avelsintressant härstammning eller bara gammal?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fenestra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 164

Fenestra

Trådstartare
Sto e: Arram- Boneparte-Prince Fair xx. Har inte träffat damen ännu men undrar främst om det kan vara intressant att avla på?

Sv: Avelsintressant härstammning eller bara gammal?

Enligt BLUP har stoet inga meriter och ta en titt på hennes mammas BLUP......

Prince Fair xx vet jag har varit eftersökt i vissa kretsar men han ligger ju långt bak här.
Tror det mest meriternade på detta stoet är uppfödarna. De har haft en del framgångar.

Ja uppfödarna har haft framgångar..sen varför denna dam inte gjort ngt alls vet jag faktiskt inte, men har då inte talat direkt med uppfödaren utan med de som har henne nu.
Om du känner till henne så pma gärna!

Nej blupen är inget vidare alls.. Men har hört att tom vissa äldre elitston inte har så höga blup. Så ärligt har jag inte helt förstått hur jag ska "hantera" blupinfo.. Ser man på henne har hon högre blup på trav bla.. och då med hoppnedärvare???

Men hur vet ni/du vilket sto det är när jag bara skrivit in fadershingstarna? *mkt nyfiken måste jag säga:angel:*

Tyvärr gör jag inte det. Känner henne alltså. Pma hade jag kunnat gjort om jag gjort det.:smirk:

hehehe du fick pm av mig nu iaf:angel: jag hann skicka det medan du skrev ditt inlägg:D

Aj då! Måste göra en ändring.. hon har inget blup utan det är bara modern som har..

Nej blupen är inget vidare alls.. Men har hört att tom vissa äldre elitston inte har så höga blup. Så ärligt har jag inte helt förstått hur jag ska "hantera" blupinfo.. Ser man på henne har hon högre blup på trav bla.. och då med hoppnedärvare???

Men hur vet ni/du vilket sto det är när jag bara skrivit in fadershingstarna? *mkt nyfiken måste jag säga:angel:*

Blir ganska enkelt numera i den nyasökmotorn för halvblod där du kan ange fler kriterier.
Var så jag hittade upp henne och vem som fött upp henne.

*KL*

Hittade också henne lätt. Som lite kuriosa kan nämnas att hennes mormors mor var ett otroligt fertilt sto... 22 föl på raken, när hon var 26 så tog hon sig inte och avlivades. Har en gammal artikel om henne.

Ska lägga in info på sporthorse-data.com - det tar kanske ett tag (någon dag åtminstone) men sen blir det ju lättare att se vad stostammen gett.

Mvh Cissi

Oj! Låter spännande! Så tror ni att hon kan vara intressant om hon nu ser trevlig ut rent exteriört och rör sig ok?

Nu har jag inte hunnit kolla så mycket på mödernet ännu - men jag skulle nog säga njaaa i dagsläget... Det finns så mycket ston... Fast jag återkommer när jag kollat mer. Bonaparte är inte fy skam och inte Prince Fair heller, men rätt gammal stam.

Det lilla jag sett hittills är enbart hopphästar och en fälttävlanshäst, ingen i dressyr.

Mvh Cissi

Hade en kompis som köpte en häst Arram-fullblod som var bästa dresssyrhäst på Swede horse 1986 då med Susanne Gielen som äg ryttare. Enda häst jag sett efter Arram, men väldigt trevlig

Ahaa ok... väntar med spänning!:)

Nu har jag lagt in henne och hennes släktingar, du hittar henne i databasen jag länkade till ovan. Mormor och mormors mor var kanske inte helt tokiga ston för sin tid, men det här stoet du nämner är inget jag skulle vilja ha i avel eller köpa avkomma efter. Oavsett hur trevlig hon må se ut eller röra sig.

Om du tittar på mormodern, så kommer det ett par medelsvåra dressyrhästar ur hennes gren (klicka på 2nd offspring när du är inne på henne) men det är med helt andra hingstar än vad som finns i det nämnda stoets stam. Däremot finns en hel hög med hästar, nära släkt med det stoet, utan resultat.

Så, rättfram som jag är - leta upp ett annat sto att avla på! :)

Mvh Cissi

ahaaa.. tack för info:) Bra att du är ärlig.. ja det är ju ngr generationer att "hinna ikapp" så att säga!

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 711
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 262
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 853
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka