Avelsförfrågan

Cina

Trådstartare
För fyra månader sedan köpte jag min första raskatt, en förtjusande liten (nåja...) Norsk Skogkatts hane. Eftersom att jag har fullt upp med häst och familj så lovade jag uppfödaren att hon väldigt gärna fick låna med sig min sötnos på utställningar om hon ville det men att jag inte har tid med sådant själv.

Han har nu varit på en utställning och fått bra kritik, tyvärr var han precis fyllda sex månader och hade mao lite svårt att hävda sig mot de större ungdjuren så han fick ingen placering eller vad det kallas. Han ska fö på utställning nu i helgen med. Hoppas att det går bra. Jag är omåttligt stolt över honom. :love: :love:

Men nu till min fråga. Uppfödaren har fått avelsförfrågan på honom och hon undrade om jag var intresserad av att låna ut honom. Eftersom att jag dessutom är nybörjarraskattägare än mindre har uppfödningserfarenhet så har jag inte en aning om vad det innebär. Jag vet att det finns både uppfödare och hankattsägare här på forumet så jag hade hoppas att få lite råd och tips på vad att tänka på. Givetvis tänkte jag ta hjälp av min uppfödare men jag tänkte att jag skulle få lite värdefulla tankar även här. Vad ska man tänka på? Behöver han besiktas på något sätt? Vad och hur brukar man ta betalt?

Jag har inte bestämt mig för något alls ännu utan tänker så det knakar. Katten är inte könsmogen så jag har ju tid på mig att fundera...

Det blev kanske lite långt men jag vill väldigt gärna få lite hjälp i mina funderingar, jag skulle bli omåttligt stolt om lurvtussen fick bli pappa men frågan är ju om det är mer jobb än det är värt.

Sv: Avelsförfrågan

För att få avla spå måste han vara ID-märkt och han måste ha en godkänd testikelstatus, dvs båda testiklarna måste vara nere innan han får para. Även navelbråck måste kollas, men det görs väl ofta när dom är små och säljs. Testikelstatus kollas vid ett vanligt veterinärbesök och fylls i på stamtavlans baksida, den måste kopieras och skickas med vid registrering av avkommorna.
Sen brukar man testa avelsdjuren mot FIV och Felv, 2 smittsamma sjukdomar som överförs bl.a via parning.

Huruvida man testar just skogisarna för nått mer har jag tyvärr ingen koll på, nån annan kanske har det? Eller så pratar du med hans uppfödare som säkert har koll.

Prismässigt är det lite olika från ras till ras, en parning brukar ligga på 500-1000:- för själva parningen och sen 800-1500:- /levande unge.

Tack för svaren. Jag ska läsa besiktningsprotokollet från köpet lite noggrannare och se om han kollades för navelbråck men testikelstatusen kan ju väl inte kontrolleras förrän han är könsmogen antar jag. Som sagt var, jag ska prata ihop mig ordentligt med uppfödaren, hon är både duktig och erfaren.

Sen har jag kommit på en fundering till. Hur går det till rent praktiskt, brukar honkattägarna låna hem en hane eller brukar hanarna få ta emot i hemmet? Hon som är intresserad av parning bor ganska många mil härifrån så det är en rätt intressant fråga i mitt fall.

Btw så är det som synes inte skogisen på avataren, det är min vackra huskattskastrat på tre år som brukar ge mamma en massa fina presenter varje sommar, både ödlor och möss.

Normalt skickar man honan till hanen, eftersom många hanar har svårt att para på bortaplan. Räkna med att det behövs ett lättstädat rum eftersom de ofta strilar när de parar, och de kan vara rejält högljudda tidvis.

Risken finns att han blir "hankattsbesvärlig" efter parning, men har du ändå tänkt kastrera honom sedan spelar det ju ingen roll.

Det är jättebra för alla raser om trevliga unghanar används en gång innan de kastreras, istället för att alla ska para med de "stora" avelshanarna. :)

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 317
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka