Sv: Aveln i helhet
Vad är det för ras?
Vad har hon för stam, eller har du kanske ett kort av henne?
Först ser du till ditt stos kvaliteter. Sedan ser du till hennes brister.
Ställ dig frågorna:
Vad har du för plan med avkomman?
Vad har ditt sto att tillföra aveln? (kom ihåg att det är billigare och säkrare att köpa en trevligt föl, än att tillverka det!)
Sedan letar du upp en hingst, som har hennes förtjänster, och inte är svag i de punkter som ditt sto är.
Det kan nog vara ide att ta hjälp från någon utomstående, om man tror sig vara lite hemmablind.
Jag försöker matcha mina, så att de typmässigt inte avviker för mycket. Men det är ju en smaksak!
När du bestämt dig för ett par lämpliga hingstar (som gärna bör ha verkat i aveln ett par år), skulle jag försöka se så många avkommor som möjligt, och deras mödrar, så du kan få en bild av hur han förärver sig, med olika typer av ston.
När du sedan har sett hur ditt sto förärver sig, kan du pröva dig på yngre hingstar, men jag tycker att man dröjer med de yngre, innan man har den kunskap som behövs.
När du bestämt dig för hingst, kontaktar du hingststationen. De har som regel bra koll på vilken seminstation du skall vända dig till, i närheten av dig. Dvs, om du inte väljer naturlig betäckning...
När stoet går i brunst kör du dit den, och sedan är det bara att korsa fingrarna! Och betala!
mvh