Aveln i helhet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Saaarah
  • Startdatum Startdatum
S

Saaarah

Hej!

Jag funderar på att betäcka hästen som jag får hem i sommar, men då jag är helt obekant med aveln undrar jag helt enkelt hur allt går till ?
(Jag kommer förstås inte avla på henne innan jag är säker på hur allt går till osv, eller jag hittar en kunnig människa som kan hjälpa mig.)

Blir jätteglad för alla svar :banana: :D

Sv: Aveln i helhet

Ganska enkelt beskrivet så gör man som så att man letar upp en hingst som passar stoet och åker dit när stoet är brunstigt. Får henne betäckt, hon blir dräktig och elva månadre senare kommer det ett föl. Det var den enkla beskrivningen verkligheten brukar det vara lite krångligare och till en hel del beroende på vilken ras stoet har och om du äger eller lånar henne.
Vissa hingstar tar bara emot renrasiga ston, andra tar alla ston. Sedan också lite beroende på ras så finns det hingstar som verkar med naturlig betäckning (man måste åka till hingsten med stoet) och vissa som verkar via semi (då måste man antingen åka till hingsten eller till en semistation med stoet).
Det är olika från ställe till ställe om man vill att stoet ska vara veterinärundersökt innan. Ibland görs undersökningen direkt på plats innan stoet betäcks eller semineras. När det gäller detta så är det enklast att tala med hingstägaren och ev semistationen om hur man vill ha det där. Likadant om det finns möjlighet att lämna stoet på stationen eller om man måste köra henne dit var gång. Vid en normal brunst brukar man betäcka tre grånger, var annan dag, tills brunsten tar slut. Sedan ska stoet kollas vid tiden för nästa brunst för att se om hon är dräktig eller ska betäckas igen.

En sak att tänka på är om du inte äger stoet själv och inte får ett ett skriftligt avtal med stoägaren så kommer denna att stå som uppfödare av fölet. Även om du betalar allt och gör hela jobbet.

Enklast om du inte vet något alls om avel är att ta kontakt med stoets rasförbund och be att få tala med någon som är insatt i avel av rasen. Att läsa böcker om fölning och avel är inte heller fel. Precis som att försöka få tag i någon som finns i din närhet och som kan det här med avel och kan hjälpa dig.

Vad är det för ras?
Vad har hon för stam, eller har du kanske ett kort av henne?

Först ser du till ditt stos kvaliteter. Sedan ser du till hennes brister.
Ställ dig frågorna:
Vad har du för plan med avkomman?
Vad har ditt sto att tillföra aveln? (kom ihåg att det är billigare och säkrare att köpa en trevligt föl, än att tillverka det!)
Sedan letar du upp en hingst, som har hennes förtjänster, och inte är svag i de punkter som ditt sto är.
Det kan nog vara ide att ta hjälp från någon utomstående, om man tror sig vara lite hemmablind.

Jag försöker matcha mina, så att de typmässigt inte avviker för mycket. Men det är ju en smaksak! :)
När du bestämt dig för ett par lämpliga hingstar (som gärna bör ha verkat i aveln ett par år), skulle jag försöka se så många avkommor som möjligt, och deras mödrar, så du kan få en bild av hur han förärver sig, med olika typer av ston.
När du sedan har sett hur ditt sto förärver sig, kan du pröva dig på yngre hingstar, men jag tycker att man dröjer med de yngre, innan man har den kunskap som behövs.

När du bestämt dig för hingst, kontaktar du hingststationen. De har som regel bra koll på vilken seminstation du skall vända dig till, i närheten av dig. Dvs, om du inte väljer naturlig betäckning...

När stoet går i brunst kör du dit den, och sedan är det bara att korsa fingrarna! Och betala! ;)

mvh

Hon är korsning fbl/hbl/andalusier :smirk: Svart med stjärn, osäker på hennes stam, men tror hon har en ganska bra sådan.

Hur gör man med alla pengar? :confused: Språnavg. tex? förstår inte riktigt det där.. & om man inte väljer naturligbet. hur gör man då egentligen? är det så man kör ut hästen till en vet ? :confused:

Puttar upp saaarahs tråd, eftersom jag också har samma frågor.
saaarah: hur gör du med ditt korsningssto? Väljer du en hingst av någon av de raser hon har i sig?

Jag hade tänkt att ta andalusier eller fullblod, är dock osäker. men vill helst ha ngn av de raserna...

Hingstägaren skickar ut räkning på avgifterna efterhand. Det varierar från dels hingst till hingst och även från hingstägare till hingstägare beroende på vilka avgifter som hingsten har och vilka rutiner hingstägaren har.
Det finns lite olika avgifter:
- vissa hingstar har något som kallas bokningsavgift och den ska man betala innan betäckning.
- sedan finns språngavgift som man betalar till hingstägaren för att stoet blir betäckt eller seminerat med hingsten.
- vid semi kan det istället för språngavgift förekomma att man ta betalt per dos sperma som stoet behöver.
- vissa hingstar har sedan en dräktighetsavgift som kan varierar från 15 dagar efter betäckning till 90 dagar.
- till sist så finns också en avgift på levande föl.
De här avgifterna kan kombineras på olika sätt och det är upp till hingsägaren att göra det. Som exempel Flyinge har sina flesta hingstar med en dräktighetsavgift vid 15 dagar och sedan en avgift vid levande föl. Men vissa av de hingstar där Flyinge står för importen av semin har istället en avgift per dos och sedan inget mer.
Detta var avgifterna till hingsägaren för själva betäckningen och fölet. Sedan finns avgifter transport av semin om man inte kan åka till hingsten med stoet och för eventuell uppstallning på hingststationen. Ibland fakturerar även hingsthållaren vissa veterinär avgifter som annars kommer från veterinären. Dessa kan bli ganska stora om man har otur och har ett "krångelsto".
Är det sedan en hingst på semi så tillkommer kostnaderna för semineringen och om det är fryst sperma även för upptining.

Så när det är dags för betäckning åker man antingen till hingsten med stoet eller till en godkänd semstation. Lite beroende på avstånd och hur stoet är att transportera så kan man antingen köra henne fram och tillbaka varje gång eller låta henne stå kvar tills hon är färdig. Vissa väljer att lämna stoet kvar bara under själva brunsten andra tills man vet att hon är dräktig.

Tack, Masse. Det är ju en viktig "affär" man gör och jag vill ju helst inte avslöja mig som oerfaren. Det måste ju finnas en stor risk för att bli lurad i så fall. Men nu vet jag en del, tack för det!
mvh Ida

Det som är lättast att bli lurad på och som brukar vara dyrast är avgifterna till semistation och veterinär. Tar man stoet till hingsten även om det är semi så brukar hingstägaren stå för en hel del av extra kostnaderna som en bonus. Medan om man tar stoet till en semistation där hingsten inte finns kan man få betala extra för att man använder någon annan hingst än den man kanske har på stationen. Avgifterna till hingsten brukar framgå väldigt tydligt i hingstkataloger och annonser eller om man ringer och frågar. Så det viktigaste att ta reda på innan är de andra avgifterna.

Hur mkt brukar allt kosta, överlag? Dvs om man har en relativt bra hingst.

En hingst i halvblodsavel brukar ligga på mellan 1500 - 3000 i språngavgift eller dräktighetsavgift på 15 dagar och 4000 - 8000 i levandeföl- eller dräktig 90 dagaravgift plus moms. Finns både billigare och dyrare. Sedan kan stationsavgift, SH-avgift och bet-avgift tillkomma, olika vilkor hos olika hingstägare.
Flyinge tar på sina import semihingstar mellan 4000 och 5000 per dos plus moms. Har man tur så kan det räcka med 2 - 3 doser plus semiavgift och veterinärkostnader för ett föl.
Så där mellan tummen och pekfingern brukar det bli mellan 15 000 och 20 000 för ett föl med alla avgifter och andra kostnader som foder, transporter och registering. Det beror mycket på vilken prisklass hingsten är i och hur lätt stoet blir dräktigt. En billigare hingst och ett sto som blir dräktigt på första försöket blir billigare än ett sto som krånglar med brunst och behöver mycket veterinärbehandling och en dyrare hingst.
Jag tror att ni kan beställa Flyingeshingstkatalog den brukar ha en sida där man kan fylla alla avgifter och se vad ett föl kommer att kosta. Tror att den kostar 20 kronor. Där brukar också finnas mycket annan och bra information om vad man ska tänka på i samband med betäckning och ibland också vid fölningen.

Senast ändrad:

Vad är det för P.R.E bakom henne vet du det ?
Kan vara intressant att veta om du ska betäcka med en P.R.E hingst :)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 990
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Lars L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025