Avel på triangelmärkta ston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Masec 97
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avel på triangelmärkta ston?

Nej, vem vet hållbarheten på sitt avelssto? Att de är i avel innebär ju att de inte rids, för det mesta.

Nä, precis.vem vet hållbarheten i stoet om den inte tävlats högt/länge???
Därför ännu viktigare att inte avla på ston som tex är under klass II... en häst med tex en 5 på benen är rätt j*kla kass ibenstället alltså... det finns så mångs ston som säkert är bättre att välja till avelsarbete då:angel:

Läs gärna mitt inlägg lite ovan i tråden...

Nä, precis.vem vet hållbarheten i stoet om den inte tävlats högt/länge???
Därför ännu viktigare att inte avla på ston som tex är under klass II... en häst med tex en 5 på benen är rätt j*kla kass ibenstället alltså... det finns så mångs ston som säkert är bättre att välja till avelsarbete då:angel:

Mitt sto fick en 7.a av Curt Graaf... ;) Men den var generöst satt.

Jo, jag håller med dig iofs. Men mitt resonemang bygger helt på hur jag ska få fram bästa tänkbara avkomma. Ett sto med meriter i svår hoppning eller 10.or på gångarterna med 5-6 på benen är mer intressant för mig att avla på än en häst som har tvärtom. Eller 8 på benen och 7.or på samtliga gångarter. Det är helt enkelt svårare att få fram egenskaper som gör att de lyckas på tävlingsbanan än att avla korrekta eller nöjaktigt korrekta ben.

Potential och prestation går alltid före korrekthet för mig.

Ett sto som har så svagt benställ att den får en 5a på benen skulle jag inte avla på oavsett om den hade 10or på våde hoppning och gångarter....

Ett sto som har så svagt benställ att den får en 5a på benen skulle jag inte avla på oavsett om den hade 10or på våde hoppning och gångarter....

Ja, jag förstår att de flesta resonerar så. Men inte jag. Och har hon hållit prövningar trots sitt taskiga benställ - ännu bättre.

Veterinärer föreslog våren 2003 att vi skulle triangelmärka Cinna pga hälta. (Cinna stoppar när hon har ont.) Vi vägrade triangelmärka. Cinna fick vila/skrittmotioneras ett halvår. Sen provade jag att sätta igång henne och hon hoppade glatt. 2004 betäcktes hon och tävlades upp till LB hoppning. (Lågt för att vara henne men ändå.)
Hon fölade i maj-05. Gick sen LA dressyr, med över 60%, och LB hoppning hösten 2005. Nu är hon fullt igång och återställd. Tävlar LA hoppning, med nya ryttaren placeringar upp till reg LB.

Fortfarande vet ingen varför eller hur. Men hon är frisk och glad och det är det viktigaste.

Så för mig är triangelmärkning en riktigt idiotisk märkning.

hmm. har hästen blivit märkt efter en olycka kan jag ju gå med på det. men då måste man ju veta säkert att det var för det och inget annat hästen märktes

Så för mig är triangelmärkning en riktigt idiotisk märkning.
[/QUOTE]

Många väljer att i din situation slakta sina hästar istället.
Tack vare t-märkningen får många hästar vara kvar i livet för att deras ägare inte har tålamod eller "råd" att ge dem tid och chans att tillfriskna till fullo.

Därför resonerar jag som så att en t-märkning inte säger så mkt om individen.

Är hästen ren på plåtarna och exteriört ok men halt så är just en sådan häst som borde ordineras vila istället för utdömning. MEN hur många aktiva ridsportmänniskor här inne är villiga att ge sin häst 12månaders vila på vinst och förlust?
Ett år utan träning och tävling och sedan skall hästen dessutom sättas igång sparsamt också. En tumregel är att igångsättningen skall ta ungefär lika lång tid som hästen varit avställd.

Jepp, därför jag skrev 'för mig'. Jag har inget problem med att behålla ett skadat sto om det finns anledning till det. Det finns det i det här fallet, Cinna har ett avelsvärde och därför kunde vi chansa. Det visade sig vara lönt.
Personligen anser jag att en hel del triangelmärkningar gör att tävlingsbanorna förlorar fina hästar och ponnyer i onödan.

Har en god vän som är ombud för ett förs.bolag och det börjar tyvärr bli en trend att ston med spatt triangelmärks och sätts i avel, det värsta är att majoriteten av stona är under 10 år...
Mao har de inte hållt för arbete och får dessutom en lång karriär i avelsboxen:eek:

Om jag skulle köpa en fölunge och såg att stoet var T-märkt skulle jag kräva att få se anledningen.

Det är klart att man inte ska avla på ärftliga svagheter och defekter. Har ens sto en skada så frågar man den veterinären som behandlat skadan om det finns risk att det är en ärftlig svaghet, och är veterinären ifråga dessutom en av landets främsta hästveterinärer som själv dessutom äger massor av hästar och bedriver aktiv avel, så bör man ju känna sej trygg med det svar man får. Man kollar dessutom på de släktingar som finns som stoet har om de är friska.

Vet man med sej att stoet har fått en amatörmässig uppväxt med endast fri tillgång till icke analyserat hö och inget mer gjorts alls, och att stoet ifråga inte tränats och hållits i rörelse som ung utan tvärtom ridits in extremt sent, eller tvärtom ridits in extremt tidigt och ridits hårt och felaktigt, kanske också verkats och skotts av en hemmafixare, så finns det goda skäl att misstänka att sådana faktorer kan vara enda orsaken till att stoet är extra utsatt för skador. Det ärvs inte, utan man ser som uppfödare till att fostret/fölet får all näring det ska ha med uträknad foderstat och ser till att det får lagom träning i rätt tid under unghäståren.

Så jag tycker att man kan avla när man säkerställt att det inte är ärftligt.

Om jag skulle köpa en fölunge och såg att stoet var T-märkt skulle jag kräva att få se anledningen.

Vad klokt, jag kanske skulle ta kontakt med min hästs veterinär som behandlade skadan och be om ett skriftligt intyg på att skadan inte är en ärftligt svaghet. Man vet aldrig, kanske vill jag sälja hennes föl en dag, och då kanske spekulanten, precis som du, vill veta varför.

Jag tog en kopia på veterinärutlåtandet innan det gick till förs.bolaget.
Där står mkt utförligt hur skadan uppstått.

Det är klart att man inte ska avla på ärftliga svagheter och defekter. Har ens sto en skada så frågar man den veterinären som behandlat skadan om det finns risk att det är en ärftlig svaghet, och är veterinären ifråga dessutom en av landets främsta hästveterinärer som själv dessutom äger massor av hästar och bedriver aktiv avel, så bör man ju känna sej trygg med det svar man får. Man kollar dessutom på de släktingar som finns som stoet har om de är friska.

Vet man med sej att stoet har fått en amatörmässig uppväxt med endast fri tillgång till icke analyserat hö och inget mer gjorts alls, och att stoet ifråga inte tränats och hållits i rörelse som ung utan tvärtom ridits in extremt sent, eller tvärtom ridits in extremt tidigt och ridits hårt och felaktigt, kanske också verkats och skotts av en hemmafixare, så finns det goda skäl att misstänka att sådana faktorer kan vara enda orsaken till att stoet är extra utsatt för skador. Det ärvs inte, utan man ser som uppfödare till att fostret/fölet får all näring det ska ha med uträknad foderstat och ser till att det får lagom träning i rätt tid under unghäståren.

Så jag tycker att man kan avla när man säkerställt att det inte är ärftligt.

Var det ett knapplån tro?

Men om jag skulle T-märka ett sto skulle det nog inte vara så mkt för pengarna utan för att undvika att en häst som inte skall tävlas/tränas mer dyker upp på en tävlingsbana någonstans, när man sålt den som avelshäst eller promenadhäst.

Mitt sto fick en 7.a av Curt Graaf... ;) Men den var generöst satt.

Jo, jag håller med dig iofs. Men mitt resonemang bygger helt på hur jag ska få fram bästa tänkbara avkomma. Ett sto med meriter i svår hoppning eller 10.or på gångarterna med 5-6 på benen är mer intressant för mig att avla på än en häst som har tvärtom. Eller 8 på benen och 7.or på samtliga gångarter. Det är helt enkelt svårare att få fram egenskaper som gör att de lyckas på tävlingsbanan än att avla korrekta eller nöjaktigt korrekta ben.

Potential och prestation går alltid före korrekthet för mig.

Ett sto med meriter i Svår hoppning med 5-6 på benen, bevisar att just den exteriöra avvikelsen är betydelselös för hållbarheten. Ett sto med taskig benställning som går sönder i LA kanske inte bevisar, men iallafall varnar för att avvikelsen kan vara orsaken. Som jag ser det är förutsättningen för en lyckat prestationsavel att INTE avla på exteriöra inkorrekter som kan ha betydelse för hållbarheten.

**KL**
Även ridning, skoning, underlag etc påverkar hållbarheten. Vet inte om det står tidigare i tråden. Men en del halta hästar jag stött på genom mitt liv är kanske mer ett resultat av ryttarens/ägarens okunskap än hästens dåliga gener. Svårare att bevisa, men det finns flera ryttare som har återkommande ledinflammationer på mer än en häst och kanske det inte är farligt att sätta ett av dessa ston i avel?
Ofta står det att man inte ska avla på hästar med återkommande ledinflammationer. Inte allt för sällan läser man om hästar som tidigare haft återkommande lediniflammationer men som med den nya ryttaren är fullt frisk och fungerande. Bara en liten parantes.

U

**KL**
Även ridning, skoning, underlag etc påverkar hållbarheten. Vet inte om det står tidigare i tråden. Men en del halta hästar jag stött på genom mitt liv är kanske mer ett resultat av ryttarens/ägarens okunskap än hästens dåliga gener. Svårare att bevisa, men det finns flera ryttare som har återkommande ledinflammationer på mer än en häst och kanske det inte är farligt att sätta ett av dessa ston i avel?
Ofta står det att man inte ska avla på hästar med återkommande ledinflammationer. Inte allt för sällan läser man om hästar som tidigare haft återkommande lediniflammationer men som med den nya ryttaren är fullt frisk och fungerande. Bara en liten parantes.

U

Jag hoppas att du förstår att det är ungefär så jag menar. Att en taskig benställning KAN vara orsaken till att en häst går sönder redan i lätta klasser, och att det därmed är ett VARNINGSTECKEN att ta på allvar. Om man sen får indikationer på att hästen är felriden, övertränad, felskodd etc kanske det inte alls beror på avvikelsen som sådan. Min erfarenhet är dock att det generellt verkar "lättare" att rida sönder en häst som belastar fel pga exteriöra avvikelser, men därmed inte sagt att helt korrekta hästar INTE kan gå sönder av felaktig behandling...

Ja, ibland kan ju SIS vara mer orsaken än just inkorrekt benställ.

Jag red själv igång vårt gamla avelssto efter gaffelbandsskada och därmed upptäckt av kissing spine. Hon blev ridbar igen, (trots att jag är ordförande i SIS:D), men höll inte så länge till tyvärr pga en skada hon åsamkat sig vid 6 månaders ålder. En pinne i kotleden som gjorde att vet. ville ta bort henne.
Det är den skadan som vi sedan triangelmärkte henne för. Jag misstänker att kissing spine kan vara en indirekt orsak av detta-hon är en hårding som inte ger upp men har kanske kännt av kotleden och spännt sig ibland och belastat sin kropp fel i alla år. Hon var 13 år när hon märktes.

KL
Intressant diskussion det här, jag har ett triangelmärkt sto som jag ägde först från hon var ett till hon var sex då jag tyvärr var tvungen att sälja henne. Hon har sedan varit hos samma ägare tills för ett år sedan då jag fick köpa tillbaka henne billigt pga triangelmärkningen. Jag har ju ända sedan jag köpte henne första gången velat ta ett föl på henne för min egen räkning men vet inte hur jag ska göra. Hon har mycket som talar för henne, god exteriör bed. med 41 p som fyraåring med 8 på benen bl.a, hon rör sig trevligt och hoppar riktigt bra. Hennes tidigare ägare tävlade henne främst i dressyr och har segrar t.om MSV. Hon är arbetsglad och har en helt otrolig ridbarhet, mkt lätt för sig. Hon blev triangelmärkt lite väl enkelt kan jag tycka, gick ej igenom böjprov på h.b men inget kunde hittas vid röntgen, hon var då 15 år och har tävlat en del. Ingen vidare utredning gjordes så jag vet egentligen inte varför hon t-märktes, men men nu är hon ju min igen:love: och jag är i valet och kvalet om jag ska ta föl på henne eller inte. Kan tillägga att hon i dagsläget rids som vanligt och inte visar någon som helst hälta. Tja jag får väl se hur jag gör, hon är ju egentligen min drömhäst och har allt jag vill ha hos en häst så det är frestande. Vad tycker ni som har erfarenhet av ngt liknande?
Inka

Jag har tagit två föl på ett t- märkt sto. Jag vet inte varför hon t märktes, försökte ta reda på det men fick inte fatt i den förrförra ägaren och då kunde inte försäkringsbolaget ge information.

Jag hade henne i tre år, red henne ganska mycket sista året eftersom hon ej blev dräktig då. Jag kan ju bara säg att friskare häst än henne har jag nog inte haft i mitt stall! Aldrig så mycket som en galla, förkylning, sår, hovspricka eller någonting under de åren jag hade henne. Och en underbar ridbarhet. Hon tålde både hoppning och ordentliga galoppsträckor utan att någonsin visa hälta/oregelbundenhet.

Jag ångrar absolut inte att jag tog föl på henne, jag anser att hennes t märkning var alldeles onödig. Men jag vill ju syna en t märkt häst ordentligt innan jag sätter henne i avel. Idag hade jag nog varit mer noggrann med att verkligen ta reda på orsaken till t märkningen innan jag köpt ett sto för avel. Mitt sto b premierades med orden "det är den här typen av fullblodsston vi vill ha i fullblodsaveln".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 421
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 662
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 548
Senast: dobbis
·
Skola & Jobb Hej! Jag skulle behöva lite hjälp gällandes hur man ska tänka nu efter gymnasiet. Som person har jag länge varit väldigt studieinriktad...
Svar
10
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka