Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Jag är ingen avelsexpert, därför slänger jag in frågan här. Hur ser ni på faktumet att man avlar på trialngelmärkta ston?
Då menar jag inte ston som är triangelmärkta efter yttre skador utan dom som är det på grund av till exempel förslitningar eller felställningar.
Tacksam för svar!
Håller nog inte riktigt med om det där med hellre 5-6 på benen och meriter. Det finns ju många bra hingstar som nedärver bra hopp/gångarter och jag skulle hellre se att folk avlade på bra ben och sedan självklart även meriter varför måste alltid ensak utgå? visst det är mer avancerad avel men det är att avla tycker jag. bra ben = hållbarare häst (i det stora hela) och har denäven bra gångarter/hoppförmåga är det ngt negativt? Finns ju en anlenig varför hingstar måste ha minst 7 på ben nä de ska godkännas om de nu inte godkänns på prestation... Men ja, nej allt ska vara bra!Mitt sto fick en 7.a av Curt Graaf... Men den var generöst satt.
Jo, jag håller med dig iofs. Men mitt resonemang bygger helt på hur jag ska få fram bästa tänkbara avkomma. Ett sto med meriter i svår hoppning eller 10.or på gångarterna med 5-6 på benen är mer intressant för mig att avla på än en häst som har tvärtom. Eller 8 på benen och 7.or på samtliga gångarter. Det är helt enkelt svårare att få fram egenskaper som gör att de lyckas på tävlingsbanan än att avla korrekta eller nöjaktigt korrekta ben.
Potential och prestation går alltid före korrekthet för mig.