Avel på spondyloshund

Sv: Avel på spondyloshund

Fast i det här fallet så verkar man ju inte rutinmässigt HD-röntga inom rasen så hur ska man då veta om det finns ett problem eller inte?

Men som sagt, den här tiken är drabbad av flera problem vilket självklart inte är bra grund för avel.

Nä, man vet ju inte om det är ett problem med HD eller inte. Men även om det inte är det så tycker inte ju inte jag att det är en ursäkt för att avla på en hund med C-höfter. Men behöver ju inte skapa sig problem med tiden.. Liknade raser har ju problem med HD, som ex. staffen. Både staffen och Bullarna är ju ganska lika i kropp och börjar man tillåta och att använda vissa avelsdjur bara för att, så kommer det väl kanske bli ett problem på Bullarna med.

Sen finns det mer problem i Bullarna som ingen verkar vilja ta tag i, rasklubben blundar och verkar inte vilja se problemet heller. Det finns många seriösa uppfödare där ute, men ser också mycket skräp, en del verkar vilja få lite pengar då Bullarna ligger ganska högt i pris nu.

Men min hunds mamma är ju absolut inget avelsmaterial, och som tur är så blir det inga fler kullar på henne.

Sv: Avel på spondyloshund

I en ras där man inte testar för HD kan ju C-höfter faktiskt vara ett bra resultat, det är bara det att ingen vet.

Jag sitter själv i situationen att jag är den enda (såvitt jag vet) uppfödaren av min ras (katt) som HD-röntgar och nu har jag en ungkatt med mild HD på en höft (dvs. en C-höft, den andra är normal). Hon har unika linjer, ett utmärkt hjärta, är DNA-testad fri för en viss njursjukdom och bra i en massa andra avseenden men hon har en C-höft. Är hon automatiskt dåligt avelsmaterial? I en ras där ingen annan HD-röntgar, där det med säkerhet går lika "dåliga" (hon är obesvärad) och sämre höfter i avel bara det att uppfödarna ingenting vet.

Det här med avel måste ske med en helhetssyn. Det går inte att stirra sig blind på enskilda defekter och sålla bort enbart därefter. Sållar man för hårt för man för få individer kvar i avel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
972
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 353
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar