Avel på spondyloshund

Sv: Avel på spondyloshund

Hur har avelsförbudet kunnat hävas?

Det kan ju ha varit ett muntligt önskemål och inte ett avelsförbud i ordets rätta bemärkelse.

Så vitt jag kan se (SandraM:s hund har ett stamtavlenamn som är lätt att minnas) på avelsdata så är mamman inte belagd med avelsförbud. Hon är av någon orsak HD/ED-röntgad även om inte rasens hälsoprogram kräver det (andra tester som bör göras är dock inte genomförda) med resultatet HD C och ED ua. Mammans föräldrar har inga veterinärdata alls. En kullbror till mammans far är dock belagd med avelsförbud, dock utan veterinärdata.

Vill man förhindra avel på en hund man lämnar ifrån sig så ser man till att den är avelsspärrad hos SKK, eller så kastrerar man den.

Självfallet.

Däremot kan man ju inte avelsspärra av vilken anledning som helst och en 8 veckors valp som man säljer är det ju inte riktigt läge att kastrera.

Men jag håller med dig. Fanns det skäl för avelsspärr så får uppfödaren skylla sig själv om hon inte ansökte om avelsförbud innan hon sålde en valp som enligt hennes egen uppfattning absolut inte borde vare i avel.

Galet! Min hund kommer från en mamma med defekter och borde absolut inte vara i avel. Kom av en slump i kontakt med uppfödaren till min hunds mamma, och när hon sålde hunden var det avels förbud. Den tiken har nog haft 3 kullar tror jag...

Min hund är långt ifrån en frisk individ, vad som kommer från mamman och inte är så klart svårt att veta. Tycker själv att de ska vara strängare regler för avel och att kollen vilka djur som används. Men sen när man inte får bra och konkreta svar från rasklubben heller så kan man ju börja fundera på om aveln i största allmänhet är seriös el. inte!

Intressant, har du testat att reklamera "felen" hos uppfödaren och kräva en del av inköpspriset tillbaka? Det är ju möjligt att reklamera upp till 3 år efter köpet. Du får förmodligen i praktiken inga pengar tillbaka, det är säkert svårt för dig att bevisa att valpen var defekt när den såldes. Däremot är det ju möjligt att uppfödaren får sig en tankeställare när innebörden i konsumentköplagen och risken att faktiskt bli ersättningsskyldig för defekta valpar upp till 3 år efter försäljningen kommer fram.

Kan inte sådant anmälas till kennelklubben eller liknande? Om uppfödaren har papper på avelsförbud så finns ju bevis på att hundägaren har gjort motsatsen i o m att det finns registrerade(?) valpar efter tiken.

Jag vet inte hur de gjorde vid säljande. Men när jag pratade med uppfödaren till min hunds mamma så sa hon att hon lämnat avelsförbud på tiken. Jag vet inte alls hur det funkar el. hur man gör vid sådana tillfällen?

Det kan ju ha varit ett muntligt önskemål och inte ett avelsförbud i ordets rätta bemärkelse.

Så vitt jag kan se (SandraM:s hund har ett stamtavlenamn som är lätt att minnas) på avelsdata så är mamman inte belagd med avelsförbud. Hon är av någon orsak HD/ED-röntgad även om inte rasens hälsoprogram kräver det (andra tester som bör göras är dock inte genomförda) med resultatet HD C och ED ua. Mammans föräldrar har inga veterinärdata alls. En kullbror till mammans far är dock belagd med avelsförbud, dock utan veterinärdata.

Ja, precis han är registrerad, så det är inga problem där. Men jag kan säja att jag missade en del saker när vi kollande uppfödare. Detta är min första hund jag köpt på egen hand, och jag tyckte jag var noga men missade ändå HD statusen (hon borde väl redan där inte användas i avel kan jag tycka.) Men det jag fick fram av min hunds mammas uppfödare var att hon hade osteokonderos. Min hund är röntgad och kollat men inte hittat något sådant. Men han har stora problem med tassar och nu har han även haft diskbråck... Han är så ung, men redan haft så mycket problem.

Ja, precis han är registrerad, så det är inga problem där. Men jag kan säja att jag missade en del saker när vi kollande uppfödare. Detta är min första hund jag köpt på egen hand, och jag tyckte jag var noga men missade ändå HD statusen (hon borde väl redan där inte användas i avel kan jag tycka.) Men det jag fick fram av min hunds mammas uppfödare var att hon hade osteokonderos. Min hund är röntgad och kollat men inte hittat något sådant. Men han har stora problem med tassar och nu har han även haft diskbråck... Han är så ung, men redan haft så mycket problem.

Fast just HD-resultatet är kanske inte det största problemet, i synnerhet inte inom en ras där man generellt sett inte testar och således inte har någon direkt koll på HD-läget. Det är väl snarare kombinationen av HD och spondylos som är det stora problemet.

Jag är inte speciellt brydd i vad som i teorin godkänns, utan är mest intresserad av varför man anser att en hund med spondylos ska avlas på, då man skulle sträva till att använda hundar som är "bättre än genomsnittet".

Indexet ligger på 64 hos mamman och 126 hos pappan.

kl

Kan tilläggas att min hund har avelsspärr satt av uppfödaren enbart p.g.a. färgfel (som inte heller automatiskt förs vidare...) Detta syns som röd stämpel i hundens papper, samt i hundens registreringsnummer (två första bokstäverna).

Märkligt att man kan avelsspärra pga färgfel, speciellt med tanke på att ca 20 % föds huvudsakligen vita samt att Tyska Boxerklubben arbetar för att få den vita färgen godkänd hos FCI.
Färgen torde vara ett ganska oväsentligt problem i skuggan av PNP, hjärt, spondylos o knäproblem.

Fast, vad menar du med att du inte är intresserad av vad som teoretiskt godkänns - det är ju vad vi avlar utefter och det är vad kraven från finska och svenska kennelklubben är satta efter. Vet vi inte hur saker och ting nedärvs går det inte alltid att försvara bortplockandet av individer ur avel.

Det finns kanske en tanke bakom som du inte vet om. Eller så är det helt enkelt en skituppfödare! Det allra bästa vore väl om du frågade källan själv. Ring uppfödaren och hör med hen varför denna kombination är i hens ögon vettig. Du kanske får ett skitsvar eller så får du ett vettigt, vem vet. Folk kan förvåna. Men varför man tycker det är OK att avla på en spondylosdrabbad individ kommer du inte få svar på här utan bäst är att fråga uppfödaren som gjort kombinationen och av någon anledning tyckt det var värt det.

För min del tycker jag det är trist när valpköpare eller andra oinsatta skriver ut på forum istället för att fråga uppfödaren själv. Vissa saker tycker jag man diskuterar och om man är oense låter vara alt. går till kennelklubben om det (ifall det är riktigt allvarliga grejer).

Märkligt att man kan avelsspärra pga färgfel, speciellt med tanke på att ca 20 % föds huvudsakligen vita samt att Tyska Boxerklubben arbetar för att få den vita färgen godkänd hos FCI.
Färgen torde vara ett ganska oväsentligt problem i skuggan av PNP, hjärt, spondylos o knäproblem.

Exakt vad jag är ute efter. Liksom, hur sjukt är inte det. Samma person spärrar p.g.a. färgfel men godkänner spondylos grad 2 och halvkassa höfter.

Nu hade jag ju ändå aldrig avlat på min hund, för hon har ju en del fel.

Belethien: Vad jag är intresserad av är ju just tanken bakom all avel, inte bara just detta fall. Vi har ju diskuterat avel och blandraser både en, två och tio gånger här, och jag tycker att bristerna i rasaveln är viktiga att diskutera. Nedärvs eller inte så ser jag inte alls varför man ska avla på en hund med brister då man lika bra kan avstå. Eller ta en utan brister. Vi blir ju inte av med rasens typfel genom att avla på de näst bästa eller ännu sämre hundar. Det måste väl också du hålla med om.

Hade jag velat skälla på uppfödaren hade jag aldrig fått en diskussion. Jag kan ju nästan säga att det är en uppfödare av alternativ två i ditt inlägg.

Är det inte SKK själv som sätter spärren i samband med att valparna registreras med en för rasen inte godkänd färg? Just med boxer är det väl dessutom så att färgen är kombinerad med annat "icke önskvärt", t ex dövhet, och då finns det ju en logik i avelsspärren. Däremot skulle det (såvitt jag vet) inte vara något problem att avla på gula flatcoated retriever.

Nu är det inte frågan om SKK, men här kan alltså uppfödaren själv sätta spärr. Hon eller han måste dock skriva ner en orsak, denna gång färg.

Om jag har förstått rätt så kan alltså "ansökan" om spärr avslås, me jag vet inte om det förekommer i praktiken.

Är det inte SKK själv som sätter spärren i samband med att valparna registreras med en för rasen inte godkänd färg? Just med boxer är det väl dessutom så att färgen är kombinerad med annat "icke önskvärt", t ex dövhet, och då finns det ju en logik i avelsspärren. Däremot skulle det (såvitt jag vet) inte vara något problem att avla på gula flatcoated retriever.
SKK sätter inga avelsspärrar, det gör uppfödarna om de vill. Att färgen inte är godkänd handlar inte om hälsa, utan om vad som premieras på utställning.

"What breeds are affected by deafness?

Deafness occurs in many breeds. The highest incidence is in the dalmatian, with studies from the US and the UK showing that 18 to 30% are unilaterally deaf, and 5 to 10% are bilaterally deaf. The condition is slightly more common in female dalmatians. Other breeds with a relatively high incidence of deafness are the English setter, Australian shepherd, border collie and Shetland sheepdog.

There is a strong association of deafness with increased amounts of white colour in the coat and blue eyes (heterochromia iridis) in breeds with merle and piebald coat colouring. Merled breeds include the merled collie and Shetland sheepdog, Australian heeler, dapple dachshund (18% bilaterally deaf, 36% unilaterally deaf), harlequin great Dane, Norwegian dunkerhound, and old English sheepdog. Breeds with the piebald gene (which affects the amount and distribution of white areas) include the beagle, bull terrier, samoyed, great Pyrenees, Sealyham terrier, greyhound, English bulldog, English setter, and of course dalmatian.

Congenital deafness is reported less commonly in many other breeds including the akita, cocker spaniel, Staffordshire terrier, Boston terrier, boxer, Catahoula leopard dog, Doberman pinscher, dogo Argentina, English springer spaniel, foxhound, German shepherd, greyhound, Jack Russell terrier, Kuvasz, Maltese terrier, miniature pinscher, miniature and toy poodle, papillon, Rhodesian ridgeback, rottweiler, St. Bernard, Scottish terrier, Shropshire terrier, Siberian husky, Walker American foxhound, West Highland white terrier, whippet.

For many breeds and many disorders, the studies to determine the mode of inheritance or the frequency in the breed have not been carried out, or are inconclusive. We have listed breeds for which there is a consensus among those investigating in this field and among veterinary practitioners, that the condition is significant in this breed.
"

http://www.upei.ca/~cidd/intro.htm

Fast just HD-resultatet är kanske inte det största problemet, i synnerhet inte inom en ras där man generellt sett inte testar och således inte har någon direkt koll på HD-läget. Det är väl snarare kombinationen av HD och spondylos som är det stora problemet.

Nä, visst var kanske det kanske inte det största problemet. Men om man nu inte har problemet i rasen, varför ska man då avla på en hund som har det bevisat? Det kommer ju inte hjälpa rasen det minsta.. Rasen har så många problem som det är så man behöver ju inte avla på hundar som visar andra defekter tycker jag. Sen finns det andra problem i rasen som inte ens rasföreningen verkar vilja se på...

Men som sagt, att avla på osunda hundar oavsett vad som är rekommenderat i rasen tycker jag inte är helt korrekt. Även om man kanske kan göra vissa undantag för sådant man inte vet något om. Man behöver ju inte avla bara för att avla!

Belethien: Vad jag är intresserad av är ju just tanken bakom all avel, inte bara just detta fall. Vi har ju diskuterat avel och blandraser både en, två och tio gånger här, och jag tycker att bristerna i rasaveln är viktiga att diskutera. Nedärvs eller inte så ser jag inte alls varför man ska avla på en hund med brister då man lika bra kan avstå. Eller ta en utan brister. Vi blir ju inte av med rasens typfel genom att avla på de näst bästa eller ännu sämre hundar. Det måste väl också du hålla med om.

Om avel vore så enkelt. Det fungerar inte som 1+1 utan en hund med sämre egenskaper kan ärva ned helt andra egenskaper, därför ska man titta på en generell familjebild innan man funderar på avel. En hund som är perfekt på papper kan ha släktingar som är extremt undermåliga och tvärtom. Att då försöka hitta en hel släkt som är Ua är inte enkelt och då handlar det om kompromisser och vad man själv är villig att chansa med, uttalandet "pick your poison" passar sig väl när det gäller avel.

Det är relevant hur det ärvs ner därför att det avgör hur du ska förhålla dig till aveln. Den omfattande forskningen på HD i Sverige visar på att du inte kan använda perfekta A- och B-höfter för att det inte kommer att ta oss någon vart, man måste inkludera C-höfter också! D.v.s. det är inte per automatik bra eller ens fördelaktigt att avla på Ua. Detsamma kan gälla spondylos. Som jag dessutom förstått så är det inte per automatik eller ens särskilt vanligt att en hund med spondylos faktiskt visar symtom eller är påverkade. Då ligger det ju ytterliggare en faktor med i spelet - varför skiljer sig sjukdomen från hund till hund? Finns det miljöfaktorer eller andra genetiska faktorer som avgör? Hur stor är risken att en spondylosdrabbad hund med eller utan symtom ärver ned problematiken?

Sen beror det ju på hur rasen är. Boxer har väl knappast en uppsjö av UA hundar.. Att man säger att hunden inte ska vara sämre än genomsnittet beror ju helt på vem man frågar och vad man är ute efter i sin avel. Men visa mig den hunden som är fri på släkten, utmärkta ögon/knän/höfter/armbågar/hjärta/mentalitet, god exteriör och har lämnat bättre valpar än genomsnittet på alla dessa plan. I varje ras är det nog en handfull hundar om de ens finns. Och då kan vi ju plötsligt få ännu mer problem med inaveln om bara dessa ska utnyttjas.

Jag har själv väldigt höga krav på mina hundar i aveln men jag har förståelse och faktiskt accepterar att andra inte håller med. Mina avelsdjur är hälsotestade, utvärderade mentalt och meriterade. Men det är inte lätt att hitta sådana hundar och för allt i världen är det alltid det enda sättet att få fram en god population. Det är så mycket mer som ligger bakom avel och genetik att det är svårt att säga vad man kan och inte kan göra, det är aldrig svartvitt. Och då talar vi allmänt om avel och varför man t. ex. skulle vilja avla på mindre allvarlig spondylos. Jag är inte just insatt i spondylos men eftersom boxern har lite olika avelsprogram misstänker jag att spondylos inte är så allvarligt i rasen att man ansett det vara ett prio?

Något som också tåls att tänka på är ju att spondylos är faktiskt vanligt förekommande och finns i många raser. Om man då har som mål att scanna vissa raser för spondylos kommer du också att hitta fler hundar med sjukdomen. Som i andra raser hade gått obemärkt förbi och avlats på ändå utan att hundarna påverkas av det.

Nä, visst var kanske det kanske inte det största problemet. Men om man nu inte har problemet i rasen, varför ska man då avla på en hund som har det bevisat? Det kommer ju inte hjälpa rasen det minsta.. Rasen har så många problem som det är så man behöver ju inte avla på hundar som visar andra defekter tycker jag. Sen finns det andra problem i rasen som inte ens rasföreningen verkar vilja se på...

Men som sagt, att avla på osunda hundar oavsett vad som är rekommenderat i rasen tycker jag inte är helt korrekt. Även om man kanske kan göra vissa undantag för sådant man inte vet något om. Man behöver ju inte avla bara för att avla!

Fast i det här fallet så verkar man ju inte rutinmässigt HD-röntga inom rasen så hur ska man då veta om det finns ett problem eller inte?

Men som sagt, den här tiken är drabbad av flera problem vilket självklart inte är bra grund för avel.

Tack för utrförliga svar! Det är ganska nytt med röngten för spondylos bland Boxer, men det syns ju verkligen att det behövs.

I fallet jag tänker på var ju inte höftledsindexet något att hänga i julgranen, även om det inte var så allvarligt på tiken i fråga.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
972
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 353
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar